تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۱۳ نظر
اقتصاد۲۴ در گفتگو با علی بیگدلی بررسی می‌کند؛

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

یک تحلیلگر مسائل منطقه‌ای می‌گوید: سفر اردوغان به عراق و همین طور سفر السودانی به آمریکا که یک هفته به طول انجامید، نشان دهنده این است که تغییرات بسیار گسترده در ژئوپلتیک منطقه صورت می‌گیرد و این دولت‌ها در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و هر روز در مقابل ایران متحدتر می‌شوند و ما هم از جهت سیاسی و هم از جهت اقتصادی در یک انزوای آزار دهنده‌ای قرار می‌گیریم.

حذف ایران از  کریدور‌های جهانی

اقتصاد۲۴- ایران بار دیگر و در یک کریدور دیگر توسط همسایگانش دور خورد و در حالی که همچنان در همه این مسیر‌های ارتباطی که نقشه آنان کشیده می‌شود، به صرفه‌ترین مسیر عبور از ایران است، اما به نظر می‌رسد انزوای اقتصادی و سیاسی ایران در دستور کار قرار گرفته باشد.

به این ترتیب وزیران حمل‌و‌نقل و زیرساخت عراق، ترکیه، امارات و قطر، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت در بغداد یادداشت‌تفاهم همکاری چهارجانبه پیرامون ترسیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه «جاده توسعه» را امضا کردند.

این پروژه ۱۷ میلیارد دلاری، با هدف ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و امنیتی میان این کشورها و همچنین ایجاد ارتباط بین مردم و فرهنگ‌های منطقه، از بندر فاو در بصره آغاز شده و با احادث یک جاده و راه‌آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر در خاک عراق، به شبکه ریلی ترکیه متصل می‌شود. این پروژه که شامل قطار سریع‌السیر، جاده، اتوبان، ده‌ها پایانه و خطوط لوله نفت و گاز نیز است، امارات، قطر و عراق را به اروپا پیوند می‌دهد؛ و از همین‌رو، توجه این اتحادیه را نیز به خود جلب کرده، و به شدت در پی تسریع اجرای آن است. البته پروژه جاده توسعه، که «کانال خشک» و «جاده ابریشم عراقی» نیز نامیده می‌شود، جابجایی ۴۰۰ هزار کانتینر در فاز دوم را هدف‌گذاری کرده؛ و قرار است فاز نخست در سال ۲۰۲۸، فاز دوم در سال ۲۰۳۳ و فاز پایانی در سال ۲۰۵۰ به بهره‌برداری برسد.

البته با این روند دیگر فقط مساله این نیست که عراق به رقیب جدی ترانزیتی ایران تبدیل می شود، بلکه به نظر می رسد با توجه به کریدورهای متعدد موجود در منطقه احتمالا به زودی شاهد نبرد کریدوری خواهیم بود؛ اینکه کدام دولت ها سریعتر سرمایه لازم را تامین کنند و سرعت عمل بیشتری برای اتمام ایجاد کریدور به خرج بدهند، زودتر به نتیجه می رسد نیز نباید در کنار حذف ایران از همه این کریدورها از نظر دور بماند!

جاده ابریشم عراقی و اهدافی که در پی آن است!

به گزارش اقتصاد ۲۴، اما این کریدور در واقع ایران را از اتصال ترکیه و اروپا به کشور‌های خلیج فارس به نوعی کنار می‌زند. در حالی که ایران از هر نظر گزینه بهتری محسوب می‌شود و برای نمونه، پس از بحران دیپلماتیک بین کشور‌های عربی و قطر و مسدود شدن تنها مرز زمینی قطر، این کشور برای تامین نیاز‌های اساسی خود از جمله مواد غذایی دست به دامن ایران و ترکیه شد.

از همین روی، کریدور ترکیه-ایران-قطر در این چارچوب راه اندازی و تا حدودی عملکرد موفقی داشت. همچنین، تقریبا دو سال پیش این امکان به صورت آزمایشی فراهم شد تا راه‌گذر شارجه - بندرعباس - مرسین راه اندازی شود.

این همکاری، اما مسیر جدیدی را برای محموله‌هایی که از کشور‌های عربی خلیج فارس می‌آیند و به سمت اروپا می‌روند به غیر از مسیر سنتی دریای سرخ و کانال سوئز، فراهم می‌کند و همچنین این مسیر راه‌حل‌های ارزان‌تر و سریع‌تری را برای حمل و نقل کالا بین خلیج‌فارس و دریای مدیترانه ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند


از سوی دیگر این مسیر را با خودرو می‌توان در ۱۲ تا ۱۶ ساعت پیمود و عملکرد آن همچنان که مدت زمان جابجایی کالا از شانگهای به روتردام را از ۳۳ روز به ۱۵ روز کاهش داد، برای کاهش زمان پیموندن مسیر و حمل کالا‌ها طراحی شده است.

البته باید توجه داشت که جاده توسعه همچنین رقیبی برای پروژه هند-خاورمیانه-اروپا تحت نظارت ایالات متحده نیز به شمار می‌رود؛ که خود، رقیب «کمربند و جاده» چین است. همچنین از آنجا که بخش عمده این پروژه در خاک عراق واقع شده و باتوجه به وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های این کشور و هزینه‌های بالای پروژه، احتمالا دیگر کشور‌های خلیج فارس (غیر از امارات و قطر) و ترکیه و احتمالا چین و اروپا (باتوجه به اهمیت پروژه) نیز به آن خواهند پیوست؛ یا دست‌کم از آن حمایت می‌کنند.

نبرد کریدور‌ها

سهم ناچیز ایران از کریدورهای اطرافش

البته باید توجه داشت که اکنون این تنها کریدوری نیست که در آن ایران از مسیر ارتباطی جا مانده است و در حالی که برای ترکیه مسیر بهتر دسترسی به خلیج فارس از ایران می‌گذشته به سراغ همسایه رفته است. این پروژه دستکم هفتمین کریدوری است که در آن ایران را دور می‌زنند و تقریبا حالا دور تا دور کشور پر از مسیر‌هایی برای دسترسی از شرق به غرب و برعکس شده، اما ایران سهمی در آن ندارد و به اجمال نگاهی به این کریدور‌ها که سهمی از آن برای ایران در نظر گرفته نشده است می‌کنیم:

مسیر ریلی جاده ابریشم از چین به اروپا:
چین، قزاقستان، روسیه/ اروپا
چین، قزاقستان، گرجستان، ترکیه/ اروپا

مسیر جاده ابریشم چین به اروپا:
چین، قرقیزستان، ایران، عراق، ترکیه/ اروپا

مسیر دریایی جاده ابریشم چین به اروپا:
چینف هند، پاکستان، جیبوتی، مصر / اروپا

مسیر هند به اروپا:
هند، امارات، قطر، اردن، ترکیه، اروپا

مسیر لاجورد (افغانستان به ترکیه):
افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه / اروپا

مسیر زنگزور (قزاقستان به ترکیه):
قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه / اروپا

راه توسعه (از خلیج فارس تا اروپا):
امارات، قطر، عراق، ترکیه / اروپا

در تمام این ۷ مسیر تنها در یک مورد و بسیار محدود نام ایران مطرح شده و آن هم احتمالا استفاده از مسیر دریایی ایران در دریای خزر خواهد بود.

وضعیت حذف ایران قابل پیش بینی بود

در این شرایط و با توجه به حذف واضح ایران از مسیر ارتباطی خاورمیانه و آسیا به اروپا و آن هم در حالی که بهترین مسیر از نظر زمان و هزینه ایران بوده است؛ به سراغ علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل گر روابط بین الملل رفتیم تا شاید بتوان تحلیل درستی از دلایل این حذف‌ها را به دست آورد.

علی بیگدلی، کارشناس ارشد سیاست خارجی در گفتگو با اقتصاد۲۴، اما مساله حذف ایران در این کریدور‌های منطقه‌ای را ریشه‌ای‌تر از روابط سال‌های اخیر دانسته و معتقد است که مجموع روابط شکل گرفته در منطقه و حذف ایران از این مناسبات بسیار خطرناک است.

بیگدلی با اشاره به اجلاسی که در جده برگزار و در دبی دنبال شد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «در آخرین جلسه ای که در جده برگزار شد و بعدتر به تایید امارات متحده رسید، تصمیم بر این بود که یک خط آهن از جنوب عراق به استانبول کشیده شود؛ این یعنی آن چه اکنون در حال وقوع است، یک مساله ای بوده که در گذشته نیز بار‌ها درباره آن حرف زده شده است. کما اینکه سفر اردوغان به عراق و همین طور سفر السودانی به آمریکا که یک هفته به طول انجامید، نشان دهنده این است که تغییرات بسیار گسترده در ژئوپلتیک این منطقه صورت می‌گیرد و این دولت‌ها در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و هر روز در مقابل ایران متحدتر می‌شوند و ما هم از جهت سیاسی و هم از جهت اقتصادی در یک انزوای آزار دهنده‌ای قرار می‌گیریم.»

بیگدلی در توضیح دلایل این انزوا نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «دلیل این انزوا نیز بیش از همه این است که تا زمانی که ما این نگاه موجود که در ۴۵ سال گذشته به منطقه و دنیا داشته ایم، را بخواهیم حفظ کنیم، پس هم چنان در همان حالت احتضار اقتصادی باقی خواهیم ماند تا دستکم این نوع نگاه به مناسبات بین الملی و منطقه‌ای را تغییر بدهیم. حقیقت این است که این نوع از نگاه تاکنون پاسخگوی شرایط ما نبوده است.»

این تحلیل گر مسائل منطقه‌ای و استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: «بنابراین با توجه به دیپلماسی بسیار ضعیفی که داشته ایم امکان ندارد با این دیپلماسی به یک بهبودی اقتصادی حتی نسبی دسترسی پیدا کنیم.»

بیگدلی

عراق و سوریه در تکاپوی حرکت بیشتر به سوی کشور‌های عرب منطقه

این تحلیلگر درباره سفر رئیس دولت ایران به پاکستان نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «ببینید همین سفری که اکنون نیز آقای رئیسی به پاکستان داشته را من تصور نمی‌کنم که چندان رونقی برای اقتصاد ایران در پی داشته باشد. رئیس دولت وعده می‌دهد که قرار است حجم مبادلات با پاکستان را مثلا تا ۱۰ میلیارد دلار بالا ببرند، که به نظر من این افزایش مبادلات در نهایت امکان پذیر نخواهد بود چرا که پاکستان کشور فقیری است و می‌بینیم همین حالا هم در مساله انتقال لوله گاز هم آمریکایی‌ها توانسته اند اختلال ایجاد کنند و پس می‌بینید همین روند مشکلات در خط لوله انتقال نفت از عراق به عربستان سعودی وجود دارد، و عراق تلاش دارد از زیر بار منت و فشار انرژی ایران و همچنین مساله تحریم‌هایی که گریبانگیر ایران است، خارج شود؛ برای مثال می‌بینید کویت به عراق وعده دادن برق می‌دهد و عربستان نیز قول داده که میزان نفت لازم برای کشور عراق را زیر قیمت جهانی به بغداد تحویل بدهد و بنابراین ایران هر روز در معادلات اقتصادی منطقه در حال عقب افتادن است.»

بیگدلی، اما درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق نیز معتقد است: «سفر اردوغان به عراق، سفر بسیار مهمی بود و اتفاقا این سفر اردوغان نشان می‌دهد که سفر آقای السودانی به آمریکا هم چقدر در تحولات منطقه مهم خواهد بود.»

سفر السودانی به آمریکا و نتایج تازه این سفر

این کارشناس منطقه‌ای در توضیح اهمیت سفر نخست وزیر عراق به آمریکا نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «این سفر هم باعث ماندگاری نیرو‌های آمریکایی در عراق خواهد شد (برخلاف آنچه که انتظار داشتیم آمریکایی‌ها، از عراق خارج شوند) و هم با این دو سفر، یعنی السودانی به آمریکا و اردوغان به عراق، و قرارداد‌هایی که السودانی با آمریکایی‌ها بسته اند، هم امکان خروج آمریکا ملغی شده و از بین رفت و هم اینکه سبب ساز این خواهد شد عراق خود را بند تامین انرژی از سوی ایران رها کند و به سمت دنیای عرب بازگردد. البته این همان مساله‌ای است که ما پیش از این نیز درباره سوریه نیز بار‌ها درباره اش اخطار داده بودیم و تاکید داشتیم که آقای بشار اسد نیز نهایتا به سوی جهان عرب گردش خواهد کرد و اکنون می‌بینیم این اتفاق نیز در شرف وقوع است.»


بیشتر بخوانید: حذف ایران از مسیر جاده ابریشم و مسئولان سرمست از توافق‌های موقت/ محروم ماندن ایران از سه کریدور شمال، غرب و جنوب


این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر گردش بشار اسد از سوی ایران به سوی اعراب منطقه نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «در دو سال گذشته که آقای بشار اسد را به اتحادیه عرب در ریاض دعوت کردند، این سرآغازی بود بر این که سوریه را از ایران جدا کنند و اتفاقا یکی از پیشنهادات و شروط برای عضویت دائم سوریه در اتحادیه عرب یکی همین بود که نیرو‌های ایرانی باید خاک سوریه را ترک کنند. ببینید همین اتفاق که در کنسولگری ایران رخ داد ممکن است با آگاهی سوریه انجام شده و حقیقت این است که سوریه نیز تلاش دارد هر روز فاصله خود را با ایران بیشتر کند و در آینده قطعا هم بیشتر به دنیای عرب نزدیک خواهد شد و اتفاقا این امارات و کویت و عربستان بودند که در نهایت پیشنهاد کردند که خرابی‌های سوریه را ترمیم و هزینه‌های آن را تامین کنند و بنابراین فکر می‌کنم سوریه بیشتر از ایران فاصله می‌گیرد. در این میان پول فروش برق و گازی که برای عراق از سوی ایران تامین می‌شود نیز از سوی عربستان سعودی تامین خواهد شد و به این ترتیب عراق هم از ایران فاصله بیشتر خواهد گرفت.»

بیگدلی درباره کریدور توسعه که باز در آن ایران حذف شده و مسیر از عراق طراحی شده است نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «آنچه اکنون و همزمان با سفر اردوغان به عراق مطرح شده، هم خط و مسیر انتقال نفت است و هم ریل قطاری از جنوب عراق به استانبول کشیده می‌شود که همین نیز منجر به رونق بیشتر گردشگری برای ترکیه خواهد شد و هم تامینی برای وضعیت بهتر اقتصادی عراق خواهد بود و دلیل آن نیز این است که اگر ایران را کنار بگذارند، اکنون با توجه به تحریم‌های ایران برایشان سودمند‌تر است. از طرفی با این نگاه ایدئولوژیکی که ما به منطقه داریم و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود ایران و جدا افتادن ایران که هر روز بیشتر خواهد شد، برای کشور‌های منطقه همکاری با ایران چندان منفعتی درپی نخواهد داشت.»

حذف ایران از  کریدور‌های جهانی

حتی کریدور ایران و روسیه نیز تعطیل شد

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای، اما درباره اینکه ایران در این شرایط چه کاری می‌تواند انجام دهد نیز تصریح می‌کند: «راه نجاتی هم نیست به جز اینکه نوع نگاه خود به معادلات سیاسی در منطقه و جهان را تغییر بدهیم و شیوه‌های دیپلماسی خود را عوض کنیم تا با اجرای قوانین و مقررات منطقه‌ای و بین‌المللی بتوانیم در بازی که اکنون در منطقه شروع شده و جریان دارد، شریک شویم. با نگرش فعلی که وجود دارد، به نظر من کار بسیار سختی پیش روی ایران است.»

بیگدلی در پایان اظهار می‌کند: «توجه کنید یک کریدور مهم تعطیل شده اساسا کریدور ایران و روسیه بود که حتی همین کریدور نیز تعطیل شده؛ چرا که روس‌ها به جای ایران، عراق را جایگزین کردند و عملا این کریدور نیز به نتیجه‌ای نرسید. همچنان در این وضعیت راهکار ما این است سیاست انعطاف پذیرتری را در منطقه و جهان پیش بگیریم؛ چرا که در صورت اصرار بر این مدل سیاست ورزی، نهایتا غرب هر روز بیشتر کشور‌های منطقه را برای عدم همکاری با ایران تحت فشار قرار می‌دهد تا ایران نتواند از امتیازات اقتصادی استفاده کند، در نتیجه هر روز بیشتر دچار انزوا و جدا افتادگی سیاسی و اقتصادی خواهیم شد.»

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷۸
علام
13
39
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما میگیم ایران را کسی حساب نمیکنه نمیخواد کسی قبول کنه
عقل سلیم
اگرتوجه داشته باشیم چه درداخل وچه بدخواهان خارجی همواره تمام سعیشان بر ضعیف جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران قدرقدرت عزیزمان است،امّاهمواره درمیدان این ایران اسلامیست که کارهاراباصبوری وعقلانیت مدیریت مینمایند.راجع به لفاضی هاویاوگویی های آذربایجان وترکیه هم حتماًبه یادداریم که چنان میکنیم وچنان میشود،امّادرعمل همگان شاهدبودیم که باپای خودشان آمدندایران وقراردادهای چندجانبه بستندونه دیگرخبری ازکریدورساختگی زنگزوراست ونه دیگرتحریفهاودروغهای دیگر.بنابراین زیادوقتتان رابابت بازیهارشیطنتهای رسانه ای نکنیدکه مدتهاست باجهالت همراه وهمقدم شده اند ولی درحقیقت ودرواقعیت این خداونداست مه باصدق وعده هایش همه عالمیان رامدیربت میفرمایدوبایدطبق فرمایش الهی عمل نماییم که اکثرمردمان ازاین مهم غافل وبی بهره‌اند.باتشکر
ناشناس
برای همین میگم جمهوری اسلامی منافع ملی اولویتش نیست . برنامه ای برای اقتصاد ندارد .شما حساب کن در عراق مسجدی ساختن که همه چی دارد بازار گرفته .مجموعه دانشگاه. مدرسه و....این دولتمردان عراق ..
رضا
عراق و سوریه رو ما از دست داعش نجات دادیم چطور برای ما کریدور درست میکنند قطر چند وقت پیش دست بدامن ایران بود اردوغان در زمان کودتا در ترکیه به کجا پناه آورده بود؟دست خدا بالای همه دستهاست حمایت از مظلوم شیوه شیعیان علی است و اگر برای خدا یک قدم برداری خدا هم پاسخ ان را خواهد داد هیچ کریدوری اگر خدا نخواد جواب نخواهد داد چون با دستور شیطان بزرگ برای انزوای ایران است.
مهدی
چند روز پیش داشتم خاطرات اسدالله علم رومیخوندم، اشک توی چشمام جمع شده بود،کجابودیم الان کجایم
نوید
خیلی کشورا بغرب اعتماد کردن ولی بعدش نابود شدن
افغانستان ۲۰ سال دست امریکا بود
همین عراق بعد صدام دست امریکا و انگلیس بود
اوکراین ب امریکا اعتماد کرد الان ۵۰ سال عقبه
لیبی
مصر
ترکیه بدهی ک ب بانک جهانی داره ۵۰۰ میلیارد دلار با سود مرکب هست .جدید کسانی ک ترکیه هستن میگم اوضاعش مردمش خرابه
ایران چون میخواد رو بحث نظامی فعالیت کنه تحریمش میکنن و برای مشکل میتراشن
والا اوضاع ما نسب به تمام این کشورای عرب و ترکی از لحاظ تکنولوژی بومی و نظامی بهتره
فقط نمیدونم چرا مردم و دولت با هم انقد مشکل دارن .
چرا دولت مردای ما رو مسایل الکی ب مردم فشار میارن
آتیلا
56
58
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نتیجه صد سال حکومت وزیران باهوش و متوهم پارسی همین است و بس
.
از متن تفرقه افکن و توهینی که به پارس ها کردی مشخصه یا بیشعوری یا تجزیه طلب و خائن به ایران بررگ
داود
در جواب اون بنده خدا که گفته خدا همه چیزها رو مدیریت می‌کنه ،باید بگم قطعا همین جور است ،اما به شرطی که ما هم حرکتی کنیم ،به قول معروف از تو حرکت از خدا برکت،یه آشنایی ما داریم معتاده هر موقع بهش میگیم بابا برو سرکار ،کاری بکن آخه تا کی ،میگه اگه خدا بخواد بده میده به کار کردن نیست ،ایده این آقا هم همینه
عبدالله
یک قانون فطری ؛ حق بر باطل پیروز است ، اگر پشت حق باشیم عقب نکشیم .
خسارت‌های مختلف جوامع و ممالک در اثر دنباله روی از شیاطین منفعت طلب و سلطه گر بوده است. باید پوزه شیطان و شیطان پرستان را به خاک مالید تا مردم دنیا نجات. پیدا کنند . اینکه چرا شیطان بزرگ و دنباله هایش برای نابودی ملت بزرگ و باشعور و فهیم ایران متحد شده اند ؟!
چون تا باحال ایران توانسته نقشه های شوم و ویرانگر اینها را بخواند و خنثی کند . آیا این گرگهای وحشی و نسل کش نباید عصبانی شوند ؟
زندگی با عزت برای انسان ارزشمند است ، نه خفت و خواری .
خواهان عدالت
34
47
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
هردم از این باغ بری میرسد مگه سیاست ایران چیه ؟ که دنیا برای انزوای ایران با هر کشوری رابطه بر قرار میکنه دراین زمینه هیچ نخبه ای نداریم واقعا فکر میکنم ترکیه چقد زرنگه البته وقتی ما شخصیتی مثل آقای خاتمی رو خانه نشین می کنیم حقمان هم همین است عربهای بی غیرت که فقط شریک خوشی همزبانانشان هستند خوب باهم متحد شدن
ناشناس
دوست عزیز مشکل ما همین است که با اقوام و ملیت ها توهین می کنیم. همانطوریکه شما به اعراب توهین می کنید
دلسوز ایران
25
40
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
آخه این مطلب جز اینکه داغ دل مردم را تازه کرده و از بی لیاقتی مسئولین کشور یادآوری کند چه سودی داشت.
خدالعنت کند مسببین عقب ماندگی ایران را
ناشناس
7
63
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله گشوری که بی برنامه باشد ،خودبخواه باشد ،برای چیزهای کوچک همه کاسه گوزه ها بشکند،،احترام به دیکران نگذارد،،منزوی شدن حقش،،حالا شعار تو خالی وخط و نشان بکشید،،کمی متواضع بودن را به این ملت بدبخت بازیچه شده آموزش‌ دهید
ناشناس
دقیقا مشکل ما همین است
ی
6
57
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دلیلش عدم اعتماد همسایه‌ها به ایران هستش. این معضل عدم اعتماد، بدترین ضربه‌ها رو به یک کشور میزنه
حبیب
9
35
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اردوغان یه مکار و حیله گر تمام عیار هست، ، اون در خفا به انزوای ایران تلاش میکند و هیچ وقت نباید دست دوستی این ادم رو باور کرد چون ذاتشون اینه سر سفره ادم میشینن به حیله ب نفع خود فکر میکنن و حتی حرفی بشه احترام اون سفره و دوستی رو هم نگه نمیدارن، سیاستمداران ما باید سیایتی در پیش بگیرند و برنامه هایی رو شروع کنند که دست اروغان خودبخود بسته شود نباید اجازه داد که سیاست های نامردگرایانه خود رو عیله کشورمان به پیش ببرد
ناشناس
40
39
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی مسئولین بی لیاقت در راس کار قرار بگیرند انتظاری بیش از این نیست که تمام هم و غم خود را در راه حجاب گداشته و فکر دیگری در سر ندارند با همین فرمان ایران را در قعر چاه میبینم
مهدی
8
60
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر از احمق ترین انسان هم سال کنید.می فهمید این بخاطر تحریم ایران هست.وقتی آمریکا از آنها بخواهد نه نمی گویند.حالا شما بچسپید به روسری چهارتا از خواهران خودتان.بیشتر از این هم انتظار ی از شما نیست.
حسن
4
60
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه تا امور مملکت دست باندهای بهم پیوسته که در زمینه ی رانت و اختلاس و مافیاهای مختلف میباشد و مغزهای زنگ زده در راس برخی امورات مهم حکومتی تکیه زده اند وضع بدتر خواهد شد .
ترکیه و روسیه و چین مهمترین خیانتکاران به ایران هستن
مجتبی
12
50
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران برای اینکه دور خورد ،چون بمب هسته‌ای ندارد جوابش همینه
یاس
45
7
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی چرت و پرت نوشتی
ممد
15
11
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمانی که کاخ سفید را حسینه کنیم تمام دشمنان خود به خود از دایره خارج می شوند
احبا
47
22
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اشکال ندارد آقای دکتر ما اعتقادات خود را با مشتی پول عوض نخواهیم کرد انشاء الله اقتصاد هم از داخل مثل نظامی به سامان خواهد شد .
ناشناس
54
16
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کریدورها یعنی چی
یعنی کامیونها نمی توانند از کشور ما عبور کنند ؟
چه فرقی بین کریدور و همین وضعیت حال حاظر جاده ای هست
ناشناس
19
4
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مبارکشان باشد راه آهن شلمچه بصره بغداد هزینه اش برای ملت ایران سودش برای کویت قطر ترکیه این هم یک خلاقیت است
ماهان
3
37
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه مقصر خود ما هستیم.نه شبکه ریلی کامل و جامعه ای داریم نه جاده های ترانزیتی خوب!!
ناشناس
2
32
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اصلاً جای نگرانی نیست. چونکه خداباماست. کاربایدخداجور کند، سلطان محمود خرکی باشد
ناشناس
41
15
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیارکارخوبی میکنند .دولتمردان ایران سرمایه وجوانهای مملکت وبرای عربهافداکرد ‌‌هنوزهم دارن برای عربهافداکاری میکنند ‌
ناشناس
نفهمی درمان ندارد ...
علی
12
37
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
این کارشناس شما گاو شناس هم نیست برای نمونه سه روز پیش محموله سنگ معدن افغانستان برای ترکیه از ایران عبور کرد . انشالله خدا به تمام مریض‌ها شفا بده
ناشناس
51
10
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما غصه نخور شیرت خشک میشه. ایران به تنهایی خودش کریدر است
ناشناس
41
9
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگرهم تمام این سرمایه گذاریها درایران می رسید سودش در سفره وجیب مردم وآبادانی کشور نمی رفت.اقتصاد ایران در دست یک گروه حداقلی است که بهتر است چیزی به آنها نرسد.
ی. گ
4
50
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالا این همه که با کشورهای عربی رابطه داشتیم چی نصیبمان شده 8 سال جنگ بعد هم سوریه وداعش در عراق جز ضرر هیچی نبودن جانی ومالی
ر ق خ
6
27
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
.... اول: اون ۲ تا شاهراه (کوریدور) نه ۷تا بلکه ۲ تا/
دوم: اگه خارج از خاک وموقیعت جغرافیای ایران/ بیراه است
سوم : هرچند دیر اما وصل بشه بقیه که بیراه میشن خارج از ایران به درد نمیخوره /مثلا همان جاده ابریشم/
چهارم : میگن از نفت با ارزش /این چهار فصل سومین راه اقتصاد /خدادادی هست/ الحمد الله
Hatef
23
5
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در عوض ماموشک داریم
‌j
استاد خیلی غلیظ توضیح دادی
سعید
11
7
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس چطور الان قطارهاشون آمدن پشت مرز ایرا‌ ن در افغانستان به مقصد ترکیه متوقف مانده اند تازه از هر قبرستونی می خوان برن اگه از ایران عبور کنن جز ضرر وشلوغی وخراب کردن مسیرها نفعی واسه مردم نداره
ناشناس
به حرف خود خوب دقت کن ، اگر حرفت درست بود کشورهای مختلف جهان روی هم چنین پروژه هایی سرمایه گذاری نمی کردند .
ناشناس
24
2
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
لقمه بزرگی بدست آورده ایم و به هیچ وجه رها نمی کنیم حتی لازم باشد همه ایرانیها را اخراج میکنیم و افغانی و پاکستانی می آوریم حذف شدن از کریدور اصلا مهم نیست
ناشناس
چرت و پرت که نشد حرف !!!
حرف حسابی نداری حرف نزن
محکم
6
21
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه ریس وزیران بفکرخانواده خودهستندکه ازحق ملت بکنن و یرای خانوادتون که در امریکا و اروپا هستند بفرستند عشق محال کنند و میگویند ... ملت و ایرانی که ویرانش کردند
وطنپرست،ایراننننننننننننننی،کرمانشاه،
منظورت از این حرف چیه ..چه نوشتی..
ضیاءالدین ناظمیان
2
20
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام به نظر می رسد پیش بینی های شما به طور قطع آینده روشن نیست ولی به شما عرض می نمایم باز هم موقعیت ایران از همه این کریدورها بهتر است و هیچ کشوری نمی تواند منهای ایران پیش رود و نمی تواند بدون موافقت این سرزمین کریدوری که بنتیجه برسد رویش حساب باز کند بطور قطع به یقین شکستشان حتمی است
ناشناس
22
9
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
طبیعی هست کشوری که بحران آفرینی می کنه از معادلات بخصوص اقتصادی کنار گذاشته بشه
عاشق ایران
عالی دقیقا همینه
داود
3
23
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی به دور خودت حصار میکشی با همه درحال جنکی میشود این
علی
4
23
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک پیامی دارم برای این کارشناس فکر نکنه با کرنش در برابر غرب و آمریکا اونا به ما رحم‌ میکنن باید کلاذاز هرچی تا الآن انجام میدادی برگردی ساختار سیاسی و فرهنگی منطقه ای همرو کنار بزاری در نظامی کوتاه بیای و همین طور تا آخر تا هیچی ازت نمونه به عربستان و امارات ترکیه نگاه نکن اگر آمریکا نصف تحریمای مارو روی اونا بزنه کلا از هم میپاشن چی‌ دارن یه عده کلا نفت دارن یکیشم روی گردشگری سرکایه گذاری کرده ولی خب ما باید دیپلوماسی اقتصادی فعال تری داشته باشیم .
ولی آخر سر خدا هوای مارو داره بزار این همه نقشه بکشن
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.
سالار
22
12
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر در ۴۵ سال گذشته زیر ساختها آماده شده بود ،شرق به غرب ،شمال به جنوب و شمال غرب به جنوب شرق و جنوب غرب به به شمال شرقی ،زمینه لازم فراهم بود و کسی دنبال روشهای دیگه حمل و نقل نمی‌رفت .
یه تعطیلی میشه تمام جاده ها قفل میشه و هزاران هزار تصادف .
پس چرا باید ناراحت و نگران باشیم فلان کوریدور از ایران رد نشد.
بهمن
3
15
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بخاطر اینه که جمهوری اسلامی برای همه شمشیر ازرو بسته
رضا
نیست همه دنیا با گل اومدن به استقبال ما
ناشناس
3
19
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تمام موقعیت های مهم بین المللی ایران را ازدست دادن فقط و فقط بخاطر جدال و لجبازی با غرب و آمریکا
علی
رییس جمهور امریکا حدود ۷۰ سال پیش وصیت کرد نگذارید ایران پیشرفت کند اگه پیشرفت کند اولا باهوش ایرانیها وسابقه عمیق امپراتوریدرتاریخ دیگر هیچ کشوری توان مقابله ایرانیان را دارا نباشد این را دشمن گفته بقیه حرفا همش چرته چند تا موشک زدن اسراییل همه تودنیا جفت کردن
ناشناس
4
21
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهتر ما اصلا اضافی هستیم ،حذف بشیم ازاین دنیا کثیف ،راحت
ایران
9
15
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما آقای بیگدلی هم منفی بافی و نا امیدی خلق کنید
ایران قدرت است این لنگر گاه امنیت منطقه است دیر یازود همه تسلیم می شوند اقتدا. ما روز بروز در حال افزایش است
شبگرد بیدار
23
10
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر تمام دنیا هم متحد بشود. در مقابل ایران بزانو در خواهند آمد.
بزودی موشک های برد ۱۲ هزار کیلومتری ایران تمام دنیا را با خاک یکسان میکند.‌
علی
32
10
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دنیا داره جمهوری اسلامی رو به خاطر سیاست های بدون منطق بو‌ مخرب ین المللی و ضدیت با جامعه بشری کنار می‌گذاره، ، بعد شما هنوز نفهمیدین و دارید فکر میکنید که چرا اینطوری یا فلان طور شد؟؟؟!!!
لسان تذکر
13
18
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینها که با اینکار لقمه را دور سرشان چرخاندند...واینکه اتحاد شان تا کجا ادامه دارد؟
ناشناس
10
7
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه با مدیریت بی سواد و فشل امروزی ، دورنمایی جز این متصور نیست!!!
ناشناس
2
19
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما اگر در ایران هستیم با سختی زندگی می‌کنیم افغانستان که نباید منافع خود را به خاطر ایران نابود کند مگر ایران ما را مفتی نگه داشته.
مطفر باصری
2
10
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
باسلام و درودسلام به کلیه نیروهای نطامی ایران اگر سپاپاسداران انقلاب اسلامی هرچه زودتر اقدام به ساخت بم اتم و ازمایش ان اقدام میکرد به تمام این سیاست های خصمانه امریکا درمنطقه پایان داد میشد و نوکر واستمار کشورهای مسلمان خاورمیانه و بطور کله ملت های مسلمان کشورهای خود از دست این وطن فروشان نجات میدادن و همچی بستگی دارد به همین که بزرگترین خدمت که تاکنون سپاپاسداراک به ملت های مسلمان. انمام داد است و با ساخت یک بم اتم و ازمایش ان را کامل کند
یک مستمری بگیر
17
4
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ کشوری حاضر نیست با ایران روابطی داشته باشد جز چین و روسیه که آنها هم فقط بفکردوشیدن ایران هستند
ناشناس
3
17
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این دیدگاهی که سیاستمدارای ما پیش گرفتن هیچ راه امیدی نیست حیف ایران با این همه منابع و ذخایر انسانی و طبیعی هر روز فقیرتر میشیم.
رزمنده علیپور
2
16
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
آنها بفکر آینده مملکت وملتشان هستند نه جیب خودشان. باغ۴۲۰۰متری کاری که که امثال صدیق کردن رضاشاه هم نکرد
ناشناس
بدفکری بدجور مریضی هست . خدا شفات بده. تهمت اینقدر بد و ناخوشایند است که شیطان هم از آن نفرت دارد
سارا
3
12
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهمین خیال باشید مسئله ای نیست که سعی می‌کنید بزرگش کنید و ایران را بازنده معرفی کنید.ایران برنده نهایی است و عاقبت ،همه خواهند دید بخصوص مافیاهای بدخواه ضد مردمی که همیشه میخواهند در لباس دلسوزی و دوستی،به ایران و ملت ایران،ضربه بزنن.ایران چون عقابی همه را زیر نظر دارد پیش بینی همه چیز را کرده و بموقع دست بکار خواهد شد مراقب باشید چرتتان نبرد که ببینید چه کسانی بازنده اند.
رضا
16
10
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ دشمن ایران ، شما و کارشناسها غلط اضافی میکنید ، نظر شماها هم برگرفته از اسراییلی های پلید است.
مجتبی
17
4
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اولا مشکل اصلی خود ماهستیم ک نتونستیم زیرساخت هامون رو بروز و آماده کنیم که دولت رییسی یکی از برنامه هاش همین زیرساخت هاست ک داریم میببنیم که توی ۲ سال طرح های خوبی رو افتتاح کردن ولی هنوز خیلی کار داریم و دولت باید خیلی جدی تر کار کنه.بعدشم شما الان مطلب زدید ایران دور زده شد ولی ما میگیم ک بدون ایران هیچ طرحی توی خاورمیانه به سرانجام نمیرسه این خط و این نشون!درسته اقتصاد خوبی نداریم ولی مردان وطن دوست داریم ک حواسشون به این کارها باشه
احمد
8
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۰ سال پیش یکی از وزیران هند در مورد جایگزینی و انتخاب قطر برای لوله گاز به جای ایران گفت مشکل هند و ایران نداشتن پول هست او درست می گفت هند نداشت ولی ایران داشت و سرمایه گذاری نکرد ایران میخواد پول راه آهن رو باکو بده بعد بشه کریدور
الان نه زیر ساختی داریم ونه جاده ها کشش دارن و نه تسهیلات اینها نویسنده فکر کرده کامیون ها هم مثل برادران افاغنه باید همینجوری بی حساب و کتاب بیان داخل ایران فقط پول ترانزیت بگیریم بابا بفهمید ما نه آمادگی داریم و نه جاده و نه...هزارتا معضل پیش میاد
اسکندر خان
2
13
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالا بدو اغوش پاکستان که انهم دیر شده است .
ناشناس
2
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه این خبرگزاری های برای دل سرد کردن مردم هر دروغی را انتشار میدن ،آمارها چیز دیگری میگه ضمنا حتما هم وطن ها تردد بیشماره تریلی ها ترانزیت رو از ایران دیدن با توجه به آب و هوا بهترین مسیر ایران هست خواهشن دروغ نگید
سیروس
14
5
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
از بس که خوبیم .
ناشناس
داداش چرا و تا کی میخواهید سر خودتونو کلاه بزارید بابا یکم فقط یکم فکر لازم داره شما ببین تو این ۴۵سال وضع ملت بهتر شده یا بدتر آقا شما بیا شرایط ۴۵سال قبل ایران رو با کشورهای هم ترازش مقایسه کن ببین اونا کجان ما کجاییم لطفا افراطی جواب ندید که آیی ما موشکداریم اونا ندارن حکومتی باید به خودش افتخار کنه که از همه لحاظ رشد کنه نه فقط نظامی
حسن
4
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تمام این مسیرها را آمریکا و غرب برای آنان ترسیم کرده تا ایران در هیچ کریدور قرار نگیرد ایران باید تعرفه کریدور خود را تا می‌تواند پایین بیاورد تا کریدورهای دیگر به صرفه نباشد حتا بصورت قسطی دراز مدت باید سیاست بخرج داد
اراز
7
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شاهکار به قول خودشان وزیران کم هوش پارسی....
تاری
2
9
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران نیازی به کوریدور ندارد مگر آمریکا داری کریدور است یا روسیه موضوع کوریدور سیاست زیر سوال بردند نظام جمهوری اسلامی است ایران زمین خود کوریدور است چه بخوان چه نخوان و کریدورهای پیشنهادی توهم بلوف هزینه بر است که از دست آنها خارج است
عاشق ایران
10
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچکدوم از این کریدور ها تا ایران نخواد محقق نمیشه
این مقاله یک مقاله کاملا مغرضانه است ،سفر اردغان به عراق اون جور بال و پر میده ولی سفر رئیسی به پاکستان کم اهمیت جلوه میده ،کارشناسشونم یه غرب گدا کامله
رضا
جرت نگو
اکبر اسدی
10
8
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیاست های پراشتباه و کاملا غلط منطقه ای و جهانی باعث شده فرصت ها یکی پس از دیگری از دست برود
حتی یک دوست در منطقه نداریم
ناشناس
3
15
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایران داره از نظر اقتصادی نابود میشه بعد شما الکی شعار بدید اگر میخواهید ایران به انزوا کشیده نشود باید باهم کشورها دوست بود نه دشمن
محمد
2
15
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ نشان داده به دولت های عرب نمیشه اعتماد کرد این همه ایران به عراق خدمت کرد کشورشون رو از دست داعش نجات داد این جواب زحمات ایرانه البته مسعولین ایران عادتذدارن به بی محلی بابا یکم به فکر مردم خودتون باشید مردم در گرانی فقر دارن له میشوند کم به این اعراب خدمت کنید فردا پشتون روخالی میکنن
سعید
0
0
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اعتماد بیش از حد به همسایگان ناسپاس‌ بزرگترین ضربه را به کشورونظام ومردم زده
کور اوغلو
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما شیعیان ایران اسلامی خدا را داریم ۱۲ امام و بیش از ۱۲۴۵ تا امامزاده معتبر هیچکس نمی‌تواند ما را دور بزند اولویت مسئولین مسلمان به فرموده رهبر معظم انقلاب مسئله حجاب است شما فکر کنید ایران بشود بهشت وقتی در آن بهشت شما کنار نهری که شیر آهو در آن جاری است و درختان زیتون و خرما و سیب سرخ بالای سرت هستند چشمت به حوریان بدون روسری بیفتد چه حالی پیدا می‌کنید از بهشت متنفر نمی‌شوید اگر قرار بود جنس مؤنث لخت و برهنه باشند خداوند پارچه را نمی آفرید یا برگ درختان را. خداوند برگ درختان را بخصوصی پهن برگ ها را فقط برای پوشش خانمها آفرید تا آنها خود را بپوشانند روزی حضرت حوا با چهار تا برگ مو خود را پوشانده بود که حضرت آدم به او غضب کرد و گفت ای حوا امروز که برگ ها سبز هستند و تو میتوانی از آنها برای پوشاندن بدنت استفاده کنی نهایت استفاده را بکن که در فصل زمستان حسرت روزهای گذشته را نخوری همانطور که من امروز حسرت روزهای زمستانی را نمیکشم چون به محض تمام شدن فصل سبز دوباره باید برهنه باشی تا فصل بهار سال دیگر بس مسئولین ما امروز که برای ایران فصل بهار حساب می‌شود باید نهایت بهره را ببرند تا در آینده حسرت نخورند حالا ۵هزار کیلومتر کریدور باشد نباشد هیچ فرقی برای مردم نمی‌کند مگر آن هایی را که داریم چه استفاده ای برای ملت داشته که این داشته باشد اجازه بدهید مسئولین به آخرت شما فکر کنند و توشه راه پس‌انداز کنند مسائل دنیوی مال این دنیاست ودر این دنیا می مان د
اویسی
لطفا حرف بی حساب نزینید و خدای متعال را خرج اشتباهات اساسی مسئولین کشور نکنید.
ضمنا کمی هم قرآن بخوانید و یاد بگیرید

سوره كهف (آیه ۱۰۴)

الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا

[آنان‌] كسانی هستند كه كوششان در زندگی دنیا به هدر رفته [و نابود شده است‌] در حالی كه خود می‌پندارند، خوب عمل می‌كنند.
ناشناس
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عوضش ما به اسرائیل موشک زدیم
مرتضی نوروزی
1
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عاقبت تقوا و خدا ترسی و صبر و همت مضاعف در راه خدا پیروز است خدا دریچه ای باز می‌کند اين وعده خداست ولاغیر انشالله انشالله انشالله انشالله انشالله
اویسی
لطفا خدای متعال را خرج ناکارآمدی مسئولین کشور نکنید

الاسلام یعلوا ولا یعلی علیه
سعید م
2
2
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اردوغان مجری سیاستهای آمریکا و اسرائیل و اروپایی‌ها است و با نوکری و متوسل شدن به فرامین آنها می خواهد به اتحادیه اروپا پذیرفته شود.
احمد
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما یه کامیون به روز و به قیمت منطقه دست مردم دادی گمرک وحشتناک نگرفتی بیا از کریدور و حذف از کریدور حرف بزن
ناشناس
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فعلا برنامه این هست
اول اسرائیل را نابود میکنیم
بعد آمریکا
بعد عربستان
بعد اتحادیه اروپا
و بعد تمام جهان به غیر از روسیه و چین کمونیست
همون شعارهای نماز جمعه را جامه ی عمل می پوشانیم بعد دیگه اتحادیه اروپا یکی وجود ندارد که بخواد کریدور داشته باشه????
ناشناس
2
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
همانطور که توسط نیروهای جان برکف مدافعین حرم کریدور عربستان سوریه ترکیه را نابود کردیم و همانطور که توسط نیروهای مقاومت و حماس قهرمان کریدور عربستان اردن اسراییل را نابود کردیم ، توسط نیروهای جان بر کف حشدالشعبی عراق هم این کریدور را ناکار خواهیم کرد . کشورهای منطقه و استکبار جهانی بدانند بجز کرنش در برابر ایران و اطاعت از مسئولین ایرانی هیچ چاره دیگر ندارند ما پشت رهبرانمان ایستاده ایم حتی اگر شب و روز بر ما گلوله بارد به امید پیروزی اسلام و مسلمین در برابر کفار و منافقین
ناشناس
2
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این کاررررشناس کرشمه ایران هراسی زیاد خورده و خوابهای خوشحالی منفی زیاد می بیند
ناشناس
0
2
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئولين ايران فرق روسيه وامريكا رو توضيح بديد؟ چرا روسيه اري امريكا نه؟
رضا
2
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
یکی نوشته ایران نیاز به کریدور ندارد کلا نیاز به اقتصاد ومبادلات اقتصادی ندارد....عجب نطری
م
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
از این اراجیف گویی ها زیاده
در جواب چرت و پرتای نگارش شده باید گفت عاقلان دانند
ناشناس
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خواهی نشوی منزوی همرنگ ودوست واقعی نه ایکه ال وبل میکنم تهدید دنیا
B
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی ایدئولوژی همه چیزت بشه همین میشه.
حسین شرافت
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
برادران عراقی عراق مهمه ایران ب چه دردی میخوره وقتی جانبازان جنگ ۸ساله بعده گذشت نزدیک ب چهار دهه. الان با مهولت سن از شددت فقر و اوارگی. تو سطل زباله ها دنبال معیشت هستند دیگه ایران چه ارزشی دارد ؟؟؟؟؟؟؟
وقتی جانبازان جنگ میخواند از دولت عراق خسارات و حق مسلم خود را بگیرند مسعولان. تشر میزنند ب جانبازان که چرا ب برادران صدامی میخواید فشار بیارید کویت تا سنت اخره خساراتش را گرفت که خسارت چندانی هم ندیده بود ولی جانبازان ما بایس زجر کش بشوند و مرگ تدریجی را تحمل کنند
مهدی
1
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
یا شمال اطلاعی از وضعیت جهانی نداری
یا مغرض و یا خائنی
این چه جور مطلب نوشتنه
تو نمی‌دونی که توی این منطقه هر کریدوری بخواد پا بگیره باید امنیتش رو از ایران بخواد
نه این کریدور نه هیچ کریدور دیگه‌ای بدون ایران به سرانجام نخواهد رسید
اینو ی‌دونی ولی به دیگران دروغ میگی
چون که جیره خوار بیگانه‌ای
و از تحقیر هم وطنت و کشورت سود می‌بری
و ماموریتت اینه که افکار عمومی مملکتت رو به هم بریزی
کامل
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
علتش اینه که با همه دنیا مشکل داریم، حتی با کشورهای همسایه...
یه نگاه به نظرات ملت همیشه در صحنه ببدازید، گویای همه چیز هست..!!
فقط فحش و تحقیره کشورهای دیگه...
بهتر، خلایق هر چه لایق
رشیدی
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کشورهایی که متحد میشوند کشورهای ضعیفی هستند،وبرای رفع ضعف خود ناچارند که متحد شوند .اما کشورعزیزمان ایران . این کشور آنقدر غنی هست که نیازی به هیچ کشوری ندارد ،همچنین بدون نیاز به کریدور به تمام دنیا دسترسی آسانتر وارزانتر دارد ،یادمان نرود که این کریدورهای هزینه انتقال کالاها را خیلی زیاد بالا میبرد وهم زمان انتقال کالا .واز همه مهمتر ایران با کمی تغییر سیاست میتواند تمام این توافقات را خنثی کند .ولی مستلزم اتحاد داخلی ،کوتاه کردن دست دزدان واختلاسگران ،همسویی با دنیا در جهت حل عادلانه فلسطین واسرائیل ،عقب نشینی از راهبرد حذف اسرائیل از نقشه ،وحمایت از نظامهای حاکم فعلی بر کشورهای همسایه .
اصغر
2
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
تحلیلگر ظاهراً سواد کافی را ندارد و چنین تحلیلهایی باعث بی ارزش شدن سایت است
امید
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی ی سری مدیر وزیر بیسواد که فقط نگرانشون جایگاه جمع کردن پول فرستادن فرزند به کانادا تو راس باشن و سنگ عربا به سینشون میزنن بهتر از این نمیشه
یار ایران، خشم ایران
2
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فعلا امن ترین راه ایران هست. عراق خودشان هم می دونن نا امن هست. همین اعراب، عراق و سوریه را در قضیه داعش تنها کذاشتن و تازه به داعش کمک کردند. حالا عراق و سوریه به دامن اعراب باز می گردند؟؟؟ کسی که فراموش کنه و قدر دان نباشه، همون بهتر که دوباره در محاصره داعش قرار بگیره. معادلات منطقه همیشه بهم خورده و اونطور که محاسبات اونا خواسته پیش نرفته. یک راه هم می خواستن از هند و عربستان و اردن و اسرائیل باز کنند. ولی سرانجام این راه در باتلاق غزه محو شد. تاریخ را نگاه کنید ، هر کس به ایران ظلم کرده، عاقبت خوشی نداشته. این دور زدن ها هم فایده ندارن. و مکرو و مکر الله ، والله خیرالماکرین. اگه از محاسبات تون خدا را حذف کنید ، به خطا میرید.
مجید
2
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
امیدوارم سه چهار سال بعد نویسنده این مطلب بعد از اینکه تکلیف کریدورها مشخص شد و ایران در متن کریدورها قرار گرفت بیاد و عذرخواهی بلند بالایی مثل این متنش داشته باشه
امیری
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیب را بالا اندازی. هزار بار می چرخد تا به زمین برسد
این طرح غربی عبری است که به سودانی درآمریکا وعده دادندوبه اردوغان پیغام تاسرعت طرح سریع گردد اما تا مسئله فلسطین حل نشود هیچ طرحی موفق نیست
ایرانی
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه کشورها فکر پیشرفت و رفا مردم هستند حالا مسئولین ایرانی فکر کشورهای عرب ، که هر چه سرمایه و ثروت متعلق به مردم است برای امنیت این عربها خرج
کنند که البته همین عربها همیشه از پشت به ایران و مردم ایران خنجر زده اند و خیانت کرده اند یکی به این مسئولان بی کفایت بگه دست بردارید از این همه حمایت از کشورهای دیگر فکر مردم ایران باشید مردم ایران همیشه غیرتشان را نسبت به ایران نشان داده اند چندصد هزار شهید تقدیم ایران کرده‌اند بابا فکر ایران باشید
مهدی تبریزی
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ یک از این کریدور ها بجز با نظر ایران امکان پذیر نخواهد بود
تا به امروز صدها نقاشی برای دور زدن ایران کشیدند ولی همین طور که میدونید هیچ یک حتی یک درصد عملی نشده چون ایران به پشتوانه مردم و تمدن خود قدرت اول منطقه و درحال تبدیل به یک قدرت جهانی است
ناشناس
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام از اقتصاد ۲۴ میخاهیم مطالب که می‌نویسند این قدر نیشدار و زننده نباشد حال ما خراب میشه یچیزی بنویس حالمون خوب بشه اینقدر سرتونو نکنید تو خونه همسایه چیکار میکنه چیکارنمیکنه به زندگی خودتون برسین تو هم میتونی برو بساز
ناشناس
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام از اقتصاد ۲۴ میخاهیم مطالب که می‌نویسند این قدر نیشدار و زننده نباشد حال ما خراب میشه یچیزی بنویس حالمون خوب بشه اینقدر سرتونو نکنید تو خونه همسایه چیکار میکنه چیکارنمیکنه به زندگی خودتون برسین تو هم میتونی برو بساز
محسن
0
0
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی ناصح همیشه حاضر در تلوزیون نبی مکرم و مولا امیرالمؤمنین را نعوذبالله گوشت تلخ خطاب می کند و هم قطاران ایشان در سیاست روشی را انتخاب می کنند که نه اعراب را قبول دارند و نه ترک ها را و نه عموم همسایگان سنی مذهب را نتیجه همین می شود که هیچ همسایه ای اعتماد بلند مدتی نمی تواند به ما داشته باشد و اینحا حرف پناهیان و همکار و رفیق مطلبی کاشانی مصداق پیدا می کند که متاسفانه همسایگان کشور ما را گوشت تلخ تلقی می کنند و رغبتی در مشارکت با ما نشان نمی دهند.
حق جو
0
0
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام هموطن. این به اصطلاح کارشناس رو اول باید از نوع صحبتش فهمید از کدوم طیف فکری هست و اینکه اون تفکر خودش از ۴۷ سال گذشته چندسالشو تو راس اجرایی کشور بوده و بررسی کرد که تو اون۳۲ ساله نسبت به بقیه تفکرات از لحاظ کریدور و جاده و دیپلماسی مورد نظر چقدر تلاش و کار کرده.با کمی تحقیق میتوان بصدق و نیت این کارشناس نماها و این سایت پی برد.
مهدی
0
0
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه کشورها شدن دشمن ایران..یه مشت ادم نفهمم و بیشعور هم شدن دست اندکار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلترشکن برای اندروید

بهترین پهپادهای رزمی جهان

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟

امیر تتلو با این شایعه دوباره صدر اخبار شد!