تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

منتظر کدام خودرو باشیم؛ از تویوتا ۲۰۲۱ تا بنز ۲۰۱۹

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده در روز‌های آخر عمر دولت سیزدهم در حیاط پاستور و توسط شخص سخنگو به شکلی عجیب از کلاه خارج شد.

منتظر کدام خودرو باشیم؛ از تویوتا ۲۰۲۱ تا بنز ۲۰۱۹
اقتصاد۲۴- آیین‌نامه واردات خودرو پر از ابهام و معماست. سعی کرده بعضی موارد مانند سن خودرو و موقعیت قرارگیری فرمان را دقیق و صریح روشن می‌کند، ولی قادر نیست پاسخ سایر موارد که عموما مهم و تاثیرگذار هستند را بدهد. کلمه «برای همه ایرانیان» به تنهایی نقشی پررنگ در شکل‌گیری ابهامات دارد. انگار تصمیم گرفته‌اند آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده را پس از مدت‌ها تلاش بی‌ثمر، سریع بیرون بدهند تا مبادا به نام دولت جدید سند بخورد. کل آیین‌نامه ۱۰ ماده دارد و تعدادی تبصره به آن اضافه کرده‌اند؛ ولی در اولین مواجهه، سؤالات و ابهامات متعددی برای مردم ایجاد شده و کارشناسان حوزه خودرو هم ناچار هستند برای حل و فصلشان به کلماتی مثل شاید، اما، اگر و احتمالا رو بیاورند. بیایید آنچه تا الان درباره آیین‌نامه و قوانین واردات خودرو کارکرده می‌دانیم را با هم بررسی کنیم.

قوانین واردات خودرو کارکرده در یک نگاه

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده ۱۰ ماده دارد و تعدادی تبصره. قانون شماره یک به سن خودرو دست‌دوم مجاز برای واردات اشاره دارد و می‌گوید گمرک در سال ۱۴۰۳، آغوش خود را به روی خودرو‌هایی باز خواهد کرد که عمرشان بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال باشد.

واردات خودرو کارکرده، طبق قانون، امسال برای مدل‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ مجاز است. همچنین تنها می‌توان برای واردات خودرو کارکرده ساخت ژاپن، کره‌جنوبی و کشور‌های اروپایی اقدام کرد.

خودرو کارکرده به پنج شرط مجوز حضور در ایران را پیدا می‌کند که سه تا از آن‌ها استاندارد جهانی کشور مبدا هستند. آیین‌نامه واردات خودرو اول به تاییدیه دبلیووی تی‌ای اشاره دارد. بعد روی گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک انگشت می‌گذارد و سپس گواهینامه انطباق عمومی جی‌سی‌سی را طلب می‌کند که در کشور‌ها حاشیه خلیج‌فارس رواج دارد و بالاخره با تاکید می‌گوید نظر سازمان استاندارد کشور مهم است.

خودرو سبک سواری چه بنزینی باشد و چه دوگانه‌سوز و هیبریدی، الزاما باید استاندارد آلایندگی یورو ۵ و بالاتر را پاس کرده باشد. ممنوعیت واردات خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی پابرجاست و دور خودرو فرمان راست را باید خط‌قرمز کشید. یک مرحله به ظاهر تشریفاتی هم درباره ممنوعیت واردات خودرو دزدی اضافه کرده‌اند

چه کسانی شرایط واردکردن خودرو کارکرده را دارند؟

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده امکان ثبت سفارش را برای سه گروه فراهم کرده است. دسته اول و دوم حقوقی هستند و شامل شرکت‌های واردکننده و شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمومی می‌شوند.

واردات خودرو کارکرده ون، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تریلر علاوه بر خودرو سواری امکان‌پذیر است. شرکت‌های حمل‌ونقل با استفاده از همین نکته در فهرست قرار گرفته‌اند. ماده ۵ آیین‌نامه واردات خودرو، شرکت‌های مورد تایید وزارتخانه که نسبت به تامین خدمات پس از فروش تعهد دارند را برای ثبت سفارش توصیه کرده است.

واردات خودرو کارکرده توسط افراد عادی هم مجاز شناخته می‌شود. در ادامه تاکید کرده‌اند اشخاص حقیقی تنها به‌منظور استفاده شخصی می‌توانند خودرو وارد کنند؛ ولی در این روش امکان واگذاری خودرو وارداتی به مدت پنج سال وجود ندارد.

واردت خودرو کارکرده برای همه ایرانیان آزاد شد، به همین مورد آخر اشاره دارد؛ هرچند ناگفته پیداست باتوجه‌به بروکراسی حاکم بر مراحل ثبت سفارش و واردات، حداقل افراد عادی تمایل زیادی برای حضور در این بخش نخواهند داشت و بیشترین زحمت روی دوش شرکت‌های وارد‌کننده خواهد افتاد. بالاخره آن‌ها گرگ بالان‌دیده هستند، سردوگرم روزگار را چشیده‌اند و می‌دانند خودرو دست‌دوم کجا پیدا می‌شود، چطور می‌توان آن را تا ایران حمل کرد و دست چه دسته مشتریان رساند. مراحل ثبت سفارش، تامین ارز و گارانتی را هم قطعا از بر هستند.

مراحل ثبت سفارش واردات خودرو

واردات خودرو کارکرده با استفاده از ارز شخصی امکان‌پذیر است. این گزاره صحیح، اما ناقص به نظر می‌رسید. آیین‌نامه واردات در مرحله اول وزارتخانه [احتمالا وزارت صمت]را موظف کرده برند‌هایی که ثبت سفارش خودرو از آن‌ها مجاز شناخته می‌شود را معرفی کند.

واردات خودرو در مرحله بعد به ارز نیاز دارد و مانند گذشته منوط به ارائه گواهی اسقاط است. هر دو مورد به نقش پررنگ شرکت‌های واردکننده اشاره دارد هرچند یقین داشته باشید این وسط جمله «واردات خودرو برای همه ایرانیان آزاد شد» به تفسیر‌های متفاوت و برداشت‌های اشتباه ختم می‌شود.


بیشتر بخوانید: سیل فروش رتبه واردات خودرو/ قیمت‌ها تا ۸۰۰ میلیون تومان رسید!


وزارت صنعت و شخص احمد آقایی، به‌عنوان سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل در یک برنامه تلویزیونی گفته‌اند هر فرد دارای کد ملی می‌تواند خودرو [کارکرده]موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص کند. این در حالی است که واردات خودرو چه به‌صورت نو و دست‌دوم و چه به‌صورت شخصی و شرکتی پیش از هر چیزی چالش تامین منابع ارزی را روبروی خود می‌بیند.

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده در ماده ۳ سراغ مسئله منابع ارزی رفته و واردات به کمک ارز حاصل از صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی [برای حمل‌ونقل عمومی]و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی از جمله ارز با منشا خارجی را مجاز دانسته است. مورد آخر همین حالا مسئله‌ساز شده و حداقل تا زمان ارائه اطلاعات بیشتر باعث می‌شود گروهی از افراد تصور کنند می‌توان مقداری دلار از بالش و تشک بیرون کشید و با آن به واردات خودرو دست دوم اقدام کرد.

تعرفه گمرکی واردات خودرو دست‌دوم چقدر است؟

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده، تا حدی تکلیف پرداخت حق گمرکی، مالیات و سود بازرگانی را مشخص کرده است؛ اما امکان دارد همین اول کار شاهد یک سری ابهامات باشیم.

تعرفه گمرکی خودرو وارداتی، همراه سود بازرگانی و مالیات توسط شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت می‌شود. مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی قوانین قبلی اعلام شده است، ولی تعیین نرخ سود بازرگانی را به یک کمیته محول کرده‌اند و فقط پیشنهاد داده‌اند سود بازرگانی به نحوی تعیین شود تا ضمن کاهش قیمت خودرو دست‌دوم، جلوی شکل‌گیری هر گونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان را بگیرد.

تعرفه گمرکی واردات خودرو کارکرده را می‌توان با کمک بخشنامه‌های قبلی تخمین زد؛ مثلا حقوق ورودی محصولات با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. تعرفه گمرکی خودرو وارداتی برای موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد، برای موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد و برای موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، معادل ۱۳۵ درصد لحاظ می‌شود.

تعرفه گمرکی واردات خودرو هیبرید متفاوت است و ۱۱ درصد برای موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی، ۱۶ درصد برای موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و ۴۶ درصد برای موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی محاسبه خواهد شد. احتمال دارد گمرک در بحث واردات خودرو دست دوم همین رویه را در پیش بگیرد و در نهایت سود بازرگانی را تا حدی کاهش دهد. سود بازرگانی خودرو برقی و خودرو دارای موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی پیش از این به ترتیب ۲۰ درصد و ۵۱ درصد بود، منتها هیات دولت در مواقع لزوم و بیشتر به منظور ایجاد مشوق و تنظیم بازار، گاهی فتیله را پایین می‌آورد.

تخمین قیمت خودرو کارکرده وارداتی در ایرانی‌ها

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده حداقل در ظاهر درباره محدودیت قیمت تکلیفی تعیین نکرده است؛ اما در عمل موضوع را به بخشنامه‌های قبلی ارجاع می‌دهد. امکان دارد در نهایت به همین دلیل علاوه بر تعیین سقف توان موتور، شاهد سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری باشیم.

واردات خودرو کارکرده همچنین فعلا از برند‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی امکان‌پذیر است. کیا، هیوندای، سانگ یانگ، مهم‌ترین خودروسازان کشور کره جنوبی هستند. واردات خودرو کارکرده از برند‌های ژاپنی تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا هم بلااشکال خواهد بود.

آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده حضور برند‌های شناخته شده اروپایی مثل بنز، BMW، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اوپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، اسکانیا، مان، ایویکو یا نشان‌های تجاری کمتر شناخته شده از جمله سیئات، اشکودا در ایران را مجاز دانسته است.

قیمت درهم امارات در بازار آزاد ارز ایران، هم‌پای قیمت دلار در سرازیری افتاده و فعلا به محدوده ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است. فرض می‌کنیم واردات خودرو کارکرده نیز شامل محدودیت ۲۰ هزاردلاری خواهد شد.

خودرو کارکرده در دوبی با مشخصات ذکر شده در آیین‌نامه واردات، حدود ۷۵ هزار درهم امارات ارزش دارد. در حالت دست بالا با این پول می‌توان مالک لکسوس NX۳۰۰ مدل ۲۰۲۱ با ۶۷ هزار کیلومتر کارکرد شد. اینفینیتی Q۳۰ مدل ۲۰۱۹، لندروور دیسکاوری و لندروور ایووک مدل ۲۰۱۹ هم با کارکردی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر هم جزو گزینه‌ها هستند.

قیمت ولوو XC۶۰ کارکرده مدل ۲۰۱۹ در دوبی با ۴۷ هزار کیلومتر کارکرد و مرسدس بنز A-Class مدل ۲۰۱۹ هم با ۵۲ هزار کیلومتر کارکرد در همین محدوده قرار دارد و اگر کسی دلش ماشین مدل بالا بخواهد می‌تواند دنبال هیوندای سوناتا ۲۰۲۱ کارکرده برود.

قیمت خودرو کارکرده در دوبی با مشخصات مشابه به پول ما حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود؛ تقریبا ۲۰۰ میلیون گران‌تر از نمونه خشک دنا پلاس آپشنال ایران‌خودرو.

قیمت مزدا ۶، تویوتا کمری، نیسان آلتیما، هیوندای النترا و مینی کوپر کارکرده، مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در امارات با کارکردی بین ۵۰ هزار تا ۹۰ هزار کیلومتر از ۵۰ هزار درهم شروع می‌شود و تا ۶۰ هزار درهم پیش می‌رود. ضمن اینکه ماشین کارکرده ارزان‌تر به وفور در بازار امارات وجود دارد.

قیمت خودرو کارکرده در دوبی

خودرو

سال تولید

کارکرد

قیمت

نیسان سانی

۲۰۱۹

۴۰ هزار کیلومتر

۱۹ هزار درهم

رنو سیمبل

۲۰۱۹

۳۵ هزار کیلومتر

۲۱ هزار درهم

نیسان سنترا

۲۰۱۹

۳۱ هزار کیلومتر

۲۶ هزار درهم

کیا پیکانتو

۲۰۱۹

۴۳ هزار کیلومتر

۲۶ هزار درهم

کیا ریو

۲۰۲۰

۳۹ هزار کیلومتر

۲۷ هزار درهم

هیوندای اکسنت

۲۰۱۹

۳۳ هزار کیلومتر

۲۸ هزار درهم

نیسان کیکز

۲۰۲۰

۲۹ هزار کیلومتر

۳۲ هزار درهم

تویوتا یاریس

۲۰۲۰

۴۲ هزار کیلومتر

۳۸ هزار درهم

فیات ۵۰۰

۲۰۲۱

۴۵ هزار کیلومتر

۴۵ هزار درهم

هیوندای توسان

۲۰۲۰

۴۹ هزار کیلومتر

۵۶ هزار درهم

 

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش مسعود پزشکیان به دیدارش با رهبر انقلاب

ناصر امانی: زاکانی بماند استعفای دسته جمعی می‌دهیم

استایل رنگی مهناز افشار در پست جدیدش + عکس

نقش‌آفرینی قدرتمندانه پتروشیمی جم در آوردگاه صادراتی Expo۲۰۲۴

معرفی موشک کروز کالیبر

اینفوگرافی/بیشترین جست‌وجوی ایرانی‌ها در تیرماه چه بود؟

فیلم/ احتمال استعفای دسته جمعی شورا قوت گرفت!

راهنمای کامل آزمایش خون

چه کسی وزیر کشور دولت چهاردهم می‌شود؟

سکه امامی در کانال ۴۰ میلیونی درجا زد

بهترین راه های مهاجرت به استرالیا

استایل همای سریال پایتخت در ۵۴ سالگی + عکس

استرداد دو چهره معروف سایت‌های شرط‌بندی به ایران

زن برگ برنده ترامپ در انتخابات کیست؟ + عکس

گزارش بورس امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳

کاپیتان استقلال بمب جدید پرسپولیس؟

عکس/محل اسکان کاروان ایران در المپیک

هشدار از کادر درمان به مسولان؛ بحران مهاجرت هر ماه ۲۰۰ پرستار از کشور

ترامپ آینده دلار دیجیتال را تهدید می‌کند؟

عکس/ تصویری از خنده‌های مسعود پزشکیان در مجلس

فیلم/ جنجال جدید نرجس سلیمانی در شورای شهر

خانم بازیگر مشهور ممنوع الفعالیت شد

عکس/ لباس زنان ایران در افتتاحیه المپیک

تیم جدید دروازه‌بان استقلال مشخص شد

فیلم/مزاح رهبر انقلاب به حضور پزشکیان در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم

واردات خودرو با استفاده از سرمایه ها و منابع ارزی بخش خصوصی داخل و خارج از ایران

توضیحات مسعود پزشکیان درباره روند انتخاب کابینه

تذکر رضا کیانیان به پزشکیان درباره لباس پوشیدنش

عکس/سرود ملی ایران در زمان رضاشاه چه بود؟

قیمت جدید میلگرد امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قرارداد گازی اخیر بین ایران و روسیه چه منافعی برای کشور دارد؟

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی چقدر است؟

سهم هزینه مسکن در سبد خانوار ایرانی روی سقف

مدافع خارجی پرسپولیس طلایی پوش شد!

همدستی پدر و پسر برای کلاهبرداری از مردم

محمدمهدی میرباقری کیست؟+ عکس

هزینه نجومی اجاره خوابگاه و پانسیون در تهران + جدول

تصویب صورت‌های مالی بیمه معلم در مجمع عمومی

دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب

فیلم/رهبر انقلاب: مجلس نباید منشاء تشنج در افکار عمومی باشد

فیلم/رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

مدافع خارجی استقلال در لیست خروج!

پزشکیان وارث تورم افسار گسیخته بازار مسکن در دولت سیزدهم

۲ پرسپولیسی دیگر در لیست خرید یحیی گل‌محمدی

فیلم/ پزشکیان: امیدوارم بتوانیم گره‌هایی که در کشور وجود دارد، حل کنیم

خبر جدید درباره خرید خدمت سربازی

قیمت خانه در مشهد از نقلی تا بزرگ متراژ + جدول

تقدیر شـورای همـاهنگی شرکت‌های بیمــه‌ای همدان از عملکرد شعبه بیمه تعاون در این استان

پخش زنده مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه تعاون

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک