تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
یک اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

در سایه تحریم‌ها حتی آدام اسمیت هم قادر به ایجاد تحول در اقتصاد ایران نیست/ رشد ۸ درصدی اقتصاد با سعید جلیلی محال است

اجرای فصل اول برنامه هفتم توسعه یعنی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی به موضوعی حیثیتی در میان کاندیدا‌ها بدل شده و هر یک به طریقی سعی در توجیه برنامه‌های خود دارند. عده‌ای بر توان داخلی و نیروی کار صحبت می‌کنند و برخی هم بر این باورند در سایه تحریم‌ها تحقق این میزان رشد ممکن نیست یا به تعبیر «رحمان سعادت» اقتصاددان و استاد دانشگاه سمنان حتی اگر آدام اسمیت و میلتون فریدمن هم بیایند قادر نیستند در این شرایط کاری کنند.

تحلیل مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

اقتصاد ۲۴- تنور انتخابات آهسته آهسته در حال داغ شدن است. روز سه‌شنبه در پی همراهی محمد جواد ظریف با مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی صدا و سیما، وزیر امور خارجه سابق نطق چند دقیقه‌ای، اما افشاگرانه‌ای در مورد کارشکنی تندرو‌ها علیه برجام در ۶ ماه پایانی دولت روحانی انجام داد که به دنبال آن شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی دستخوش تغییرات جدی شده است، موضوعی که البته تیم اقتصادی دولت سیزدهم آن را انکار می‌کند و همچنان به تحقق رشد اقتصادی ۵ درصدی خود تاکید دارد، ادعایی که همواره با یک پرسش جدی همراه است؛ چرا مردم این رشد اقتصادی را در زندگی روزمره خود لمس نمی‌کنند؟

از همین رو شاید بتوان گفت اجرای فصل اول برنامه هفتم توسعه یعنی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی به موضوعی حیثیتی در میان کاندیدا‌ها بدل شده و هر یک به طریقی سعی در توجیه برنامه‌های خود دارند. عده‌ای بر توان داخلی و نیروی کار صحبت می‌کنند و برخی هم بر این باورند در سایه تحریم‌ها تحقق این میزان رشد ممکن نیست و به تعبیر «رحمان سعادت» اقتصاددان و استاد دانشگاه سمنان حتی اگر آدام اسمیت و میلتون فریدمن هم بیایند قادر نیستند در این شرایط کاری کنند.

سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف و مسعود پزشکیان سه نامزد اصلی این دور از انتخابات هستند و در ادامه شانس نزدیک شدن به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی با تصور روی کار آمدن هر یک از این سه بررسی شده است.

رشد اقتصادی با تقاضای بین المللی به فعلیت می‌رسد

رحمان سعادت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در بررسی شانس هر یک از این سه کاندیدا عنوان می‌کند: بدون روابط بین الملل امکان رشد اقتصادی بالای ۴، ۵ درصد بسیار سخت است و امکان پذیر نیست. اگرچه ممکن است دولت‌ها اعداد و ارقام نادرست ارائه بدهند. تجربه بین المللی هم نشان داده کشور‌هایی که رشد اقتصادی خوبی داشتند، عموما با تجارت بین الملل و روابط بین الملل توانستند این کار را انجام بدهند.


بیشتر بخوانید: برداشت ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ پول از جیب مردم ایران به بهانه دور زدن تحریم‌ها


او ادامه می‌دهد: هر چقدر هم که ما انرژی داخلی را به کار بگیریم مثلا فرض بگیریم توان تخصصی یا برنامه‌های مدیران را به کار بگیریم وقتی تحریم صورت می‌گیرد طبیعتا نرخ ارز نیز تغییر می‌کند. تغییر نرخ ارز به معنی تورم بسیار شدید است و نوسانات نرخ ارز و تورم شدید هر برنامه‌ای را فشل می‌کند. یعنی شما آدام اسمیت و میلتون فریدمن را هم بیاورید که در اقتصاد ایران کار کنند، نمی‌توانند؛ به خاطر اینکه زمانی رشد اقتصادی رخ می‌دهد که شما بتوانید تقاضای بین‌المللی برای کالا‌های خودتان داشته باشید.

 وی تصریح کرد: تقاضای بین المللی یعنی رشد اقتصادی بالاتر. الان ما ۸۰ میلیون جمعیت داریم. تقاضای داخلی وجود دارد. اگر شما روابط بین المللی را گسترش بدهید این ۸۰ میلیون تبدیل به ۸۰۰ میلیون می‌شود، یعنی تقاضای شما نزدیک ۱۰ برابر می‌شود. تصور کنید این تقاضا ۲ میلیارد بشود در این صورت اقتصاد واقعا شکوفا خواهد شد. یعنی ما می‌توانیم حتی در رقابت‌های بین المللی قرار بگیریم. همین کاری که چین انجام داده است. اگر دقت کرده باشید چین کمترین تنش را ایجاد می‌کند تا تقاضای کالا‌ها افزایش پیدا کند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم بدون روابط بین الملل به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم و بعید به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید: افشاگری تازه وحید اشتری درباره سیسمونی دختر قالیباف/ بار چمدان داماد قالیباف از ترکیه، ۲۰ چمدان و ۲۹۴ کیلو بود! + عکس


شانس بالای پزشکیان در انتخابات، اما به یک شرط...

این اقتصاددان همچنین می‌افزاید: من با آن چیزی که از آقای دکتر جلیلی و تیم اقتصادیش دیدم بعید می‌دانم نسبت به مسائل بین المللی دیدگاه مثبتی داشته باشد. شاید در کلام حرف‌هایی بزنند، اما در عمل بعید می‌دانم. در این میان آقای قالیباف شاید به آن سمت برود، اما آقای پزشکیان رویکرد خیلی خوبی دارد و می‌تواند با وفاق ملی در درون شرایط را بهتر کند. البته به شرط آنکه بقیه نیز به خوبی همکاری کنند و آن وفاق ملی رخ بدهد. در این صورت حتی اگر رشد ۸ درصدی محقق نشد، ۵، ۶ درصد هم بالاخره می‌تواند اشتغال ایجاد کند و شاید تا حدودی هم تورم را کنترل کند.

تحلیل مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

جلیلی و معمای شکست خوردن تحریم‌های حداکثری

سعید جلیلی در دور اول مناظرات با صحبت در خصوص رشد اقتصادی از اعتراف آمریکایی‌ها در شکست تحریم‌های حداکثری علیه ایران سخن به میان آورده است. موضوعی که رحمان سعادت بر این باور است که باید دید تعریفشان از شکست چیست و می‌گوید: تحریم شکست خورده یعنی اینکه کشور اعمال کننده تحریم یعنی آمریکا رفتار خودش را در قبال مسائل بین المللی عوض کند. اگرچه ما توانستیم اقتصادمان را اداره کنیم؛ اما اینکه باعث رشد اقتصادی خاصی بشود نه درست نیست. به هر حال سایه تحریم وجود دارد. واقعیت قضیه این است که رشد اقتصادی رشد خوبی نبوده و تورم وحشتناک شده است. هنوز هم بعد از اینکه یک جهش ارزی اوایل سال داشتیم اما الان قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که شرایط سخت‌تر خواهد بود. این نظر کارشناسی من است اگرچه ممکن است قاطعیت نداشته باشد، اما بعید می‌دانم با روندی که تیم آقای جلیلی دارد بتواند تاثیرگذار باشد.

این استاد اقتصاد البته یادآور می‌شود: هر دولتی چه آقای قالیباف و چه پزشکیان اگر نتواند وفاق ملی ایجاد کند هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند به اهداف خودش برسد؛ به خاطر اینکه برنامه باید در سطح جامعه گسترش پیدا کند. اعتماد و وفاق ملی شرط لازم و تنش‌زدایی شرط کافی است برای اینکه ما بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محسن
0
0
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳
اقتصاد ایران بر ۴ اصل بهترین اقتصاد جهان خواهد شد اجرای کامل دولت الکترونیک همچون اروپا ا- ایجاد بارکد و شناسنامه واقعی و کارشناسی شده برای کالا های تولیدی و وارداتی تا مصرف ۲- سند دار کردن اموال منقول و غیر منقول مردم ۳- کنترل بانک ها و صرافی ها ۳ - جمع اوری افراد که به صورت غیر قانونی مبادرت به خرید و فروش ارز میکنند ۴- اعدام بدونه چون چرای اخلال گران و بزرگان منتصب به مسئولین و ارگان های دولتی هر کسی این ۴ تا کار رو بتواند انجام بدهد که بعید میدانم ایران بر قله اقتصاد جهان خواهد ایستاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ حمایت رسمی قاضی‌زاده از جلیلی

عکس/درخواست کاندیدای «پوششی» از قالیباف و جلیلی: اجماع کنید

تصویری از داماد حداد عادل در مراسم چهلم وزیر خارجه شهید

مقام آمریکایی: ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست

اولویت‌های اقتصادی روی میز دولت چهاردهم چیست؟

هر آنچه از کاخ نیاوران باید دانست

مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

بزرگترین بازار مصرف اسباب بازی کدام کشورها هستند؟

جنایتی که مرد خیاط با قیچی مرتکب شد

ب ام و ۵۰۷ زیباترین خودرو تاریخ این کمپانی است؟ +عکس

کمترین و بیشترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته اول تیر ۱۴۰۳

آماری تکان دهنده از خط فقر در ایران

اعلام تاریخ بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی

عکس/حضور جذاب بازیگران معروف در کنسرت رضا گلزار

پای زنان هم به جوکر باز شد

علیرضا بیرانوند کجاست؟

عکس قدیمی از کامبیز دیرباز برای دهه شصتی‌ها

دانشجویان و اساتید از رئیس‌جمهوری جدید چه می‌خواهند؟

جنگ کریدور‌ها و طرح خاورمیانه‌ای بایدن؛ تلاش تازه ایران و ترکیه برای کریدور جایگزین در قفقاز

فیلم / بله، یک رئیس جمهور شجاع می‌تواند بایستد

جزییات نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی

فیلم/تقسیم نقش‌های سینمایی در پارتی‌های شبانه!

چراغ سبز امیر عابدزاده به پرسپولیس+ عکس

ساخت فیلم فرح دیبا در هالیوود

عکس/ تیتر یک نیویورک تایمز برای انتخابات ایران