اقتصاد۲۴-تولید انواع خودروی سواری با تخلیه اثر تحریمها مجددا از سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد.
نکته مهم آن که تولید خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت، اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایرانخودرو و سایپا بود.
ایران خودروییها به دنبال این هستند تا تغییراتی در سبد محصولاتی خود در ۱۴۰۳ دهند، خانواده دنا نیز از این تغییرات در امان نیست و شاهد بروزرسانی اعضای این خانواده خودرویی نیز خواهیم بود.
افت فاحش تولید ایرانخودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سالهای قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.
شرکت سایپا هم در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیلکاری ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص، مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:واگذاری سهام خودروسازان به چین تکذیب شد
برخلاف ایرانخودرو و سایپا که به علت ضعف مدیریت با افت فاحش تولید مواجه شدند، اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکتها بیش از ۲ برابر شد.