تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۰۲ تير ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

نامزد‌های انتخابات حتی از آمایش سرزمینی در حوزه بهداشت بی اطلاع بودند/ ارز ترجیحی دارو چه شد و کجا رفت؟

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه از ارزش افزوده کالاها و خدمات، درصدی برای بخش سلامت است، گفت: تقریبا هیچ سالی این ارزش افزوده برای سلامت نیامده است؛ هیچ سالی و این دولت و آن دولت، نیز فرقی نمی‌کند.الان این نامزد‌ها باید به‌عنوان رئیس مجلس، به‌عنوان نمایندگان مجلس باید پاسخ دهند که در دفاع از این ارزش افزوده ۹ درصد که از کالا‌ها می‌گرفتید که حالا ۱۰ درصد شده است، بخش یارانه اش چه شد. سه درصد سهم سلامت از این ارزش افزوده کجا رفته است؟ چرا صداوسیما این را از این‌ها نخواست؟

نامزد‌های انتخابات

اقتصاد۲۴- نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی دومین مناظره را برگزار کردند که بخش مهمی از این مناظره به حوزه بهداشت و درمان می پرداخت. مبحثی مهم که باز با وعده های رنگارنگ و گاه عجیب نامزدهای انتخابات همراه بود. از جمله سعید زاکانی نامزد جنجالی این انتخابات که وعده ای همچون «رایگان کردن هزینه‌ها و درمان خانم‌های باردار و افراد مسن و همچنین افراد زیر ۷ سال به صورت پلکانی انجام شود» را داد و از سوی دیگر نیز این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم درمانشان در طرح ما رایگان می‌شود، گفت: الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بیمارستان‌های دولتی است. بیماران صعب‌العلاج همه در طرح ما کلاً در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود.

طرح چنین سخنانی در دومین مناظره باعث بروز پرسش‌هایی از این دست شد که آیا اساسا این نامزد‌ها خبر از وضعیت بیمارستان‌ها و بهداشت درمان در کشور دارند؟

در این میان «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده سابق مجلس در دوره نهم و دهم به اقتصاد ۲۴ گفت: «اجازه دهید چند نکته را بگویم. نامزد‌ها تقریبا از توریسم سلامت چیزی گفتند. هیچ کس نگفت برای پیشگیری و پایش دقیقا چه راهکاری دارد. نکته‌ای را آقای قاضی زاده گفت که به شما می‌گویم که مهم‌تر از درمان، سلامتی است. دنیا برای پیشگیری هزینه می‌کند، نه درمان سلامت. نکته دیگر که هیچ کس نگفت، آمایش سلامت بهداشت است. یعنی چه؟ الان ما دو بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی داریم به‌فاصله ۱۰ کیلومتر از همدیگر است، چرا؟ چون آمایش نداشتیم. این موارد کار‌ها و نکته‌هایی است که باید روی آن دقت کنند.»

البته مشروح این گفتگو را می توانید در گزارش «کسانی که مردم را فقیر کردند دنبال دادن طلا به مردم هستند!/ حتی یک نفر از نامزد‌ها قانون هدفمندی یارانه‌ها را نخوانده بود و وعده می‌داد/ شورای نگهبان باید به وعده دادن پول برای اخذ رای ورود کند» نیز بخوانید.

قاضی زاده هاشمی درباره بنیاد شهید خلاف می‌گوید

وی همچنین درباره نحوه مدیریت قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید نیز به اقتصاد ۲۴ گفت:«در وعده‌های همین بخش نیز آقای قاضی زاده هاشمی ارجاع می‌دهد به آنچه در بنیاد شهید کرده است، اما ببینید خانواده شهدا چه ناراحتی‌ها و دلخوری‌هایی دارند از این حرف‌ها و وعده‌های او و از خلاف‌گویی‌های قاضی زاده هاشمی چقدر ناراحت هستند، چون این کار‌ها انجام نشده است. آقای قاضی زاده هاشمی! پایش سلامت برای همه جامعه هدف نیست. فقط جامعه هدف، «های ریسک» یعنی با ریسک بالا است و برای سی سال نیز در بنیاد انجام می‌شد. اتفاقا این پایش سلامت در دوران آقای قاضی زاده در ضعیف‌ترین سطح خودش انجام شد.»

این نماینده سابق مجلس همچنین درباره سخنان قالیباف در دومین مناظره نیز به اقتصاد۲۴ می گوید:«نکته‌ای دیگر اینکه آقای قالیباف در زمان پاسخگویی به مساله سلامت، از محیط زیست صحبت می‌کند. واقعا من خیلی نگران شدم. ایشان در مجلس هم همینطور بوده است.  بعد از شیرخشک صحبت می‌کند. نامزد‌ها توجه ندارند که محیط زیست، برنامه خودش را دارد، سلامت چه ربطی به آن دارد؟ نمی‌گویم ربطی ندارد. ولی الان بحث سلامت، بهداشت، پیشگیری است و البته که محیط زیست مهم است، اما در جای دیگر و زمان خود باید بحث شود. یا جای دیگر، آقای قالیباف می‌فرماید سلامت مهم‌تر از معیشت است. یعنی سوء تغذیه که در دولت آقای رئیسی برای اولین بار بعد از انقلاب به‌وجود آمد، پارازیت‌هایی که عوارضش روی سر مردم است، مهم نیست و یا قرار نیست هیچ کس به آن جواب دهد.»

جعفرزاده ایمن آبادی می‌افزاید: «آقای قالیباف می‌گوید سلامت مهم‌تر از معیشت است. نخیر، شما معیشت را درست کنید، خودش نوعی سلامت است. یعنی چه که سلامت مهم‌تر است؟ این‌ها در هم تنیده است. جالب این است که آقای قالیباف می‌گوید در ۲۰ سال آینده، پنجره جمعیتی  بالای ۶۵ سال می‌رسد، یعنی ایشان نمی‌داند پنجره جمعیتی با میانگین سن جامعه متفاوت است؟ مگر می‌شود کسی در کسوت رئیس مجلس، الفبای واژگان آماری را نداند؟ آقای زاکانی هم که آمده متاسفانه فقط تشکیک کند.»

انتخابات

جلیلی برای حرف هایش سند بیاورد

این نماینده دو دوره مجلس و رئیس اسبق بنیاد شهید در گیلان درباره سخنان سعید جلیلی درباره بهداشت و درمان در مناظره دوم نیز تصریح می‌کند: «آقای سعید جلیلی هم یک سخنانی می‌گوید که خواهش می‌کنم سند مطالبی که می‌گویند را ارائه کنند. مثلا می‌گوید قبل از انقلاب  میانگین سنی، ۵۵ بوده است. والا تمام خانواده ما، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما، سن بالای ۹۰ سال را دیده‌اند. الان می‌گویند میانگین سن را بعد از انقلاب ارتقا دادیم، چه ضرورتی دارد از این دروغ‌ها بگوییم. اساسا میانگین سن در همه جهان در دهه‌های اخیر بالا رفته است.
البته از انصاف نیز نگذریم، دو نکته جالب  در میان سخنان آقای جلیلی وجود داشت؛ یکی برای اولین بار اشاره به قانون اساسی کرد که جایگاه سلامت چیست و تلفات جاده‌ای چگونه است. منتها آقای جلیلی باز نکته عجیبی گفت که کاش سند آن را ارائه کند. یادم هست شبکه خبر، برنامه نقد پخش می‌کرد و من به این برنامه رفتم و آن جا هم این مساله مطرح شد. ببینید سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس بهترین درمان دنیا را دارند. آمریکا ۹۸ درصد بیمارستان‌ها و امکاناتش خصوصی است و خدمات خوبی ارائه می‌دهد. آقای جلیلی گفت از آمریکا به ایران آمدند برای الگوبرداری؛ تو را به خدا سندش را ارائه کنید.»

اوضاع درمان مناسب نیست

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین درباره وضعیت نابه سامان در حوزه بهداشت و درمان نیز به اقتصاد ۲۴ می گوید: «دارو‌های تاریخ گذشته در داروخانه‌ها ارائه می‌دهند. واقعا ناراحت کننده است این حرف‌ها.‌ نمی‌دانم چرا از این حرف‌های شعاری می‌زنند. آمریکا آمریکاست، مگر ما می‌خواهیم با او رقابت کنیم؟ اقتصاد ما کجا و اقتصاد ایالات متحده کجاست؟ بر سر خودمان هم نمی‌خواهیم بزنیم. اینکه بیاییم در مناظره بگوییم از آمریکا آمدند، خب جوان‌های تحصیل کرده ما پشت اینترنت می‌نشینند و مقاله‌های آمریکایی را ترجمه می‌کنند. آقای قاضی زاده هم که متاسفانه می‌بینیم، اقدامات سی چهل سال بنیاد که بعضا در دوران مدیریت آقای قاضی زاده یا تعطیل شد یا ضعیف‌تر شد، آن‌ها را به عنوان عملکرد خودش گزارش می‌کند. اصلا اینطور نیست.»


بیشتر بخوانید: اگر وضع ترکیه انقدر خراب است، چرا سیسمونی نوه‌هایتان را آنجا می‌خرید؟ / زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در حد اعلای پررویی نجومی


او در ادامه نیز می‌افزاید: «آقای جلیلی نیز فقط خاطره تعریف می‌کند. بعد هم می‌گوید اقدامات من! آقای جلیلی که تاکنون مسئولیت نداشته است. بعد ما می‌گوییم دولت در سایه هستید. می‌گفتید نیستیم. پس معلوم شد واقعا در دولت در سایه هستید. می‌خواهم بگویم بعضی از این نامزد‌ها که از اقدامات موفق خودشان می‌گویند، فقط اسباب خنده را در جامعه فراهم می‌کنند، از قاضی زاده هاشمی، تا آقای زاکانی و جلیلی و قالیباف، و جالب‌تر بعد بگویند چرا مملکت اینقدر مشکل دارد. مردم در بدترین وضعیت معشیتی و نیز وضعثیت بهداشت و سلامت قرار دارند. دست‌شان تنگ است، حقوق‌هاشان کم است. زندگی برای مردم نمی‌چرخد. وقتی این حرف را می‌زنند، خدا شاهد است به خیابان که می‌رویم، مردم این مناظره‌ها را نگاه می‌کنند، می‌گویند این‌ها انگار تازه از یک کشور خارجی آمده‌اند و اصلا ارتباط‌شان با مردم ایران قطع بوده است؛ اینقدر متفرقه صحبت می‌کنند. این نامزد‌ها گویا اصلا از وضعیت بیمارستان‌ها خبر ندارند. الان به بیمارستان بروید، پشت اتاق عمل، عمل سطحی می‌کنند، ناگهان عمل را متوقف می‌کنند و می‌گوید برو این دستگاه را خودت بخر و بیاور. می‌روید بخرید، نیست. مردم باید در ناصر خسرو و در کوچه‌ها بگردند تا شاید دارو پیدا کنند.»

ارز تخصیصی دارو کجا هزینه شده است؟

این کارشناس و نماینده سابق اما با اشاره به بحران های جدی در حوزه بهداشت و درمان و عدم اطلاع نامزدها از روند آن نیز می گوید: «اصلا درباره ارز تخصیصی در سال جاری، برای دارو اقدام نشده است. دیوان محاسبات به آقای رئیسی نامه زده بود که این رقم در جای دیگری هزینه شده است. مشکلات دارویی از اقدامات خلاف بهداتش و درمان است.»

او ادامه می‌دهد: «یک نفر از این کاندیدا‌ها نتوانست نسبت تخت به هزار نفر را در استان‌ها بگوید و توزیع نامتوازن خدمات درمانی در استان‌ها را به نمودار بکشد. به من می‌گفتید به شما ارائه می‌کردم که توزیع نامتوازن خدمات درمانی به چه شکلی است. حتی در تهران، بین غرب و شرق تهران کار تحقیقی کردم. اگر اشتباه نکنم، در شرق تهران برای تقریبا هر ۵۰۰ نفر یک داروخانه است. اما در غرب تهران به‌ازای هر چند هزار نفر یک داروخانه است. این را معاونت دارو و درمان نمی‌دانست. به‌خاطر این که آمایش سرزمین ندارند. آمایشی اقدام نمی‌کنند. بعد هم آمایش از دهه ۳۰ از دوران شاه نوشته شده است. بعد در دوران بعد از انقلاب، آن را بازنگری کرده و به روز کردند. اصلا هیچ کدام از این موارد را گویا متوجه نیستند که ارائه خدمات درمانی متناسب با نیاز جامعه، متناسب با کار کارشناسی در آمایش است. ما مشکل دارو داریم، مشکل درمان داریم، مشکل بیمه‌ها داریم. همه این موارد نیز ناشی از نبود انسجام سیاستی و بسته سیاستی کامل است.»

جعفرزاده ایمن آبادی اما در این میان به نکته مهمی اشاره کرد که فصل مشترک هدفمندی یارانه ها و ارزش افزوده و وضعیت بهداشت و درمان در کشور بود و می‌گوید: «مساله دیگری را نیز بگویم که به بحث هدفمندی هم مربوط است.‌ می‌دانید که از ارزش افزوده، درصدی برای بخش سلامت است. باید این نامزد‌ها دستکم به بخش ارزش افزوده، اشاره می‌کردند. تقریبا هیچ سالی این ارزش افزوده برای سلامت نیامده است؛ هیچ سالی و این دولت و آن دولت، نیز فرقی نمی‌کند. الان این نامزد‌ها باید به‌عنوان رئیس مجلس، به‌عنوان نمایندگان مجلس پاسخ دهند که در دفاع از این ارزش افزوده ۹ درصد که از کالا‌ها می‌گرفتید که حالا ۱۰ درصد شده است، بخش یارانه اش چه شد. سه درصد سهم سلامت از این ارزش افزوده کجا رفته است؟ چرا صداوسیما این را از این‌ها نخواست؟»

این نماینده سابق مجلس تصریح می‌کند: «مردم دستمال کاغذی می‌خرند، ۹ درصد پول ارزش افزوده می‌دهند که سه درصدش برای سلامت است. من حاضر هستم این ۹ درصد را بدهم، ولی بگویند سه درصد برای سلامت که پرداخت شده، کجا رفته است؟ چرا به مردم گزارش نمی‌دهند؟ در صورتی که همه دولت‌ها، این بخش را به‌عنوان سلامت گرفته اند، خرج کرده اند. مجالس و مجلسی‌ها اصلا هیچ اشرافی به موضوع ندارند. الان به آقای قالیباف زنگ بزنید و از او سوال کنید؛ بگویید در این باره تا ۲۴ ساعت دیگر نه اصلا تا ۴۸ ساعت دیگر یک آمار بدهد، خب ندارند این آمار‌ها را!»

مشروح این گفتگو را می توانید در این لینک بخوانید

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اختلافات شخصی دلیل قتل ۵ جوان در استان غربی

۳ سوال چالشی و روشن کرباسچی از سعید جلیلی درباره گشت ارشاد، اینترنت و برجام

فیلم / مخالفت پزشکیان با گرانی بنزین در تلویزیون

عکس/مطالبه یک جوان از مسعود پزشکیان درباره انتخاب پوشش به روایت فاضلی

عکس / دیدار طیب‌نیا با پزشکیان

انفجار در ازمیر ترکیه؛ ۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ تَن زخمی شدند

عکس/واکنش آذر منصوری به ادعا‌ها درباره تشکیل دولت سوم روحانی

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

هجوم مردم برای خرید ربع‌سکه/ جزییات

عکس/یک دروغ دیگر فضای مجازی؛ طرحی که پزشکیان امضا کرده بود مربوط به مقابله با فساد اداری است، نه گشت ارشاد!

اوسمار به خاطر ۲۰۰ هزار دلار پرسپولیس را ترک کرد!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه بر سر سوپرمارکت‌ها می‌آورند؟

جهش شوکه کننده قیمت خودرو در بازار+ جدول

فیلم/ رئیس جمهور شدن ‎جلیلی ترسناک است

عکس/ پوستر هوشمندانه پزشکیان برای قهرکنندگان با صندوق رأی

حمايت قاليباف از جليلى قانون شكنى است

مهلت ارسال آثار به جشنواره تا هفدهم تیرماه تمدید شد

شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی شد

دیدار طیب‌نیا با مسعود پزشکیان

عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد

این خودرو برقی، رکورد سرعت شارژ را شکست + عکس

عکس/ظریف از ایرانیانی که رأی ندادند عذرخواهی کرد

فیلم/ داماد زاکانی باز هم حاشیه ساز شد!

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

پرسپولیس ۱۸۰ میلیارد تومان گران‌تر از استقلال!

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد

فیلم/صحبت های ذوالنور به نقل از سردار سلیمانی درباره جلیلی

قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها برگزار شد

منشأ دروغ‌سازی علیه پزشکیان و قیمت بنزین+ عکس

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

فیلم/ صحت انتخابات ریاست جمهوری تایید شد

عکس/صدا و سیما ملی یا صدا و سیمای جلیلی؟

متال‌باز‌های محجبه

حامیان جلیلی با حامیان قالیباف چه کردند؟

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس/"مجموعه‌های نظرسنجی" در تخمینِ میزانِ مشارکت چه قدر خطا داشتند؟!

فیلم/ آمار عجیب از سن رای دهندگان در انتخابات تهران

خرید ۳۰ میلیاردی استقلال کیست؟

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

پشت صحنه سیاسی واردات گاز عراق از ایران

زمان تعویض آب رادیاتور چه وقت است؟

ثبت بیشترین تورم بهاری در ۱۴۰۳ + نمودار

شکایت رسمی بیژن زنگنه از سعید جلیلی+ عکس

عکس / تضمین پزشکیان برای ایستادگی در برابر گشت ارشاد و فیلترینگ

عکس/واکنش بورسی‌ها به رئیس جمهور شدن سعید جلیلی

ورود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

فیلم/جنگ چگونه همه چیز را در غزه تغییر داد؟

۵ دلیل که شما باید گوشی جدید سامسونگ را بگیرید

مقایسه بروکر آمارکتس و ویندزور

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی