تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

رکود بازار لوازم خانگی به ۹۰ درصد رسید/ تولیدکننده فقط برای بقا تولید می‌کند

ورود به سال جدید و قرارگیری در آستانه تغییر فصل، معمولا فرصت مناسبی برای بسیاری از بازار‌های اقتصادی در داخل کشور به شمار می‌رود؛ افزایش تقاضا برای خرید وسایل جدید به‌ویژه کالا‌های مصرفی، روند معمول رفتاری مصرف‌کنندگان است، اما طی سال‌های اخیر، بسیاری از فشار‌های اقتصادی باعث شده تا شاهد رونق چندان زیادی در این مواقع نباشیم.

رکود در بازار لوازم خانگی

اقتصاد ۲۴- لوازم خانگی همواره به عنوان یکی از بازار‌های مهم مصرفی که هنوز نگاه سرمایه‌گذاری در آن وارد نشده، مدت‌هاست که درگیر رکود بازار بوده و خلوتی مغازه‌های خیابان جمهوری و مشتریانی که تنها قیمت‌ها را می‌پرسند و از مغازه خارج می‌شوند، بر این واقعیت تاکید دارد. با این حال رشد قیمت‌ها در این بازار علیرغم پایین بودن میزان خرید، همچنان جاریست.

به گفته مغازه‌داران، تنها افرادی که نیاز جدی و فوری به لوازم خانگی دارند، دست به خرید می‌زنند. سایرین با دیدن قیمت‌ها ترجیح می‌دهند از وسایل قبلی خود استفاده کنند. بنا بر اظهار فروشندگان، گرانی چیزی نیست که دست فروشنده باشد و آن‌ها هم از این موضوع متضرر هستند.

قیمت‌های کارخانجات تولید لوازم خانگی گران نشده!

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بازار از ابتدای سال جاری تاکنون، درگیر رکودی سنگین بوده، اما این اتفاق، تنها محصور به امسال نیست. طی سال‌های اخیر بنا بر رخداد اتفاقات مختلف از جمله رشد تورم در بخش تولید و بازار، قیمت‌ها افزایش یافت و توان مردم هم برای خرید رو به افول رفت. در برخی از مواقع و حتی در بخش فروش تعدادی از اقلام، این رکود به ۹۰ درصد هم رسیده و این اتفاق خبر خوشی نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی است. این در حالیست که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمت‌ها گران نشده است.

وی ادامه داد: علیرغم آنکه تولیدکننده کالایی جدید با نرخی گران‌تر به بازار عرضه نکرده، اما همچنان میزان خرید و فروش در بازار، پایین است. باید توجه کرد که تولیدکننده لوازم خانگی فقط برای بقا تولید می‌کند و به دلیل نبود بازار‌های مناسب صادراتی، بیشتر چشم امید به بازار داخلی دارد. از آنجایی که تورم سایر بخش‌های اقتصادی بر توان مردم برای خرید هم تاثیر گذاشته، تولیدکننده تمام توان خود را برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها به کار گرفته است.

تولیدکننده لوازم خانگی به‌دنبال رضایت خریدار

پازوکی در ادامه صحبت‌های خود به بهبود صنعت لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت صنعت داخلی لوازم خانگی از نظر کیفیت تولید، نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت و بهبود چشم‌گیری پیدا کرده است. تا سال‌های گذشته شکایت‌های متعددی از ضعف در خدمات پس از فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی داخلی ثبت می‌شد، اما رفته رفته با بهبود کیفیت‌ها و مدیریت نیاز‌های مشتریان، این شکایات به حداقل کاهش پیدا کرد. این در حالیست که هزینه تمام شده تولید در ایران روز به روز افزایش می‌یابد و از توان رقابت تولیدکننده برای حضور در بازار‌های خارجی کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تولیدکنندگان نگاهی جدی به بازار داخلی دارند، تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مصرف‌کنندگان به کار برده‌اند، اما کاهش توان خرید و افزایش فشار‌های تورمی، مسئله‌ای نیست که نه تولیدکنندگان و نه فروشندگان بتوانند برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

رکود در بازار لوازم خانگی

تورم‌های غیرقانونی در بازار لوازم خانگی

به گزارش اقتصاد ۲۴، برخی از فعالان بازار لوازم خانگی، برخی افزایش قیمت‌های اخیر مشاهده شده در بازار لوازم خانگی را بدون پشتوانه رسمی و قانونی می‌دانند. به گفته آن‌ها امروزه لیست‌های قیمتی بی‌نام‌ونشانی در بعضی از فروشگاه‌های لوازم خانگی در حال دست به‌دست شدن بوده و فروشندگان براساس این فهرست‌های جدید تغییر نرخ اعمال کرده‌اند.

این لیست‌های قیمتی بدون نام شرکت تولیدی و مهر رسمی هستند و در سال‌های گذشته نیز موارد متعدد اینچنینی در بازار مشاهده می‌شد. منشا این فهرست‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز نمی‌داند که این لیست چطور دست به‌دست می‌شود، اما باید گفت بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار متاثر از این موضوع است. نکته قابل تامل در این میان، اظهار تعدادی تولیدکنندگان بر نگه داشتن ثبات قیمتی در بازار است؛ صنعتگران که بازار را موافق خود نمی‌بینند، رشد قیمت را بیشتر به ضرر خود دانسته و معتقدند باید به نحوی مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید کرد.

وجود فهرست‌های قیمتی که پایه‌های قانونی نداشته، اما بازار با رویه آن پیش می‌رود، در کنار تمایل برخی از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی برای تثبیت قیمت‌ها در بازار، اتفاقی متناقض به نظر می‌رسد. بدیهی است افزایش هزینه‌های تولید بر نرخ تمام شده کالا‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد، اما در شرایطی که صنعتگران لوازم خانگی در این بازار رقابتی مشغول به فعالیت با حداقل سود هستند، شاید بتوان ردپای سوداگران را در التهاب بازار پررنگ دانست و فرصت‌طلبی سودجویان را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی تلقی کرد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
رضا
0
0
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
خدا رو شکر که در حال ور شکستگی هستنند.از بس لوازم بی کیفیت و یکبار مصرفشان را گران کردن .که کسی نمی خرد این آشغالهای تولید داخل رو.
ناشناس
0
11
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
تولید کننده بزرگ باید صادرات داشته باشد در غیر اینصورت چاره ای جز ورشکستگی ندارد . وقتی صادرات جنس و واردات ارز با هزار مکافات همراه است آخرش همین میشود که اقتصاد ایران تبدیل به ماری میشود که دارد دم خودش را میخورد ...
سیدمجتبی
0
6
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
وقتی بی دلیل پشت سرهم گرون میکنید وکار را به جهل درمدیریت می سپارید باید ورشکست هم بشید شماها پول پرستید نه تولیدکننده و کارآفرین
استاد
0
8
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
ساکت خواب
ناشناس
0
1
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
بسم رب الشهداوالصدیقین . سلام سازمان تامین اجتماعی به بازنشسته ماهی 7میلیون تومان هم نمی‌دهد. چطور یک بازنشسته سالم و زنده میماند از دست سازمان تامین اجتماعی ؟؟؟ایا خدا را خوش میاید. خاله ام با جادو گری ماشین شاسی بلند سوار میشه . من بازنشسته برگ درخت بخورم ؟؟؟؟از ظلمی که سازمان تامین اجتماعی در حق بازنشستگان میکندو معوقه فروردین را نمیدهند و مردم آزاری میکند را مردم و خدا میبینندوتاریخ فراموش نمیکند?
حسینی
0
5
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
شما تولید کنندها و فروشنده ها آنقدر گرون کنید که خودتون وسایل رو ببرید خونه تون ،کسی دیگه توانایی نداره وسیله زندگیش رو عوض کنه
میثم
0
0
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
چرا مانند پسته و آجیل و زعفران ،صادرش نمیکنن بره!!؟؟
چون این بونجولهارو کسی نمیخره و اگر هم بخره به این قیمت نمیخره،اینکه تمام قطعاتشو از چین بیاری و اینجا با تکنیسین ایرانی اسنبل کنی و بخوای چندبرابر قیمت واقعی بفروشید ،کور خوندید،دیگه خودرو نیست که مجبور بشن مردم بخرند
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
جالب اینه میگند تولیدداخل تمام موتورها وکمپرسورها از چین میاد اینا میگند تولید داخل..مونتاژ داخل باجنس دوزاری چینی تولید نیست..چندسال پیش فکرمیکردید جلو برندروبگیرید پولدارمیشید..برید به اونایی که جلو برندروگرفتند بگیرید..مفلوکا
حیدری
0
0
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
وقتی کارمند و کارگر ماهی ده تومن حقوق می گیرد یعنی حقوق سه ماه را بدهم یک ماشین لباس شویی ارزان بخرد. خب معلومه وقتی حقوق کارگران و کارمندان کم باشد رکود اتفاق می افتد
Hasan_fateh@yahoo.com
0
0
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
مدیران ایران ۹۰درصد سهمیه ای هستند و اصلا سواد بازار رقابتی حالیشون نیست. انشالله تمام تولیدکنندگان مواد غذایی مخصوصا و سایر تولید کنندگان به ورشکستگی برسند و جمش کنند چون اصلا هر مواد غذایی رو حتی از دورترین کشور وارد کنند به اندازه تولید داخل گرون در نمیاد . علم اقتصاد وجود نداره . حمایت از مصرف کننده وجود نداره . مواد غذایی با بدترین کیفیت تولید میشه بعدا ارگانهای دولتی ازش حمایت میکنند . زمانهای قدیم که بزرگترها تعریف میکنند هر مغازه ای گرون فروشی میکرد با بدترین تنبیه مواجه میشد . این نوع اداره مرکزی حکومتی جواب نمیده . چرا باید همه چیز رو با روش خودشون امتحان کنند چرا از کشورهای موفق کپی برداری نمیکنند و بومی سازیش کنند فقط شعار و شعار .
راد
0
0
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
با هزار بدبختی پول تهیه می کنیم.... اجناس بازار بی کیفیت... رجوع می کنیم به کالاهای قاچاق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

پرسپولیس با گولسیانی میلیاردر شد

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟/ تئوری پرداز «تحریم، نعمت است» در ستاد‌های جلیلی چه می‌کند؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

معرفی خودرو سفارشی کیم کارداشیان که یک رنج روور خاص است + عکس

هوش مصنوعی مسیر اقتصاد کره جنوبی را تغییر می‌دهد؟

پروژه بهبود راندمان واحد موم گیری شرکت نفت ایرانول راه اندازی شد

طرح معافیت مالیاتی پزشکیان و طیب نیا برای شهروندان

اظهارات تند و عجیب مشاور جلیل درباره حق اظهارنظر شهروندان

فیلم/ دولت پزشکیان، دولت سوم خاتمی

فیلم/ حمایت اقتصاددانان از پزشکیان

فیلم/اجرای خواننده زن باکویی در اردبیل حسابی جنجالی شد!

قول مالیاتی مسعود پزشکیان به مردم چه بود؟

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

روحانی: برجام ما را در بنزین و گازوئیل و گاز خودکفا کرد

سعید جلیلی چطور فکر می‌کند؟

محمدجواد آذری جهرمی کیست؟ / عضو تازه نفس ستاد پزشکیان و وزیر جوان روحانی

اینفوگرافی/FATF (اف‌ای تی اف) چیست؟

دستمزدفیلمنامه‌ نویسان سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی چقدر است؟

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

آخرین وضعیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

فیلم/وزیر صمت:پیش‌فروش خودرو به زودی برگزار خواهد شد

سیدمحمد خاتمی: بازهم به پزشکیان رأی می‌دهم

چه میزان آب در سد‌ها موجود است؟

تعدد مراکز درمانی بیمه معلم در سراسر کشور، دغدغه‌ای برای فرهنگیان باقی نمی‌گذارد

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

آرای حامیان قالیباف به سبد جلیلی می رود یا پزشکیان؟

فیلم/مشاور اقتصادی پزشکیان: ملت ایران از سوء تدبیر بترسید!

پرسپولیس به بیرانوند فرصت بازگشت داد!

فیلم/ وعده‌ای که پزشکیان در خصوص مالیات اقشار ضعیف داد

دلار در منطقه جدید درجا زد

پاسخ تند عباس عراقچی به سعید جلیلی درباره منافع ملی ایران

فیلم/ پزشکیان به بازاریان تضمین داد که دروغ نگوید

عکس / ژست‌ محمدرضا گلزار حین سلفی گرفتن با مردم

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳

قیمت جدید دام زنده امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

اصلاح مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

فیلم/ استقبال گرم بازاریان از مسعود پزشکیان

وقتی دولتمردان سیزدهم علیه پزشکیان به میدان آمده‌اند

حمایت جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان از پزشکیان

فیلم/ظریف: تحریم را شکست داده و کاسبان تحریم را به خانه می‌فرستیم

روایتی دردناک از خیانت بابک زنجانی

پشت پرده‌های خطرناک طرح «وان»؛ آیا سعید جلیلی قصد دارد که مصرف انرژی را با این طرح طبقاتی کند؟

نامه مجدد حسن روحانی درباره تحریف واقعیات توسط سعید جلیلی در مناظرات

فیلم/صحبت‌های علی طیب نیا درباره FATF: تلاش می‌کنیم از لیست سیاه خارج شویم

جدیدترین قیمت خانه در سنندج + جدول

فیلم/همراهی شورای شهر تهران برای تبلیغات جلیلی!

بهترین کیف پول‌های سولانا در سال ۲۰۲۴

آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در کشور