تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

در روز‌های اخیر بلوک ۸۵درصدی سهام سرخابی‌ها واگذار شد. با این واگذاری‌ها پرسپولیس رنگ و بوی بانکی و استقلال حال و هوای پتروشیمی به خود گرفت. گروهی از هواداران این دو تیم امیدوارند با مالکان جدید اوضاع مالی این دو تیم بهبود یابد. از سوی دیگر، گروهی از سهامداران شرکت‌های خریدار سرخابی‌ها معتقدند تملک این دو باشگاه بدون هیچ پشتوانه درآمدی، منفعتی برای شرکت‌های خریدار ندارد؛ مگر اینکه مالکان جدید، برنامه‌ای اقتصادی برای ایجاد درآمد پایدار و سودآور کردن سرخابی‌ها داشته باشند.

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟
اقتصاد۲۴- موضوع واگذاری سهام سرخابی ها، یکی از سوژه‌های خبری داغ رسانه‌ها در روز‌های اخیر بوده است. فارغ از درستی یا نادرستی و نحوه واگذاری مالکیت این باشگاه‌ها از سوی وزارت ورزش به خریداران که با فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعطای مجوز حرفه‌ای انجام شد، بحثی که داغ شده، این است که آیا این واگذاری برای سرخابی‌ها منفعت خواهد داشت یا خیر؟ آیا تغییری در سودآوری این باشگاه‌ها ایجاد خواهد شد؟ چرا استقلال و پرسپولیس مانند باشگاه‌های مشابه خارجی درآمد پایدار ندارند؟ باشگاه‌های مشابه خارجی از چه طرقی درآمد کسب می‌کنند؟ مطلب حاضر به بررسی این موارد و پاسخگویی به سوال‌های طرح شده خواهد پرداخت.

سیر تا پیاز واگذاری

روز دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، بلوک‌های ۸۵ درصدی سهام سرخابی‌ها واگذار شد و پرسپولیس رنگ و بوی بانکی و استقلال حال و هوای پتروشیمی به خود گرفت. ۸۵‌درصد از سهام پرسپولیس، ۳‌هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان و همین میزان از سهام استقلال ۲‌هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان فروخته شد. سهامدار جدید استقلال، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است. پرسپولیس نیز به کنسرسیومی متشکل از بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین واگذار شده است.

روز گذشته با امضای اسناد واگذاری بین طرفین، مراسم رسمی واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به انجام رسید. در مراسمی که به همین منظور و با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و ورزش و جوانان، سرپرست سازمان خصوصی سازی، مدیران عامل دو باشگاه و پیشکسوتان فوتبال برگزار شد، اسناد مربوطه بین نمایندگان کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی خریدار دو باشگاه، با وزیر ورزش و جوانان، به امضا رسید. براساس این گزارش، در این مراسم که با حضور پرشمار نمایندگان رسانه‌های گروهی و در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، وزیر ورزش و جوانان طی سخنانی، واگذاری رسمی دو باشگاه سرخابی به بخش خصوصی را بهترین روز حضور ۳۵ساله خود در عرصه ورزش کشور و نقطه عطفی در تاریخ دو باشگاه عنوان کرد. کیومرث هاشمی، اعلام کرد: واگذاری ۵‌درصد سهام باقی‌مانده به پیشکسوتان دو باشگاه نیز با هماهنگی سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد به‌زودی انجام خواهد شد و ارتباط وزارت ورزش با باشگاه‌داری به طور کامل قطع خواهد شد. ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی نیز طی سخنانی در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های صورت‌گرفته در بیش از دودهه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس، ابراز امیدواری کرد که پنجم اردیبهشت‌ماه (دیروز)، نقطه عطف و سرآغاز دوره شکوفایی و پیشرفت فوتبال و به تبع آن ورزش کشور باشد.

حواشی واگذاری

پریروز، صفحه بانک‌شهر در اینستاگرام یک استوری با متن «بانک‌شهر پرسپولیسی شد» و «یک شهر برای پرسپولیس» منتشر کرد. روز دوشنبه نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نمایش تاسیسات عظیم پتروشیمی با جمله «برای استقلال ایران» به استقبال خرید سهام باشگاه استقلال رفته بود. دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به خرید سهام این دو باشگاه در محافل و رسانه‌های ورزشی و اقتصادی وجود دارد. گروهی از هواداران این دو تیم امیدوارند که با مالکان جدید، اوضاع مالی این دو تیم بهبود یابد و این تیم‌ها در رقابت با تیم‌های صنعتی لیگ برتر از قافله عقب نمانند.


بیشتر بخوانید:  عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا


از سوی دیگر جماعتی نیز معتقدند که وقتی در دل دو باشگاه محبوب و پرطرفدار پایتخت، ظرفیت‌های درآمدی عظیمی نهفته است، چرا این دو باشگاه باید برای گذران دوران، دست به دامان بانک‌ها و شرکت‌های صنعتی شوند؟ گروهی از سهامداران شرکت‌های خریدار سرخابی‌ها نیز معتقدند که تملک استقلال و پرسپولیس بدون هیچ پشتوانه درآمدی، منفعتی برای شرکت‌های خریدار ندارد. سال‌هاست که در خصوص دریافت حق پخش زنده تلویزیونی و تبلیغات محیطی بین باشگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط جنگ و جدل وجود دارد. اگر انتقال مالکیت این باشگاه‌ها از وزارت ورزش به شرکت‌های فوق الذکر بتواند موجب تغییرات شگرف در بطن مدیریت این باشگاه‌ها شود، می‌توان از آن به عنوان قرعه شانس سرخابی‌ها نام برد، اما مشکل اینجاست که صرف تغییر مالکیت برای کاراتر شدن یک شرکت سهامی کافی نیست. مشکل سرخابی‌ها تامین منابع درآمدی پایدار است. این دو تیم ریشه دار پایتخت سال‌هاست که جزو پرطرفدارترین تیم‌های آسیا هستند و ارزش برند آن‌ها می‌تواند فرصت‌های کسب درآمد فوق العاده‌ای را پیش‌رویشان قرار دهد، اما شوربختانه هیچ‌گاه این دو باشگاه نتوانسته اند از این موارد به‌عنوان کانالی برای کسب درآمد و سودآوری

استفاده کنند. البته گروهی نیز اعتقاد دارند که تغییر مالکیت از وزارت ورزش به شرکت‌های مذکور صوری است و دوباره دولت در اداره این باشگاه‌ها دخالت خواهد کرد و در روند اداره این دو باشگاه تغییری صورت نخواهد گرفت.

درآمد باشگاه‌های خارجی

براساس گزارشی که شرکت بورس اوراق بهادار منتشر کرده است با بررسی منابع درآمدی ۱۱ باشگاه (رئال‌مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد، بایرن‌مونیخ، لیورپول، چلسی، آرسنال، تاتنهام، یوونتوس، اینترمیلان و شالکه ۰۴) که در تمامی گزارش‌ها بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ در بین ۲۰ باشگاه پردرآمد جهان بودند نشان می‌دهد که منابع درآمدی این باشگاه‌ها شامل درآمد در روز مسابقه، پخش زنده، تبلیغات، بازرگانی و درآمد کلی می‌شود. براساس اطلاعات به دست آمده، در حوزه پخش رسانه‌ای، باشگاه‌های آلمانی بیشترین و باشگاه‌های ایتالیایی کمترین میزان رشد منابع درآمدی را داشته‌اند. همچنین باشگاه تاتنهام انگلیس، بیشترین و باشگاه اینترمیلان ایتالیا، کمترین درصد رشد را در درآمد کلی کسب کرده است. در این ۱۵ سال میانگین درصد درآمد روز مسابقه این ۱۱ باشگاه کاهش و درصد درآمد بازرگانی آن‌ها افزایش یافته و درصد درآمد پخش زنده این باشگاه‌ها تقریبا ثابت مانده است. براساس گزارش یوفا، لیگ فوتبال ایتالیا بیشترین سهم درآمدی را از حق پخش، لیگ فوتبال روسیه و اتریش بیشترین سهم را از محل سرمایه‌گذاری و تبلیغات و لیگ فوتبال اوکراین بیشترین سهم را از محل درآمد کسب‌شده از یوفا داشته است.

محقق نشدن درآمد باشگاه‌ها در ایران

حق پخش تلویزیونی در همه جای دنیا به عنوان مهم‌ترین راه درآمدزایی برای فوتبال شناخته می‌شود؛ اما فوتبال ایران هیچ وقت به این حق نرسیده است. فوتبال در قرن ۲۱ با درآمد‌هایی که از حق پخش تلویزیونی به دست آورده، به یکی از ورزش‌های اقتصادی و پرسود تبدیل شده است. در حال حاضر نیمی از درآمد باشگاه‌ها در لیگ‌های معتبر از حق پخش تلویزیونی است. با این حال، فوتبال ایران به خاطر ضعف در قوانین هنوز از موهبت حق پخش تلویزیونی منتفع نشده است. استقلال و پرسپولیس و سایر باشگاه‌های لیگ برتری می‌توانند از محل حق پخش تلویزیونی بخش اعظم هزینه‌های خود را پوشش دهند. اگر قرارداد‌های اسپانسری این باشگاه‌ها به شکل اصولی منعقد شود، نقش بی بدیلی در درآمدزایی این بنگاه‌ها خواهد داشت. اگر این باشگاه‌ها مانند باشگاه‌های اروپایی بتوانند از مزایای درآمد روز بازی بهره‌مند شوند، می‌توانند بنگاه‌های سودآوری باشند؛ بنابراین می‌توان گفت که درد کنونی استقلال و پرسپولیس، جدا از مالکیت این باشگاه‌ها به محقق نشدن درآمد‌ها مانند آنچه باشگاه‌های مشابه خارجی دارند بازمی‌گردد و امید است که این باشگاه‌ها نیز بتوانند روزی به‌سان باشگاه‌های هم ردیف خود در دیگر کشورها، از دل فعالیت خود برای هزینه هایشان درآمد پایداری بسازند و پرچمدار کشورمان در میادین برون مرزی باشند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلترشکن برای اندروید

بهترین پهپادهای رزمی جهان

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟

امیر تتلو با این شایعه دوباره صدر اخبار شد!

استان تهران تقسیم می‌شود؟

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

واکنش جواد نکونام به حضور آتیلا حجازی در استقلال + عکس

عکس/ واکنش عزت‌الله ضرغامی به برخورد تند آمران حجاب

کاهش قیمت طلای جهانی

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

مزیت معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟