تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

بورس، تشکیلاتی در حال احتضار است/ حمله همه‌جانبه دولت به بازار سرمایه

روند معاملات روز چهارشنبه ۱۵ فروردین اگرچه مثبت‌تر ارزیابی شد، اما بازدهی کلی هفته منفی ماند و به نظر می‌رسد مَثَل «روز از نو، روزی از نو» در بازار سرمایه خود را نشان داده است. سبقت بازار‌های رقیبی مثل دلار و طلا، آتش تنش‌های سیاسی و افزایش بیزینس ریسک‌های فعالان اقتصادی و البته تداوم سیاست‌هایی که به گفته «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در واقع حمله همه جانبه دولت به بازار است، همین اندک خونی هم که در رگ‌های این موجود در حال احتضار باقی مانده را بیرون می‌کشد.

/////////روز از نو و روزی از نو در بازار سرمایه / می‌توان به رئیس بعدی سازمان بورس امیدوار بود؟ / اختیار بازار سرمایه را هم به دست بانک مرکزی بدهید!

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه دومین هفته سال را با بازدهی منفی به پایان رساند یا به تنظیمات کارخانه بازگشت. در واپسین روز‌های سال گذشته شاخص کل روند مثبتی را آغاز کرد که با شروع روز‌های کاری امسال برای مدت کوتاهی دنبال شد. در این بازه زمانی این شاخص از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هم عبور کرد. با وقوع تنش سیاسی اخیر و حمله هوایی اسرائیل خیلی زود این رشد رنگ باخت و تابلوی بورس را سراسر به رنگ قرمز درآورد.

حالا اگرچه روند معاملات روز چهارشنبه ۱۵ فروردین مثبت‌تر ارزیابی شد، اما بازدهی کلی هفته منفی ماند و به نظر می‌رسد مَثَل «روز از نو، روزی از نو» در بازار سرمایه خود را نشان داده است. سبقت بازار‌های رقیب دلار و طلا، آتش تنش‌های سیاسی و افزایش بیزینس ریسک‌های فعالان اقتصادی و البته تداوم سیاست‌هایی که به گفته «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در واقع حمله همه جانبه دولت به بازار است و همین اندک خونی هم که در رگ‌های این موجود در حال احتضار باقی مانده را بیرون می‌کشد. این در حالی است که چشم انداز مثبتی هم به صیانت از حقوق سهامداران با وجود کسانی که سازمان بورس را در اختیار دارند، دیده نمی‌شود.

روی کار آمدن رئیس جدید سازمان بورس چقدر کمک کننده است؟

وضعیت ناامید کننده بورس در یک سال گذشته طوری رقم خورد که انفعال سازمان بورس به عنوان رگولاتور بازار سرمایه بیش از پیش مورد انتقاد سهامداران بود. طبق قانون اواخر اسفند ۱۴۰۲ دوره ۳۰ ماهه ریاست مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس به اتمام رسید و شاید انتخاب نفر بعدی بتواند چشم انداز‌ها را از آینده این بازار تغییر دهد.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اعضای هیئت مدیره سازمان بورس از جمله خود آقای عشقی و اکثر مدیرهایشان از مجموعه بورس کالا آمدند. اینکه یک چنین ترکیبی را ما در سازمان بورس بگذاریم، یعنی جمع خودی‌هایی که با هم سابقه کار کردن داشته یا به هر دلیلی با هم ارتباط بودند، نگاه بخشی و جزیره‌ای به بازار سرمایه را نشان می‌دهد، یعنی از ظرفیت‌های بقیه افراد قوی و مدیران متخصص استفاده نشده و فقط یک تیم خاص را در رأس کار گذاشتند که نتیجه آن را هم متاسفانه دیدیم.

به گفته او، اتفاقی که ازسال ۱۴۰۰ تا الان افتاده حاصل همین بی‌تدبیری بوده که رخ داده است. با به پایان رسیدن دوره عشقی اگر بخواهم خیلی صادقانه بگویم اگر کسی که مورد وثوق بازار سرمایه باشد و حقوقی‌های بازار سرمایه با آن بتوانند تعامل داشته باشند و به کمک بازار سرمایه بیایند بر مسند کار قرار بگیرد می‌شود امیدوار بود که اتفاقات مناسبی بیفتد. اما اگر یک نفر مثل خود آقای عشقی را بگذارند که تنها نقش پر کردن آن صندلی را ایفا کند، سکوت کند و هیچ گونه صیانتی از حقوق سهامداران انجام ندهد و قدرت و کارایی لابی‌گری برای جلوگیری از وارد کردن آسیب‌ها را به بازار سرمایه نداشته باشه، سرنوشتی بهتر از دوران آقای عشقی برای بورس متصور نخواهیم بود.

بورس را هم به دست آقای فرزین بدهید!

اما این همه ماجرا نیست و به گفته این کارشناس بهتر است که یک بار برای همیشه کسانی که در رأس اقتصاد کشور هستند بنشینند و فکر کنند که در بازار سرمایه به دنبال کنترل بازار سرمایه و تولید هستند یا به دنبال توسعه آن. عمیدی توضیح می‌دهد: اگر به دنبال توسعه هستید و می‌خواهید که رشد سرمایه‌گذاری و رشد تولید اتفاق بیفتد و خالص درآمد ملی بالا برود راهش این نیست که کنترل کنید و همیشه برای بازار تصمیم بگیرید. در این صورت دیگر اصلا مفهوم بازار به هم می‌خورد و همان بهتر که بیایند قوانین را تغییردهند. اصلا بانک مرکزی را هم با سازمان بورس ادغام کنند و اختیار این بازار سرمایه را هم به دست بانک مرکزی بدهند!


بیشتر بخوانید: چرایی رشد‌های ناچیز شاخص کل بورس در روز‌های ابتدایی سال/ سهامداران خُرد قربانی تصمیمات یک شبه می‌شوند؟


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به عملکرد سازمان بورس می‌افزاید: این تشکیلات عریض و طویل که معلوم نیست اصلا با چه عملکرد بدی می‌خواهند کار را تحویل بدهند اگر نباشند بهتر است؛ چون نقشی ندارند و کاری نمی‌کنند. در این صورت بهتر است این را هم به دست آقای فرزین بدهند و خیال همه راحت بشود که واقعا بانک مرکزی و بازار سرمایه ادغام شدند. اما اگر بازار سرمایه ما مستقل هست دیگر تصمیم‌گیری‌های عجیب و غریب که همه بر خلاف منافع بازار سرمایه است چرا اتخاذ می‌شود؟

/////////روز از نو و روزی از نو در بازار سرمایه / می‌توان به رئیس بعدی سازمان بورس امیدوار بود؟ / اختیار بازار سرمایه را هم به دست بانک مرکزی بدهید!

بازار سرمایه یک موجود در حال احتضار است

به گفته هومن عمیدی در حال حاضر آنقدر به همه سهامداران برای تامین مالی فشار آورده‌اند که حقیقی و حقوقی در حال فروش هستند. وقتی همه فروشنده باشیم و همه بخواهیم از یک در کوچک خارج شویم خب معلوم است این اتفاق می‌افتد. همه ماجرا آن فشار فروشی است که دولت مستقیم و غیرمستقیم به بازار سرمایه می‌آورد و باعث ریزش‌های مکرر بازار می‌شود. به طور مثال در تامین اجتماعی آن بودجه مناسب و لازم تامین نشده یا دولت تکالیفی بر گردنش گذاشته که باید انجام بدهد. تامین اجتماعی هم می‌آید در بازار سرمایه شروع می‌کند به فروختن سهام و می‌خواهد پولش را بیرون ببرد. همین فشار فروش مجموعه‌ای مثل تامین اجتماعی می‌تواند یک بار منفی در بازار و شاخص کل بگذارد.

وی می‌افزاید: نهاد‌های دیگر هم بهتر از این وضعیت نیستند و آن‌ها هم برای تامین مالی این کار را انجام می‌دهند. یا در حالتی دیگر دولت بابت فروش اوراق خود شرکت‌های زیر مجموعه و حقوقی‌های بازار را تحت فشار قرار می‌دهد که این اوراق را از آن بخرند. وقتی نقدینگی ندارند مجبورند سهام بفروشند و نقدینگی را تامین کنند تا بتوانند آن فشار و تکلیفی که دولت گذاشته است را انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: ما متاسفانه شاهد حمله همه جانبه دولت به بازار سرمایه هستیم. البته این مصداق یکی از بزرگترین اشتباهات ممکن است. این بازار می‌توانست ظرفیت خیلی خوبی برای دولت ایجاد کند. شما اگر برای همین یک ذره نقدینگی باقی مانده را هم از بازار جمع کنید قطع یقین می‌گویم که دیگر پولی در این بازار نمی‌آید. در این صورت شما به عنوان دولت دیگر نمی‌توانید تامین مالی کنید و یکی از جا‌هایی که می‌شد مشکلاتتان را حل کنید از دست خواهید داد. نمونه این را در سال ۹۸ و ۹۹ دیدید که با ناکارآمدی تیم اقتصادی آن موقع دولت نتوانست از این فضای خوب استفاده کند. امروز به همین پیکر بی‌جانش هم رحم نمی‌کند و همین اندک خونی هم که در رگ‌های این موجود در حال احتضار هست را بیرون می‌کشند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اهالیه بازار سرمایه
1
3
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
حالا اگه عشقی و شرکاء خوب کار می کردن هفته دوم بر کنارشان می کردن حالا ک ۳۰ ماه است افتضاح ب بورس زده و همه اهالیه بازار شاکی و سهام داران نارضای هستن و هیچ عملکرد مثبتی جز فشلی بورس نداشته است بر کنارش نمی کنن انگار مد شده است در دولت ک هر مدیری بیشتر گند بزند بیشتر می ماند و هر مدیری خوب عمل کند باید سریع برود بابا
این ... بیسواد را بر دارید با این گروه بیسواد و مدیریتشان شعار سال اجرایی نخواهد شد چه مسخره بازی در اوردین
ناشناس
0
5
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
کسانی در مدیریت بورس هستن فکر می کنن هیچ کسی نباید در بورس سود کنن الا تعداد محدوی ک در داخل بورس صاحب پست هستن بیعشور و بیسواد هم هستن ک فقط از بورس بهشون یاد دادن بورس سواد میخواد چون ریش و قیچی هم دستشون فقط زمان بالا رفتن و پایین امد بورس و شاخص را تعیین و عوض می کنن مثلا پارسال چون اردیبهشت ماه ریزش داشته امسال بر عکسش می کنن ک اردیبهشت رشد کند ک بگویند بورس سواد میخواد همه سود نکنن درصورتی ک ... بیسواد ب عواقب کلی ان فکر نمی کنن ک منجر ب عدم اعتماد و فشلی بورس و شعار سال خواهد شد فقط زمان ریزش ها و صعود ها را با شاخص دست کاری می کنن و دقیقا بر خلاف افکار سهام داران تنظیم می کنن این هم سطح شعور و سواد مدیران بورسی ما است اهالیه بازار
خان داداش
1
2
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
الان حملات وحشیانه صهيونيست‌ها ب سفارت ایران هم جزو حملات مسولین کشور ب بازار سرمایه‌اس؟؟؟؟
یه ذره غیرت هم خوب چیزیه
منم سالهاس ک توی بورس هستم و خسارت زیادی بهم خورده ، اما تمامش فدای وطن ، سرزمین و ملتم
نمیشه و نباید بی‌تفاوت بود
نباید منافع شخصی خودمون رو راجع بر منافع ملی بدانیم
ناشناس
فهمیدی چی گفتی از کی تا بحال نقدینگی وارد ارز و خروج از یورس بشه بنفع منافع شخصی است ؟ دشمن ک بیشتر شاد میشه دلار بالا بره و ارزش ریال پایین باید و بورس ریزش کنه بدبختی کشور و بیسواد ها گرفتن و امثال تو هم شادگر شون هستین فقط ی چیزی و ی شعاری گفته باشی . وطن و ملت و و دشمن و سرزمین و غیره در عمل دو دو تا پنچ تا می کنید تا بی سواد هایی مثل تو هست احتباج کشور ب دشمن نداره
مسعود
6
1
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
هر وقت با تغییر رییس جمهور مملکت آباد شد با تغییر رییس سازمان بورس ، بورس هم سرو سامان میگیرد
ناشناس
چی رو به چی ربط میدی؟ حتما باید نظر بدی؟ برای امثال تو سکوت خیلی بهتره
ناشناس
2
5
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
اعضاء هیئت مدیره ی سازمان بورس با همدیگه زد و بند کردند که عشقی را رئیس سازمان بورس قرارددهند تا بتوانند ، ... های آنچنانی را انجام دهند همانی که در اواسط اردیبهشت ماه سال گذشته!!!!!! ضمن اینکه عشقی بی سواد، بی کفایت، نالایق و فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق که هیچگونه دانش و آگاهی و اطلاعاتی از بورس نداشته و بورس را به این حالو روز انداختند . خاندوزی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق که با خواندن دوتا کتابچه از قرائتی و مطهری توانستند مدرک دکترای تُهی از علم و سواد و دانش را بگیرند و اقتصاد مملکت را نابود کردند . مردم را به سرمایه گذاری در ارز ، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و مسکن و ... تشویق و ترغیب می کنند و از بورس فراری !!!!!!!!
ناشناس
0
7
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
فقط زورشون به بورس می رسه همه چی ده برابر شده تو این چند سال اما ما هنوز تو ضرر سال ۹۹
ناشناس
0
4
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
دولت زورش فقط به بورس میرسه عرضه داره جلوی دولاروطلارابگیره من دیگه توبورس سرمایه گذاری نمی کنم
حیدر
0
0
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
من 2سال است که گیرکردم توبورس و3میلیاردبه کمترازنصف رسیده که من دربهترین قیمت ممکن خریدم . ... طوری قیمت سهام روذلیل وخوارکردن که ازقیمت اصلی سهم به نصف رسیدن
حامد
0
0
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
خیلی ها از بورس زده شدن و خارج شدن با بی برنامه گی و بی عرضه گی دولت و ریس بورس اوضاع بهتر از این نمیشه، انگار این دولت برخلاف شعارهایی که میده از بالا رفتن دلار و سکه و مسکن و خودرو بیشتر سود میبره تا بازار سرمایه و شفافیت
کلا دولت انقلابی انگار داره از فساد و دزدی و رانت حمایت میکنه
ناشناس
0
0
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
آخه مملکت ما کجاش درسته و حساب و کتاب داره؟
اکبر سلیمی
0
0
جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
نه افزایش قیمت دلار نه رونق ورشد قیمت اتومبیل نه سکه والا ونه حتی افزایش بهای سوخت ونه حتی اخذ زیاد مالیات هیچکدام نه تنها موجب رشد اقتصاد ورون بازار نمی گردند بلکه موجبات هدم ونابود مالی وگسترش فقر می گردند .تنها بازاری که می تواند اقتصاد نیمه جان مملکت را رونق بخشد بازار سرمایه یادمان بازار بورس است که اگر بتواند خرده پس انداز های مردم در شرکت‌ها وکارخانجات جمع کند هم باعث رونق تولید وهم اشتعال ودرنهایت اقتصاد کل کشور روبه به رشد وصعود می گیرد .واتفاقاً این شیوه مدیریت اموال وداراییهای مردم تنها در کشورهای پیشرفته بدرستی انجام می گیرد وهمین موجبات رشد آنها را رقم زده است .گویا درکشورما اراده ای مطلع واگاه عمداً درجهت تخریب آن دارد گام برمی دارد واز رشد گاه وبیگاه او با اتخاذ سیاست های ویرانگری نظیر افزایش سود بانکی وعدم نظارت بر موسسات تولیدی در جهت رعایت حق وحقوق سهامداران وشاید دهها روش های مخرب دیگر درصدد بررسی وگفت بازار سرمایه می گردد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس زیبای بازیگر خانم بچه مهندس در استانبول

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

متین سلطانخواه کیست؟ + فیلم

عکس جدید سحر قریشی در دبی

دورخیز بیمارستان‌های خصوصی برای زایمان مادران در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ / هزینه‌های یک زایمان رند و لاکچری چقدر آب می‌خورد؟!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟

چرا برخی افراد نیمه شب از خواب می پرند؟

نکونام: یک لیوان آب نیست که بخوریم

واکنش رضایی به درگیری با حامدی‌فر

چرا بورس از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نزولی ماند؟/ رانت اطلاعاتی تنها دلیل سقوط بورس نبود/ رشد بازار در گرو این عامل است

فیلم/ درگیری امید حامدی‌فر با مهرداد رضایی درحاشیه بازی استقلال - ذوب‌آهن

مبلغ پاداش استقلالی‌ها بابت برد مقابل ذوب آهن مشخص شد

ربیعی: بازی باکیفیتی بود

استقلالی‌ها پاداش می‌گیرند

فیلم/ آغاز حمله اسراییل به رفح؛ بمباران سنگین در جنوب نوار غزه

جدول لیگ برتر در پایان بازی‌های امروز

صادرات مرغ آزاد شد

غایب بزرگ استقلال مقابل فولاد کیست؟

صدر هم‌چنان آبی ماند

رییس سازمان انرژی اتمی: آماده همکاری هسته‌ای با عربستان هستیم

کنایه سنگین مورایس به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ شادی مردم غزه پس از شنیدن خبر موافقت حماس با طرح آتش‌بس

نامه تاج به وزیر ورزش

خبر مهم رییس سازمان امور مالیاتی

اوسمار: پرسپولیس همیشه هجومی بوده

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس و نساجی

تکذیب تعیین سهمیه‌بندی دارویی داروخانه‌ها براساس وضعیت حجاب

موافقت حماس با توافق پیشنهادی آتش‌بس

ترکیب ۱۱ مرد نکونام برای حفظ صدر جدول

کسب سه امتیاز سخت از ورزشگاه شهید وطنی

جشنواره سینمایی کن در آستانه اعتصاب عمومی

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره حمله به رفح

اعلام آمار فوتی‌های حوادث جوی از ابتدای سال تاکنون

سرمربی سایپا برکنار شد

فیلم/ برف بهاری در مشگین‌شهر

فیلم/ جمله خبرساز رئیس سازمان انرژی اتمی

فیلم/ تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال پیمان معادی

پاسخ دولت به گرانی مسکن

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه اینترنت اعلام شد

احتمال تعویق در لیگ برتر

فیلم/ لحظه تصادف و فوت یک امام جمعه

جزییات تازه و تکان دهنده از ماجرای دزدیده‌شدن یسنا

درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران

فیلم/ خرید تجهیزات VAR برای مسابقات فصل آینده لیگ برتر به کجا رسید؟

تکلیف افزایش حق مسکن کارگران مشخص شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترکیب پرسپولیس برای دیدار با نساجی

فیلم/ تصاویر تلخ از قطع درخت ۵۰۰ ساله در امامزاده آقا رکابدار روستای کیسم

۲ غایب بزرگ نساجی در بازی با پرسپولیس

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب

دلایل اصلی چاقی و افزایش وزن ناگهانی

فیلم/ چهره خیلی جذاب هدیه تهرانی در ویدئو لو رفته از او

دفاع نماینده جنجالی مجلس از اظهاراتش درباره شریک جنسی مردان ترکیه‌ای

فیلم/ جعفرزاده: به رئیسی پیغام دادم بودجه تو را زمین می‌زند