تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

قیمت آهن آلات ضایعاتی در بازار

بسیاری از فروشندگان ضایعات آهن سعی می‌کنند آهن آلات خود را با قیمت مناسب و البته در مقایسه ‌قیمت آهن در انبار به‌روزتر بفروشند چرا که نگهداری ضایعات آهنی و تلاش برای فروش آن‌ها کمی دشوار است.

قیمت آهن آلات ضایعاتی در بازار

اقتصاد۲۴- صنعت ضایعات فلزی جزء ضروری و مهم بسیاری از بخش‌های تولید، ساخت‌وساز و حتی صنعت تولید برق هر کشور است. بسیاری از آهن آلات ضایعاتی در تأسیسات بازیافتی بزرگ بازیافت و مجدداً وارد خط تولید آهن آلات جدید در بازار می‌شوند. به‌همین دلیل است که معمولاً در پروسه تخریب یک سازه مسکونی یا فلزی بزرگ، بیشتری مقدار ضایعات فلزی به‌دست می‌آید. از آنجایی که ضایعات فلزی یکی از مواد اولیه تولید آهن و مقاطع فولادی محسوب می‌شوند، قیمت آن در بازار آزاد همیشه در نوسان است.

بسیاری از فروشندگان ضایعات آهن سعی می‌کنند آهن آلات خود را با قیمت مناسب و البته در مقایسه ‌قیمت آهن در انبار به‌روزتر بفروشند چرا که نگهداری ضایعات آهنی و تلاش برای فروش آن‌ها کمی دشوار است. با این حال، بازار آهن همیشه شاهد نوسان قیمت ضایعات آهنی است. گاهی هفته ‌به ‌هفته و گاهی روزانه با جهش‌های قابل توجه قیمت در بازار خرید و فروش آهن آلات ضایعاتی روبه‌رو می‌شویم و همه این‌ها به‌خاطر چند دلیل مهم است. در ادامه با 5 عامل مهم در تعیین قیمت ضایعات، مقایسه و نوسانات قیمت آهن ضایعاتی در بازار آشنا خواهید شد.

مقدار و حجم ضایعات فلزی

قیمت آهن آلات ضایعاتی در بازار

یکی از محدودیت‌های اصلی قیمت ضایعات فلزی این است که چه مقدار از آن‌ها را می‌توان در بازار آزاد پیدا کرد. بعضی از فروشندگان عمده، توانایی بازیافت 2000 تن ضایعات فلزی را در طول یک هفته دارند و با استفاده از دستگاه‌های جداکننده، فلزات بیشتری از ضایعات را جدا می‌کنند.

به‌عنوان مثال، فولاد ضد زنگ، فولاد معمولی و آهن آلات ساختمانی را باید از حجم قابل توجهی از ضایعات فلزی جدا کرد. همین مسئله روی افزایش و نوسانات قیمت آهن ضایعاتی تأثیر می‌گذارد و خریدار باید با توجه به نوع فولاد یا آهن آلاتی که در بین ضایعات فلزی به‌دنبال آن‌هاست، به‌سراغ فروشندگان برود.

از طرفی داشتن مقدار زیادی از ضایعات فلزی به فروشندگان این امکان را می‌دهد که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به کارخانه های تامین کننده آهن ارائه بدهند. خریداران می‌توانند توافق بهتری با فروشندگان ضایعات آهنی انجام دهند، هزینه‌های حمل‌ونقل را پایین بیاورند و به حفظ محیط ‌زیست کمک کنند.

کیفیت ضایعات فلزی

ضایعات فلزی یا آهن آلات ضایعاتی، تولید جدید کارخانه‌ها نیستند و از تخریب سازه‌ها یا خرید و فروش متفرقه در بازارهای سیاه به‌دست می‌آیند. بنابراین، قبل از خرید ضایعات فلزی باید 2 عامل مهم را در نظر داشته باشید. این 2 عامل مهم شامل آلودگی یا خوردگی فلزات و مقدار خلوص ضایعات فلزی می‌شوند. وقتی که صحبت از زنگ‌زدگی ضایعات فلزی به میان می‌آید، این محصولات فولادی دست دوم به‌دلیل فرایندی که برای تمیز کردن آن‌ها از زنگ آهن استفاده می‌شود، ارزش چندانی ندارند. بنابراین، می‌توان از این ضایعات برای ذخیره سوخت استفاده کرد یا با ترکیب مواد شیمایی آن‌ها را برای پوشش یا عایق به‌کار گرفت.

خلوص فلزات ضایعاتی هم یکی دیگر از عوامل مؤثر روی قیمت این محصولات فولادی دست دوم است. هرچقدر ضایعات فلزی خالص‌تر باشند، قیمت و ارزش بیشتری دارند. به‌عنوان مثال آهن در صنایع مختلف ارزش بالاتری نسبت به آلیاژهایی مثل فولاد کربنی دارد. بنابراین، افزایش و کاهش قیمت آهن ضایعاتی در بازار بسته به اینکه چقدر خالص‌ و زنگ‌خورده هستند هم بستگی دارد.

عرضه و تقاضا در بازار آزاد

بخش قابل توجهی از نوسان قیمت ضایعات آهنی، مربوط به مقدار عرضه و تقاضا در بازار آزاد می‌شود. اگر عرضه و تقاضا برای خرید ضایعات فلزی در بازار آزاد کم‌تر از آهن آلات جدید و کارخانه‌ای باشد، قیمت آهن پایین‌ می‌آید و بالعکس. دقیقاً همان اتفاقی که در مورد عرضه و تقاضا برای خرید آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار آهن می‌افتد، برای ضایعات فلزی در بازارهای متفرقه هم رخ می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های جهانی در مورد نوسان قیمت ضایعات فلزی، مربوط به کاهش مواد خام مثل سرب است که پیش‌بینی می‌شود تا 2030 تمام شود. مسئله کمبود شدید سرب باعث می‌شود که تقاضا برای سرب بازیافتی در ضایعات فلزی بالا برود و قیمت این محصولات فولادی دست دوم بیشتر از قبل بشود. علاوه‌براین، بازیافت ضایعات فلزی برای حفظ مواد اولیه مثل سرب به جلوگیری از استخراج بیشتر این ماده و مصرف انرژی کمک می‌کند. در نتیجه، هرچقدر برای تامین مواد اولیه و استخراج کم‌تر آن‌ها به‌سراغ ضایعات فلزی برویم، قیمت این محصولات فولادی دست دوم بیشتر می‌شود.

موقعیت مکانی فروشنده ضایعات

قیمت آهن آلات ضایعاتی در بازار

حمل‌ونقل، هزینه‌های زیادی به‌همراه دارد. فروشندگان ضایعات فلزی همیشه در دسترس خریداران نیستند و انبارهایشان در نزدیکی شهرها نیست. همین مسئله باعث می‌شود با افزایش هزینه حمل‌ونقل، قیمت یا نرخ ضایعات آهنی هم بیشتر شود.

نکته مهم اینجاست که هرچقدر ضایعات فلزی بیشتری برای حمل‌ونقل نیاز باشد، حاشیه سود کم‌تری برای فروشنده آهن آلات دست دوم به‌وجود می‌آید. در نتیجه، فروشنده با افزایش قیمت ضایعات به‌دلیل هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند حاشیه سود خود را بیشتر و بیشتر کند.

قیمت مواد خام جدید در بازار

یکی از مهم‌ترین اهداف از فروش ضایعات، جلوگیری استفاده بی رویه از مواد خام یا مواد اولیه تولید آهن است. اگر تولید این مواد خام از جمله فولاد، سرب و سنگ آهن ارزان‌تر باشد، نیاز به ضایعات کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، برای اینکه تولیدکنندگان آهن و افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی به خرید ضایعات فلزی ترغیب شوند، قیمت ضایعات هم باید منصفانه باشند. متأسفانه، فروشندگان ضایعات فلزی و تأسیسات بازیافت آهن آلات در شرایطی که مواد خام جدید در بازار با قیمت گران عرضه می‌شود، محصولات فلزی دست دوم خود را با قیمت بیشتر عرضه می‌کنند.

قیمت آهن آلات ضایعاتی در سال 1403 چقدر می‌شود؟

قیمت ضایعات فولادی در سال 1403، قابل پیش‌بینی نیست و با توجه به نوسانات قیمتی روزانه در بازار ضایعات، باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم. در حال حاضر وب‌سایت‌های بسیاری که در زمینه بازیافت ضایعات فعالیت می‌کنند، قیمت‌های روز این محصولات فولادی دست دوم را ارائه می‌کنند. با این حال، برای پیش‌بینی قیمت ضایعات فولادی باید به عواملی مثل نوسان قیمت آهن آلات در بازار آزاد، قیمت مواد خام، مقدار عرضه و تقاضا و غیره توجه کرد.

برای استعلام قیمت لحظه‌ای آهن می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مثل آهن رسان کمک بگیرید یا با شماره‌گیری 31916 – 051 (ارتباط سریع با کارشناسان بازار آهن ایران) قیمت تقریبی ضایعات آهن را داشته باشید. البته توجه کنید که برای خرید ضایعات فلزی بهتر است در محل فروش حضور داشته باشید تا کیفیت و خلوص فلز مورد نظر را از نزدیک ارزیابی کنید. از انجایی که محصولات فولادی دست دوم از تخریب سازه‌های فلزی سا مسکونی به‌دست می‌آیند، بهتر است از آن‌ها برای ساخت‌وساز استفاده نشود.

ضایعات فلزی یا خرید آهن آلات کارخانه‌ای؟

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه ضایعات فلزی بهتر هستند یا آهن آلات کارخانه‌ای، باید به تصمیمی که برای خرید محصولات فولادی دارید، نگاه کنید. اما به‌طور کلی، ضایعات فلزی برای تامین مواد اولیه و تولید آهن آلات کاربرد دارد و اصلاً برای استفاده دوباره در ساخت پروژه‌های ساخت‌وساز مسکونی و اداری مناسب نیست.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران

فیلم/رقص جنجالی بهنام بانی با دست و بال بسته!

فیلم/ خانه لیونل مسی در میامی آمریکا با طراحی بی نظیر

آیا هنوز با ۲ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟ + جدول

جدیدترین نرخ رهن در بازار مسکن عبدل آباد + جدول

حمله از رسانه دولت به مجلس و مرکز پژوهش‌ها

خوشگذرانی بهنوش طباطبایی در یک سالن بولینگ + فیلم

تولیدات سایپا و ایران خودرو کجاست؟

درخشش نام البرز در دایره طلایی

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

یارانه کدام دهک‌ها در سال ۱۴۰۳ حذف می‌شود؟

قیمت تخم مرغ امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

حرف زدن با محسن افشانی ۱۰ هزار دلار برایتان آب می‌خورد! + عکس

چگونه لاستیک دولتی بخریم؟+ جزییات

هوش مصنوعی برای همه: دوره‌ای جامع و کاربردی برای افراد با هر سطحی از دانش

خودرویی که محمدرضا پهلوی برای آموزش رانندگی ولیعهدش خرید + عکس و فیلم

آیا کانادا ویزای توریستی می‌دهد؟

مالیات در سال ۱۴۰۳ برای کدام گروه‌ها رشد خواهد کرد؟

ارزش واقعی دستمزد کارگران در پایین‌ترین سطح ۳ سال گذشته

طلافروشان دوباره اعتصاب کردند؟

فیلم/ ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد

روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک هفته گرسنگی تا توزیع مشروط چادر‌های امدادی با ثبت کد ملی!

تناقض در آمار‌های رئیس و معاون وزارت راه و شهرسازی/ بالاخره دولت چند نقطه حادثه خیز را اصلاح کردید؟

فیلم/اجاره خفت گیر و شرخر چقدر تمام می شود؟

گشایش‌های جدید ارزی در راه است

خودکشی فاجعه بار پزشکان و بهانه بیماران!

زنگ خطر بحران فرونشست زمین بلندتر از همیشه در ایران؛ هشدار کم آبی در ۳ استان کشور

حراج بعدی شمش طلا در این تاریخ برگزار می‌شود

شوآف خودرو‌های برقی در ایران

قیمت جهانی نفت نزولی شد

مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

انس جهانی طلا عقب‌نشینی کرد

واریزی بزرگ به حساب بازنشستگان

فیلم/ سیل فاجعه بار در شهر مدینه

آغاز لابی‌های پنهان قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم؛ آیا مرامنامه تازه نوشته می‌شود؟

پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار

از سهمیه خودرویی مادران و فرسوده‌ها چه خبر؟

پیش بینی قیمت سکه امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا سرمایه گذاران از بورس فرار کردند؟

سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد

دعوت به همکاری بانک دی از متخصصان حوزه امنیت و راهبری فناوری اطلاعات

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول