تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۳ نظر

فلاحت‌پیشه: تنها دستاورد سفر گروسی به ایران گز اصفهان است

«حشمت‌الله فلاحت پیشه»، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دستاورد‌سازی از سفر تشریفاتی رافائل گروسی، هیچگونه کمکی به منافع جمهوری اسلامی نمی‌کند.

تنها دستاورد سفر گروسی به ایران، گز اصفهان است

اقتصاد۲۴-روز گذشته گروسی مدیرکل آژانس هسته‌ای در سفری به ایران در قالب یک کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای، با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد. دولت سعی دارد تا از این دیدار تشریفاتی دستاورد بسازد و بگوید که گفتگو‌های برجامی و هسته‌ای کماکان در جریان است، در حالی که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با رویداد۲۴ به تشریفاتی و بی‌حاصل بودن این سفر اشاره می‌کند و می‌گوید: من معتقم بزرگترین دستاورد سفر گروسی به اصفهان، گز اصفهان خواهد بود. چون این سفر فرمایشی بود و حتی در قالب توافق اسفند ۱۴۰۱ ایران و آژانس هم انجام نشد. او بیشتر برای یک همایش آمد و، چون عملاً برجام یک مسیر یک‌طرفه و توام با سقوطی را تجربه می‌کند، عملا مناسبات ایران و آژانس هم تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

مهمترین بخش‌های این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

توافق اسفند ۱۴۰۱ ایران و آژانس در صورتی اعتبار دارد که طرف دیگر این چالش یعنی تحریم علیه ایران را تحت تاثیر قرار دهد، اما این توافق‌نامه بیشتر مربوط به تعهدات ایران است، در صورتی که برجام دو قسمت اصلی دارد، یک بخش مربوط به تعهدات ایران در زمینه پذیرش بازدید و تعدیل و تاخیر برنامه هسته‌ای و تعهدات طرف دیگر یعنی آمریکا مبنی بر پایان‌دادن به تحریم‌ها است.

آمریکایی‌ها از زمانی که برجام فدای جنگ اوکراین شد، راهبرد خودشان در قبال مسئله هسته‌ای را تغییر دادند. یعنی آمریکایی‌ها تا زمان جنگ اوکراین و روسیه که مذاکرات برجام هم به صورت جدی در حال پیش رفتن بود، سعی می‌کردند تا همه مسائل و مشکلات خودشان را سرهم‌بندی کنند، از جمله موضوع چالش مذاکرات با ایران را. ولی بعد از فرصت‌سوزی بی‌سابقه دولت رئیسی که عملا منجر به آن شد که برجام فدای جنگ اوکراین شود، معتقدم امریکا عملا برجام را از دستور کار خودشان خارج کردند.

به همین دلیل با تحریم‌های جدیدی که در کنگره آمریکا تصویب شد و بلافاصله آقای بایدن هم آن را امضا کرد، عملا امکان برداشته‌شدن تحریم‌های هسته‌ای هم از بین می‌رود، چرا که تحریم‌های ثانویه محکم‌تر می‌شود، تگ‌های تحریمی در حوزه‌های دیگر در ایران تعریف می‌شود که عملا اجرای برجام را از بین می‌برد.

راهبرد آمریکا تغییر کرده است، آن‌ها سعی می‌کنند یک راهبرد دیگری را در پیش بگیرند و آن هم تبانی با قدرت‌های بزرگ رقیب مانند چین یا حتی روسیه است تا مانع از خارج‌شدن کنترل برنامه هسته‌ای ایران شوند و حتی سیاست دیگرشان این است که با ترساندن کشور‌های دیگر منطقه و تهدید ایران به انزوای منطقه ای، عملا سعی کنند برگ برنده ایران در موضوع هسته‌ای را تا حد زیادی ناکارآمد کنند. خصوصا در تحولات منطقه‌ای نیز برخی از کشور‌های منطقه چراغ سبز روشنی را به آمریکا نشان دادند. یعنی در مدت زمان جنگ محدود ایران و اسرائیل، دیدیم که برخی از کشور‌های عرب منطقه، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اسرائیل حمایت کردند و آمریکا بخش عمده‌ای از سیاست ایجابی خود را به سمت کشور‌های عربی سوق دادند.


بیشتر بخوانید:فیلم/گشت و گذار گروسی در پل خواجو اصفهان


دستاورد‌سازی از سفر تشریفاتی گروسی، هیچگونه کمکی به منافع جمهوری اسلامی نمی‌کند.

این موضع‌گیری‌هایی که مسئولان درباره برجام انجام می‌دهند، نوعی موضع‌گیری بعد از سوخته‌شدن بسیاری از برگ‌های برنده ایران است. حتی اگر بند‌های موافقت نامه اسفند ۱۴۰۱ یا همان توافق‌نامه مارس ادامه پیدا کند، به معنای امتیازات یک‌جانبه ایران است بدون اینکه تغییری در تحریم‌ها شکل بگیرد. حتی با مسدود‌شدن کانال‌های محرمانه و غیرمستقیم رفع اختلاف، عملا امتیازی متوجه ایران نمی‌شود و آن چیزی که ایران اکنون انجام می‌دهد، هیچ ربطی به برجام ندارد.

فروش نفت با تخفیف گزاف به ویژه به چین، بیشتر حاصل سیاست آمریکایی است نه ایرانی. آمریکایی‌ها می‌دانند در شرایطی که روسیه درگیر جنگ است، از نفت ایران هم برای کنترل قیمت نفت استفاده می‌کند و هم برای حفظ ظرفیت عرضه نفت در دنیا. زیرا اولا کمبود بازار نفت توسط ایرانیانی که به شدت نیازمند نفت هستند جبران می‌شود و هم روسیه نفت خود را با تخفیف می‌فروشد که این باعث کنترل قیمت می‌شود.

آنچه که اکنون وجود دارد، ناشی از سیاست کلان آمریکا است و سوزاندن برگ‌های برنده سیاست خارجی، هیچ افتخاری ندارد.

سفر گروسی به ایران در قالب یک همایش انجام شد و بعد از آن هم یکسری ملاقات‌های سیاسی شکل گرفت. همه این ملاقات‌ها و دیدار‌ها در قالب تعهدات ایران شکل گرفته است، آژانس مسئول وارد آوردن فشار به ایران برای اجرای تعهدات هسته‌ای است، تعهداتی که اکنون مابه ازای سیاسی ندارد، یعنی در گذشته در قالب برجام ایران هر گامی که برمی‌داشت، تحریم‌های ایران برداشته می‌شد، اما الان عملا پرونده تحریم‌های ایران هم بسته شده و هم با قانون جدید کنگره آمریکا دو قفله شده است. فکر می‌کنم برخی از مقامات ایرانی با این سفر سعی کردند یک چراغ سبز بی‌حاصلی را به آمریکا نشان دهند، اما امریکا ماه‌هاست که پرونده برجام را بسته‌اند.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
0
3
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
استاد دستاورد باید چی باشه بتن کردن هسته ای ،
امام فرمودند نگذارید انقلاب دست این غرب پرستا بیفته که فاتحه همه چی را می خونن
کیومرث
برای شما و دوستان کاسب تحریم ااتفاقا خوب دستاوردهایی داره......اختلاسهای نجومی و پدیده هایی چون بابک زنجانی....
حسن
3
4
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گز ببره خوبه، اگه دولت قبل این گز رو داده بود، دل راکتور رو با بتن پر نمیکردن!!!
ناشناس
4
1
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیگه کم کم میخوام بسپارم بخدا ولی دلم نمیاد بس کن
ناشناس
0
2
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
آخ دیده شدن چقد بده وقتی نباشی برا اینکه تو رسانه ها اسمت باشه ....
ناشناس
3
2
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اخه احمق برجام چیه که بخوان ازش دستاورد بسازن
ناشناس
3
2
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمیدونم تاکی مسؤلین ما میتونن این بازی یکطرفه کاملا باخت روادامه بدن باید باقاطعیت ورای مجلس از معاهدهNPTخارج بشن واونا بیفتن دنبالمون ،نه اینکه هی ما باالتماس بخوایم به برجامه کاملا باخت برگردیم بالا بیخیال برجام بشین شما که اصلا براتون فرقی نمیکنه بدبختی اش برای ما ملته که با جان دل پذیرفتیم ولی بازای تن ندادن به هرذلتی
محمد مهدی
1
4
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
الحق که شیر مادر و نان پدر حلالیت باشد فلاحت ،کاش نمایندگان فرمایشی کمی ازت،یاد بگیرند .
عاب
1
4
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جالبه که همون موقع بازدیدش رودخونه هم پر اب بود و کسی خشکی اونا تو تو سال متوجه نشد
امانی
1
4
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گویا این‌جماعت اصلاح طلبان مثل این‌جناب فلاحت پیشه یادشون که نه بلکه چون آلزایمر سیاسی گرفتند نمی‌خواهند بفهمند که برجام درهمان زمان صدارت دولت محبوب خودشان از بین رفت واینکه حداقل ۳سال دولت وقت بدون هیچگونه منفعتی از برجام صنعت هسته ای را معطل کرد واقعا یک انسان باید کور وکر باشه که نفهمه برجام حتی ۵درصد هم برای کشور ما دستاورد نداشت حالا اگر همین سفر گروسی درزمان دولت خودشان بود یک چه چه وبه به براه می‌انداختند که نگو ونپرس سفر گروسی صرفا بخاطر شرکت در همایش هسته ای بود نه چیز دیگری ویا مذاکرات صرف درمورد برجام این رو شما بهتر می‌فهمید اما نمی‌خواهید درک کنید چون کور وگر مصلحتی هستید
ناشناس
2
3
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دستاورد سازی آقای روحانی را هم دیدیم که چه هنری داشتند!!
مریم
1
0
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
‌یک وطن فروش با مصالحه وبتون کردن انرژی هسته ای که اقتدار ملت ایرانه کنار میاد
محمد
0
0
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گز فقط یکم نخوچی هم میریختین تو جیبش توراه بخوره
امیر
1
2
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
فلاحت پیشه و مهاجری و همتی واقعا هم ورشکسته سیاسی هستند هم اخلاقی یکبار هم که شده حرف حسابی بلد نیستند. البته با این کارها خود را بیشتر خفه می کنند
ناشناس
0
0
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمده ببینه تاسیسات اصفهان چند درصد آسیب دیده
محمد
0
1
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تو برجام زیر بغل آقای ظریف وهمکارانشان هندوانه گذاشتند بد جوری باختیم
دیگه گذشته ها گذشته برجام بی برجام،گرفتنی ها را گرفتند ولی هیچی نصیب مون نشد حیف دانشمندان هسته ای وشهید دلها سردار سلیمانی
زهرا
0
1
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جناب فلاحت پیشه شاید حق با شما باشه البته تعجب نداره دولت روحانی کلی دروغ ریسمان می‌کرد میداد خورد مردم تازه از خیلی اتفاقات بی‌خبر بودن صبح جمعه می‌فهمید توی مملکت چه اتفاقی افتاده چیزی که عوض داره گله نداره
ناشناس
1
0
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
به خدا موندیم با وجود این همه فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز در سطح جهان ، چرا به چه دلیل به افرادی مثل گروسی اجازه می دهند فعالیتهای مجاز هسته ای ایران را کاملا مغرضانه گزارش کنه!!!!!!!!!!!!!!!
شریف
0
1
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا تورا داریم نیازی به دشمن نیست
رضا
1
0
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
«حشمت‌الله فلاحت پیشه»، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دستاورد‌سازی از سفر تشریفاتی رافائل گروسی، هیچگونه کمکی به منافع جمهوری اسلامی !!نمی‌کند.!!!!!!!!
عجب!!! بالاخره فلاحت پیشی ، اعتراف کرد که منافع جمهوری اسلامی از منافع مردم کاملا" جداست و با هم مخلوط نمیشه ، مثل آب و روغن!!!!!
حسن
0
0
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوستان دقت کنید گز اصفهان را از پول بیت‌المال برای این مردک خرج نشه
ناشناس
0
1
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
البته جناب فلاحت پیشه انتظارداشت کل صنایع هسته ای همراه گروسی بفرستیم پیش کدخدا
محمد
0
0
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چشم شرمنده آقای فلاحت پیشه من به دکترین هسته ای میگم که خودشون زنده به گور کنند و تمامی دستاورد های هسته ای و رآکتور ها رو با بتن دفن کنند. تا همچی به روال عادی برگرده !!!!!
ایران دیگه باید به سمت هسته ای شدن بره چون این جهان الان جهان قدرت نظامی هسته اگر قدرت داشته باشی باقی میمونه اگر نه مثل اکراین میان می‌گیرنت پس لطفاً از گذشته بیایید بیرون دوران آقای هاشمی و امثالش گذشته که میگفتن با حرف زدن همچی حل میشه تا الان دیدی که هیچی حل نشد ما بتن ریخیتم توی تاسیسات آقای ترامپ توی دوران روحانی از برجان خارج شد در عوضی که آقای روحانی هم از برجان خارج بشه دل بست به اروپا که تا به الان ثمری نداشته حداقل کار مثبت دولت رئیسی این بود که تولید اورانیوم 60 درصد رو کلید زد تا اروپا کمی با ایران راه بیاد ?? خداوکیلی شما اگر ( اقای فلاحت پیشه و امثالش)سکوت پیشه نمایید ایران از این بهتر میشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/جای خالی ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت

آتش گرفتن کابین بالگرد حامل ابراهیم رئیسی

فعالان بورس مرگ سرمایه‌های خود را به نظاره نشستند/ دولت مسئول مستقیم زیان سهامداران است

عکس/توئیت معاون رئیس جمهور برای شهادت ابراهیم رئیسی

عکس/واکنش سردار قاآنی به شهادت ابراهیم رئیسی

شهادت ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار تبریز و دیگر همراهان رئیس جمهور

آخرین اخبار از شهادت رئیس جمهور و همراهانش/ پهپادهای ایرانی پیکر شهدا را پیدا کردند

فیلم/ پهپاد ترکیه ای در جستجوی ابراهیم رئیسی

عکس/اولین تصویر از پیکر جانباختگان حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

فیلم/لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی ایرانی

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

اولین عکس از لاشه متلاشی شده بالگرد رئیس جمهور

پیش بینی بورس امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیرنویس جدید و ناامیدکننده شبکه خبر در لحظات اخیر

اخبار نگران‌کننده از سرنشینان بالگرد رئیسی

بازی خداحافظی ستاره تیم ملی برگزار شد

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه