تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
افت ۱۰ درصدی بازدهی خودرو در سه ماهه اول سال

نقره داغ دلالان خودرو در بهار + جدول

بازار خودرو در سال جدید، روز‌های بهاری متفاوتی را تجربه کرد، به‌طوری که در آغازین روز‌های بهار، در شرایطی به واسطه تنش میان ایران و اسرائیل قیمت خودرو اوج گرفت که در اواخر ماه جاری روند نزولی چشمگیری به خود گرفته است.

نقره داغ دلالان خودرو در بهار + جدول

اقتصاد ۲۴- آنچه مشخص است همراه با اوج‌گیری تنش میان ایران و اسرائیل و به دنبال آن رشد نرخ ارز، قیمت خودرو به قله یک‌ساله خود رسید؛ به این معنا که در سال ۱۴۰۲ نیز قیمت‌ها چنین صعودی را به خود ندیده بودند. همان‌طور که عنوان شد، اوج‌گیری تنش میان ایران و اسرائیل و همچنین پاسخ موشکی ایران، بازار خودرو را با تنش مواجه کرد که دلیل اصلی آن نیز رشد موقت نرخ ارز بود.

نرخ ارز در فروردین ماه حتی رقم ۶۷ هزارتومان را نیز به خود دید و از آنجا که طی پنج‌سال گذشته فرمان خودرو در دست ارز بوده، قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود گرفت. حالا بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که قیمت‌ها از نیمه فروردین‌ماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰‌درصد کاهش یافته و حتی قیمت بسیاری از خودرو‌ها به بازار شب عید نزدیک شده است. مقایسه قیمتی خودرو‌ها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که قیمت‌های روز‌های پایانی بهار، به قیمت‌های اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده است و برخی تفاوت قیمت‌ها نیز بیشتر به دلیل تغییر پلاک‌های ۱۴۰۲به ۱۴۰۳ است.

بر این اساس روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو، به‌خصوص در خردادماه متاثر از افت نرخ ارز است، حال آنکه تیراژ روند نزولی به خود گرفته است.

طبق آمار‌های ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردین‌ماه افت ۱۹درصدی را به خود دید و در اردیبهشت ماه نیز کاهش ۱۷درصدی داشت. بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو نیز از افت بیشتر قیمت‌ها در خردادماه خبر می‌دهند که دلیل اصلی آن عدم‌اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.

در این زمینه، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰همت رسیده است؛ بنابراین همراه با فریز ۱۴ماهه قیمت‌ها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح قیمت خودرو در ماه‌های آتی، به نظر می‌رسد که روند نزولی تیراژ حداقل تا دوماه آینده تداوم داشته باشد. این در شرایطی است که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری خبر داده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را می‌دهند، حال آنکه به نظر می‌رسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی‌توان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو را داشت.


بیشتر بخوانید: خودروی مونتاژی که ۱۷۰ میلیون تومان ارزان شد


بازار بهاری خودرو در سال جدید نشان داد که بازار بیش از گذشته به نرخ ارز وابسته است، چرا که افت قیمت‌ها در خرداد ماه در شرایطی رخ داده که تیراژ روند نزولی را به خود می‌بیند؛ بنابراین به‌رغم وعده و وعید کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری مبنی بر کاهش تنش در بازار و بهبود صنعت خودرو، تا وقتی که ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود، تمامی این وعده‌ها بی‌حاصل خواهد بود.

بر این اساس اگرچه نرخ ارز عامل تاثیرگذاری بر قیمت‌های بازار خودروست؛ اما این مولفه نیز تاثیر خود را بر صنعت خودرو گذاشته و به‌عنوان یکی از عوامل کاهش تولید در خرداد ماه شناخته می‌شود.

به گفته رئیس انجمن خودروسازان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون، تخصیص ارز به خودروسازان کند شده است که به گفته وی این عامل موجب کاهش تیراژ در ماه‌های آتی نیز خواهد شد.

در هر صورت افت و خیز بهاری قیمت خودرو در سال جدید نشان داد که نرخ ارز باز هم مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مولفه بر بازار خودروست و کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری نیز در ابتدا باید وعده ثبات نرخ ارز را بدهند تا آرامش در بازار خودرو محقق شود.

نقره داغ دلالان خودرو در بهار + جدول

جزئیات افت قیمت خودرو

طبق محاسبات «دنیای‌اقتصاد»، میانگین قیمت ۱۰ خودروی داخلی منتخب حدفاصل نیمه فروردین امسال تا انتهای خرداد، بیش از ۱۰‌درصد افت را نشان می‌دهد. در این لیست، بیشترین افت بازدهی به دنا‌پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می‌شود که قیمت آن از یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین این خودرو با افت بازدهی ۲۱.۵ درصدی طی دوماه و نیم گذشته مواجه شده است.


بیشتر بخوانید: وضعیت بازار خودرو نگران کننده می‌شود؟/ گرانی دوباره خودرو در نیمه تیر ماه؟/ سهم انتخابات ریاست جمهوری در تثبیت قیمت خودرو


در جدول تحت بررسی، دو خودروی دیگر با افت بازدهی دورقمی به چشم می‌آید. در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال از یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افت کرده تا بازدهی منفی ۱۴.۵ درصدی را ثبت کند.

هایما در مدل ایکس ۷ نیز افت ۱۰.۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته و قیمت آن از یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان رسیده است.

اما بیشتر خودرو‌های منتخب، بازدهی منفی تک‌رقمی داشته‌اند. در این بین، کمترین میزان افت قیمت نصیب کوئیک دنده‌ای شده که رقم منفی ۲.۷‌درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون تومان در انتهای خرداد نزول کرده است. ساینای دنده‌ای بنزینی نیز که در میانه فروردین ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر ۴۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس و سمند نیز هر دو بازدهی منفی ۷‌درصد را در بازه زمانی تحت بررسی ثبت کرده‌اند. قیمت پژو پارس از ۷۳۰ میلیون تومان دو ماه و نیم پیش به ۶۸۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

سورن نیز که در میانه فروردین ۷۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۷۲۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است