تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

فرقی نمی‌کند بازار سرمایه چه برهه حساسی را سپری می‌کند، تهدید‌های اقتصادی این بازار همچنان فعال است. گاهی با یک بخشنامه ابلاغ می‌شود گاهی هم از یک نشست خبری. روز سه شنبه وزیر اقتصاد بر یک بند جنجالی در بودجه تاکید کرده که برآیند آن زیان‌های زیادی به دنبال دارد. به موجب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ برای معافیت مالیاتی شرکت‌ها سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است، بندی که به گفته کارشناسان در دقیقه نود به بودجه اضافه شده و آسیب‌های شدید اقتصادی را در پی دارد.

////////احساس خطر بازار سرمایه از جانب یک بند جنجالی در بودجه/ می‌توان به صحبت‌های رئیس سازمان بورس امیدوار بود؟ / خطر افت سنگین شاخص کل فعلا رفع شده است/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه به رغم شروع نگران کننده ابتدای هفته، آخرین روز کاری را به آرامی سپری کرد، خلسه‌ای که با فعال شدن ابزار محدودیت دامنه نوسان برای جلوگیری از ریزش شدید بازار ایجاد شد. بر این اساس با پایان یافتن معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس ۶ هزار و ۲۳۲ واحد رشد کرد و به ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۱۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۳۷۸ واحد بالا رفت و به سطح ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بازار خارج شد.

عملکرد ریسک گریز سهامداران در یک هفته گذشته

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات بورس طی هفته گذشته به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار سرمایه در هفته اخیر تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای قرار داشت. عملا سهام داران سعی کردند که ریسک گریز عمل کنند. ابتدای هفته با خروج سنگین نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار مواجه بودیم. در کنار آن افت سنگینی را در روز شنبه شاهدش بودیم. بعد از آن با تدبیری که سازمان بورس اندیشید دامنه نوسان به جای تعطیلی بورس کاهش یافت؛ که به نظر می‌رسد گزینه بهتری بوده و این مسئله توانسته تا حدودی سنگینی افت قیمتی را در نماد‌ها کنترل کند. ولی تا زمانی که همچنان تنش‌ها در حد بالایی باشد قطعا ریسک‌ها هم زیاد است و فعالان بازار سعی می‌کنند سرمایه خودشان را از ریسک دور کنند.


بیشتر بخوانید: محدودیت دامنه نوسان به داد بازار سرمایه رسید


به گفته وی با توجه به محدودیت دامنه این نوسان امکان اینکه شاهد افت سنگین باشیم بعید به نظر می‌رسد. در عین حال درست است که تنش‌های منطقه‌ای طوری است که نمی‌شود چهار گوشه آن را خط زد و پیش بینی کرد که قرار است چه اتفاقی بیفتد، ولی تجربیات گذشته نشان داده که بعد از برطرف شدن این تنش‌ها ما شاهد برگشت بازار بودیم. برای همین به نظر می‌رسد که دوری از هیجان قطعا می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

یک ریسک اقتصادی دیگر در بورس فعال شد

فرقی نمی‌کند بازار سرمایه چه برهه حساسی را سپری می‌کند، تهدید‌های اقتصادی این بازار همچنان فعال است. گاهی با یک بخشنامه ابلاغ می‌شود گاهی هم از یک نشست خبری. روز سه شنبه وزیر اقتصاد بر یک بند جنجالی در بودجه تاکید کرده که برآیند آن زیان‌های زیادی به دنبال دارد. به موجب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ برای معافیت مالیاتی شرکت‌ها سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است، بندی که به گفته کارشناسان در دقیقه نود به بودجه اضافه شده و آسیب‌های شدید اقتصادی را در پی دارد.

////////احساس خطر بازار سرمایه از جانب یک بند جنجالی در بودجه/ می‌توان به صحبت‌های رئیس سازمان بورس امیدوار بود؟ / خطر افت سنگین شاخص کل فعلا رفع شده است/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

«بهنام صمدی» فعال بازار سرمایه در کانال تلگرامی خود نوشته است: «این بند به خصوص برای هلدینگ‌ها اثرات خیلی بدی دارد. مثلا شستا که ۴ هلدینگ زیرمجموعه دارد، در وهله اول خود شرکت زیرمجموعه مثلا ستاره خلیج فارس باید مالیات بدهد، چون معافیت مالیاتی ۵۰۰ میلیاردی دارد. بعد تاپیکو به خاطر سودی که می‌گیرد باید مالیات بدهد و مجددا باید شستا مالیات بدهد؛ یعنی به صورت زنجیره‌ای دولت یک مالیات مضاعفی از دل شرکت‌ها بیرون می‌کشد. این مصوبه باعث تشدید ناترازی خواهد شد و تمام تلاش‌های سازمان بورس برای تقویت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هدر خواهد رفت».

رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به این بند واکنش نشان داد و آن را موجب تشدید بی اعتمادی‌ها در بازار سرمایه دانست.

تغییر رویکرد مجید عشقی امیدوارکننده است؟

صحبت‌های اخیر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در برنامه «صف اول» شبکه خبر با واکنش‌های مثبت فعالان بازار همراه بود. به زعم آن‌ها این صحبت‌ها بی سابقه بوده و شاید نشان از تغییر رویکرد این سازمان دارد.


بیشتر بخوانید:  فیلم/ انتقاد تند رئیس سازمان بورس از بانک مرکزی


حسن حسین نیا در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هرچند که سخنان آقای عشقی امیدوارکننده است و در حقیقت بازتابی از واقعیت موجود است، ولی قطعا روند بازار سرمایه از واقعیت‌های روی تابلو و عملکرد نشات می‌گیرد؛ یعنی ما بیشتر از صحبت‌ها باید دنبال عملکرد باشیم. اینکه آیا در جهت رسیدن و برطرف کردن مشکلات یاد شده اقدام عملی که منتج به نتیجه مطلوب باشد هم صورت می‌گیرد یا نه. اگر چنانچه عملکرد هم در این راستا باشد قطعا به تدریج ما می‌توانیم شاهد رشد بازار سرمایه و در عین حال برگشت اعتماد باشیم، ولی اگر چنانچه صرفا سخنانی بر مبنای واقعیت بوده باشد، ولی عملکردی پشتش نباشد قطعا تاثیر خاصی نخواهد داشت.

پیش بینی بورس در هفته آینده

به گفته این فعال بازار سرمایه، هفته آینده هم بورس قطعا متاثر از ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های نظامی خواهد بود. اگر چنانچه ما شاهد کاهش این مساله باشیم قطعا هفته بعد می‌توانیم یک رشد شارپ داشته باشیم، اما اگر شرایط فعلی تداوم پیدا کند، اگرچه به خاطر محدودیت دامنه نوسان و تدابیری که الان سازمان بورس و شورای عالی بورس در نظر دارند شاخص کل حداقل در کوتاه مدت نمی‌تواند افت سنگینی داشته باشد، ولی قطعا در روند ارزش معاملات تداوم این شرایط می‌تواند اثر معکوس و منفی داشته باشد.

او در پایان می‌افزاید: آن طور که از صحبت‌های تصمیم‌گیران یعنی سازمان بورس به گوش می‌رسد، محدودیت دامنه نوسان تا زمانی که ریسک‌ها وجود دارد و بازار در شرایط هیجانی است ادامه پیدا خواهد کرد. پس بنابراین احتمالا ما شاهد برداشتن و برگشت به حالت قبلی در زمانی خواهیم بود که آن تنش‌ها در حداقل خودشان قرار گرفتند یا تقریبا می‌شود گفت سایه این تنش‌ها برداشته شده است. در آن شرایط دیگر نمی‌تواند آسیب خاصی به بازار برساند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
1
2
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
حوزه ی علمیه ی امام صادق و به اصطلاح بعضی ها دانشگاه امام صادق وقتی به افرادی همچون خاندوزی، عشقی، مخبر، محسن رضایی، وحیدی و .....با خواندن ۴ تا کتابچه از قرائتی و مطهری مدرک دکترا می دهند ، اگر اینگونه باشه که هر ... می تواند فوق دکترا بگیرد . . مملکت به متخصص اقتصاد (دکترای اقتصاد)اون هم فارغ التحصیل از معتبرترین دانشگاه های دولتی بخصوص دانشگاه شریف نیاز داره تا بتوانند این اقتصاد و بورس سقوط کرده را نجات دهند. مردم باید جوانان نخبه ، باهوش ،پاکدست، دلسوز ،باوجدان و متخصص در اقتصاد را انتخاب کنند نه افرادی را که تو حوزه ی علمیه ذهب ،ذهبا و ذهبوا خواندند. ۴۵ سال هست که مردم در انتخاب افراد بی لیاقتی همچون هاشمی رفسنجانی ، خاتمی ، روحانی ،رئیسی و ..... دقت نکردند و این بلا را سر اقتصاد کشور در آوردند. اینها از اقتصاد چه می دانند ؟؟!!!!!!!!!
سهام داران قدیمی
0
4
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
بورس با مدیریت افتضاح عشقی و شورا و شرکاء فقط بلده توپ بی عرضگی و فشلی را ب این و اون بی اندازد و رفع مدیریت کند در صورتی ک ۹۰ درصد فشلی بورس داخلی و این ایراد های مسخره ب در تمام بازار ها موجود است و لی بازار ها خودشان را با دلار تنظیم نی کنن و گران می کنن و ربطی ب مسخره بازی حضرات ندارد مگر خودرو و مسکن و سکه و اجناس با کلام و جون من و جون تو متوقف می شود ک بورس سه سال نیم است ریزشی و با مهد کودک بازی و کلام و حقه بازی های داخلی مشغول نوسان با رباط و کارمزد مشغول تاراج و دزدی از سهام داران بوده و هست تازه سه و نیم است ک ن جنگی بوده و ن ریسکی تنها ریسک مثبت برای بورس وجود داشت مثل تورم و افزایش دلار چه ... خوردن مدیران داخلی بورس جز ... و داستان و مهد کودک بازی برای فشای بورس انقدر بورس را درشرایط خوب منفی نگه می دارن تا اخبار افتضاح مثل الا و جنگ از راه برسد ک سوار موج ان شوند و از جای ک استاد بهانه برای فشلی بورس هستن حالا طلبکار شدن در صورتی ک هنوز بورس دلار ۲۰ هزار ت را پس نگرفته حال وقتی ارزش ذاتی هر چیزی پایین باشد باید خودش را برساند و ربطی ب اخبار و جنگ ندارد مثل مسکن ک همه می دانیم زلزله و بوی جنگ و سابه جنگ باعث ریزش حداقل ۴۰درصد مسکن در جهان میشود ولی در کشور ما بالاتر می رود چون اقتصاد ما با مدیریت های داخلی و صوری و دستوری بالا و پایین میشود نه حرف و حدیث و دولت و مالیات و غبره ابنها همش ب مد یریت و اقتدار ان بازار بر می گردد ک عشقی و شورا و شرکاء هیچ بویی از این مدیریت در جهت بهبود و گرفتن حق سهام داران نبرده اند چون ... و همه را مقصر فشلی می دانن الا مدیریت داخلی خودشان اگر دقت شود حتی یک درصد هم ما شاهد نبودیم داخلی های بورس از مدیریت خودشان انتقاد کنن یعنی شما حتی یک درصد هم مقصر نیستن ؟
زنگنه
0
1
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
بابا ترا بخدا دلار شده 60تا70هزار ولی بورس که همه تولیدات وپایه اقتصاد کشورها هیچ وحتی توضرریم یک بارم که شده ما را ببرید تو مرحله سبز من هنوز تو چهار ملیون ضررم ای حذف بشی سهام دی بوعلی که همش تو ضرری مگر قرار نبود تو 402سهام بیمه شود چرا ضررمان را جبران نکردند من سهامی را نفروخته به امید جبران ضرر ولی یک ریال هم خسارت ندادند چرا
خسرو صادقی معلم بازنشسته
0
1
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
حالا هر چه ما داد بزنیم .که وزیر بیسواد و ناآگاه به مسائل کلان اقتصادی چه ضرر هایی به مردم می‌زند .البته از رئیس جمهوری مثل رئیسی از این وزیر بهتر هم انتظار نمیرفت
ایرانی
0
2
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
بورس از جنگ ومسائل خارجی اندازه مسولین به اصطلاح اقتصادی دولت ومجلس خیلی بیشتر متضرر میشه هرکس که مسوله باید بورس منتظر شلیک پهباد وموشک از ناحیه اونها باشد ولی بدون سامانه دفاعی خدا کنه سهامداران خرد سواد بورسییشون بالا بره ومسولین ذیربط هم سواد اقتصادی را تقویت کنند وبازار سرمایه را عوض سیبل و هدف تاخت وتاز قرار ندهند زیرا بورس سد وسرمایه مردم آب پشت سد نباید این سد را تخریب وموجب سیل ویرانگر شوند در عوض از آب پشت سد در جهت آبادانی استفاده کنند..
ناشناس
0
1
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
چطور جنگ و ریسگ جنگ و سایه ان اولین بازاری را باید کاهشی کند مسکن است چون از زلزله ویران کنده تر است زلزله تمام میشود جنگ تازه قرار است شروع شود ولی مسکن گرانتر میشود چون می گویند دلار رفته بالا ولی بورس از دلار ۲۰ هزار تومان در حال ریزش است و هنوز دلار ۲۰ ت پس نگرفته تازه نقد شونده گی بورس از هر بازاری دیگری بهتر است ولی سایه جنگ بورس را ریزشی می کند و مسکن و خودرو را غرق در ابر حباب است را افزایشی ؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عیدی رئیسی به معلمان چقدر بود؟

فیلم/ سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی

استاندار تهران: اتباع غیرمجاز بازگردانده می‌شوند

۱۰ کاندیدای مشترک در سه لیست انتخاباتی تهران / کدام نامزد‌ها خط خوردند؟ + جدول

دست بالای طالبان در حق آبه ایران؛ ورود مناقشه آبی ایران و افغانستان در فاز جدید

زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی اعلام شد

مسعود اسکویی درگذشت

فیلم/جنجال جدید سحر قریشی؛ اهل لخت شدن نبودم

موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس؛ عُمان ۶ برابر ایران به پرستاران حقوق می‌دهد!

علائم و نشانه‌های مالاریا + اینفوگرافی

لاکچری بازی قالیباف در هتل بزرگ تهران؛ پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب

پیام تبریک مدیرعامل بیمه معلم به مناسبت روز معلم

نشانه‌ای مثبت برای بازار رمز ارز‌ها

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

مانور عجیب روی کاهش رشد نقدینگی

عکس/ مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی‌نژاد در استانبول

عکس/ خودرویی که با پول ال نود در امارات می تونی بخری!

انس جهانی طلا همچنان در مسیر نزول قیمت

فیلم/ ابراهیم رئیسی باب شوخی را با محافظانش باز کرد!

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

پیشبینی قیمت سکه امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/توضیحات زاکانی درباره قرارداد جنجالی شهرداری با چین

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

چگونه بورس از بازارها جا ماند؟

صعود تمام قطعات سکه در سکوت بازار طلا

قیمت انواع لپ تاپ ایسر + جدول

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخلف یا تقلب دولتی در واگذاری استقلال و پرسپولیس؟/ زیان انباشته سرخابی‌ها را کدامیک از شهروندان تقبل می‌کنند؟/ چگونه قانون رفع موانع تولید دور خورد؟

تیلور سوئیفت؛ خواننده‌ای با ترانه‌های افسانه‌ای

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

عکس/شباهت امیر جعفری و مادرش