تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

نامزدهای ریاست جمهوری چه خوابی برای بازار خودرو دیده‌اند؟

اولین وعده خودرویی در مورد صنعت و بازار خودرو در میان کاندیدا‌های ریاست جمهوری متعلق به محمدباقر قالیباف است، او وعده داد که به عنوان رئیس‌جمهور قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده را به صورت کامل اجرا خواهد کرد.

نامزدهای ریاست جمهوری چه خوابی برای بازار خودرو دیده‌اند؟

اقتصاد ۲۴- چند روزی است که برنامه‌های تبلیغاتی کاندیدا‌های چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و افکار عمومی در حال رصد و ارزیابی رویکرد‌ها و دیدگاه‌های ۶ نامزد تایید صلاحیت شده هستند.

با توجه به وضعیت ناکارآمد و آشفته‌ای که طی سال‌های اخیر گریبان‌گیر صنعت و بازار خودرو شده و خودرو را از یک کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل و از دسترس مردم خارج کرده است، یکی از مواردی که شنیدن آن برای مردم از زبان کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری بسیار اهمیت دارد، بحث خودرو و راهکار‌های مرتبط با سامان بخشیدن به اوضاع این صنعت است.

تا لحظه تنظیم این گزارش محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چندین مرتبه راجع به وضعیت صنعت و بازار خودرو صحبت کرده‌اند و وعده‌هایی داده‌اند؛ اما خبری از اظهارنظر در مورد خودرو از سوی چهار کاندیدای دیگر یعنی علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نیست.

قالیباف: به ضمانت کارنامه‌ام، مشکلات صنعت خودرو را حل می‌کنم

از میان کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اولین نفری که در مورد خودرو صحبت کرد، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود. اظهارنظر قالیباف مربوط به حمایت از واردات خودرو بود و او این موضوع را قبل از مشخص شدن تایید صلاحیت‌ها از شورای نگهبان‌ها اعلام کرد.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند. قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد.»

بعد از آن قالیباف در دومین برنامه انتخاباتی خود در روز سه‌شنبه، ۲۲ خرداد باز هم درباره خودرو صحبت کرد و این بار به مدیریت دولتی و دخالت دولت در قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری صنعت خودرو اشاره کرد.

او گفت: سهم دولت در ایران خودرو ۷ درصد است، اما با این حال دولت ۱۰۰ درصد در سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری دخالت می‌کند که نتیجه آن دیون باقی مانده برای این خودروساز است. بعد هم دولت مجبور می‌شود در قیمت‌گذاری دخالت کند، دخالت هم کرد باید برود رانت خودروساز را بدهد و هزینه‌ها را خودش جبران کند. دولت با ۷ درصد سهم از ایران خودرو، هیات‌مدیره و مدیرعامل این خودروساز را تغییر می‌دهد و از پول بخش دولت و منافع عمومی در خودرو استفاده می‌کند و در نهایت هم دولت، هم خودروساز و هم مردم از وضعیت ایجادشده ناراضی هستند.

قالیباف همچنین در برنامه میزگرد اقتصادی که ۲۵ خرداد از شبکه اول سیما پخش شد، به سوال یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی که به عنوان کارشناس اقتصادی در این برنامه حضور داشت و از او درباره راهکار وی درخصوص نظم بخشیدن بر وضعیت بازار و صنعت خودرو پرسید پاسخ داد که البته موضعی تکراری بود و در برنامه‌های قبلی همین صحبت‌ها را بیان کرده بود.

او گفت: به جای این که مردم را در اقتصاد مداخله بدهیم، در زندگی و اقتصاد مردم دخالت می‌کنیم و نمونه آن هم این است که سهم دولت در ایران‌خودرو ۷ درصد و در سایپا ۱۷ درصد است، اما برای این خودروساز‌ها مدیرعامل تعیین می‌کند و برای هیات‌مدیره تصمیم می‌گیرد که همه این کار‌ها غیرقانونی است و بعد هم می‌رود هزینه را بالا می‌برد و دیون و بدهی اضافه می‌کند و در نهایت هم قیمت خودرو را دستوری می‌کند. سپس خودرویی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که در مقایسه با قیمت خودرو در کشور‌های همسایه، سه تا چهار برابر گران‌تر است و سوخت بیشتری را هم مصرف می‌کند. این در حالی است که تولیدات خودروی ما در تیراژ و تعداد هم کمتر است.


بیشتر بخوانید: تصمیم مهم بیمه مرکزی درباره افت قیمت خودرو تصادفی


بعد از توضیحات قالیباف، آل‌اسحاق از او پرسید «می‌خواهید چه کار کنید؟» قالیباف پاسخ داد: «همه این موارد را به ضمانت کارنامه‌ام اصلاح می‌کنم.»

قالیباف در حالی از اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده صحبت می‌کند که در مدت زمانی که رئیس مجلس یازدهم بود اظهارنظری از او مبنی بر پرسش از دولت سیزدهم در مورد علت عدم واردات خودرو‌های کارکرده وجود ندارد.

قاضی زاده هاشمی: دلیلی ندارد خودرو را فقط ایران تولید کند

کاندیدای دیگری که در چند روز گذشته در مورد خودرو صحبت کرده است، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ است.

او در برنامه صف اول شبکه خبر به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد مانند لاتاری خودرو که اخلاق جامعه را مخدوش می‌کند و یک شبه کسی را به خاطر این که در یک قرعه‌کشی برنده شده است، ثروتمند می‌کند.

بعد از آن قاضی‌زاده روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به سازوکار تولید خودرو پرداخت و گفت: لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم، بلکه می‌توان مشارکتی با کشور‌های دیگر این موضوع را انجام داد، در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

او همچنین روز شنبه ۲۶ خرداد ماه در نشست خبری خود مجدد به بحث تولید خودرو پرداخت و گفت: ایران، ترکیه، عراق و سوریه می‌توانند خودروی مشترک تولید کنند، دلیلی ندارد خودرو را فقط ایران تولید کند، در برخی کشور‌ها مشترک تولید می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی در حالی از لاتاری خودرو صحبت می‌کند که با روی کارآمدن علی‌آبادی در وزارت صمت و به مرور، بحث قرعه‌کشی خودرو‌های داخلی کمرنگ شده و فروش به خود خودروسازان واگذار شده است.

ضمن این که هرچند ایده قاضی‌زاده هاشمی برای تولید مشترک خودرو قابل دفاع است، اما کشور‌هایی که او برای همکاری پیشنهاد داده است در حوزه خودرو حرفی برای گفتن ندارند و ارزش افزوده‌ای برای صنعت خودرو ما ایجاد نخواهند کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سازمان وظیفه عمومی اطلاعیه داد

چرا صف پمپ‌بنزین‌ها هم‌چنان شلوغ است؟

فیلم/ جشن عروسی متفاوت ایرانی‌ها در شب گذشته

پزشکیان: با تداوم جنایتگری اسرائیل، منطقه روی آرامش را نخواهد دید

بازگشایی دوطرفه محور هراز

فیلم/ مهاجرانی: ۱۲۰ تن از مصدومین ما در بیمارستان‌ها زنان و کودکانند

اختلال گسترده در اینترنت

عکس‌برداری و ارسال فیلم جنایات اسرائیل پیگرد قانونی دارد

استاندار خوزستان: تاکنون هیچ حمله‌ای به مراکز غیرنظامی خوزستان گزارش نشده

جلسه فوری ترامپ درباره تنش بین اسرائیل و ایران

گزارش هاآرتص از ویرانی‌های شدید اسرائیل

عکس/ واکنش جواد نکونام به حملات رژیم صهیونیستی

آغاز حمله موشکی جدید ایران

واکنش باشگاه پرسپولیس درباره حمله به صداوسیما

آسیب‌های قابل توجه به بخشی از سایت نطنز

قوه قضاییه: رسانه‌ها و فضای مجازی را با دقت رصد می‌کنیم

فعال شدن پدافند هوایی در شیراز و نهاوند

بازداشت علی پاکزاد، خبرنگار روزنامه شرق

فیلم/ توضیحات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جزییات طرح تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با دول خارجی متخاصم

اطلاعیه مهم بانک‌ها در مورد وضعیت کنونی

صداوسیما از مردم خواست تا واتس‌اپ را حذف کنند

تخلیه آرام تهران؛ دیپلماسی در سکوت عقب‌نشینی می‌کند؟

سرنوشت ۲۰ درصد از نفت و بخشی از گاز طبیعی جهان منوط به تصمیم ایران

امروز هم خبری از قیمت طلا نیست!

فیلم/ توضیح سخنگوی وزارت دفاع درباره موشکی که برای اولین بار استفاده شد

تعطیلی بورس تا کی ادامه دارد؟

فیلم/ پست احساسی محسن چاوشی برای وطن

عکس/ پزشکیان: طوفان خشم در راه است

قیمت دلار بر مدار کاهش پلکانی

فیلم/ آتش سوزی مجدد در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما

استقرار ۱۷ جایگاه سیار سوخت‌رسانی در شهر تهران

آیا بیت‌کوین پناهگاه امنی در بحران است؟

عکس/ دختر دانشجوی عکاس که در حمله اسرائیل شهید شد

عکس/ عذرخواهی دولت در رابطه با پیامک‌های حجاب

قیمت دوربین‌های عکاسی + جدول

اینفوگرافی/ خانه‌های تیمی تروریستی را چطور شناسایی کنیم؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

واکنش معاون رئیس جمهور به ارسال پیامک‌های حجاب

عکس/ توییت خیلی عجیب بابک زنجانی

فیلم/ عملیات پرچم دروغین چیست و چرا در کمین ایران است؟

اختلال بانک سپه به‌زودی رفع می‌شود

فیلم/ مقر موساد در حال سوختن بعد از حمله ایران

جاده چالوس دوباره دوطرفه شد

فیلم/ دستگیری عوامل موساد در البرز و اصفهان

فیلم/ درون ساختمان صدا و سیما پس از حمله روز گذشته اسرائیل

افزایش عرضه گوشت تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره

برخورد ۲ کشتی در دریای عمان

درمان رایگان مجروحان اورژانسی در مراکز دولتی و خصوصی

فیلم/ آتش زدن لاستیک توسط موساد برای ایجاد رعب و وحشت