تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
هابیل خاوری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

فرار بزرگ سهامداران خُرد از بورس/ منتظر نوسانات هیجانی شاخص کل باشید

مهم‌ترین و باارزش‌ترین چیزی که در سال ۱۴۰۲ در بورس از دست رفت، اعتماد سهامداران بود. این سخنی است که هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید و معتقد است: به نظر می‌رسد بورس در سال ۱۴۰۳ نوسانات بسیار هیجانی و پرسرعتی را تجربه خواهد کرد.

پیش بینی بورس فردا

اقتصاد۲۴- بورس در سال ۱۴۰۲ فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که هم روز‌های صعودی جالب توجهی داشت و هم روز‌های نزول و سقوط را تجربه کرد؛ اما آیا این صعود‌ها و سقوط‌ها در سال ۱۴۰۳ نیز تکرار خواهد شد؟

حال نزار بورس در سال ۱۴۰۲

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: سال ۱۴۰۲ سال پرچالشی برای بازار سرمایه از همه جهت بود؛ اعم از: درون سازمانی، بیرون سازمانی، ریسک‌های سیستماتیک، ریسک‌های غیر سیستماتیک و...

وی با بیان اینکه هر آن چیزی که نمی‌باید در بورس اتفاق بیفتد در سال ۱۴۰۲ برای بورس اتفاق افتاد، گفت: بدترین اتفاقاتی که می‌توانست برای بورس رخ دهد در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد؛ از نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گرفته تا قیمت گذاری دستوری و خروج خودرو از بورس کالا، قوانین بازارگردانی، افزایش نرخ بهره و اوراق ۳۰ درصدی؛ بنابراین هر آن چیزی که ضد بازار سرمایه بود، تصویب شد.

فرار سرمایه از بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۲ بدترین خاطره را در ذهن سهامداران گذاشت؛ به طوری که خاطره بد سال ۱۳۹۹ در ذهن سهامداران خُرد به کل به فراموشی سپرده شد و فرار سرمایه بسیار بزرگی از بورس رخ داد.

خاوری افزود: مهم‌ترین و باارزش‌ترین چیزی که در سال ۱۴۰۲ در بورس از دست رفت، اعتماد سهامداران بود. در حال حاضر افراد حاضرند سرمایه خود را در بازار دلار، طلا، خودرو و... ببرند؛ اما در بورس نیاورند.

سرمایه سهامداران نابود شد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ تنها در فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه بود، ادامه داد: شاخص کل بورس در سال گذشته تنها ۱۲ درصد بازدهی داشت. شاخص هم وزن نیز توانست ۲۵ درصد بازدهی ایجاد کند که کمتر از سود بانکی بود؛ اما پرتفوی سهامداران خرد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ ضرر ۴۰ -۵۰ درصدی نصیب آن‌ها شده؛ به طوری که هم از تورم جا ماندند و هم از بازدهی بازار‌های موازی و حتی از سود بانکیِ بدون ریسک. چنین شرایطی موجب تشدید بی اعتمادی به بورس شد.


بیشتر بخوانید: شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲


خاوری افزود: عمده این اتفاقات به مدیریت ناکارآمد در تشکل‌های خودانتظام بازار سرمایه برمی گردد. اگر رئیس سازمان بورس، شورای عالی بورس و کمیته پایش ریسک سازمان بورس به صورت علمی و دقیق مصوبات دولت و بانک مرکزی (که رئیس بانک مرکزی خود عضو شورای عالی بورس است) را بررسی می‌کردند، اجازه نمی‌دادند که بازار سرمایه از کارکرد اصلی خود که جذب نقدینگی‌های سرگردان و سپر ضد تورمی است، فاصله بگیرد.

دست درازی به سود شرکت‌های بورسی

این کارشناس بازار سرمایه در مورد چشم انداز بورس در سال جدید گفت: با توجه به سررسید اوراق ۳۰ درصدی سال ۱۴۰۲، افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد، قیمت گذاری دستوری و... قطع به یقین، دست درازی‌هایی به سود شرکت‌های بورسی وجود خواهد داشت.

خاوری ادامه داد: از طرفی، رشد نقدینگی و مبلغ پایه پولی هنوز مشخص نشده و میزان کسری بودجه در ۱۴۰۳ نیز حدود ۵۰ درصد است. همچنین تسویه اوراق ۳۰ درصدی را خواهیم داشت و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا مجددا یک بازار سرمایه فوق العاده هیجانی در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم.

سقوط حجم و ارزش معاملات خُرد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۳ نوسانات بسیار هیجانی و پرسرعتی را تجربه خواهد کرد؛ چه در جهتِ صعودی و چه در جهت نزولی، چون تجربه‌های تلخ گذشته باعث شده که افراد دیگر حاضر نباشند با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند. رفتار سهامداران نشان می‌دهد سرعت گردش نقدینگی در گروه‌ها و نوسانات بازار بیشتر شده و در سال ۱۴۰۳ نیز می‌تواند شدیدتر باشد.

خاوری افزود: احتمال اینکه در سال جدید، سیاست‌های ضد بورسی دوباره پیگیری شود، وجود دارد مگر اینکه مدیران سازمان بورس و شورای عالی بورس به صورت قاطعانه مقابل مصوباتی که در بدنه دولت و بانک مرکزی وجود دارد، ایستادگی و از منافع سهامداران دفاع کنند وگرنه دوباره «همان آش است و همان کاسه!»، چون با وجود ورود سهام شرکت‌های جدید به بازار، نه تنها حجم و ارزش معاملات نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر نشده، بلکه کاهش نیز یافته است.

تورم محرک بورس نیست!

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه جمله «بورس جامانده‌ترین بازار نسبت به تورم است» اشتباه است، گفت: این موضوع، خود می‌تواند اثر معکوس روی بورس بگذارد و حتی به نظر من، هرچه تورم بیشتر شود این رابطه هم می‌تواند معکوس شده و حتی می‌تواند بعضا باعث منفی شدن بیشتر بازار سرمایه هم شود، چون وقتی تورم در یک جامعه خیلی شدید می‌شود افراد دیگر رغبتی به حضور در بازار مالی آن کشور ندارند و حفظ دارایی فیزیکی را به دارایی مالی ترجیح می‌دهند.

خاوری خاطرنشان کرد: پس ما نمی‌توانیم بگوییم، چون تورم هست بورس می‌تواند در سال ۱۴۰۳ رشد کند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
0
3
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
دانشگاه امام صادق ،همان حوزه ی علمیه ای هست برای پرورش و تربیت روحانی به سبک کُت و شلواری نه با عبا و عمامه . در این دانشگاه افراد کتاب‌های دینی و فلسفی می خوانند . کتاب‌هایی از قرائتی و مطهری و یک مدرک بالاتر می گیرند. افرادی مانند خاندوزی، عشقی ، مخبر ، محسن رضایی، وحیدی و ....از این به اصطلاح دانشگاه که در حقیقت حوزه علمیه هست فارغ التحصیل شده و امور اجرایی را بدست گرفته اند و اقتصاد مملکت و موتور محرکه ی آن یعنی بورس را نابود کردند. آین آقایون که قرار بود بورس را ۳ روزه و حداکثر یک هفته ای درست کنند ، آن را نابود کردند و باعث شدند که اعتناد مردم نسبت به بورس از بین برود و سرمایه های خود را از بورس خارج کنند و به سمت خرید ارز، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و مسکن و .... ببرند . این آقایان که از اقتصاد هیچگونه سر رشته ای ندارند بورس را نابود کردند .
اهالیه بازار سرمایه
0
10
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
چه انتظاری از عشقی و دوستانش میشه داشت بی عرضه ترین و بی سواد ترین رییس بورس در تاریخ بورس کشور بوده است معلوم تا بورس مثبت نشود و رونق نگیرد و تا مدتی ثبات نداشته باشت کسی وارد نمی شود و اعتمادی هم نمی اید باید این نتقطه شروع از داخل بورس با هر امکانی استارت شود حالا حضرات توپ را ب میدان سهام داران انداختن و بدون حمایت فقط شعار می دهند و از مار گزیده ها فقط دعوت لفظی می کنن و از ان طرف در داخل بورس منتظر ورود پول نشستن تا با بهانه های سال قبل خودشان اول پو لهای سهام داران را چپاول کنن و اخرش هم ب دولت تقسیم کنن هدف اینها از مشارکت عمومی و شعار سال خوردن پول عمومی است چون هیچ هدفی جز دست ‌کاری شاخص و نوسان و چپاول ندارن بدونه نگاه ب اینده بورس و تولید و مشارکت عمومی فکر می کنن بورس بنگاه خیریه است ک هر کسی پول بیاورد ن باید سود کند ن بیاید حتی دیگر ب اصل پولش برسد تازه مهمان هم دعوت می کنن وتازه
پیشنهاد می دهند پروژه تعریف کنید و شرکتها تامین مالی کنن تا دلتون بخواد هم صندوق زدن فقط برای نوسان و .... مگر ملت مغز خ یا پولشون از تو جوب پیدا کردن بدن شما بخورید تنها راه بورس مثبت کردن شاخص و رشد بورسی بدو نه نوسان برای مدتی حداقل ۶ الی یکسال است تا تازه اعتماد ها جلب شود ان هم با پول کسانی ک پول بازار سرمایه را بردن با مدیریت صحیح داخلی اخراج یا استعفاء تیم عشقی و شرکاء بیسوادش ، چرا ۳۰ ماه این عشقی بی عرضه تمام شده بر کنارش نمی کنن ؟ ۳۰ ماه است حتی یک سهام دار راضی نیست همه شاکی هستن افتضاح زد ب بورس ‌کشور دیگه چه گند ابی بزنه حضرات برکنارش کنن خلاصه با همین فرمون و مدیریت ن شعار سال عملیاتی و اجرایی میشه ن اعتمادی بر می گردد . اهالیه بازار سرمایه کشور
نسیم
0
9
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
خدا ازشون نگذره با این ظلم بی نهایت واگذارشون به خدا
ناشناس
0
6
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
من بخوام قسم دادم با گوش دادن به سخنان بزرگان این کشور هیچ وقت واردبازارسهام نشوم جزضررروکلک چیزنیست
یکی از همین مردم
0
5
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
وقتی بانک اسلامی ربا ۴۰الی۵۰درصد میگیره...بورس اسلامی هم فقط شده قلک آقایان.هر وقت اراده کنند پول میدزدند.
ناشناس
0
6
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
تا دست دولت در بورس است با نوسانگیری کسر بودجه خود را از جیب مردم تامین میکند، سرمایه گزاری در بورس عاقلانه نیست .دلار ۶۴ و سکه ۴۷ ولی بورس زیانده شده.عجیب نیست؟
علی کرمیان
0
4
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
تا رئیسی رئیس جمهور است بورس منجلاب خواهد ماند وقتی که در تبلیغات انتخاباتی می گفت بورس نباید قلک دولت باشد بایدحدس می زدیم که هدف او این بود که بورس فراترازقلک است وبایدگاوصندوق دولت باشد بیچاره ماسهام داران متضررِ ساده وازهمه جا بی خبر
Asghar
0
5
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
چرا دروغ می‌نویسید طی دو روز فقط در سهام دوب ۲۰۰ میلیارد پول حقیقی ها وارد شده یعنی اوضاع بورس داره خوب میشه
Asghar
3
0
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
چرا نظرات مخالف خودتون رو نمیزارید تو سایت
ناشناس
0
2
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
سلام بخدا سرمایه وپس انداز کمی داشتیم الان تو ۵۰ و۶۰ درصد ضرر هستیم داریم بدبخت میشم خیلی گرفتار شدیم خدا کنه بورس درست بشه
دیزی
0
2
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
برای نابودی بورس وسهامدار .همین مقدار توانستند اگه بازهم راهی باشه که جبران مافوت می‌کنند اگه جیبی پر پول. دارید که ونمی دانید چطور نابودش کنید بهترین مکان بورسه
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
کسانی که در اوایل سال قبل زمان بحث نرخ پتروشیمی خارج شدند کار درستی کردند بعد 20سال سهامداری اگر فرصتی شد طی یکی دو هفته آینده کلا از بازار خارج خواهم شد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/شباهت امیر جعفری و مادرش

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد