تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

ماموريت دشوار حزب دموكرات آغاز شد

جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا روز يكشنبه از رقابت‌هاي انتخاباتي ۲۰۲۴ كناره‌گيري كرد. پس از مناظره فاجعه‌بار بايدن با دونالد ترامپ شك‌ و ترديد‌هاي هم‌حزبي‌هاي رييس‌جمهوري نسبت به توانايي او بيشتر شد و تلاش‌ها براي بركناري‌اش از نامزدي دوچندان گشت.

پايان بايدن!

اقتصاد۲۴-در این میان، رهبران حزب دمکرات، از چاک شومر رهبر اکثریت سنا تا حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و نانسی پلوسی و باراک اوباما یک‌شبه با کودتایی علیه بایدن، او را مجبور به کناره‌گیری از نامزدی حزب کردند. به گزارش سی‌ان‌ان، تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی پس از تشدید فشار از سوی متحدان دموکراتش علیه او پس از مناظره ۲۷ ژوئن شدت گرفت. بایدن در اعلامیه استعفای خود که در شبکه ایکس منتشر کرد، نوشت: خدمت به عنوان رییس‌جمهور شما بزرگ‌ترین افتخار زندگی من بوده است در حالی که قصد نامزدی مجدد را داشتم، معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره‌گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رییس‌جمهور برای باقیمانده دوره ریاست‌جمهوری خود متمرکز شوم.

بایدن در اعلامیه بی‌سابقه خود درکمتر از چهار‌ماه پیش از انتخابات، در حالی کناره‌گیری خود را اعلام کرد که هم حزب دموکرات را در موقعیت ویژه‌ای قرار داده، و هم حزب جمهوری‌خواه را نسبت به رقیب جایگزین بایدن سردرگم کرده است. بایدن در پستی جداگانه در شبکه ایکس، به سرعت از کاملا هریس، معاون رییس‌جمهور برای نامزدی حزب و مقابله با ترامپ حمایت کرد و حزبش را تشویق کرد که پشت سر او متحد شود.

تقریبا ۳۰ دقیقه پس از اینکه او خبر پایان دادن به کارزار انتخاباتی خود را رسانه‌ای کرد، در باب هریس نوشت: امروز، می‌خواهم حمایت کامل خود را از کاملا [هریس]اعلام کنم تا نامزد حزب ما در سال جاری باشد. دوستان دموکرات! وقت آن است که گرد هم آمده و ترامپ را شکست دهیم. این اقدام پیشدستانه بایدن باعث شد کاملا هریس به اولین فرد جدی حزب برای نامزدی در کنوانسیون اوت در شیکاگو بدل شود. اعلامیه کناره‌گیری بایدن جدیدترین شوک به مبارزات انتخاباتی پر سر و صدا برای تصاحب کاخ سفید وارد کرد آن هم یک هفته پس از سوء‌قصد به ترامپ در پنسیلوانیا. به گزارش نیویرک تایمز، کناره‌گیری بایدن در نوع خود کم سابقه است: نامزد احتمالی یک حزب برای ریاست‌جمهوری هرگز به این اندازه نزدیک به انتخابات از رقابت خارج نشده است. رییس‌جمهور لیندون جانسون که در باتلاق جنگ ویتنام گرفتار شده بود، در مارس ۱۹۶۸ پس از انتخابات مقدماتی اعلام کرد که دیگر برای دوره دوم نامزد نخواهد شد. اما، تصمیم جولای بایدن پس از آن اتخاذ شد که بیش از ۱۴ میلیون دموکرات به حمایت از او در فرآیند اولیه رأی دادند.

کاملا هریس نیز در بیانیه‌ای از «اقدام فداکارانه و میهن پرستانه» بایدن ستایش کرد و گفت که او قصد دارد نامزدی حزبش را «کسب کند و برنده شود». هریس گفت: من تمام توانم را برای متحد کردن حزب دموکرات و مردم امریکا برای شکست دونالد ترامپ و برنامه افراطی او در پروژه ۲۰۲۵ به کار خواهم بست.

به گزارش اسوشیتدپرس، هریس در روز‌های آتی با فهرستی از چالش‌های سیاسی چالش‌برانگیزی روبه‌رو می‌شود: کسب آرای نمایندگان برای ادعای نامزدی حزب، انتخاب معاون، و تقویت محور کارزار سیاسی گسترده‌ای که برای بایدن فراهم شده و اکنون کلید آن در دستان هریس است. به گزارش نیویورک تایمز، هریس، در صورت انتخاب در ماه نوامبر، اولین زن و اولین فرد آسیایی‌تبار خواهد بود که رییس‌جمهور ایالات متحده می‌شود. آن طور که سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد، نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که حزب دموکرات در حال حرکت به سمت ائتلاف برای نامزدی هریس است. این موضوع حتی قبل از آن بوده است که هریس درباره تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌ها اظهارنظر کند. او حمایت‌های گروه سیاهپوست کنگره و بیل کلینتون، رییس‌جمهور سابق و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا را به دست آورده است. با این حال، باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین و نانسی پلوسی، رییس سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده به شکل قابل توجهی در باب حمایت از کاملا هریس برای نامزدی سکوت کرده‌اند. آن‌ها خواستار انتخابات آزاد در کنوانسیون ملی حزب دمکرات در ماه اوت در کمتر از یکماه دیگر هستند.

بیل و هیلاری کلینتون در حمایت از معاون رییس‌جمهور امریکا گفتند: مفتخریم که در حمایت از معاون رییس‌جمهور هریس به رییس‌جمهور بپیوندیم و هر کاری که بتوانیم برای حمایت از او انجام خواهیم داد. اما اوباما بدون هیچ حمایتی از نامزدی کاملا هریس، در بیانیه‌ای گفت: من اطمینان فوق‌العاده‌ای دارم که رهبران حزب ما می‌توانند روندی را ایجاد کنند که از میان آن یک نامزد برجسته ظاهر شود.


بیشتر بخوانید:شانس تاج گذاری کاملا؛ بررسی موقعیت‌های هریس برای جانشینی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


نیورک تایمز به نقل از آگاهان از برنامه گفتند تصمیم بایدن در حالی اتخاذ شد که او هفته گذشته پس از تشخیص بیماری کووید-۱۹ در خانه ساحلی خود در ایالت دلاور در قرنطینه بود و با حلقه کوچکی از معتمدان نزدیک و اعضای خانواده در مورد آینده سیاسی خود تبادل نظر می‌کرد و به هیچ روی قصد کناره‌گیری نداشت. بایدن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اواخر این هفته برای ارایه «جزییات» در مورد تصمیم خود خطاب به ملت صحبت خواهد کرد. به گفته افراد آشنا با برنامه‌های بایدن به اسوشیتدپرس، هریس صبح یکشنبه از برنامه‌های بایدن مطلع شد و ستاد انتخاباتی و کارکنان ارشد کاخ سفید دقایقی قبل از انتشار نامه کناره‌گیری از آن مطلع شدند. به گزارش نیویورک تایمز به نقل از نزدیکان بایدن، رییس‌جمهور امریکا در چند روز گذشته درباره آینده خود فکر کرده و این تصمیم را ساعاتی پیش از انتشار آن گرفته بود.

به عقیده ناظران انتخاباتی، اکنون، دموکرات‌ها باید فورا تلاش کنند تا طی هفته‌ها فرآیند انتخاب نامزدی را انسجام بخشند و رای‌دهندگان را در مدت زمان بسیار کوتاهی متقاعد کنند که نامزد آن‌ها می‌تواند از پس کار برآید و ترامپ را شکست دهد. ترامپ نیز کار راحتی ندارد: او باید بتواند با فرد جدیدی رقابت کند که ممکن است شناخت کافی از او نداشته باشد. ترامپ دست کم یک‌بار با جو بایدن رقابت داشته و از نزدیک با برنامه‌های او آشنا بود. اما نامزد جدید ممکن است برای کارزار ترامپ چالش‌برانگیز باشد.

پیش از این، بایدن آرای اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان ایالات و همه رقابت‌های نامزدی درون حزبی را، به جز یک ایالت، به دست آورد. این امر نامزدی او را رسمی می‌کرد. اما اکنون که کنار گذاشته شده است، همان نمایندگان آزاد خواهند بود تا از نامزد دیگری حمایت کنند. طبق قوانین مالی کارزار فدرال، هریس ۵۹ ساله به نظر جانشینی معمول است، عمدتا به این دلیل که او تنها نامزدی است که می‌تواند مستقیما کارزار بایدن را در مقام معاونش هدایت کند

فصل تازه هریس

به گزارش سی‌ان‌ان، کارزار انتخاباتی بایدن به‌طور رسمی نام خود را به «هریس برای ریاست‌جمهوری» تغییر داده است. این امر نشان می‌دهد کاملا هریس وارث کارزار سیاسی رییس‌جمهور امریکاست، و نشانه‌ای از مزیتی است که هریس در رقابت برای نامزدی دموکرات‌ها از آن برخوردار است. گروه‌های دموکرات، از جمله کمیته ملی دموکرات، نیز اسنادی را برای تغییر نام کمیته‌های مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالی به منظور نشان دادن نامزدی هریس، ثبت کردند. کنوانسیون ملی دموکرات‌ها قرار است در ۱۹ تا ۲۲ اوت در شیکاگو برگزار شود، اما این حزب پیش‌تر اعلام کرده بود که فراخوانی مجازی برای نامزدی بایدن قبل از شروع رسمی رسیدگی‌ها در کنوانسیون برگزار می‌کند. اینکه آیا نامزد‌های دیگر هریس را به چالش می‌کشند یا خیر، معلوم نیست: افرادی همچون گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، که سال گذشته به عنوان جایگزین احتمالی بایدن مطرح بود، و پیت بوتیگیگ وزیر حمل و نقل دولت بایدن که هم بایدن و هم هریس را برای نامزدی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ به چالش کشیده بود، یکشنبه حمایت خود را از هریس اعلام کردند. رییس کمیته ملی دموکرات، جیمی هریسون، در بیانیه‌ای گفت که این حزب فرآیندی شفاف و منظم را برای انتخاب نامزدی که بتواند دونالد ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد، انجام خواهد داد.

اندکی پس از اینکه جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که برای دور دوم نامزد نخواهد شد، رقیب جمهوری‌خواه او، دونالد ترامپ، گفت که بایدن متقلب شایسته نامزدی برای ریاست‌جمهوری نیست و شکست کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور در انتخابات نوامبر آسانتر است. ترامپ روز یکشنبه در شبکه اجتماعی تروث نوشت: همه اطرافیان او، از جمله پزشک و رسانه‌ها، می‌دانستند که او نمی‌تواند رییس‌جمهور شود و واقعا هم چنین نبود. ما در دوره ریاست‌جمهوری او بسیار متضرر شدیم. اما به سرعت آسیب‌هایی را که وارد کرده است، جبران خواهیم کرد و دوباره امریکا را شکوهمند می‌کنیم!

مانور ترامپ

همچنین، ترامپ در اولین واکنش خود به اظهارات بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت که فکر می‌کند شکست هریس در انتخابات آسان‌تر باشد. مشاوران و متحدان کارزار ترامپ به خبرنگاران گفته‌اند که نگران رویارویی با هریس نیستند، زیرا می‌توانند او را با سابقه رییسش، بایدن، به ویژه در مورد مهاجرت و تورم، گره زده و شکست دهند. این افراد گفتند تلاش خواهند کرد تا هریس و هر نامزد دیگری را با استناد به ضعف بایدن و حزب دمکرات با چالش جدی مواجه کنند. پسر ارشد ترامپ، دونالد ترامپ جونیور، پس از کنار گذاشتن بایدن در شبکه ایکس گفت که هریس «مالک تمام سابقه سیاسی طیف چپ جو بایدن است». تنها تفاوت این است که او حتی لیبرال‌تر و البته کم توان‌تر از جو بایدن است. کاملا هریس مسوول کنترل مرز شد، و ما شاهد بدترین تهاجم غیرقانونی مهاجران به درون مرزهای‌مان در تاریخ خود بودیم!.

برخی از رهبران حزب جمهوری‌خواه نیز خواستار استعفای بایدن از سمت ریاست‌جمهوری امریکا هستند. آن‌ها استدلال می‌کنند اگر بایدن نتواند برای انتخاب مجدد نامزد شود، نمی‌تواند به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده کار کند و شایسته نیست. الیز استفانیک، رییس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای گفت: او باید فورا استعفا دهد. جمهوری‌خواهان همچنین گفتند کارزار بایدن هفته‌ها به دروغ اصرار داشت که رهبر دموکرات‌ها قدرت آن را دارد در رقابت باقی بماند. اما با این حال، پس از اینکه بایدن تصمیم گرفت از انتخابات مجدد کناره‌گیری کند، به نظر پذیرفته است که شایستگی ادامه کار به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده را ندارد.

واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن از کارزار

همزمان، رهبران جهان به تصمیم جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی متزلزل خود پس از هفته‌ها فشار ناشی از نگرانی‌ها در مورد سن و وضعیت جسمانی و ذهنی‌اش واکنش نشان دادند. برخی از واکنش‌های بین‌المللی به خروج بایدن در زیر آمده است:

آیزاک هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل از بایدن به خاطر «دوستی و حمایت ثابت‌قدمش از اسراییلی‌ها در طول زندگی حرفه‌ای چندین دهه‌اش» تشکر کرد. هرتزوگ در پستی در شبکه ایکس اعلام کرد که بایدن، در مقام اولین رییس‌جمهور ایالات متحده که در زمان جنگ از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد، مفتخر به دریافت مدال افتخار از دست رییس رژیم اسراییل شد. هرتزوگ نوشت: بایدن به عنوان متحد ثابت‌قدم یهودیان، نمادی از پیوند ناگسستنی بین امریکایی‌ها و اسراییلی‌هاست.


بیشتر بخوانید:هریس و کلینتون؛ گزینه‌های احتمالی جانشینی بایدن در انتخابات آمریکا


ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کشورش به تصمیم سخت، اما قوی بایدن احترام می‌گذارد و از حمایت تزلزل‌ناپذیر او در تلاش برای دفع حمله روسیه سپاسگزار است. زلنسکی نوشت: ما همیشه از رهبری رییس‌جمهور بایدن سپاسگزار خواهیم بود. او در دراماتیک‌ترین لحظه تاریخ کشور ما از کی‌یف حمایت کرد، در جلوگیری از اشغال کشور از سوی پوتین به ما کمک کرد و در طول این جنگ وحشتناک به حمایت از ما ادامه داده است. وضعیت کنونی در اوکراین و تمام اروپا چالش‌برانگیز است، و ما صمیمانه امیدواریم که تداوم رهبری قوی امریکا مانع از موفقیت روسیه یا به ثمر نشستن حملاتش شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز که کشورش درگیر جنگ در اوکراین است، گفت که مسکو بیشتر بر پیروزی در جنگ اوکراین متمرکز است تا نتیجه انتخابات ایالات متحده. پسکوف به رسانه دولتی تاس گفت: برای ما رسیدن به اهداف عملیات نظامی فوق‌العاده [علیه اوکراین]به جای نتیجه انتخابات امریکا یک اولویت است.

کایر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در واکنش به استعفای بایدن از نامزدی گفت که به تصمیم بایدن احترام می‌گذارد و مشتاقانه منتظر همکاری با رییس‌جمهور امریکا در طول دوران باقی‌مانده ریاست‌جمهوری‌اش است. استارمر در شبکه ایکس نوشت: می‌دانم که همانطور که در طول دوران حرفه‌ای‌اش برجسته بود، بر اساس آنچه که اعتقاد دارد برای مردم امریکا بهترین تصمیم را گرفته است. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفت که «دوست» او بایدن دستاورد‌های زیادی برای کشورش، اروپا و جهان داشته است. شولتز در شبکه ایکس نوشت: به لطف بایدن، همکاری‌های ترانس آتلانتیک قوی‌تر شده است، ناتو منسجم‌تر است و ایالات متحده شریکی خوب و قابل اعتماد برای ما است. صدر‌اعظم آلمان افزود: تصمیم بایدن برای عدم نامزدی مجدد مستحق ستایش است.

چالش تازه دموکرات‌ها

با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت و حمایتش از کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور، دموکرات‌ها اکنون باید در اواخر سال انتخابات، تغییری بی‌سابقه در درون خود انجام دهند. دموکرات‌ها قرار است کنوانسیون خود را در ۱۹ تا ۲۲ اوت در شیکاگو برگزار کنند. رویدادی که قرار بود تاجگذاری بایدن باشد، اکنون به رقابتی آزاد بدل شده است که در آن تقریبا ۴۷۰۰ نماینده مسوول انتخاب پرچمداری جدید برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در پاییز خواهند بود. حتی با حمایت بایدن از هریس، مسیر پیش رو برای رهبران حزب دمکرات نه آسان است و نه روشن. پرسش‌های بی‌پاسخی در مورد تدارکات، پول و پیامد‌های سیاسی در قبال آینده نامزدی این حزب برای رقابت با ترامپ وجود دارد. بایدن در اوایل سال جاری در همه ایالت‌های مقدماتی و حزبی پیروز شد و تنها قلمرو ساموآی امریکا را از دست داد. حداقل ۳۸۹۶ نماینده متعهد به حمایت از وی شده بودند. قوانین کنونی حزب به بایدن اجازه نمی‌دهد که رای این نمایندگان را به نامزد دیگری منتقل کند. با این حال، از نظر سیاسی، حمایت او از کاملا هریس احتمالا در رای این نمایندگان به کاملا هریس تأثیرگذار است.

با کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها از لحاظ فنی با یک کنوانسیون رای آزاد شروع می‌کنند. اما به‌طور واقع‌بینانه، حمایت بایدن از کاملا هریس، دموکرات‌ها را به قلمرو تیره و تاری سوق می‌دهد. بار کنونی بر دوش هریس است که تقریبا ۴۰۰۰ نماینده از ایالت‌ها، مناطق و ناحیه کلمبیا، به علاوه بیش از ۷۰۰ به اصطلاح ابرنماینده، از جمله رهبران احزاب، برخی مقامات منتخب، و روسای جمهور و معاونان رییس‌جمهور سابق را با خود همراه کند. حتی قبل از اینکه بایدن تصمیم خود را اعلام کند، دموکرات‌ها گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا و گرچن ویتمر فرماندار میشیگان را به عنوان رقبای بالقوه علاوه بر هریس معرفی کردند. با این حال، برخی از دموکرات‌ها به‌طور علنی و بسیاری به صورت خصوصی استدلال می‌کردند که بالا بردن اولین زن سیاه‌پوست آسیایی تبار برای تصدی پست‌های ملی، بی‌معنا و چالش‌برانگیز خواهد بود.

به عقیده این گروه از رهبران حزب دمکرات، ریسک بسیار بزرگی است که در فرصت کم بتوان رای‌دهندگان سفید پوست دمکرات را قانع کرد به فردی سیاه پوست و آسیایی تبار رای دهند، به ویژه اینکه او محبوبیت بالایی نیز در نزد رهبران حزب ندارد. در این شرایط و حتی پیش از کناره‌گیری بایدن، دمکرات‌ها با چالش‌های کم سابقه‌ای مواجه بوده‌اند. انسجام در حزب جمهوی خواه همانقدر بالاست که تشویش در حزب دمکرات. ناظران هشدار می‌دهند در فرصت کوتاه برای تعیین نامزدی حزب، اختلافات در روز‌های آینده در میان دمکرات‌ها به اوج خود می‌رسد و این امر می‌تواند رای‌دهندگان، به ویژه افراد مردد با رای خاکستری را از نامزد دمکرات‌ها دلسرد کند.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

‌انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی با دیوار ۴ متری

۱۰ بازی برتر کامپیوتر را شناسید

سرپرست استقلال مشخص شد

فیلم/اصغر فرهادی چگونه فیلمنامه می‌نویسد؟

معرفی جنگنده اطلس چیتا

آمادگی اسکودا برای ارائه خدمات رایگان حقوقی به نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس

حمله رژیم صهیونیستی به خان یونس

با مشخصات و ویژگی‌های فیدلیتی آشنا شوید

سایه سنگین اتباع بیگانه بر نظام سلامت ایران

میشل اوباما یا کامالا هریس، کدام حریف ترامپ است؟

پشت پرده نفوذ «تکراری‌های سیاست‌پیشه» در چینش دولت پزشکیان؛ آیا جایی برای پیرمردها هست؟!

معاون رئیسی مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان می‌شود؟

عکس/ پیام مهم مسعود پزشکیان به مردم ناراضی

عکس/پیام تسلیت بهرام رادان در پی درگذشت سعید راد

طلا با لیدری دلار صعودی شد

تورم در ونزوئلا به یک درصد رسید!

اینفوگرافی/ آیا بیماری تب دنگی کشنده است؟

شناسایی افراد زیر خط فقر در ایران

نوش‌آفرین؛ از آغاز فعالیت هنری تا ازدواج با سعید راد + عکس

دلار به نیمه کانال ۵۸ هزار تومان برگشت

رقم دستمزد شکیرا برای خوانندگی در فینال کوپا آمریکا

دانشجویان بین المللی باید چه هزینه‌هایی را پرداخت کنند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳

اعلام اسامی نامزدهای تصدی وزارت اقتصاد

فیلم/کنایه عالیشاه به استقلالی شدن رضاییان

وزارت ارشاد: شغل خبرنگاری شامل مشاغل سخت است

بررسی عملکرد بهزیستی در دولت سیزدهم؛ از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون

فیلم/ایرج طهماسب بعد از مدت‌ها سکوتش را شکست

فیلم/ حرکت عجیب صداوسیما حین سخنرانی مسعود پزشکیان

زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی

فیلم/ حمله محسن هاشمی به رسایی بر سر استخر فرح!

فیلم/پزشکیان درباره تشکیل کابینه و فرصت طلبان چه گفت؟

فیلم/ خنده های مشهور و غیرقابل کنترل کاملا هریس

کاملا هریس کاندیدای نهایی حزب دموکرات شد

خبر رسمی بسیار عجیب پرسپولیس

استوری آتیلا حجازی درباره شرایط علی چینی +عکس

درخواست پرسپولیس برای افزایش سهمیه بازیکن خارجی

اعلام شرایط جدید خروج از کشور مشمولان سربازی

فیلم / ماجرای پرونده قضایی رائفی پور و موسسه مصاف چیست؟

گلایه مسعود پزشکیان از احزاب و گروه‌های سیاسی+ فیلم

برآورد افزایش قیمت مسکن در تهران طی ۳۰ سال گذشته

عکس/دیدار پزشکیان با وزرای دولت سیزدهم

بازار لوازم آرایشی در قبضه کالا‌های قاچاق

رکورد زنی فقر مسکن در ایران

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

چه كسي رييس ديوان محاسبات مي‌شود؟

چه کسی مسئول حادثه در شهربازی دریاچه چیتگر است؟

بالا گرفتن تنش در شورای شهر تهران بر سر برکناری زاکانی

فهرستی از آپارتمان‌های زیر قیمت تهران + جدول

جدیدترین قیمت خانه در یاسوج + جدول