اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: خودروی تارا یکی از محصولات ایران خودرو است که در سالهای اخیر وارد بازار شده و طرفداران نسبتا زیادی دارد. در اینجا تصمیم داریم شما را با ویژگیها و مشخصات خودروی تارا بیشتر آشنا کنیم.
زمانی که در خصوص مشخصات تارا صحبت میکنیم لازم است با یک پیشرانه نامآشنا شوید. شرکت ایران خودرو تمایل فراوانی به پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ موسوم به TU۵ دارد؛ بنابراین بهجهت کاهش هزینههای تولید و قیمت خودرو تمامشده این خودرو، مسیر را بر خود و مشتریانش دشوار نکرده و با بهروزرسانی این پیشرانه و اضافهکردن پسوند پلاس به انتهای نام آن، این موتور تنفس طبیعی را به خدمت ایکو این خودرو درآورده است.
موتور تارا قادر به تولید ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور است و جهت انتقال نیروی آن به چرخهای جلو، از یک گیربکس ۵ دنده دستی یا جعبهدنده اتوماتیک ۶ سرعته استفاده شده است.
خودرو تارا اتوماتیک MT مجهز به گیربکس دستی، قادر است ظرف مدتزمان ۹.۵ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به طور ترکیبی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت بسوزاند. نوع اتوماتیک AT فرایند شتابگیری صفر تا صد را طی مدتزمان ۱۱.۵ ثانیه به انجام میرساند که نشان از کندی قابلتوجه عملکرد نسخه اتوماتیک در قیاس با مدل دندهای دارد. میانگین مصرف سوخت نوع اتوماتیک نیز حدود ۷.۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
با توجه به اطلاعات ارائه شده نوع اتوماتیک این خودرو توان فنی متقاعدکننده و چالاکی بهتری در جهت رضایت ایرانیان خواهد داشت؛ اما نسخه دستی آن، بسیار چابکتر است و میزان شتاب آن، فراتر از اکثر خودروهای همکلاس تولید داخل ارزیابی شده است. در نتیجه احتمالا جوانان و کسانی که به دنبال هیجان هستند از توان فنی تارا MT رضایت بیشتری خواهند داشت.
k۱۳۲، در دو تیپ MT دستی و AT اتوماتیک در لیست خودروهای ایران خودرو قرار گرفته است. تفاوت امکانات رفاهی این دو نسخه از این خودرو، به مواردی مانند نوع روکش صندلی، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سنسور نور و باران، رینگهای آلومینیومی و آینه تاشونده برقی در مدل اتوماتیک خلاصه میشود.
خودرو تارا حداقل آپشنهای رفاهی لازم را برای یک سدان میانقیمت اقتصادی را دارد و نمیتوان بابت امکانات تارا ذوقزدگی بیشازحد نشان داد.
کی ۱۳۲ نمونه فیسلیفت و ایرانیزه پژو ۳۰۱ به شمار میرود. پلتفرم این خودرو با سدان فرانسوی یکسان است و ازآنجاکه پژو ۳۰۱ در آزمونهای موسسه یورو انکپ موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است، بنابراین میتوان استحکام مناسب شاسی و پلتفرم را نیز در فهرست مشخصات تارا گنجاند.
وجود امکاناتی همچون سامانههای کنترل پایداری، ۴ عدد کیسههوا در نسخه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکی موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان داخل خودرو تارا اتوماتیک شده است.
چند نکته مهم در خصوص ظاهر تارا اول اینکه خود پژو ۳۰۱ «که به نوعی پدر تارا محسوب میشود» نیز از طرح سادهای برخوردار بوده و در قالب یک خودرو کاملاً اقتصادی، حداقلها را ارائه میدهد در این شرایط ایرانخودرو سعی کرده با طرحی جدید و متفاوت و حجمدهی برخی قسمتها، به جذابیتهای ظاهری این سدان کوچک فرانسوی بیفزاید، اما بخشهایی از هماهنگی اجزا در این میان قربانی شده اند. در واقع طراحی ۳۰۱ علیرغم تمامی سادگیهایش از نظر هارمونی میان خطوط و قطعات، شرایط بهتری داشت. نکته دیگر در خصوص چراغهای پیوسته عقبی است. این سبک چراغها برای خودروهای عریض مناسبتر است و حالا روی بدنه کوچک تارا چندان عالی به نظر نمیرسد.
هرچند از یک زاویه دیگر میتوان گفت استفاده از این سبک چراغهای پیوسته میتواند به خودروبازها حس خوبی بدهد چرا که به نوعی یادآورد خودروهای خوشنامی نظیر میتسوبیشی گالانت، هیوندای آزرا یا محصولات دوج است. بخصوص که تاکنون هیچ خودرو وطنی با این سبک طراحی تولید نشده بود و از این جهت حس تنوع طلبی مشتریان تا حدودی ارضا میشود. دماغه خودرو هم از حالت خشنی بهره برده که هرچند بینقص نیست، اما نسبت به حالت تکراری دنا، فرم متفاوتی ارائه کرده. به طور کلی میتوان تارا را خودرویی نسبتاً زیبا توصیف کرد که هرچند از نظر هارمونی خطوط و زیبایی و تناسب اندام بینقص نیست، اما میتواند با خودروهای رده قیمتی خودش به رقابت بپردازد و توجه گروهی از ایرانیان را به خود جلب کند.
فرزند تازهوارد سایپا یعنی شاهین میتواند به عنوان جدیترین رقیب تارا مطرح باشد چرا که هر دو خودرو از پلتفرمهای جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانیهای وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشتهاند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگتری برخوردار است و گشتاور بالاتری دارد و در نسخه فول یا همان G از برخی آپشنهای اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دندهای) برخوردار است. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود در قیاس با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر شاهین استهلاک و دردسرهای نگهداری کمتری دارد، کابین بهتری در مشتریان قرار میدهد و با ارائه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروزکنترل میتواند رفاه و آسایش بیشتری را به ارمغان بیاورد. در این بین محصولات دیگری نظیر ۲۰۷i صندوقدار و دنا پلاس هم وجود دارند که با پلتفرمهای قدیمیترشان از ایمنی پایینتری برخوردار هستند، ضمن اینکه ۲۰۷ از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) هم محدودیت زیادی دارد.