تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

سقوط در شیب دره دیزمار؛ درباره محل حادثه بالگرد رئیس جمهوری و جنگل‌های ارسباران چه می‌دانیم؟

یک فعال محیط‌زیست در تبریز: سانحه در «آغجه قلعه» اتفاق افتاده که منطقهٔ کوهستانی و جنگلی است

سقوط در شیب دره دیزمار

اقتصاد۲۴- جنگل‌های ارسباران ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارند، جنگل‌هایی که در کنارهٔ رود ارس و در شمال استان آذربایجان‌شرقی قرار دارند. این منطقه بین شهرستان کلیبر تا سیه‌رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شمال واقع شده است. محدودهٔ این جنگل‌ها پیشتر گسترده‌تر بود، اما تخریب جنگل و... باعث شد این عرصه‌ها آرام‌آرام کوچکتر شود و به محدودهٔ فعلی تقلیل یابد.
«داود غنی‌پور»، معاون محیط‌طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در ارسباران اختلاف ارتفاع بین ۳۰۰ تا سه هزار متری را داریم، می‌گوید: این اختلاف ارتفاع باعث شکل‌گیری تنوع زیستی ویژه به‌لحاظ فون و فلور در این منطقه شده است.

او با اشاره به اینکه در این منطقه شاهد توپوگرافی‌های خاصی نظیر دشتی، ساحلی، صخره‌ای و… هستیم که پوشش گیاهی و زیستگاه‌های آن را متنوع کرده است، اضافه می‌کند: ارسباران همچنین اکوتن زیستگاه‌های قفقازی، البرزی، آرارات، زاگرسی است و گونه‌های مختلف این چهار اکوسیستم را در آنجا شاهدیم.
غنی‌پور ارسباران را به دورهٔ دوم زمین‌شناسی مرتبط می‌داند و می‌گوید: این عرصه‌ها مانند هیرکانی از یخبندان جان سالم به در برده و تنوع زیستی خود را حفظ کرده است؛ هرچند که عرض آن به‌اندازهٔ هیرکانی نیست.

معاون محیط‌طبیعی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این منطقه رود ارس و سلسله‌جبال را داریم، می‌افزاید: تبخیری که در منطقه اتفاق می‌افتد، خود را به شکل مه در ارتفاعات و ریزش باران نشان می‌دهد.

دیزمار، منطقه‌ای حفاظت‌شده در شمال‌شرق

«فریده نقدی»، مسئول محیط زیست سازمان منطقهٔ آزاد ارس، می‌گوید: حادثه در منطقهٔ جنگلی دیزمار اتفاق افتاد. این منطقه جزو مناطق حفاظت‌شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که کوهستانی و جنگلی است و در محدودهٔ سه شهرستان خداآفرین، ورزقان و جلفا در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
به‌گفتهٔ نقدی، بکر بودن منطقه باعث شده است تنوع زیستی بالایی داشته باشد. او اضافه می‌کند: ما اراضی کوهپایه‌ای، جنگلی، کوهستانی و زیستگاه‌های آبی را در ارسباران داریم که مجموع آن‌ها باعث شده به‌لحاظ بوم‌شناسی منطقه منحصر به فرد باشد و در سال ۱۳۹جزو مناطق چهارگانهٔ سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
نزدیک به نیمی از منطقهٔ کوهستان ارسباران در غرب آن شامل منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ دیزمار است که بعد از پارک ملی کنتال قرار دارد. در مرز این دو منطقهٔ حفاظت‌شده رودی به‌نام «ایلنگه چای» واقع شده و شرق این رود منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ ارسباران و غرب آن دیزمار است.


بیشتر بخوانید: روایتی دیگر از سقوط یک بالگرد؛ نحوه شهادت رئیسی و همراهان با توضیحات رئیس دفتر رئیس جمهور + فیلم


براساس خبر نصر نیوز «دیزمار نام منطقهٔ کوهستانی و جنگلی است که در حوزهٔ استحفاظی شهرستان‌های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال آذربایجان‌شرقی قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان منطقهٔ حفاظت‌شده معرفی شد. در منطقهٔ دیزمار ۸۴۹ گونهٔ گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونهٔ آن اندمیک بوده است. تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه‌ای و تپه‌ای) و زیستگاه آبی (ارس و رودخانه‌های فوق‌الذکر) و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده و هرکدام از ویژگی‌های فیزیکی و بیولوژیکی فوق‌الذکر از نظر ارزش علمی و اکولوژیکی دارای اهمیت است.»

آغجه قلعه، محل وقوع سانحه

«بهرام تندران»، کوهنورد و فعال محیط زیست نیز به «پیام ما» گفت: دیزمار یک منطقهٔ گسترده است؛ منطقه‌ای هم صخره‌ای و هم جنگلی که دارای گذرگاه‌های صعب‌العبور است. «ملک طالش» و «چیچکلی» نزدیکترین مناطق نزدیک به موقعیت جغرافیایی اعلام‌شدهٔ سقوط بالگرد است.
او با اشاره به اینکه درختان دیزمار بسیار متراکم است و منطقهٔ دیزمار ارسباران بکرترین منطقهٔ ارسباران از لحاظ پوشش گیاهی است. می‌افزاید: فاصلهٔ روستا‌های این منطقه زیاد است و دو ساعت با یکدیگر فاصله دارند.

او دربارهٔ منطقه‌ای که سقوط هلیکوپتر اتفاق افتاده است، می‌گوید: سانحه در «آغجه قلعه» اتفاق افتاده که منطقهٔ کوهستانی و جنگلی است.
آغجه قلعه در ۵۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر ورزقان قرار دارد. اگر مسیر را از سمت تبریز در نظر بگیریم با رسیدن به ورزقان باید به‌سمت معدن سونگون رفت. در ابتدای سه‌راهی سونگون یک طرف به‌سمت معدن می‌رود و سوی دیگر به خوینالی می‌رود. در مسیر خوینه‌رود و با گذر از روستا پس از ۳۰ دقیقه به قلعه‌ای می‌رسد که آغجه قلعه نام خود را از قلعه‌ای در همین منطقه گرفته است. جاده‌ای که در این مسیر وجود دارد خاکی و صعب‌العبور است.

در این منطقه کوه‌های آق‌داغ، مشکعنبر، کامتال، جوشون، جله‌داغ، ایری‌داغ، کیامکی، خاروانا و پیرسقا قرار دارد که شرایط آب‌و‌هوایی خاص خود را به‌وجود آورده است.

شرایط آب‌وهوایی، جست‌وجو را طولانی کرد

«نعمت دهقانی»، رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان جلفا، که در عملیات جست‌وجو حضور داشته است، دربارهٔ این منطقه می‌گوید: در محل سقوط سنگ‌های ۷۰متری وجود نداشت، درواقع هلیکوپتر در درهٔ شیب سقوط کرده بود.
او با اشاره به اینکه یکشنبه ساعت ۲۰ عملیات جست‌وجو را شروع کرده بود، دربارهٔ طولانی بودن زمان عملیات بیان می‌کند: هوا مه‌آلود و شناسایی محل سقوط دشوار بود، باران هم مزید بر علت شد.
رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان جلفا که از کوهنوردانی است که به هلیکوپتر رسیده و در جابه‌جایی‌ها نیز همکاری داشته‌اند، می‌گوید: شرایط سخت آب و هوایی سبب شد سه گروه امدادی گم شوند. گروه ما جزو گروه‌های آماده و آشنا با مسیر بود.
دهقانی به این پرسش که آیا پیشتر حادثه‌ای در این منطقه اتفاق افتاده بود، پاسخ منفی داد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
0
2
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
دیگر حالا باید ممنون از مسعولین کشور ترکیه باشیم
حسینی
2
1
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
سلام سوالی که برای ما مردم پیش آمده اینه که آیا برای بازدید سد احتیاجی به حضور آقای رییسی بوده به نظرما باید وزیر نیرو بازدید میکردن
ناشناس
2
4
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
این از طرف الهام علی اف هم اب میخورد پیام تسلیت گفتن انها موقع دست دادن با ایت الله ریسی تابلو بود
ناشناس
5
1
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
شک نکنید سید ابراهیم رییسی و امیر عبدالهیان و همراهان رییسی توسط موساد در جمهوری آذربایجان در هوا ترور و فقط بالگرد حامل رییسی در هوا منفجر گردیده است بایستی انتقام خون رییسی و همراهان رییسی از رژیم صهیو نیستی گرفته شود برای من ثابت شده است که ترور رییسی و همراهان رییسی توسط موساد رژیم صهیو نیستی صورت گرفته است شک نکنید انتقام سخت وتمام کننده را از رژیم صهیو نیستی و آمریکا گرفته شود فقط بالگرد رییسی مورد حمله قرار گرفته است در هوا منفجر و سقوط کرده است....
سید
1
7
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
باسلام.حدود ۱۵ سال قبل شهید جلالی نیز در این منطقه با سقوط بالگرد به شهادت رسید که به اشتباه در آخر متن نبود سابقه اینچنینی بیان گردیده بود.با تشکر
ناشناس
1
2
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
حیف حیف ازرییسی درست محافظت نشد... این حق مانبود که این عزیز ملت، رئیسی بزرگوار رو اینطور ازدست بدیم...
ناشناس
2
3
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
اگ سقوط بالگرد عمدی بوده خدالعنت کنه باعثش
ناشناس
1
4
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
اینکه اول حادثه اعلام میشد محل سعب الاعبور است کفر آدم در میاد هیچ کجای ارس باران صعب الاعبور نیست در همه جای آن پیاده روی آسان است وتمام نقاط آن ساکنان محلی است به جز محدوده که داخل فنس شده .نمی‌توانیم پیدا کنیم را قطعا قبول ندارم .آنهم در بهار
فریدون
1
3
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
از این به بعد این منطقه اسم دیگری هم دارد.
قتلگاه رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی
علیرضا
داداش این حرفهای که میگی منطقه سعبع العبور نیست اینها مال منو شماست که بچه روستا هستیم ولی افراد شهری و بچه سوسولا از تپه ها هم قله اورست میسازن و ضعف خودشونو در پیدا کردن شهدا گردن طبیعت میندازن خداشاهده موقعیکه خبر شهادت رییس جمهورو شنیدم انگار که پدرم دوباره از دنیا رفته بقران داغ مرگ بابام برام زنده شد
عمار .
2
3
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
به نام خداوند جان و خرد : دولت محترم مردمی با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی کشور و محیط زیست باید حتماً یک بنای یادبود با مشخصات هویت کامل و تصور شهدای خدمت و جمهور محترم محبوب عزیز مردمی در آن منطقه سقوط شهید شدن ریاست محترم جمهوری ایران اسلامی بنا کنند و مسیر راه رسیدن به آن منطقه را هم آسان کنند که با وسیله نقلیه و پیاده روی بتوان به آن منطقه رسید زیارت کرد فاتحه خواند قرآن خواند آن مکان باید با تاریخ زمان وقوع حادثه ثبت گردد بر بنای یادبودی روی سنگ نوشته و تزئین شود امکانات رفاهی بهداشتی هم باید در آن مکان راه اندازی شود تا هم جاذبه توریستی گردشگری شود هم آیندگان بدانند که رئیس جمهور فقید پرتلاش عزیز مردمی سید سادات علوی محترمشان در راه خدمت به شهادت رسیدند آن بالگرد هم باید در همان مکان ازش حفظ نگهداری شگردد بر بنای یادبودی روی سنگ نوشته و تزئین شود امکانات رفاهی بهداشتی هم باید در آن مکان راه اندازی شود تا هم جاذبه توریستی گردشگری شود هم آیندگان بدانند که رئیس جمهور فقید پرتلاش عزیز مردمی سید سادات علوی محترمشان در راه خدمت به شهادت رسیدند آن بالگرد هم باید در همان مکان ازش حفظ نگهداری شود با همان صورت متلاشی شدنش و نباید دست بخورد جابجا شود . والسلام و صلوات التماس دعا . و من الله التوفیقود با همان صورت متلاشی شدنش و نباید دست بخورد جابجا شود . والسلام و صلوات التماس دعا . و من الله التوفیق .
محمد
3
3
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
رایس جمهور این مملکت شهید شده چرا نباید ی عده ای باز خاست بشن که دلیل این فاجعه چی بوده و چه کسانی مقصران این فاجعه هولناک شدند مگه میشه به این راحتی رایس جمهور ی مملکت کشته بشه کسی قصور نکرده باشه مردم چی فرض مردین
سرباز
2
2
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
باسلام خدمت شما دقیقا در همین منطقه خاروانا و کلیبر و ورزقان دوفروند بالگرد ۲۱۴ مرزبانی در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۴۰۱ دچار سانحه شدند و اولی تمامی سرنشینان جان باختند و دومی یک کشته و بقیه آسیب دیدند
س ا
2
0
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
سخت حیف شدچون رئیسی مرحوم چندوجهه داشت دست پاک مخلص انقلاب ومردم رباست ومیزبراوعلبه نداشت عطروبوی امام راحل دروجودش بوددرمبارزه بافسادورانت بسیارجدی بوداوعاشق شهادت بوداماملت ایران وانقلاب دراین برهه به اونیازداشت وجودبه نفع انقلاب بودشهادتش هم نظام رادوباره ابیاری نمودمظلوم بدنیا آمدصادق زیست مظلوم شهیدشدروحت شادمردخدایی بی تمناگفتم خدابالاسراست
ناشناس
0
2
جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
از قدیم ما در تورکی مثلی داریم که میگه مالتوس یا همون داراییتو محکم بچسب دیگران و دزد نکن حالا اتفاقیه افتاده بعضی از دوستان میخوان بندازن سره کشور ادربایجان از کجا معلوم کاره ارمنستان نیست پس میشه اینطور هم گفت در صمن خود داخل کشور الحمدالله اونقدر دشمن دارن که به دشمن خارجی نیازی نیست
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اینفوگرافی/ رئیس‌جمهور‌های ایران متولد کدام استان‌های کشور بودند؟

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

خبر مهم در خصوص اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس قدیمی از دورهمی احمدی نژاد با دوستانش در خوابگاه

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قمی ها به ستاد انتخاباتی پزشکیان رحم نکردند!

نتایج آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری + نمودار

فیلم/ظریف در کاشان:یک اقلیت کوچک نمی‌خواهند بگذارند مردم حرف حق را بشنوند

عکس/ استقبال مردم گرگان از ظریف

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

تصاویری از استقبال شیرازی‌ها از پزشکیان

عکس/مسعود پزشکیان بر مزار شهدای هواپیمای اوکراین

عکس/۶۰ سال پیش قیمت گوشت چقدر بود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۳ تیر ۱۴۰۳

بهترین نوشیدنی‌ها برای پیری سالم

خوردن این غذا‌های گیاهی سبب مرگ زودرس می‌شود

ارتباط میان خروپف و فشارخون بالا

بهترین ویتامین‌ها برای کاهش وزن

برخی وعده‌های انتخاباتی برای فریب مردم است/ قاضی زاده هاشمی وعده محال می‌دهد، چون قرار نیست در انتخابات بماند

ظریف در گرگان: دو گروه پروژه‌بگیر را جمعه ناامید خواهیم کرد

نامه سرگشاده احمد توکلی به ۶ نامزد انتخابات

یحیی گل‌محمدی سرمربی فولاد شد

اسراییل آماده حمله به لبنان می‌شود

فیلم/ روحانی: ۳۲ ماه دولت یازدهم را با سیزدهم مقایسه کنید

فیلم/ کنایه سنگین گزارشگر یورو ۲۰۲۴ به علیرضا بیرانوند

عکس/ جورجینا رونالدو را برای مرحله حذفی بدرقه کرد

فیلم/ خاطره خنده‌دار سیروس دین‌محمدی از گزارش علیفر

پزشکیان وارد فرودگاه اهواز شد + فیلم

پیام نیازمند در آستانه جدایی از سپاهان

نکات سعید حجاریان خطاب به رییس‌جمهوری آینده

درخواست دفتر احمدی‌نژاد از صداوسیما

علیرضا بیرانوند از ایران رفت

درخواست برای آزادی زیباکلام

فیلم/ حمله قالیباف به روحانی

خبر فوری از وام قرض‌الحسنه ۳ میلیارد تومانی

دیدگاه آذری جهرمی در مورد انتخابات پیش روی ریاست جمهوری

فیلم/ ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا مورد هدف قرار گرفت

فیلم/ پاسخ ظریف به گروه فشار در گرگان

فیلم/ بارش شدید بارانِ تابستانی در مشهد

عکس/ دختر مهران مدیری در ده و ۲۷ سالگی

فیلم/ تغییر محدوده جغرافیایی مدارس برای ثبت‌نام

عکس/ استقبال مردم گرگان از ظریف

بمب غیرمنتظره و تاریخی پرسپولیس

ورود پلیس به ماجرای نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری

عکس/ تصاویر دیده نشده از عباس کیارستمی

تصاویری از استقبال شیرازی‌ها از پزشکیان

فیلم/ مردم شیراز: پزشکیان زنده باد، خاتمی پاینده باد

کاری که ظریف برای پزشکیان می‌کند، بایدن برای اوباما نکرد

جرایم مالی سنگین در انتظار این مشاورین املاک

امید استقلالی‌ها سرباز شد

هشدار هواشناسی؛ تشدید بارش و احتمال سیلاب

پژوهشی که تناقض‌های فمینیسم اینستاگرامی را آشکار می‌کند

فیلم/ بازیگرانی که فرزند طلاق هستند

قول پزشکیان خطاب به یک مادر شهید

ادعای تازه ترامپ درباره ایران

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه۳ تیر ۱۴۰۳

تهران فقط ۶ سال با زلزله بزرگ فاصله دارد؟

لاغری و کاهش وزن با مصرف این ویتامین ها

اینفوگرافی/ دیدگاه اقتصادی قاضی‌زاده هاشمی چیست؟