اقتصاد۲۴-فداحسین مالکی، نماینده مجلس دوازدهم درباره عملکرد مجلس یازدهم، شرکت مردم انتخابات ریاست جمهوری، حضور قالیباف، پزشکیان، جلیلی، قاضی زاده هاشمی و پورمحمدی و حادثه بالگرد ابراهیم رئیسی گفتگو کرده است.
این نماینده مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم درباره وجود اختلاف در دولت سیزدهم میان رئیس دولت و برخی اعضای کابینه اشاره کرده و گفته است: «در دولت سیزدهم اختلافات را ما دیدیم. من خودم بارها با آیتالله رئیسی صحبت میکردیم در مورد مباحث اقتصادی یا موضوعات سیاست خارجه؛ این اختلاف نظرها بود. یعنی فاصله بین عملکرد و دیدگاه شخص آقای رئیسی با دولت زیاد بود. این معمولا خطرناک است»
مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس دوازدهم را در ذیل میخوانید:
**کاندیدای ریاست جمهوری شدید. هدفتان چه بود؟
به هر حال هر کسی برای خودش یک ظرفیتی احساس میکند و یک تکلیف برای خودش میتواند تعریف کند. ما هم بر همان اساس گفتیم این ظرفیت در خدمت ملت عزیزمان باشد.
**و این هفته اسامی اعلام شد و عدم احراز شدید. تحلیلتان؟
ما احترام میگذاریم به آنچه که شورای محترم نگهبان تصمیم گرفته است.
**و فکر میکنید شورای نگهبان نسبت به گذشته تغییر کرده یا نه؟ با این اسامی که اعلام شده.
به نظرم میرسید شاید بهتر از این هم میشد عمل کرد با توجه به شرایط امروز جامعه ما نسبت به گذشته، ولی به هر حال به تصمیمی که گرفتهاند، باید احترام گذاشت.
**و این دوستانی که اعلام شد؛ آقایان جلیلی، قالیباف، پزشکیان، زاکانی، پورمحمدی و قاضیزاده. نظرتان؟
من نظرم راجع به تکتکشان متفاوت است.
**از آقای جلیلی شروع کنید؛ از عملکرد و دیدگاهشان.
ایشان مسئولیتهای اجرایی نداشته که ما بتوانیم روی عملکردشان نظر دهیم، ولی به هر حال انسان وارستهای است در موضوعات مختلف، ولی در صحنه اجرایی ایشان کم بودند، یعنی تجربه اجرایی نداشتهاند.
**آقای قالیباف؟
آقای قالیباف تجربه اجرایی داشته، خصوصا ریاست مجلس که ظرفیتش برایشان...
**و فکر میکنید بعد از اینکه ایشان رئیس مجلس شدند، صلاح بود که به ریاست جمهوری ورود کنند؟
ایشان اول اعلام کرد توسط دوستان، قبل از اینکه برای ریاست مجلس برود، ولی بعدا تصمیم گرفته شد و یک عده از دوستان مجلس هم پیشنهاد کردند که ایشان ورود پیدا کند.
**و شما صلاح میدانید؟
از نظر قانونی مشکلی ندارد، ولی شاید از نظر عرف یک کمی جای سوال است.
**الان شما رئیس مجلس شدید و الان وارد ریاست جمهوری شوید، یعنی کل نمایندهها پشت کردید.
همین و هم اینکه جامعه ممکن است قضاوتی داشته باشد، ولی از نظر قانونی مشکل خاصی ندارد.
بیشتر بخوانید:ترافیک وعدههای ۶ نامزد در دومین روز تبلیغات؛ از وعده رشد اقتصای ۸ درصد تا افزایش حقوق حداقلبگیران
**دکتر پزشکیان؟
پزشکیان هم در حوزههای اجرایی بوده و هم فرد تاثیرگذاری است در حوزههای تخصصی خودش.
پزشکیان میتواند پدیده انتخابات باشد
**و فکر میکنید در انتخابات شگفتیساز شود؟
به نظرم به هر حال این انتخابات یک پدیده داشته باشد و آن پدیده هم میتواند پزشکیان باشد.
**دکتر زاکانی؟
زاکانی را فقط من در حوزههای شهرداری و شاید در همین حوزهها هم بهتر میتوانست کار کند. حالا شاید آزمایشی باشد در این صحنه سخت حوزه اجرایی کشور که بتواند خودش را نشان دهد و برنامههایش را به مردم نشان دهد.
**به نظرتان عملکردش در شهرداری خوب بود؟
باید مردم تهران قضاوت کنند.
**حضرتعالی بهعنوان یک نماینده مجلس؟
من باید برنامههایش را ببینم در این وادی جدیدی که ایشان ورود کرده است.
در شهرداری را عرض کردم، در این چند ماهی که در شهرداری تهران فعالیت میکردند.
در این چند ماه ما بیشتر در حوزههای غیراجرایی ایشان را میدیدیم ورود پیدا میکرد که شاید اگر صرفا در تخصص خودش و ماموریت بسیار خطیری که شهرداری تهران دارد ورود پیدا میکرد، شاید بیشتر موفق میشد.
**آقای دکتر پورمحمدی؟
ایشان بیشتر در حوزههای سیاسی بودند.
**چرا ایشان در مجلس خبرگان رد شد، ولی در اینجا صلاحیتشان تایید شد؟
این را هم باید از شورای محترم نگهبان سوال کنید.
عملکرد قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید حرف و حدیث زیاد داشت
**و آقای قاضیزادههاشمی؟
ایشان در مجلس عملکرد خوبی داشت، ولی در بنیاد شهید حرف و حدیث زیاد بود، ولی الان برنامههایی که ارائه داده، ببینیم چه میشود.
**و قولی که داده بود که در سه روز بورس را حل میکنم؟
این به نظرم در قالب یک حرف است و کشور را نمیشود یک شبه اداره کرد و مشکلاتش را حل کرد.
**دلایل عدم احراز شما را به شما اعلام کردند؟
نه، چیزی نگفتهاند هنوز.
**تحلیل شما چیست که آقای لاریجانی رد صلاحیت شد؟ چون این دومین دوره است که آقای لاریجانی رد صلاحیت شد.
من عرض کردم که هرچه که شورای نگهبان نظرش باشد، ولی شاید بهتر از این هم میشد برای اینکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، اصل مشارکت مردم است که مردم را ما بتوانیم در صحنه بیاوریم با توجه به شرایطی که ما در دنیا داریم، در داخل کشور خودمان داریم. هرچقدر این جنب و جوش بیشتر باشد، به هر حال میتواند تاثیرگذار باشد. بر همین اساس هم از چهرههای جدید و قدیم میتوانست جنب و جوش بیشتری به وجود بیاورد.
**شما معتقدید اگر آقای لاریجانی میآمد، باعث افزایش مشارکت میشد؟
خیلی کسانی دیگر هم بودند مثل ایشان.
**مثلا؟
بگذریم.
مدیریت قالیباف در مجلس را چطور ارزیابی میکنید؟
ایشان آدم باحوصلهای است. در این مدت در مجلس یازدهم و مجلس هم مستحضرید که یک شرایط خاص خودش را دارد.
**مدیریتش در مجلس؟
حوصله زیاد به خرج میداد.
**بار مثبت یا بار منفی؟
مثبت.
**ما شاهدیم که آقای لاریجانی دوره پیش به خاطر فرزندشان رد صلاحیت شدند، ولی آقای قالیباف نه. تحلیل شما از این تعارض رفتار چیست؟
اینها را باید سوال کنیم. من تحلیلی ندارم.
نامه اعضای دولت به شورای نگهبان نپخته و غیرحرفهای بود
**ما شاهد بودیم یک نامهای اعضای دولت به شورای نگهبان نوشتند بابت آقای اسماعیلی. به نظرتان کارشان درست بود؟
به نظرم نپخته و غیرحرفهای بود.
**بنابراین به نظرتان چرا این کار را کردند؟
تا آنجایی که من بررسی کردم، جوابهایشان قانعکننده نیست و به مصلحت هم نیست. به هر حال دولتی که در حال کار است، این حرکت صورت بگیرد، با توجه به مَنشی که شهید گرانقدرمان آیتالله رئیسی داشتند، انشاءالله مصلحت نبوده است.
**چرا آقای بذرپاش کاندید شد و رد صلاحیت شد؟
چرایش را باید از خودش بپرسید. قسمت دومش را هم از شورای محترم نگهبان.
**فکر میکردید آقای بذرپاش رد صلاحیت شود؟
خیلیها فکر نمیکردند.
**شما از این گزینهها از دولت گزینهای ندارید؟
آقای قاضیزادههاشمی.
**فکر میکنید مورد تایید دولت است؟ یعنی قصدشان این بود که آقای قاضیزادههاشمی کاندیدا شوند، چون بحث آقای اسماعیلی و بذرپاش بود.
من احساس میکنم در کابینه، بعد از شهادت آقای رئیسی یک سردرگمی به وجود آمد. ما در اجرا هم میبینیم و در قضیه انتخابات این سردرگمی دیده میشود. از جمله این نامهای که نوشته شده، از یک انسجام خوبی برخوردار نبود.
حضور مردم در تشییع شهید رئیسی به معنای مهر تایید بر عملکرد فرد فرد اعضای دولت نیست
**و خیلیها اعتقاد دارند که بعد از شهادت رئیسی باید راهش ادامه پیدا کند. به نظرتان عملکرد اقتصادی دولت خوب بود؟
ما شخصیت آقای رئیسی را با تیم خود دولت از دید خود من که سالها با جناب آقای رئیسی کار کردم، متفاوت است و این به معنای این نیست که اگر یک تشییع جنازه پرشور از شخصیت ایشان انجام دادند، آقای رئیسی به معنای مهر تایید بر فرد فرد اعضای دولت است و اینطوری نیست. من نفی نمیکنم، خدمات زیادی انجام دادند، ولی شخصیت خودش یک چیز دیگری است.
بیشتر بخوانید:فیلم/ مسعود پزشکیان؛ از طبابت تا کاندیدای ریاست جمهوری
**رویکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت آقای جهانگیری را چطوری ارزیابی میکنید؟
از اول پیشبینی میشد.
**ثبتنام پنج نفر از اعضای هیات دولت برای کاندیدای ریاست جمهوری، نشانه اختلاف در هیات دولت نیست؟
دقیقا همینطور است. در دولت پس از شهادت آقای رئیسی اختلافها تشدید شد.
**تحلیل شما چیست؟
تحلیل من این است که به مصلحت نبود که اینچنین ورود پیدا کنند و منجر به یک نامه شود.
شورای نگهبان نمیخواست وزیر ارشاد را در جمع ۸۰ نفر کاندیدای ریاست جمهوری قرار دهد
**مثلا ما شاهد بودیم که در ثبتنام آقای اسماعیلی، داماد رئیسی حضور داشتند. شما این کار را مناسب میدانستید؟
من به اینگونه نشنیدم، ولی به هر حال اینکه به این صورت نامه بنویسند، خیلی به مصلحت نبود و غیرکارشناسی است و تا آن جایی که اطلاع دارم، چون منظور آقایان این بوده که ایشان به جمع ۸۰ نفر تایید شود، چون مستحضرید که در مجموع دویست و خردهای ثبتنام کردند، خیلیهایشان رد صلاحیت شدند و این ۸۰ نفر تایید شدند که بعدا احراز یا عدم احراز. آقای اسماعیلی جزء افرادی است که غیر از ۸۰ نفر بودند. نظر آقایان این بوده که تایید شود و ایشان بیاید در لیست افرادی که بهعنوان رجل سیاسی نام برده میشوند.
**و فکر میکنید این اختلافها از زمان هیات دولت بود یا بعدها به وجود آمد؟
بیشتر بعد از شهادت حاج آقا بود.
**یعنی آن اختلاف را تیم اقتصادی نداشت؟
در دولت سیزدهم اختلافات را ما دیدیم. من خودم بارها با آیتالله رئیسی صحبت میکردیم در مورد مباحث اقتصادی یا موضوعات سیاست خارجه؛ این اختلاف نظرها بود. یعنی فاصله بین عملکرد و دیدگاه شخص آقای رئیسی با دولت زیاد بود. این معمولا خطرناک است برای هر دولتی، چون به هر حال رئیس دولت میخواهد مثلا در سیستان و بلوچستان اقدامات جدی صورت بگیرد در رفع محرومیت، در کردستان به نوعی، در جاهای دیگر به نوعی، در سیاست خارجه به شکل دیگر، اما شما در عمل میبینیم که این فاصله زیاد است. این معنایش این است که اختلافاتی بود در دولت.
**به نظر شما مردم در انتخابات مشارکت دارند؟
به نظرم بستگی دارد به برنامههایی که ارائه میدهند، اما در مجلس ما مشکل داشتیم در مورد عدم مشارکت، کاهش مشارکت در برخی مناطق و در ریاست جمهوری، امیدواریم که انشاءالله ما شاهد مشارکت خوبی باشیم.
**تحلیل شما از عدم مشارکت مردم چیست؟
دلایل متعددی دارد. اول از اینکه مردم نگران معیشت خود هستند. این را ما باید بپذیریم که دولتهای گذشته و هم دولت سیزدهم و هم مجلس یازدهم درخصوص معیشت مردم، نمره قبولی نداشتند. چرا؟ به خاطر اینکه ما ظرفیتهای زیادی در کشور داریم. از ظرفیتها استفاده نشد. من بهطور عرض میکنم؛ ما جزو سه کشوری در دنیا هستیم که بیشترین مرزها را داریم. ایران، چین و روسیه. در دنیا اگر یک کشوری ۱۰ کیلومتر یا ۱۰۰ کیلومتر مرز داشته باشد، اقتصادش را هم بر اساس همین ۱۰ کیلومتر یا ۱۰۰ کیلومتر میبندد.
**داشتن مرزهای زیاد چه منافعی دارد؟
اقتصادش شکوفا میشود. رابطهاش را با دنیا تعریف میکند. ما بیش از دو هزار کیلومتر مرز خشکی و آبی داریم، ولی مشکل داریم. امسال، یعنی در مجلس یازدهم خودم در فراکسیون استانهای مرزی که خدمتگزار این ۱۳۸ نماینده مجلس بودم، کار بزرگی کردیم و یک قانون بعد از چهل و چند سال مصوب کردیم که یک تعریف شود از مرزها، ورود کالاها و نهایتا کمک کند به شکوفایی اقتصاد کشور.
**اگر بخواهید جزئیات این قانون را بگویید؟
این قانون، اشتغال را در پی دارد. ما ۱۶ تا استان مرزی داریم و شاید موقعیتهای استانهای مرزیمان متفاوتتر از استانهای مرکزیمان باشد. این قانون میتواند روابطمان را با ۱۵ کشور دنیا بهطور مستقیم، خشکی و دریا برقرار کند و روابط تجاری و اقتصادی که من خودم خیلی از این کشورهای همسایه رفتیم و موافقت گرفتیم و خیلی کارها شود بین ما و پاکستان، بین ما و عمان و امارات و جاهای مختلف و این میتواند کمک کند به اقتصاد کشور که این یکی از کارهای خوبی بود که آقای رئیسی بارها به من توصیه میکرد که دولت آمادگی دارد، شما هم در مجلس تا این کار انجام شد.
**اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، چه پیامی برای دولت دارد؟
خلأ بزرگی در دولت ایجاد میشود و شاید از طرفی هم این باشد که ما حق به مردم بدهیم، از این جهت که باید دولت برود به سمت اینکه مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، اشتغال جوانانمان را حل کند و یک حالت آرامش در جامعه ما به وجود بیاید و مردم خوششان نمیآید هر روز یک عدد کالا یا یک قلم کالا از سفره زندگیشان برچیده شود. این به نظر من زیبنده کشوری مثل ایران اسلامی نیست.
**تحلیل شما از انتخابات چیست؟ به نظرتان آقای قالیباف چقدر شانس دارد برای پیروزی در انتخابات؟
بستگی به برنامههایش دارد. مردم دیگر الان به نام و نشان و جریان و حزب و گروه رأی نمیدهند.
**آقای قالیباف چهار سال ریاست قوه مققنه را داشت. یعنی تغییر در قوا، باعث تغییر در برنامهها میشود؟
قطعا میشود، چون به هر حال یک نماینده مجلس دلش میخواهد که کار اجرایی انجام دهد، اما اجرا دستش نیست.
**یعنی رئیس قوه مقننه نمیتواند در چهار سال اثرگذار باشد؟
اثرگذار میتواند باشد، ولی تاثیرگذار مستقیم روی جریان اجرا نیست. بارها شده دلمان میخواست در مجلس که این اتفاق در کشور بیفتد، ولی آن دستگاههای ذیربط شاید خیلی تمایلی به این کار نداشتند یا فراتر از آن چیزی که نیاز جامعه بود، در توان آن فردی که در یک دستگاه قرار دارد، نیست.
**حرفها و بحثهای زیادی در مورد آقای قالیباف هست، چه در مورد پسرشان و چه فسادهایی که قبلا در شهرداری اطرافیان انجام داده؛ به نظرتان در رأی او تاثیر دارد یا نه؟
باید ببینیم؛ خیلی چیزها ممکن است منطبق با واقعیت نباشد. اینها را باید در دید مردم دید و به نظرم آقای قالیباف با توجه به اینکه در رأس مجلس بوده، بتواند برنامههای خوبی به مردم ارائه دهد؛ مردم الان دنبال این هستند، چون دیگر جامعه امروز ما یک جامعه باهوش، هوشمند و صاحبنظر در موضوعات است. ما خودمان معمولا بعضی مواقع در حوزههای سیاسی و یا در مسائل داخلی یا خارجی اظهارنظر میکنیم، تماس تلفنی میگیرند و با ما حرف دارند؛ بنابراین باید خیلی مراقب باشند این کسانی که برنامه میدهند. یعنی اگر یک فردی خواسته باشد بیاید و بگوید من یکشبه میخواهد مشکلات کشور را حل کنم، این که چیزی نیست؛ مردم خوششان نمیآید. مردم منتظر این هستند که با واقعیت حرفهایشان را بزنند و کمک مردم هم بگیرند. من به نظرم میرسد که یکی از مشکلاتی که همه دولتها، حتی همین دولت و دولتهای گذشته، همه مجالس و حتی همین مجلس و مجالس گذشته دارند، اینکه مردم را کمتر در صحنههای مشورتی راه میدهند، استفاده میکنند، کمتر.
**راهکار شما چیست؟
راهکارش این است که با مردم صادقانه برخورد کنند. مردم به این خوبی. شما ببینید در تشییع جنازه شهید سلیمانی چیکار کردند، شهید رئیسی چیکار کردند، شهید عبداللهیان و بقیه عزیزانمان. مردم همین هستند، ولی ما زمانی که مشارکت مردم را در نظر نمیگیریم، مشارکت جوانانمان را باور نداریم؛ و خیلی از دستگاهها جوانان را باور ندارند. همین است که شما الان میبینید که اگر تعریف از نسلها داشته باشیم، خیلی از نسلهایمان تا به حال فرسوده شدهاند. طرف جوان است، ۴۰ سال، بالای ۴۰ سال؛ شما در دنیا میبینید که دروازهبان تیم ملی ایتالیا ۴۴-۴۳ سالش است، اما در ایران میبینید ۴۴ سال نه امیدی، نه آیندهای، نه چیزی. چرا؟ به خاطر اینکه به بازی گرفته نشده. شما از اغلب مسئولان بپرسید رابطهتان با بچههایتان چطور است؟ چه رابطهای دارند؟ جوانی که امروزه با این فضای مجازی، با این دنیای اطلاعات، انفجار اطلاعات، خیلی راحت همه دنیا را با چند دقیقه رصد میکند، پدر آن فرد و آن جوان ممکن است به علت مشغلههایی که در کشور دارد، نتواند، حتی نتواند در ۲۴ ساعت یک بار هم برود در فضای مجازی و ببیند در دنیا چه خبر است. فقط نشسته پشت میز که خبر برایش بیاورند، طبیعی است که پذیرش ندارد. از این بابت ما یک مقداری بخشی از کارهای اجراییمان در نظام لنگ میخورد. بیاعتمادی زیاد شده در جامعه ما؛ این کار خطرناکی است.
**بیاعتمادی از کجا نشأت میگیرد؟
از عملکردها. بیاعتمادی به هر حال یک چیزی است که باید وجود داشته باشد.
**شاهد هستیم در زمان ریاست جمهوری، دوستان قولهایی میدهند، مثل حلکردن بورس در سه روز، یا بازگرداندن ارزش ریال، پولدارکردن مردم و... و هیچ کدام از این قولها عملی نمیشود. این باعث دلسردشدن مردم نمیشود؟
دقیقا همینطور است و اگر هم یک مسئولی حرف درست هم بزند، مردم نمیپذیرند. یک زمانی در این مملکت من یادم است، چون من پستهای متعددی داشتهام، یک زمانی شما اگر یک حرفی میزدی یا یک فساد کوچکی در یک گوشه کشور به وجود میآمد، همه حساس بودند، اما الان اگر در یک گوشه کشور، در یک اداره، یک مدیر ارشد میانه؛ آدمهای سالم هم داریم، ولی کسی قبول نمیکند. چرا؟ چون آن اعتمادها کاهش پیدا کرده، یعنی باورها وجود ندارد. از این بابت این مشکل را ما داریم؛ باید این موضوع تبیین شود.
اگر مسئولان رویههای خود را اصلاح نکنند قهر مردم با صندوق رای ادامه پیدا میکند
**به نظرتان این رویه قابل اصلاح است؟
حتما قابل اصلاح است. اول اصلاح را از خودمان داشته باشیم.
**این اصلاح از چه موقع شروع میشود؟
باید از یک جا شروع شود و اگر نباشد، قهر مردم ادامه پیدا میکند. اگر مسئولان رویههای خود را اصلاح نکنند قهر مردم با صندوق رای ادامه پیدا میکند
بیشتر بخوانید: ریاست ستاد قالیباف در دستان وزیر احمدی نژاد چه میکند؟
**و این قهر تا کجا ادامه پیدا میکند؟
تا آنجا که مسئولان خودشان را اصلاح کنند.
باید یک مسئول، یک مدیر، در هر بخشی، باید بداند دنیای امروز با دنیای گذشته متفاوت است. در دنیای امروز دو ضربدر دو، همیشه چهار نمیشود. اما بعضیها میگویند نخیر، مرغ یک پا ندارد. نمیشود که. مثلا در دیپلماسی دنیا همینطور است. من خودم در دنیا بودم، در دیپلماسی بودم، جاهای مختلف بودم؛ به هر حال هست. شما یک زمان با یک دیپلمات برجسته خارجی ملاقات کنی، شاید بخشی از ملاقاتها، پاسخها در نگاهها است و ما این را باید متناسب کنیم. در جامعه خودمان هم همینطور است. اینها مسائلی است که به نظر من باید در نظر گرفته شود و ما بتوانیم از همه ظرفیتها در داخل کشور استفاده کنیم؛ هم برای آینده کشورمان، هم بهعنوان اینکه به هر حال یک ثبات نسبی در جامعه، خصوصا در حوزههای اقتصادی به وجود بیاید.
**حضرتعالی عضو کمیسیون امنیت ملی هستید. انرژی هستهای چه فایدهای برای ایران دارد؟
انرژی هستهای برای همه دنیا اگر درست استفاده شود، فایده دارد. انرژی هستهای یک ابزار خوبی برای بشریت است، برای ایران هم همینطور. ما شاید بیش از ۵۰۰ تخصص در کشور و یا در دنیا هست که مبنایش میتواند از انرژی هستهای باشد که استفاده کنیم چه کشاورزی، صنعت، پزشکی و خیلی چیزهای دیگر.
**با توجه به تحریمهایی که ایران میشود، به نظرتان این مفاد هزینهاش مناسب است؟
تا اینجا مناسب بوده؛ مگر کشورهایی که ایران را تحریم میکنند، خودشان استفاده نمیکنند؟ استفاده میکنند. ما هم استفاده میکنیم.
**نظرتان در مورد قطعنامهای که آژانس علیه ایران داده؟
منفی است، قابل پذیرش نیست. اینها سیاستهای یک بام و دو هوایی است که ما باید در سیاست خارجی خودمان حتما باید نسبت به این مساله توجه داشته باشیم.
**و حضرتعالی بهعنوان کسی که عضو کمیسیون امنیت ملی است، در مورد حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور چیست؟
من آنچه که ستاد کل بررسی کرده که به هر حال مهمترین نقش ستاد کل از نظر بررسی دارد، مطمئنترین جایگاه است، اما به هر حال کسانی که در آن برنامهریزیها دارند، باید همه جوانب کار را در نظر میگرفتند از هر جهت. به هر حال رئیس جمهور مملکت است، حتما در پروتکلها از نظر حفاظت تعریفشده است، همینطور که خیلی از روسای جمهور دنیا بر همین اساس عمل میکنند.
**اگر بخواهیم بررسی کنیم، به نظر حضرتعالی مشکوک بود؟
این را باید ببینیم نظر ستاد کل چیست که هنوز اعلام نشده است.
**حضرتعالی بهعنوان نماینده مجلس نظرتان در مورد گشت ارشاد چیست؟
**باید تعریف کنیم. منظورتان در مورد حجاب است؟
گشت ارشاد مدیران اجرا نشد، ولی برای مردم اجرا شد
**گشت ارشاد مدیران که کلا فکر نکنم و اجرا نشد؟
نه، آنچه که برای مدیران است، اجرا نمیشود، ولی آنچه که برای مردم است، تلاش میکنند اجرا شود.
**شما موافق کدام هستید؟
من موافق این هستم که موضوع حجاب یک موضوع فرهنگی است. ما باید در جامعه خودمان فرهنگسازی میکردیم. این نه اینکه نظر من بهعنوان یک نماینده ملت است، بلکه نظر خیلی از بزرگان هم همین است و از این بابت ما نمره قبولی به دستگاههای فرهنگیمان نمیتوانیم بدهیم در مورد مسائل فرهنگی در بین جوانانمان.
**برخورد با افراد بی حجاب نباید به قوه قضاییه سپرده شودنظر حضرتعالی در مورد لایحه حجاب و عفاف چیست؟ اصلا موافق بودید؟
من اعتقادم بر این بود، الان هم هست که به هر حال این کار توسط قوه قضاییه نباید صورت میگرفت. کار فرهنگی است و باید دستگاههای فرهنگی کار میکردند و پیشنهاد میدادند.
به عنوان نماینده مجلس مخالف برداشت پول از حساب افراد هستم
**موافق برداشتن پول از حساب مردم هستید؟
نخیر. به عنوان نماینده مجلس مخالف برداشت پول از حساب افراد هستم.
**و به نظرتان این باحجاب میکند برداشتن پول؟
نه.
**شما موافق فیلترینگ هستید؟
من موافق این هستم که مثل بقیه کشورهای دنیا، یک مدیریت نسبی نسبت به فضای مجازی داشته باشیم. اینکه خواسته باشیم با یک نگاه و یک تصمیم گرفته شود و صورت مساله را پاک کنیم که این مشکلات را برای جامعه داشته باشد، نه.
**کُندی اینترنت شما را هم اذیت میکند؟
همه را اذیت میکند.
**راهکارتان چیست؟
راهکارم این است که یک نگاه واقعبینانهای داشته باشیم، یعنی اینکه شما به فضای مجازی یک نگاه کاملا منفی نداشته باشید، بهرهبرداری درست کنید، جامعه احساس آرامش کند. از آن طرف هم الان شما میبینید که جزو زندگی و کسب و کار مردم شده؛ اینها چیزهایی است که باید بنشینیم و منطقی فکر کنیم.
**در مجلس دوازدهم، قول رفع فیلترینگ را میدهید؟
من تا آنجا که دستم برسد، تلاشم را میکنم که تصمیم درستی بگیریم که به نفع جامعه ما باشد.
**و حضرتعالی بهعنوان نماینده مجلس، نظرتان در مورد آزادی بیان و آزادی رسانهها چیست؟
من به نظرم میرسد ما مردم هوشمندی داریم، مردم وفاداری داریم، مردمی داریم که کشورشان، نظامشان و رهبریشان را دوست دارند. از این بابت باید به مردممان بیشتر اعتماد کنیم.
**آیا آن آزادی بیان هنوز وجود دارد؟
چون ما احزاب در کشورمان به معنای واقعی نداریم، نمیتوانیم یک تعریف داشته باشیم راجع به آزادی بیان.
**و نقش رسانهها؟
کمرنگ است.
**علتش؟
علتش نداشتن برنامه است.
**برنامه از سوی چه کسی؟
از سوی احزاب، از این جریانات سیاسی، شخصیتهای سیاسی. شما میبینید هنوز احزاب در جامعه ما مثل بقیه کشورهای دنیا جا نیفتاده و اگر جا میافتاد، برای ریاست جمهوری ۸۰ نفر ثبتنام نمیکردند، برای مجلس چندین برابر در سطح کشور، جاهای مختلف. اما به هر جهت باید به سمتی برویم که ما بتوانیم مردمسالاری را در قالب نقش و تعیینکننده و تاثیرگذاری خود مردم و جوانان خصوصا در جامعه داشته باشیم.
**و این نقش را کدام سمت باید ایجاد کند؟
دولت و حاکمیت باید بسترسازی این نقش را بکند و در اختیار مردم قرار دهد.
**شما بهعنوان نماینده مجلس درباره حقوق تسنن؛ به نظرتان انجام میشود؟
باید انجام دهیم.
**و چه کارهایی در مجلس انجام شده بابت این کار تا الان؟
مجلس نظر مثبت دارد از هر جهت. به هر حال همانطور که آقا فرمودند، اهل سنت پارهای از تن کشورمان است؛ تاثیرگذاریاش در ایران، همیشه در طول تاریخ و الان هم هست. در استانهایی که برادران اهل سنتمان با برادران تشیع ما زندگی میکنند، اصلا آنجا تفاوتی وجود ندارد. همیشه در مقابل اجنبی تا تاریخ بوده، بودهاند و الان هم هستند.
**چند تا مدیر اهل تسنن در کل کشور داریم؟
کم داریم
**چرا؟
باید نگاه را بازتر کنیم. ما ظرفیتهای خوبی داریم، بچههای اهل سنتمان ظرفیتهای خوبی دارند. اصلا نباید تفاوت بدهیم، باید برگردیم به لیاقتها و شایستگیها در کارهای مختلف. الان در برخی جایگاهها بچههای اهل سنتمان، بچههای قومیتهای مختلفمان وجود دارند، یعنی کار میکنند، موفق هم بودهاند. در استانهای مرزی باید نگاه را نسبت به بچههای بومی آن استان، چه شیعه و چه سنی، مهربانانهتر کنیم.
**اولویت مجلس، مبارزه با بیحجابی است و یا مبارزه با فساد؟
باید فساد باشد. اولویت اول ما است. مردم از این ناراحت هستند.
در مجلس اولویت مبارزه با فساد نبود، مبارزه با بی حجابی اولویت بود
**آیا در مجلس گذشته، مبارزه با فساد اولویت داشت؟
نه، چیزی نیامد بر این کار که مشخص شود، ولی اولویت اول نبود.
در مجلس گذشته شاهد بودیم که همیشه بحث حجاب و بیحجابی و قوانین دارد مطرح میشود.
ما باید توجه ویژهای نسبت به مسائل فساد اقتصادی و اداری داشته باشیم.
**چرا هیچ وقت بانوان در کابینه هیات دولت وجود ندارند؟
بانوان در دستگاههای اجرایی به نظر من ظرفیت بالایی است که باید از آنها استفاده شود.
**چون رهبری هم تاکید کردند، ولی در دولت گذشته، یعنی دولت آقای رئیسی که اصلا استفاده نشد؟
بله، نشد. در دولتهای قبل هم همینطور؛ خوب استفاده نشد.
**علتش چیست؟
به هر حال نگاههای متفاوتی وجود دارد. ما ایرانیها فرهنگمان هنوز هم فرهنگ مردسالاری است، حالا هر کسی رئیس جمهور شود. ولی باید استفاده شود. همینطور که در بدنههای میانی بانوان حضور دارند و خوب هم خودشان را نشان دادهاند. از این ظرفیت باید استفاده کنیم.
**نظر شما بهعنوان نماینده در مورد سربازی اجباری چیست؟
ما سرباز بهعنوان اجباری نداریم. در برنامه هفتم، ستاد کل برنامهریزی شده مشخص کند و سربازی حدود ۱۴ ماه است در برنامه هفتم، ولی چیزی بهعنوان اجباری نداریم، ولی آن موضوعات مختلفی که باید صورت بگیرد، معافیت یا هر چیزی، تعریف شده که تا ۳۵ سال یا ۴۰ سال با دو تا فرزند معاف میشوند؛ اینها در برنامه هفتم هست.
** و چه موقع اجرایی میشود؟
در برنامه هفتم حتما اجرایی میشود.
موافق تعطیلی شنبهها هستم
یکی از چالشهایی که با آن مواجه بودید، بابت تعطیلکردن شنبهها بود. نظر شما چیست؟ بعضی از علما مخالف این کار هستند.
ما خیلی چیزها را باید ببینیم با توجه به موقعیت کشورمان که قرار دارد؛ کشور ما خیلی ممتاز است از نظر سوقالجیشی و استراتژیبودن است و با دنیا ارتباط داریم. کشورهای همسایه ما و خیلی از کشورها که ارتباط تجاری و اقتصادی و سیاسی داریم، معمولا شنبهها تعطیل است
**بنابراین شما موافق هستید؟
نظر آقایان غیر از این بوده، ولی به هر جهت مجلس نظر مثبت داشت به تعطیلی روزهای شنبه.