تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‎‌دهد؛

شوی واردات خودروهای کارکرده در دولت سیزدهم/ دولت مردم را لایق خودروی خوب نمی‌داند/ صنعت خودرو زوایای پنهان بی‌شماری دارد که با واردات خودرو‌های کارکرده حل نمی‌شود

سخنگوی شورای رقابت می‌گوید: دفاع بی‌چون و چرا از واردات خودروی کارکرده به ضرر کشور است. از ابتدای مطرح شدن بحث واردات خودرو‌های کارکرده، رسانه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های دولتی مانند صداوسیما، نظرات برخی واسطه‌گران و دلالان بازار خودرو را مدام منتشر کرده و از این ایده حمایت کردند. صحبت‌ها تا به امروز نحوی بود که انگار با واردات خودرو‌های کارکرده، مشکلات صنعت و بازار خودرو در ایران حل خواهد شد. در صورتی که چنین نیست و این مسئله زوایای پنهان بی‌شماری دارد.

نقد موضوع واردات خودروهای کارکرده

اقتصاد ۲۴- از اواسط دولت سیزدهم بحث واردات خودرو‌های کارکرده، بیشتر مطرح شد و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز جهت دفاع از این تصمیم، نظرات مثبتی را اظهار کردند. فعالان بازار هم به ندرت انتقاداتی را به این طرح وارد کردند و به نظر می‌رسد چه در بدنه حاکمیتی و چه در بخش بازار، همه منتظر واردات خودرو‌های کارکرده به کشور هستند. اما این برنامه، ایرادات جدی داشته و کم‌توجهی به نقاط منفی واردات خودرو‌های کارکرده می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد. به‌ویژه در شرایطی که ذخایر ارزی با محدودیت جدی همراه بوده و اقتصاد روزبه‌روز شرایط بدتری را سپری می‌کند، این پیامد‌های همه‌گیر صدمات به راحتی دفع نخواهد شد.

ارز برای قطعات یدکی خودرو تخصیص ندادند

اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با اقتصاد ۲۴، دفاع بی‌چون و چرا از واردات خودروی کارکرده را به ضرر کشور دانست و توضیح داد: گاهی اوقات جامعه مسائلی را به صورت هیجانی دنبال کرده و از آن طرفداری می‌کند و به خیر و شر آن توجهی نداشته و همین موضوع دردسرآفرین است. از ابتدای مطرح شدن بحث واردات خودرو‌های کارکرده، رسانه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های دولتی مانند صداوسیما، نظرات برخی واسطه‌گران و دلالان بازار خودرو را مدام منتشر کرده و از این ایده حمایت کردند. صحبت‌ها تا به امروز نحوی بود که انگار با واردات خودرو‌های کارکرده، مشکلات صنعت و بازار خودرو در ایران حل خواهد شد. در صورتی که چنین نیست و این مسئله زوایای پنهان بی‌شماری دارد.


بیشتر بخوانید: دولت ارز برای کالاهای اساسی ندارد چه رسد به خودروهای کارکرده خارجی/ تنظیم بازار خودرو نیاز به جسارت دارد که دولت‌ها ندارند


وی ادامه داد: دولت سیزدهم بدون فراهم کردن بستر‌های مناسب، بحث واردات خودرو‌های کارکرده را تنها مطرح کرد و درباره شیوه اجرای آن چیزی نگفت. در حال حاضر ۱۰ هزار خودروی نو وارد کشور شده و به دولت درخواست دادیم تا برای واردات لوازم یدکی و قطعات این خودرو‌ها تخصیص ارز کرده و بتوانیم آن‌ها را سفارش دهیم. اما از سال جاری چهار ماه می‌گذرد و هنوز این اتفاق صورت نگرفته است. خودرو‌های کار کرده به تبع نیاز به قطعات و لوازم یدکی بیشتری دارند؛ آیا دولت برای تامین این قطعات برنامه‌ای دارد؟ خرید این لوازم یدکی نیاز به منابع ارزی بالایی داشته و این مسئله در حالی که کشور با کمبود ارز مواجه است، می‌تواند اقدامی دردسرساز باشد.

خودروسازی داخلی را تضعیف کردند

شجاعی در ادامه صحبت‌های خود، به مسئله سودآور بودن فروش قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: در جوامع امروز فروش خودرو به تنهایی سود نداشته و منفعت واقعی، در فروش قطعات و لوازم یدکی است. به این دلیل خودروسازان حاضرند تا خودرو‌های خود را با کمترین نرخ به بازار عرضه کنند تا در عوض از سود فروش همیشگی لوازم یدکی استفاده کنند. هر چه نیاز مصرف‌کننده به قطعات یدکی بیشتر باشد، سود شرکت‌های خودروسازی بیشتر است و با واردات خودروی کارکرده، به تبع نیاز کشور به واردات قطعات یدکی و خرید از شرکت‌های خارجی چند برابر می‌شود. در صورت اجرایی شدن این سیاست، بحران ارزی برای تامین قطعات خودرو‌های کارکرده در کمین کشور خواهد بود.

سخنگوی شورای رقابت خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته واردات خودرو ممنوع بود و تولید در کشور به دلیل نوسانات ارزی و نبود پشتیبانی لازم از خودروسازان داخلی، کارآمدی نداشت. دولتی بودن دو خودروساز کشور و تغییرات مستمر دولتی و مدیریتی، هم بر تیراژ و هم بر کیفیت خودرو‌های تولید شده اثر گذاشت و در نهایت نیاز بازار پاسخ داده نشد. به جای حل مشکل تولید در کشور، مجلس به سراغ واردات خودروی کارکرده رفته و در اصل به دنبال ایجاد مشکلی جدید در کنار سایر گره‌ها در صنعت و بازار خودرو است.

نقد موضوع واردات خودروهای کارکرده

منافع ملی، قربانی هوس دلالان خودرو

به گزارش اقتصاد ۲۴، یکی از دغدغه‌های کارشناسان آن است که منافع ملی قربانی هوس‌های دلال‌ها و سایر منفعت‌بران بازار خودرو نشود. بدیهیست که با واردات خودرو‌های کارکرده و افزایش نیاز مردم به قطعات، فعالیت و سود آن‌ها برای واردات (چه قانونی و چه غیرقانونی) بیشتر می‌شود.

از سویی دیگر سوال اساسی اینجاست چرا نباید مردم ایران را لایق خودرو‌های نو و با کیفیت بدانیم؟ کشوری که از نظر ثروت طبیعی، چیزی کم ندارد و از نظر صنعت، پتانسیل تولید دو میلیون خودروی باکیفیت را داراست، چرا باید به دنبال خرید لوازم دست دوم سایر کشور‌ها برود؟ سیاست واردات خودرو‌های کارکرده تنها در معدود کشور‌هایی اجرا می‌شود که از نظر صنعت و توان مالی، جزو ضعیف‌ترین‌ها هستند. 

هرچند در این کشور‌ها نیز مردم تمایلی به خرید این خودروها ندارند. مردم ایران لایق استفاده بهترین کالا‌ها با بیشترین کیفیت هستند و قانون‌گذاران و مجریان طرح‌های کلان مملکتی، باید این مسئله را الگوی خود قرار دهند. با رویکرد‌هایی همچون واردات خودروی کارکرده و تضعیف خودروسازی داخلی با دولتی نگه‌داشتن آن و سایر موارد اینچنینی، به نظر می‌رسد دولت فقط دنبال تامین منافع تعداد محدودیست و به نیاز و جایگاه مردم توجهی ندارد.

خودروهای باکیفیت و نو، خانه در بهترین جای شهر، هوای سالم و در مجموع زندگی باکیفیت، تنها حق آقازاده‌ها نیست. نگرانی اصلی جایی اوج می‌گیرد که رویکرد ته‌مانده‌خوری ِ سایر کشورها، به بقیه بخش‌های اقتصادی نیز سرایت کند و شاهد افول جدی صنعت و اقتصاد و از دست دادن ارز‌ها آن هم به مفت‌ترین شیوه‌ها باشیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تورم در ونزوئلا به یک درصد رسید!

اینفوگرافی/ آیا بیماری تب دنگی کشنده است؟

شناسایی افراد زیر خط فقر در ایران

نوش‌آفرین؛ از آغاز فعالیت هنری تا ازدواج با سعید راد + عکس

دلار به نیمه کانال ۵۸ هزار تومان برگشت

رقم دستمزد شکیرا برای خوانندگی در فینال کوپا آمریکا

دانشجویان بین المللی باید چه هزینه‌هایی را پرداخت کنند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳

اعلام اسامی نامزدهای تصدی وزارت اقتصاد

فیلم/کنایه عالیشاه به استقلالی شدن رضاییان

وزارت ارشاد: شغل خبرنگاری شامل مشاغل سخت است

بررسی عملکرد بهزیستی در دولت سیزدهم؛ از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون

فیلم/ایرج طهماسب بعد از مدت‌ها سکوتش را شکست

فیلم/ حرکت عجیب صداوسیما حین سخنرانی مسعود پزشکیان

زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی

فیلم/ حمله محسن هاشمی به رسایی بر سر استخر فرح!

فیلم/پزشکیان درباره تشکیل کابینه و فرصت طلبان چه گفت؟

فیلم/ خنده های مشهور و غیرقابل کنترل کاملا هریس

کاملا هریس کاندیدای نهایی حزب دموکرات شد

خبر رسمی بسیار عجیب پرسپولیس

استوری آتیلا حجازی درباره شرایط علی چینی +عکس

درخواست پرسپولیس برای افزایش سهمیه بازیکن خارجی

اعلام شرایط جدید خروج از کشور مشمولان سربازی

فیلم / ماجرای پرونده قضایی رائفی پور و موسسه مصاف چیست؟

گلایه مسعود پزشکیان از احزاب و گروه‌های سیاسی+ فیلم

برآورد افزایش قیمت مسکن در تهران طی ۳۰ سال گذشته

عکس/دیدار پزشکیان با وزرای دولت سیزدهم

بازار لوازم آرایشی در قبضه کالا‌های قاچاق

رکورد زنی فقر مسکن در ایران

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

چه كسي رييس ديوان محاسبات مي‌شود؟

چه کسی مسئول حادثه در شهربازی دریاچه چیتگر است؟

بالا گرفتن تنش در شورای شهر تهران بر سر برکناری زاکانی

فهرستی از آپارتمان‌های زیر قیمت تهران + جدول

جدیدترین قیمت خانه در یاسوج + جدول

پلمب دفتر انجمن جامعه‌شناسی توسط شهرداری زاکانی!

خشم مردم از بی‌برقی در عراق

راه‌های مقابله بابیماری تب دنگی + عکس

ماجرای درگیری مقابل دادسرای شهرری

گزارش تکان دهنده از بارداری اجباری در روستا‌های محروم

فیلم/ تجمع شبانه در ترکیه‌ برای حمایت از فلسطین

مسیر‌های ویژه در تهران برای وضعیت اضطراری

واکنش نوش آفرین به درگذشت سعید راد + عکس

نخستین تصمیم مسعود پزشکیان بعد از تحلیف چیست؟

برای برجام ۲ آماده شویم؟

شروین و ترلان پروانه در توئیتر به جان هم افتادند! +عکس

عکس/حال و هوای غم‌انگیز خانه سعید راد

اعلام قیمت جدید دام زنده در بازار

قیمت گوشت قرمز امروز ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت جدید انواع میلگرد امروز ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول