تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره دلار آمریکا بدانیم/ارزش پول آمریکا ۵۸ هزار برابر تومان است

دلار به‌صورت رسمی از سال ۱۷۹۲ پس از انقلاب آمریکا به‌عنوان واحد پول در آمریکا معرفی شده است. قبل از این تاریخ نیز در سال‌های مختلف ارز‌هایی با نام دلار در کشور‌های مختلفی وجود داشته است.

همه آنچه باید درباره دلار آمریکا بدانیم

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: علی‌رغم اینکه واحد پول کشور ما ریال است، دلار و هر آنچه به این واحد پول مربوط می‌شود در زندگی اقتصادی و اجتماعی ما تأثیرگذار است. دلار نوعی یکای پول است که به عنوان واحد اصلی پول در برخی کشور‌ها محسوب می‌شود. از این‌رو قیمت دلار آمریکا تأثیر بسیار زیادی بر واحد پول ما دارد. 

پول جهانی پولی است که برای تجارت در سراسر دنیا پذیرفته می‌شود. برخی از واحد‌های پولی به صورت همه‌گیر در اکثر معاملات بین‌المللی پذیرفته می‌شوند و مورد معامله قرار می‌گیرند. محبوب‌ترین آن‌ها دلار آمریکا، یورو و ین است. اکثر فعالان بازار از این ارزها، به عنوان ارز ذخیره استفاده می‌کنند.

مطابق با اطلاعات صندوق بین‌المللی پولز (IMF)، دلار آمریکا محبوب‌ترین ارز جهانی است. در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹، این ارز بیش از ۶۰ درصد از کل ذخایر ارزی شناخته شده در بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا را تشکیل می‌داد. این امر دلار را به ارز ذخیره جهانی تبدیل کرده است.

نزدیک‌ترین واحد پولی از لحاظ حجم معاملات نسبت به دلار، یورو اتحادیه اروپا است که ۲۰ درصد از ذخایر ارزی شناخته شده در بانک‌های مرکزی را تشکیل می‌دهد. اگرچه این ارز به خاطر بحران‌های منطقه یورو چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی آسیب دیده است، اما هنوز هم به صورت قدرتمند، حجم بالایی از معاملات را به خود اختصاص داده است.

دلار چیست؟

دلار یا دالر، یکای پول ۳۳ کشور جهان است که در بسیاری از کشور‌ها به‌عنوان ارز اصلی به کار می‌رود. دلار آمریکا به‌عنوان یکی از معتبرترین و پرکاربردترین دلار‌های جهان شناخته می‌شود و در بسیاری از کشور‌های دیگر به‌عنوان ارز رسمی به کار می‌رود. همچنین، دیگر کشور‌ها مانند کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز دارای دلار خود هستند.

همه آنچه باید درباره دلار آمریکا بدانیم

دلار USD چیست و واحد پول کجاست؟

به‌طورکلی، USD یا دلار آمریکا به‌عنوان یکی از معتبرترین و پرکاربردترین دلار‌های جهان شناخته می‌شود و در بسیاری از کشور‌های دیگر به‌عنوان ارز رسمی به کار می‌رود. ارزش دلار آمریکا، به دلیل نقش این کشور در اقتصاد جهانی و همچنین پذیرش بین‌المللی آن بسیار مهم و برجسته است. به‌علاوه USD آمریکا در معاملات بین‌المللی و عملکرد بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بین‌المللی نیز به‌گونه‌ای تأثیرگذار است که سود و زیان و پیشرفت کلی شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دلار آمریکا قوی‌ترین واحد پولی دنیا

قدرت اقتصادی آمریکا مهم‌ترین حمایت‌کننده از دلار است. در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده ۱۶۷۱ میلیارد دلار سرمایه در گردش داشت. تخمین زده می‌شود نیمی از این مقدار خارج از آمریکا باشد. بسیاری از اسکناس‌های دلار در کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکای لاتین معامله شده و به عنوان ارز ایمن (safe haven currency) برای معاملات روزمره استفاده می‌شود.

در بازار فارکس حدود ۹۰ درصد معاملات بر پایه دلار است. در نتیجه بانک‌های خارجی برای تجارت به دلار زیادی نیاز دارند. این امر در بحران مالی سال ۲۰۰۸ به خوبی آشکار شد. بانک‌های غیرآمریکایی ۲۷ تریلیون دلار بدهی بین المللی داشتند که بر پایه ارز‌های خارجی بود. از این میان ۱۸ تریلیون دلار آن برپایه دلار آمریکا بود. در نتیجه فدرال رزرو مجبور شد راه‌های مبادله دلار را افزایش دهد. این تنها راه برای جلوگیری از تمام شدن دلار در بانک‌های جهان بود.


بیشتر بخوانید: دینار کویت در لیست ۱۰ پول قدرتمند جهان + دینار کوین ۱.۹۲۰.۰۰۰ هزار برابر ریال ایران!


بحران مالی باعث شد که دلار بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۸، بانک‌های آلمان، فرانسه و انگلستان بیشتر از دلار‌هایی که در اختیار داشتند، بدهی برپایه دلار داشتند. بعلاوه، مقررات بانکی که برای جلوگیری از بحران‌های مشابه وضع شده بود، دلار را کمیاب کرد و فدرال رزرو نیز نرخ بهره را افزایش داد. این امر با کاهش عرضه دلار، منجر به افزایش هزینه‌های دریافت وام شد.

قدرت دلار باعث شده است که دولت‌ها تمایل داشته باشند که آن را ذخیره کنند. دولت‌ها از معاملات بین المللی خود، ارز مورد نیاز را کسب می‌کنند. همچنین کسب و کار‌های داخلی و مسافران خارجی نیز ارز خارجی به کشور مقصد وارد می‌کنند.

نماد دلار$

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند.

S با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس‌شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این «P» در آمریکای شمالی به‌تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.

چرا دلار ارز ذخیره جهانی است؟

نظام مدیریت پولی برتون وودز (Bretton Woods system) در سال ۱۹۴۴، دلار را به موقعیتی که الان در آن قرار دارد، رساند. پیش از آن، اکثر کشور‌ها ارز محلی خود را بر پایه طلا معامله می‌کردند. دولت‌ها قول داده بودند که مردم هر زمان که نیاز داشتند، می‌توانند ارزی که در دست دارند را با طلا معاوضه کنند. در آن زمان ایالات متحده بزرگترین ذخایر طلای جهان را در اختیار داشت. این توافق‌نامه به سایر کشور‌ها این اجازه را می‌داد تا پشتوانه ارز‌های خود را به جای طلا، دلار آمریکا قرار دهند.

در اوایل دهه ۱۹۷۰، کشور‌ها خواستار معاوضه دلار‌های خود با طلا شدند چرا که برای مقابله با تورم افسار گسیخته‌ای که گریبان‌گیر آن‌ها شده بود، چاره‌ای جز این نداشتند. نیکسون، رئیس جمهور آمریکا به جای آنکه اجازه دهد طلای ایالات متحده از فورت ناکس (Fort Knox)، یکی از پایگاه‌های ارتش ایالات متحده که ذخایر طلای این کشور در آنجا قرار داشت تخلیه شود، دستور داد که دلار از استاندارد طلا جدا شود.

تاریخچه دلار چیست؟

دلار به‌صورت رسمی از سال ۱۷۹۲ پس از انقلاب آمریکا به‌عنوان واحد پول در آمریکا معرفی شده است. قبل از این تاریخ نیز در سال‌های مختلف ارز‌هایی با نام دلار در کشور‌های مختلفی وجود داشته است. از سال ۱۹۴۴ پس از اتمام جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا به‌عنوان واحد پول بین‌المللی در اتفاقات مالی بین ۴۴ کشور به کار گرفته شد. در سال ۱۹۷۱، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳، دلار آمریکا به دلیل بحران ارزی و کاهش ارزش توان خرید آن تحت تأثیر اقدامات اقتصادی قرار گرفته شده، و بار‌ها با ارزش کاهشی مواجه شد. در کنار تحولات گذشته، همچنین امروزه دلار آمریکا به‌صورت گسترده در معاملات بین‌المللی، رزرو ارز، تجارت و بسیاری از عملیات‌های مالی در سراسر جهان استفاده می‌شود و یکی از پرآوازه‌ترین واحد‌های پول جهان به شمار می‌رود.

یکی از دلایلی که دلار آمریکا توانسته تبدیل به رایج‌ترین ارز دنیا برای انجام معاملات شود، پیمان یا توافقنامه برتون وودز (منعقد شده در سال ۱۹۷۳ میلادی) است. در این پیمان، دولت آمریکا و ۱۰۰ کشور دنیا توافق کردند که قیمت دلار آمریکا در مقایسه با دلار آمریکا ثابت مانده و از این ارز بتوانند برای مبادلات خود استفاده کنند. در آن سال، بانک مرکزی آمریکا (یا همان فدرال رزور) تضمین کرد که قیمت هر اونس طلا معادل ۳۵ دلار آمریکا باشد.

طولی نکشید که همه کشور‌ها متوجه شدند که این قیمت‌گذاری بیشتر از ارزش واقعی دلار بوده و یکی یکی از این پیمان خارج شدند. اما همین پیمان باعث شد تا مفهومی به نام شاخص دلار آمریکا شکل بگیرد. از آنجایی که آمریکا یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های دنیا بوده و شرکای اقتصادی متعددی نیز دارد، این ایندکس به سرمایه گذاران نشان می‌دهد که شرایط کلی اقتصاد جهان (اقتصاد آمریکا در مقایسه با شرکای بزرگ تجاری) در چه وضعیتی قرار گرفته است.

چگونه سیستم برتون وودز (Bretton Woods system) جهان را تغییر داد؟

در ژوئیه سال ۱۹۴۴، نمایندگانی از ۴۴ کشور، در یک استراحتگاه کوهستانی در برتون وودز از نیوهمپشار (New Hampshire) گرد هم آمدند تا در مورد نظام پولی بین‌الملل بحث کنند. در این جلسه امید بود تا سیستم جدیدی ایجاد شود که تجارت بین‌الملل را در عین حفاظت از اهداف سیاستی خودمختار کشورها، تسهیل کند. قرار بود در آن جا یک جایگزین برتر برای نظم پولی در بین دو جنگ جهانی ایجاد شود.

بحث‌ها عمدتا تحت کنترل منافع دو ابرقدرت بزرگ اقتصادی آن زمان یعنی ایالات متحده و بریتانیا بود. اما این دو کشور، در منافع خود هیچ اتحادی نداشتند. بریتانیا جنگ را به عنوان یک کشور بدهکار بزرگ تمام کرده بود و ایالات متحده بزرگترین طلبکار دنیا بود. 

هری دکستر وایت (Harry Dexter White)، به نمایندگی از دولت ایالات متحده تمایل داشت تا در‌های بازار‌های جهانی را به روی صادرات ایالات متحده باز کند و تجارت جهانی را از طریق ثبات نرخ ارز تسهیل کند. جان مینارد کینز (John Maynard Keynes)، اقتصاددان شهیر بریتانیایی نیز خواستار آزادی کشور‌ها برای پیگیری اهداف سیاستی مستقل، بهبود مسائل مربوط به تراز پرداخت‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتر در نرخ ارز بود.

اگرچه خود برتون وودز تنها سه هفته به طول انجامید، اما مقدمات اجرایی آن برای چندین سال ادامه پیدا کرد. در آن زمان کینز امیدوار بود که یک بانک جهانی قدرتمند ایجاد شود تا بتواند یک ارز بین المللی جدید به نام بانکور (Bancor) را ایجاد کند. با این حال، وایت به دنبال آن بود تا نقش بیشتری برای دلار آمریکا دست و پا کند. در پایان نیز به خاطر قدرت لابی ایالات متحده طرح وایت مورد استقبال کشور‌ها قرار گرفت.

همه آنچه باید درباره دلار آمریکا بدانیم

قوانین سیستم جدید

سرانجام تصمیم گرفته شد که نرخ ارز‌ها ثابت، اما قابل تنظیم باشند. کشور‌های عضو، ارز‌های خود را به دلار آمریکا با نرخی مشخص متصل کردند و برای ایجاد اعتماد، دلار آمریکا را به طلا با قیمت ۳۵ دلار به ازای هر اونس متصل کردند (اتصال به معنای قابل مبادله بودن این ارز‌ها و طلا نسبت به همدیگر است.) کشور‌های عضو می‌توانستند با همان نرخ ثابت مشخص در محدوده یک درصد تلورانس دلار را بخرند یا بفروشند و تنها در صورتی که «عدم تعادل اساسی» در تراز پرداخت‌ها ایجاد شود، می‌توانستند نرخ ارز را تعدیل کنند.

به منظور اطمینان بیشتر از انطباق کشور‌ها با قوانین جدید، دو نهاد بین المللی نیز ایجاد شد. صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund) و بانک بین المللی بازسازی و توسعه که بعد‌ها به بانک جهانی (World Bank) تغییر نام داد. قوانین جدید رسما در مواد موافقتنامه صندوق بین المللی پول تشریع شد. مفاد دیگر این مواد تصریح می‌کردند که محدودیت‌های حساب جاری تنها تا زمانی که کنترل سرمایه مجاز باشد، تعلیق می‌شود تا از بی‌ثباتی جریان سرمایه جلوگیری شود.

با این حال، این سند مشکلاتی نیز داشت. تحریم‌های موثر بر کشور‌های دارای مازاد تراز پرداخت در این سند در نظر گرفته نشد. همچنین تعریف مختصری از آنچه به آن «عدم تعادل اساسی» اطلاق می‌شود، ارائه شد. همچنین هیچ جدول زمانی قطعی برای اجرای قوانین جدید وجود نداشت، بنبابراین نزدیک به ۱۵ سال قبل از اینکه سیستم برتون وودز عملا شروع به کار کند، نشانه‌هایی از بی‌ثباتی در آن مشخص بود.

تقاضا برای یک ارز جهانی

در مارس ۲۰۰۹، چین و روسیه خواستار ایجاد یک ارز جهانی جدید شدند. ارزی که از ارز‌های ملی جدا باشد تا بتواند در طولانی مدت پایدار بماند و کمبود‌های ناشی از استفاده از ارز‌های ملی مبتنی بر اعتبار را برطرف کند.

چین نگران بود که در صورت ایجاد تورم، تریلیون‌ها دلار پولی که در اختیار دارد، بی ارزش شود. این موضوع می‌تواند در اثر افزایش کسری بودجه ایالات متحده و چاپ اوراق خزانه‌داری برای حمایت از بدهی‌های ایالات متحده رخ بدهد. چین همچنین از صندوق بین المللی پول خواست که ارزی جدید به عنوان جایگزین دلار ایجاد کند. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، یوان چین نیز به یک ارز ذخیره جهانی تبدیل شد. 

چین می‌خواهد که ارز این کشور به طور کامل در بازار‌های جهانی معامله شود و علاقه دارد که یوان جایگزین دلار به عنوان پول جهانی شود. برای این کار، چین در حال اصلاح سیاست‌های اقتصادی خود است.

انواع دلار در ایران

دلار دولتی

دلار دولتی یا همان ارز ترجیحی به دلاری گفته می‌شود که دولت برای واردات یک سری از کالا‌های اساسی مثل بعضی از دارو‌ها از آن استفاده می‌کند.

دلار نیما

دلار نیما که در سامانه نیما معاملات آن انجام می‌شود یکی دیگر از دلار‌های موجود در بازار ایران است. کلمه نیما که مخفف نظام یکپارچه معاملات ارزی است نام سامانه‌ای است که در سال ۹۷، باهدف تأمین ارز برای شرکت‌ها و تولیدکننده‌های بزرگ و همچنین تجار و بازرگانان راه‌اندازی شد. نرخ دلار نیما معمولاً از نرخ بازار آزاد و نرخ صرافی‌ها کمتر است. 

دلار سنا

دلار سنا یا همان ارز توافقی اسم دلاری است که در سامانه سنا ردوبدل می‌شود. کلمه سنا مخفف سامانه نظارت ارز است و با نظارت بانک مرکزی طراحی شده است. نرخ ارز دلار سنا، میانگین وزنی نرخ خریدوفروش دلار در صرافی‌های مجاز و معتبر هستند که در بازار ایران به آن‌ها ارز مبادله‌ای یا ارز توافقی هم گفته می‌شود. در حال حاضر هر شخص حقیقی یک‌بار در سال می‌تواند ۲۰۰۰ دلار از این ارز سهمیه‌ای را با قیمتی که به‌صورت روزانه در سایت بازار متشکل بروز رسانی می‌شود خریداری کند. البته برای خرید این ارز باید حساب ارزی باز کنید و حدود ۱۰۰ دلار هم برای چند ماه در آن بلوکه کنید تا بتوانید این سهمیه را دریافت کنید.

دلار آزاد

دلار آزاد همان‌طور که از اسم آن پیداست دلاری است که در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود و به خاطر نداشتن محدودیت و در دسترس بودن، مقبولیت بیشتری در بین مردم دارد. نرخ این دلار مبنای خیلی از محاسبات روزمره در ایران است.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار در ایران

نقدینگی

مدل‌های پولی تعیین نرخ ارز که توسط دورنبوش (۱۹۷۶) مطرح شد، به‌خوبی تأثیر تغییر متغیر‌های پولی بر نوسانات جهشی نرخ ارز را توضیح می‌دهد. رهیافت پولی بیان می‌کند که نرخ‌های مبادله ارز، در فرآیند تعادل عرضه و تقاضای کل پول ملی در هر کشور تعیین می‌شود. سطح تقاضای پول تابعی از درآمد حقیقی کشور، سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ بهره است. زمانی که مقامات پولی کشور کنترل چندانی بر عرضه پول (نقدینگی) ندارند، تعادل بازار پول در کوتاه مدت به‌هم‌خورده و برای حفظ آن، باید ارزش پول ملی کاهش یابد.

کسری بودجه

اکثر کشور‌ها بودجه خود را با استفاده از تأمین مالی برای جبران کسری بودجه، آن هم در مقیاس بزرگ، تهیه می‌کنند. درصورتی‌که با افزایش بدهی‌های دولت، اوضاع اقتصادی کشور طوری نباشد که بتواند مقدمات رشد اقتصادی را فراهم کند، در این حالت، ممکن است بدهی دولت از رشد اقتصادی پیشی بگیرد که این امر می‌تواند با جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور، موجبات افزایش تورم داخلی را فراهم کند. این موضوع نیز می‌تواند تورم را افزایش داده و آن هم به‌نوبه خود، سبب افزایش نرخ ارز شود.

تورم

یکی دیگر از متغیر‌های بنیادی اثرگذار بر نرخ ارز، تورم است. تورم هم بر نرخ ارز مؤثر بوده و هم از تغییرات ارزی متأثر شود. تورم از جنبه‌های مختلف می‌تواند بر نرخ ارز مؤثر باشد. با افزایش تورم، مردم به جهت حفظ ارزش پول خود، به سمت تبدیل دارایی‌های خود برحسب ارز‌های دیگر به‌ویژه دلار (به‌عنوان ارز مسلط جهانی) می‌روند. این اقدام توده‌ای مردم، گاه خودبه‌خود باعث ایجاد انتظارات تورمی شده و آن‌هم به‌نوبه خود، موجب افزایش بیشتر نرخ ارز و افزایش ادامه دار تورم داخلی می‌شود که تورم بالاتر در یک کشور، فضای اقتصادی ملتهب و پر از نا اطمینانی را برای سرمایه‌گذاران خارجی ترسیم می‌کند.

نرخ بهره

بهره بالاتر از طریق سه کانال بر متغیر‌های کلیدی اقتصاد کلان اثرگذار است:

 ۱. تقاضای دارایی‌های مالی به پول داخلی را افزایش می‌دهد.
 ۲. نرخ بهره داخلی بالاتر از طریق کانال اعتباری سبب انقباض در تولید داخلی می‌شود.
 ۳. افزایش نرخ بهره، بار خدمات بدهی مقامات مالی را افزایش می‌دهد که باعث افزایش انتظارات تورمی و در نتیجه تضعیف ارز می‌شود که تأثیر نرخ بهره بر نرخ ارز، به میانگین این سه اثر بستگی دارد.

نماد‌ها و سمبل‌های موجود روی یک دلاری

اسکناس یک دلاری اگر سمبلیک‌ترین پول دنیا نباشد حداقل یکی از اسکناس‌هایی است که بیشترین نماد‌ها و سمبل‌ها در آن به کار رفته است. 

اسکناس یک دلاری با طرح فعلی برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ چاپ شد. 

شعار روی دلار

بر اساس اطلاعات وزارت دارایی آمریکا، همزمان با آغاز رواج شعار (IN GOD WE TRUST) «ما به خدا اعتماد داریم» این عبارت را بر روی پول کاغذی درج کردند. این شعار قبلا روی پول فلزی درج شده بود. 

جنس دلار

این پول کاغذی در واقع مخلوطی از پنبه و کتان است که فیبر‌های بسیار ریز ابریشمی به رنگ‌های آبی و قرمز در سرتاسر آن پخش شده است. این‌ها مواد اصلی هستند. همگی ما این اسکناس را می‌شوریم بدون آن که این کار سبب پاره شدن آن شود. در این کاغذ از مخلوط بخصوصی از جوهر استفاده شده است که ما هرگز ترکیب آن را نخواهیم دانست. این کاغذ بار‌ها با نماد‌های مختلف تجدید چاپ شد. سپس طوری آن را خشک کردند تا در برابر آب مقاوم باشد و در عین حال بعد از چاپ ظاهر آراسته‌ای داشته باشد. 

مهر وزارت دارایی آمریکا

اگر به روی اسکناس ۱ دلاری نگاه کنید، مهر وزارت دارایی آمریکا به رنگ سبز سمت راست وجود دارد.

ترازو

هر چند که ادعا‌های بسیاری شده که ترازو نشان‌دهنده نیاز به یک بودجه تراز شده است، تراز کردن بودجه ارتباط چندانی با فعالیت وزارت دارایی ندارد. در واقع این کار به عهده مجلس است. وزارت دارایی بر این عقیده است که حالت تراز شده ترازو، ارایه کننده عدالت است. 

درجه نظامی

افرادی بر این باورند که در مرکز مهر یک خط‌کش T شکل نجاری وجود دارد که وسیله‌ای برای برش یکنواخت است. اما این تصویر در واقع یک درجه نظامی با ۱۳ ستاره است که تاکید بر ۱۳ قوم اولیه تشکیل دهنده آمریکا دارد.

کلید

در قسمت پایین مهر کلیدی است که نماد اقتدار است. 

مهر بزرگ آمریکا / دایره سمت چپ

اگر اسکناس را برگردانید دو دایره می‌بینید. این دو دایره ارایه کننده دو وجه مهر بزرگ آمریکا هستند. 

قبل از تعطیلی مجلس آمریکا در تاریخ چهارم جولای ۱۷۷۶، کمیته‌ای انتخاب شده بود تا مهری برای این کشور تهیه نمایند. اعضای کمیته ۵ نفر بودند که سه نفر از آن‌ها شامل بنیامین فرانکلین، جان آدامز و توماس جفرسون می‌شد که پیش‌نویس بیانیه استقلال آمریکا را تهیه کردند. این‌ها افراد اولین کمیته به حساب می‌آمدند. 

قبل از آن که طرح مهر به تصویب نهایی برسد، دو کمیته دیگر و جمعا ۱۴ نفر و به مدت ۶ سال بر روی آن کار کردند. طرح نهایی که در تاریخ ۱۳ ژوئن ۱۷۸۲ مورد تصویب مجلس قرار گرفت، توسط چارلز تامپسون با سمت منشی به مجلس ارایه شد. وی در این طرح پیشنهادات، مشاوران و هنرمندان هر سه کمیته را لحاظ کرده بود. 

توجه کنید که سمت شرقی آن نورانی و قسمت غربی آن تیره است. هر چند که هیچ توضیح رسمی برای سایه‌ها وجود ندارد، بعضی‌ها مفهوم آن را این طور تفسیر کرده‌اند که در آن زمان کشور آمریکا تازه استقلال یافته بود و هنوز شروع به بررسی قسمت غربی نکرده و نیز تصمیمی هم در مورد این که در قبال تمدن‌های غربی چه باید کرد، نگرفته بود. 

هرم و چشم

قسمت بالایی هرم به صورت کلاه جدا شده است. بدین معنی که آمریکا هنوز تکامل نیافته است. وضعیت ناتمام هرم کاملا آگاهانه طراحی شده بود و چارلز تامپسون در اظهارنظر خود به مجلس درباره نمادشناسی مهر اعلام کرد که هرم دال بر قدرت و طول زمانی آن است. بر روی قسمت کلاه مانند هرم، یک چشم کامل می‌بینید که یک نماد قدیمی نشان دهنده الوهیت است. 

گروه فرانکلین می‌خواستند که مهر منعکس کننده مشیت الهی باشد و در این راستا بلاتکلیفی بچه‌های اسرائیلی را به نمایش بگذارد. 
به عقیده جوزف کمبل، اسطوره شناس معروف، هنگامی که در سطوح پایین هرم قرار دارید می‌توانید این سو یا آن سو باشید. اما هنگامی که به راس می‌رسید همه نقاط به یکدیگر می‌رسند و اینجاست که چشم خداوند گشوده می‌شود.

عبارت بالای هرم

در بالای هرم یک عبارت لاتین وجود دارد (ANNUIT COEPTIS) که به معنی این است که «خدا همیشه و در همه جا یاور ماست.» این عقیده فرانکلین بود که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، اما چند نفر با کمک خدا قادر به انجام هر کاری هستند. 

جوزف کمبل می‌گوید این نوشته یعنی:" او به اقدامات یا فعالیت‌های ما خندیده است. "به این معنی که دنیای جدیدی که ما ساخته ایم، بر اساس آفرینش اصلی خداوند بنا شده و بازتاب خرد خداوند و خشنودی او از ماست.

عبارت پایین هرم

عبارت لاتین پایین هرم (NOVUS ORDO SECLORUM) به این معنی است که «یک حکم جدید برای دنیا"یا "نظم جدید جهان» 

بیابان و گیاهان

اگر به پشت هرم نگاه کنیم یک بیابان خواهیم دید و اگر به جلوی آن نگاه کنیم گیاهانی در حال رشد دیده می‌شوند. بیابان نماد آشوب در اروپا و جنگ‌های متوالی است که آمریکا خود را از آن بیرون کشیده و به آینده‌ای درخشان می‌اندیشد. 

درج عدد ۱۷۷۶ زیر هرم

بر روی پایین‌ترین ردیف هرم، سال ۱۷۷۶ به اعداد رومی نوشته شده است. اگر ارقام این شماره را با هم جمع کنید به عدد ۲۱ می‌رسید که سن عقل است. به این معنی که در سال ۱۷۷۶ که به نوعی سن عقل را تداعی می‌کند، سیزده ایالت استقلال خود را اعلام کردند. 

مهر ریاست جمهوری آمریکا / دایره سمت راست

اگر به دایره سمت راست نگاه کنید و آن را با دقت بررسی نمایید متوجه می‌شوید که این تصویر با کمی تغییر همان مهر ریاست جمهوری آمریکاست. این تصویر همچنین در تمامی قبرستان‌های عمومی آمریکا و در پیاده‌رویی در بوشنل که محل نمایش پرچم‌هاست دیده میشود. همچنین علامت هسته اصلی در بنای یاد بود قهرمانان ملی آن کشور محسوب می‌شود. 

عقاب

یکی از طرح‌های اولیه برای مهر بزرگ، عقابی سفید با کاکلی کوچک بود که ریشه آمریکایی نداشت، اما بعد‌ها تبدیل به عقاب گری شد که فقط اختصاص به این کشور داشت. بیشتر منابع تاریخی درباره عقاب گر (بدون مو) اشاره به این مطلب دارند که این تمثال منحصرا آمریکایی است. 
یک تفسیر ثابت نشده از این عقاب می‌تواند پیروزی و استقلال باشد. به این دلیل که عقاب از توفان نمی‌هراسد، آن قدر قوی و باهوش است که بتواند بالاتر از توفان اوج بگیرد و در ضمن هیچ نوع تاجی بر سر ندارد. 

در اینجا عقاب پرنده زئوس در حال فرود از ملکوت خداوند به عرصه زمان است. این پرنده نماد اصل تجسم خداوند به شمار می‌رود.

نگاه عقاب

در مهر بزرگ صورت عقاب به سمت پنجه‌ای است که شاخه زیتون (به عبارتی شاخه درخت غار) را نگاه داشته است. 

قبلا صورت عقاب در مهر ریاست جمهوری در جهت مخالف یعنی به طرف پنجه‌ای بود که تیر‌ها را نگاه می‌داشت تا این که در سال ۱۹۴۵ "هاری ترومن" دستور طراحی مجدد آن را به سمت شاخه زیتون صادر کرد. 

پرنده به سمت شاخه گیاه نگاه می‌کند تا بدین معنی باشد «که به صلح می‌اندیشیم، ولی همچنان شاید نیاز به جنگ هم داشته باشیم.» مفهوم رسمی زیتون و تیر‌ها این است که متوجه قدرت جنگ و صلح باشید. 

در کتاب علم سیاست هندو‌ها ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید فرمانروا باید در یک دست سلاح جنگ و در دست دیگرش سلاح صلح را حمل کند. 

دم عقاب

دم عقاب از ۹ پر تشکیل شده. نه رقم نزول قدرت آسمانی به جهان است. زنگ نیایش آنجلوس در کلیسای کاتولیک رمی ۹ بار به صدا در می‌آید. 

منقار عقاب

در منقار عقاب می‌خوانیم "e pluribus unum" به این معنی که «یک ملت متشکل از اقوام مختلف است» 

بالای سر عقاب

در بالای سر عقاب ۱۳ ستاره وجود دارد که دلالت بر ۱۳ قوم اولیه تشکیل دهنده آمریکا دارد. دوباره تاکید بر این مطلب است که «ما به دور هم به عنوان یک ملت جمع شده‌ایم.»

سپر عقاب

اگر به سپر توجه کنید می‌بینید که از هیچ طرف نگاه داشته نشده است. چارلز تامپسون گفته است که این سپر نشان‌دهنده آن است که آمریکا باید متکی بر شرافت خود باشد. سپر از نوار‌هایی به رنگ قرمز و سفید تشکیل شده است که یک نوار آبی در بالای آن‌ها قرار گرفته و نشان از مجلس دارد. این رنگ‌ها از پرچم آمریکا گرفته شده است و مفهوم رسمی این رنگ‌ها بدین ترتیب است که قرمز نشان از جسارت و شجاعت دارد، سفید نشان از خالص و بی‌آلایش بودن و آبی نشان از آمادگی، پایداری و در عین حال عدالت دارد.

نرخ دلار به ریال

در حال حاضر، قیمت دلار آمریکا در بازار ۵۸,۹۵۰ تومان است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
0
0
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۵۸ هزار برابر که خیلی خجالت آور است.حکومت ما از اول اقتصاد را دست کم گرفت و اهمیت نداد تازه فهمیدن اقتصاد مهم است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / جدیدترین نظرسنجی ها درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چه می گویند؟

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ایده سعید جلیلی در اقتصاد، ارتباط کالا به کالا با جهان/ بررسی هزینه‌های روی کار آمدن جلیلی در سیاست خارجی ایران

فیلم/راز قتل ۵ جوان در رزن، قاتل کیست؟

فیلم/گفت‌وگوی مستقیم حامیان مسعود پزشکیان با مردم

تفریح لاکچری علیرضا بیرانوند و پسرش در ترکیه + عکس

سگ های ولگرد پوست سر کودک را کندند+ عکس

فیلم/ صحبت‌های پزشکیان در مورد مهسا امینی که سانسور شد!

فیلم/اولین تیزر از جوکر با حضور بازیگران خانم

عکس/آقای جلیلی شما هم!؟

دولت پول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را صرف انتخابات می‌کند؟

طرح روسی زنده‌به‌گور کردن گاز ایران!

قیمت جدید گوشت قرمز امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳

فیلم/ رهبر انقلاب: مشارکت مردم در انتخابات مایه سربلندی و آبروی نظام است

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

نقشه بنزینی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان چیست؟

جدیدترین قیمت دام زنده در بازار + جدول

رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است

عکس/اسامی پنج طراح سوال مناظرات انتخابات لو رفت

قیمت میلگرد امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

جدیدترین قیمت سیمان در بازار+ جدول

آخرین جدال سعید و مسعود برای رسیدن به قدرت

بازداشت هوادار فحاش جلیلی در مرند

شیب نزولی قیمت‌ها در بازار طلا

حمایت رضا کیانیان از پزشکیان +عکس

عکس/ واکنش تند رضا رشیدپور به توئیت پناهیان

محیط زیست حلقه گمشده در برنامه نامزدها/ تناقض چشم اندازه دولت سعید جلیلی با حفاظت از محیط زیست ایران

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳

جدیدترین نظر سنجی درباره ترامپ و بایدن چه می گوید؟

جزئیات عرضه اولیه جدید بورس

علی مطهری: آقای جلیلی جوانمرد باشید!

احتمال لغو بازی سوپرجام پرسپولیس و سپاهان

FATF چه اثری بر بورس می‌گذارد؟

اینفوگرافی/کدام کشور‌ها در لیست سیاه FATF قرار دارند؟

بلاتکلیفی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های پرند و پردیس + جدول

اگر آدامس قورت دهیم چه می‌شود؟

فیلم/ وضعیت گشت ارشاد در دولت پزشکیان چیست؟

متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد

خطر ترامپ از سر بازار‌های مالی ایران کم شد؟

فیلم/شوخی‌های عادل فردوسی پور با هوتن در مورد رقصش

نشست هم‌اندیشی مدیرعامل، معاونان و مدیران بیمه سرمد با شبکۀ فروش و نمایندگان بیمه سرمد استان آذربایجان غربی برگزار شد

مردم ۷ استان در خطر پشه آئدس و تب دنگی

فیلم / افشاگری تکان دهنده طیب نیا درباره جلیلی و fatf

بیانیه حمایت ۶ چهره برجسته اقتصادی از پزشکیان

محمدجواد ظریف کیست؟ | چرا موفق‌ترین وزیر خارجه ایران برای پیروزی پزشکیان می‌کوشد؟

فیلم/آبگرفتگی شدید معابر اسکو آذربایجان شرقی

فیلم/ناراحتی نیوشا ضیغمی از تنبلی چشم دخترش

دو کاندیدای ریاست جمهوری چه برنامه‌هایی برای بازار خودرو دارند؟

چرا جلیلی همه واقعیت‌ها را درباره برجام و FATF نمی‌گوید/ دنیای ذهنی نامزد جنجالی درباره جهانِ خارج

آخرین وضعیت نرخ بیکاری در ایران+ جدول

این دهک ها منتظر قطعی یارانه نقدی باشند؟