تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

سردار رضایی: طرح نور حجاب تعطیل بردار نیست

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: ما در حوزه عفاف و حجاب وظیفه قانونی و تکلیف شرعی داریم، بنابراین طرح نور تعطیل‌بردار نیست.

سردار رضایی

اقتصاد۲۴-سردار قاسم رضایی در جلسه شورای تأمین استان قزوین اظهارکرد: استان قزوین مردمانی شریف، انقلابی و شهید پرور دارد، این استان سه هزار شهید را در ایام دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، این یک سرمایه است، ما هر چقدر در این استان کار کنیم، باز هم بدهکار این شهدا و این مردم انقلابی و شهیدپرور هستیم. استان قزوین نسبت به خیلی از استان‌های کشور استانی امن، آرام و کم‌جرم است، بستر‌هایی در استان وجود دارد که اجازه وقوع برخی جرایم را نمی‌دهد، فهم، فرهنگ و اعتقاد مردم موجب پیشگیری از وقوع جرم می‌شود، از سوی دیگر هماهنگی و انسجام بین مسئولان ذیربط و فداکاری همکاران انتظامی یکی دیگر از عوامل کم‌جرمی این استان است.

وی ادامه داد: ما باید ضعف‌های موجود را مشخص کنیم، ضعف را نقد کرده و برای رفع آن برنامه ریزی کنیم، برای مثال در بحث شرکت‌های خودرویی باید توجه داشت که چرا چنین اتفاقی در استان قزوین رخ داده است؟ چرا سازمان‌های متولی هشدار‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام نداده‌اند؟ باید از این موضوع به عنوان یک تجربه تلخ در کشور استفاده کرد تا دیگر اجازه تکرار چنین تجربیاتی داده نشود. لازم است عیب‌ها و ضعف‌های موجود بررسی و از ادامه آن‌ها پیشگیری شود، این مسئله بسیار حائز اهمیت است، باید کارگروهی تشکیل شده و بررسی کند چه سازمان‌هایی در بحث شرکت‌های خودرویی کم کاری کرده‌اند؟ این تجارب باید در اختیار سایر استان‌ها نیز قرار گیرد تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: اگر در استان قزوین برای برخی مسائل تدابیری اندیشیده نشود، این مشکلات ریشه‌دار خواهند شد، نخستین موضوع بحث حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز است، استفاده از سلاح غیرمجاز آثار و تبعات اجتماعی و امنیتی مخربی دارد، حتی در برخی موارد از سلاح‌های مجاز نیز استفاده غیرمجاز می‌شود. ما باید اشراف اطلاعاتی خود را نسبت به دارندگان سلاح‌های غیرمجاز بالا ببریم و اقدام به جمع آوری این سلاح‌ها کنیم، کسانی که سلاح غیرمجاز دارند باید بدانند نگهداری این سلاح‌ها جرم است، ما این آمادگی را داریم که اگر کسی سلاح خود را تحویل دهد در تخفیف مجازات به او کمک کنیم.

رضایی تصریح کرد: ما باید کاری کنیم کسی که سلاح غیرمجاز دارد احساس ناامنی کند، در این حوزه درخواست حمایت لحظه‌ای از مراجع قضائی داشته و نیازمند پیوست رسانه‌ای هستیم. در برخی استان‌ها بدعت‌هایی گذاشته شده و در مراسمی از قبیل عروسی و عزا تیراندازی صورت می‌گیرد و این را جزو آداب و رسوم تلقی می‌کنند، در صورتی که چنین بدعتی، خلاف و جرم است، همین بدعت‌ها سالیانه ده‌ها قربانی می‌گیرند.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور اظهارکرد: یکی دیگر از تهدید‌های جدی و بزرگ استان، وجود اتباع بیگانه غیرمجاز است، لازم است در این حوزه اقدامات فوری انجام شود، حضور اتباع بیگانه غیرمجاز جرم است، کارفرمایی هم که این اتباع بیگانه غیرمجاز را به کارگیری می‌کند، مجرم تلقی می‌شود، لازم است کارفرمایانی که اتباع بیگانه غیرمجاز را به کارگیری می‌کنند، اخطار جدی دریافت کنند. بحث جمع آوری و انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز نیازمند کار جمعی است، این موضوع باید در دستور کار شورای تأمین استان قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید:برگزاری دوره توانمندسازی نیرو‌های بسیج برای امر به معروف و نهی از منکر در مشهد


رضایی در رابطه با بحث مواد مخدر نیز گفت: ما تلاش را بر دستگیری و نگهداری خرده فروشان مواد مخدر گذاشته‌ایم، چرا که اغلب خرده فروشان مصرف کننده مواد مخدرند و با آزادسازی آن ها، آمار جرائمی مانند سرقت و زورگیری بالا می‌رود. در حوزه قاچاق مشروبات خارجی نیز لازم است علی الخصوص در ساعات پایانی شب ایست بازرسی‌های سیار در محور‌های مواصلاتی استان گذاشته شود، قاچاق مشروبات، هزینه‌های زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

تغییر دولت‌ها خللی در اجرای طرح نور به وجود نمی‌آورد

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در رابطه با طرح نور تأکید کرد: قانون ملاک کار ماست و با تغییر دولت‌ها خللی در اجرای این طرح به وجود نمی‌آید، برخورد با جرم مشهود از وظایف ذاتی انتظامی است، ما اسیر امواج نخواهیم شد، ما در حوزه عفاف و حجاب وظیفه قانونی و تکلیف شرعی داریم، لازم است شورای تأمین هم در راستای حمایت از این طرح گام بردارد، بنابراین طرح نور تعطیل‌بردار نیست، چرا که امر به معروف و نهی از منکر یکی فروع دین است و نمی‌توان فروع دین را تعطیل کرد.

وی تصریح کرد: بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد یکی از موضوعات جدی که به حقوق شهروندی آسیب زده و بار بسیار سنگینی برای نظام و باری مضاعف برای رده‌های قضائی و انتظامی ایجاد کرده این است که هزینه جرم هیچ تناسبی با جرم ندارد.

رضایی گفت: قوانین اثر بازدارندگی لازم را ندارند، این موضوع اقتدار پلیس را هم زیر سؤال می‌برد، این مسئله باید به عنوان مطالبه جدی شورای تأمین استان از دستگاه قانون‌گذار باشد، مجلس انقلابی باید پاسخگوی حقوق شهروندی باشد و به صورت چند فوریتی به این موضوع ورود کند. شورای تأمین باید مکاتبه‌ای را با مجلس داشته باشد و از نمایندگان استان در این حوزه مطالبه گری کنید، رسانه‌ها و خبرنگاران نیز توجیه شوند و در این حوزه مطالبه گری کنند، اگر بخواهیم هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهیم، باید قوانینی وضع شود که بازدارندگی لازم را داشته باشند، بی شک این یکی از کمک‌های ماندگار به نظام خواهد بود.

مجلس انقلابی مجازات‌ها را متناسب با جرایم وضع کند

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور همچنین در دیدار با امام جمعه قزوین نیز گفت: از مجلس انقلابی انتظار می‌رود قوانینی را وضع کند که مجازات‌ها با جرایم تناسب داشته باشندکه نیازمند یک مطالبه عمومی و جمعی است.


بیشتر بخوانید:تداوم کشمکش بر سر حجاب زنان؛ تبعات طرح نور و تصویب لایحه حجاب چیست؟


وی ادامه داد: از دیدگاه انتظامی و امنیتی لازم است روی برخی موضوعات دقیق‌تر کار شود، موضوع سلاح و مهمات غیرمجاز و حضور اتباع غیرمجاز دو مورد از مسائلی هستند که مشکلاتی را در کشور و در استان قزوین ایجاد کرده اند. حضور اتباع غیرمجاز در همه کشور‌های جهان جرم است، لازم است در کشور ما تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود، به ویژه کارفرمایانی که این اتباع غیرمجاز را به کارگیری می‌کنند باید توجیه شوند که کارشان جرم است. جرایمی که توسط اتباع غیرمجاز رخ می‌دهد، بار مضاعفی را برای مجموعه انتظامی و قضائی ایجاد می‌کند که لازم است اقدامات جدی در این خصوص صورت گیرد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات اولویت‌دار حوزه انتظامی مقابله با قاچاق و توزیع مواد مخدر و پیشگیری از سرقت و مقابله با آن است، این موارد هزینه بسیار گزافی را برای شهروندان، دستگاه قضائی و سازمان انتظامی ایجاد می‌کند. متأسفانه در کشور ما هیچ مجازاتی متناسب با جرم نیست، به این معنا که مجازات‌ها بازدارنده نیستند، این یکی از مسائل جدی است که هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند.

رضایی گفت: از مجلس انقلابی انتظار می‌رود از این حقوق شهروندی دفاع کنند، اصلی‌ترین حقوقی که نیاز است مجلس انقلابی به عنوان چند فوریتی در دستور کار خود قرار دهد، همین موضوع است که مجازات‌ها با جرایم تناسب داشته باشند. این‌ها نیازمند یک مطالبه جمعی و عمومی است، اگر مجازات‌های بازدارنده و قوانین سختگیرانه ایجاد شود کسی فکر ارتکاب جرم به سرش نخواهد زد، در این صورت میزان آرامش و احساس امنیت در جامعه ارتقاء می‌یابد و حقوق شهروندی نیز رعایت می‌شود، هزینه‌های صرف شده در این زمینه‌ها نیز به مراتب پایین می‌آید.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور اظهار کرد: در برخی استان‌ها در استفاده از سلاح بدعت‌هایی به کار گرفته اند که نام آن را فرهنگ و آداب و رسوم گذاشته اند، برای مثال تیراندازی تفریحی در مراسم عروسی یا تیراندازی در مراسم عزاداری بدعتی است که نام آن را فرهنگ می‌گذارند که هر ساله ده‌ها قربانی می‌گیرد، این تیراندازی‌ها جرم محسوب می‌شود و با مجرمان قاطعانه برخورد خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خرید جدید تراکتور قراردادش را فسخ کرد

مقصد یک پرسپولیسی مشخص شد

قیمت جدید گوشت اعلام شد

جمعی از روحانیون و علما با پزشکیان

فیلم/ بغض دختر سعید راد شکست؛ گریه تلخ در مراسم خاکسپاری پدر

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳

بررسی هزینه خرید سر ماه خانوار ۲ نفره در مرداد ۱۴۰۳+ جدول

کدام کشورها بیشترین میلیونر را دارند؟

اقدام عجیب و جنجالی استقلال علیه پرسپولیس

عکسی دیده نشده از نوش آفرین خواننده قدیمی

جهان، در روز اربعین شاهد جلوه‌ای از شکوه امام حسین (ع) خواهد بود

معرفی گران‌ترین خودروی ساخت ایران با قیمت ۲۲ هزار دلار+عکس

فیلم/چالش سفال گری المیرا شریفی مقدم روی آنتن زنده

اطلاعیه فرودگاه مهرآباد درباره مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

فیلم/ حضور پرتعداد افغانی‌ها در شیراز

آخرین وضعیت سربازی علیرضا بیرانوند و مهدی ترابی

فیلم/ آسیب و بحرانی که تیلور سوئیفت برای جهان دارد

هشدار به دولت؛ شنبه و یکشنبه را تعطیل کنید

عکس/فرزندان سعید راد در مراسم تشییع پیکر پدر

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

فیلم/هشدار‌های نارنجی هواشناسی برای کدام مناطق صادر شده است؟

عکس/استایل متفاوت پدر روح‌الله زم در خاکسپاری سعید راد

دور جدید کاهش قیمت خودرو در بازار

آخرین وضعیت صدور احکام همسان سازی بازنشستگان

عینک لاکچری همسر بهرام رادان از برند مشهور + عکس

عکس/ امضا اعتبارنامه مسعود پزشکیان توسط شورای نگهبان

بهاره رهنما این عکس عجیبش را تقدیم به جان و جهانش کرد!

فیلم/پزشکیان: وعده خاصی ندادم

آخرین وضعیت علی کریمی و استقلال

تغییر نام خیابان پاستور شرقی به نام رئیسی

بازار طلا نوسانی شد

سردار رضایی: طرح نور حجاب تعطیل بردار نیست

گزارشی از روند بازسازی ورزشگاه آزادی

فیلم/واکنش پزشکیان به افتادن لیوان آب و خیس شدن لباسش

افزایش ۶۸ درصدی حق بیمه و کاهش ۱۸ درصدی نسبت خسارت در مقایسۀ عملکرد فصل بهار سال جاری با سه‌ماهۀ ابتدایی ۱۴۰۳ شرکت بیمه سرمد

بدرقه سعید راد به سوی خانه ابدی

احتمال لغو اردوی پرسپولیس در هلند

عکس/ استوری تلخ جواد نکونام برای یک هوادار

کریم باقری به لیگ برتر برگشت؟

درویش بیخیال علیرضا بیرانوند نمی‌شود!

آغاز پیش فروش ۳ محصول سایپا + عکس

فیلم/ خوشحالی مهدی طارمی در مراسم رونمایی از پیراهن جدیدش

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۳

پرداخت رقم نجومی تراکتور برای مهدی ترابی

فیلم/عذرخواهی عجیب نماینده به خاطر طرح رفع فیلترینگ

ابراهیم رئیسی در دوران خدمتش چند مکالمه تلفنی با مقامات خارجی داشت؟

برترین دانشگاه های جهان

عکس/ پوستر تبلیغاتی شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰

سفر در زمان به هزارتوی ۲۰ ساله اقتصاد و بازار؛ چگونه از طلا ۸هزارتومانی به خانه ۸میلیاردی رسیدیم؟

عکس/ گریم متفاوت سارا بهرامی