اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: تیبا یکی از خودروهای تولیدی شرکت سایپا، یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در ایران است. این خودرو به عنوان یک مدل اقتصادی و مناسب برای استفاده شهری شناخته میشود که در حقیقت میتوان آن را نسخه بروزشده و ارتقایافته پراید دانست. تیبا در ابتدا مینیاتور نام داشت و در سال ۱۳۸۳ سایپا تصمیم گرفت خودرو ملیاش را با نام تیبا به بازار عرضه کند. طراحان سایپا برای خلق تیبا از هاچبک مشهور ایتالیایی یعنی لانچیا اپسیلون الهام گرفتند و این الگوبرداری در نمای جلو تیبا به وضوح مشخص است. در نهایت، نخستین نمونههای تیبا در سال ۱۳۸۹ به خریداران تحویل داده شدند. نسخه هاچبک تیبا یا همان تیبا ۲ هم از سال ۱۳۹۳ به بازار آمد و نسبت به برادر سدانش با استقبال بهمراتب بهتری روبهرو شد.
تیبا هاچبک یا همان تیبا ۲، محصول سال ۱۳۹۲ است. این هاچبک ایرانی برخلاف مدل صندوقدارش تنها دو تیپ SX و EX داشت که تیپ SX آن در سال ۱۳۹۶ کنار گذاشته شد. تیبا هاچبک نسبت به سایپا ۱۱۱، پیشرانه قدرتمندتر، ضرایب متفاوت جعبهدنده و ترمزهای قویتری دارد و در مجموع نیز محصول خوشفرمتری است. همچنین بهکار گیری فولاد با ضخامت بالا، درهای تقویت شده و ستونهای دوجداره باعث شده تا تیبا هاچبک، اندکی ایمنتر از ۱۱۱ باشد. عدم تامین گسترده قطعات یدکی، موضوعی است که هنوز برخی مشتریان تیبا هاچبک، از آن اطمینان ندارند. سایپا همچنین از بهار ۹۹ عرضه تیبا پلاس را شروع کرد؛ خودرویی که هم امکاناتش بیشتر از تیبا EX بود و هم ظاهرش اندکی با آن فرق میکرد. در قسمت آپشنها، تیبا پلاس به سنسور عقب و مولتی مدیا (با مانیتور و دوربین عقب) مجهز شده بود. در قسمت ظاهری نیز اضافه شدن باربند، شیشههای دودی عقب، سپر دو رنگ جلو و عقب، رینگ جدید، جلوپنجره با قاب استیل، آینههای جانبی طرح کوییک، حذف زه روی دربها، روکش چرم صندلی و نهایتا زیرپایی و کفپوش صندوق سه بعدی از مهمترین تغییرات تیبا پلاس هستند
یکی از مهمترین نتایج جانبی پروژه ارتقاء پلتفرم پراید در سال ۱۳۸۸، خلق محصول جدیدی بود که ابتدا «مینیاتور» و سپس «تیبا» نام گرفت. هم پراید و هم تیبا با پلتفرم مشترکی شکل گرفتهاند که البته به سبب طراحی متفاوت بدنه، تیبا ایمنتر به نظر میرسد هرچند که دلیل و سندی برای این ادعا نیست. تیبا در سالهای نخست عرضهاش، چهار تیپ مختلف داشت؛ تیپ SL بدون ایربگ، تیپ LX با ایربگ راننده، تیپ EX با دو ایربگ و نهایتاً تیپ SX که برخلاف سه تیپ دیگر، به تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی مجهز است. از سال ۱۳۹۶ به بعد نیز فقط تیپ SX تیبا قابل خریداری بود. اما سایپا از اوایل سال ۱۴۰۰، تیپ جدیدی برای تیبا صندوقدار معرفی کرد که نامش SX پلاس بود، اما در بازار به «تیبا آپشنال» معروف شد. در این تیپ جدید، شاهد پنج تغییر ظاهری هستیم: طرح قالپاقها تغییر کرده، زه کرومی به دور جلوپنجره خودرو کشیده شده، سپر تکرنگ جلو تبدیل به دو رنگ شده، قاب آینهها طرح کوییک شده و روی دربهای جلویی نیز برچسب گرافیکی TIBA PLUS اضافه شده است. به لحاظ آپشن نیز سایپا، چندین ویژگی جدید را به تیبا صندوقدار پلاس افزوده که مهمترین آنها عبارتند از: مانیتور لمسی با دوربین عقب، سنسور عقب، روکش چرم صندلی، کفپوش سه بعدی، شیشه دودی عقب، آینههای جانبی با تنظیم برقی و شیشه بالابر برقی عقب.
تیبا سدان و هاچبک از نظر فنی کاملاً یکسان هستند و هر دو ویژگیهای زیر را دارند:
• موتور: تیبا دارای موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر است که قادر به تولید قدرتی حدود ۸۷ اسب بخار است. این موتور از نوع بنزینی و با تکنولوژی DOHC ۱۶ سوپاپ است.
• گیربکس: این خودرو به گیربکس پنج سرعته دستی مجهز است.
• ابعاد: تیبا دارای طول حدود ۴۱۰۰ میلیمتر، عرض ۱۶۴۰ میلیمتر، و ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر است. فاصله بین محورهای این خودرو نیز حدود ۲۴۱۰ میلیمتر است.
• مصرف سوخت: مصرف سوخت ترکیبی تیبا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آن را به خودرویی اقتصادی و مناسب برای استفاده روزانه تبدیل میکند.
• ایمنی: تیبا دارای دو کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو) است و به ترمزهای ABS (سیستم ترمز ضد قفل) مجهز است.
• سیستم تهویه: این خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع است که باعث راحتی سرنشینان در شرایط مختلف آب و هوایی میشود.
• فضای داخلی: کابین تیبا طراحی سادهای دارد، اما برای یک خودرو اقتصادی، فضای کافی و مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند.
• دیگر امکانات: تیبا دارای امکاناتی، چون سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و رادیو، شیشههای برقی جلو و عقب، و آینههای جانبی برقی است.
تیبا که در رده خودروهای ساب کامپکت قرار میگیرد بر روی پلتفرم X۲۰۰ سایپا طراحی شده است. این خودرو به لحاظ طراحی از پراید بهتر است، ولی در مقابل بسیاری از خودروهای چینی و هندی حرفی برای گفتن ندارد. این اتومبیل سایپا، دارای چراغهای مثلثی و جلوپنجره کوچک است. سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی باعث متفاوت بودن این ماشین از پراید هستند. این اتومیبل طراحی خارجی خاصی ندارد و نسبت به قیمت، میتوان آن را قابل قبول دانست.
در طراحی داخلی کابین تیبا و در قسمت داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است که سر و صدای خشکی آن، بعد از مدتی گوشخراش است و این یکی از نقاط ضعف این اتومبیل تولید سایپا محسوب میشود. اتاق این ماشین با پراید تفاوتهای چشمگیری ندارد. از تجهیزات و امکانات ایمنی این ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• کیسههای هوا راننده و سرنشین جلو
• سیستم تهویه
• چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور
• آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
• سیستم ضد سرقت
• قفل مرکزی
• گرمکن شیشه عقب
• چراغ مهشکن جلو، عقب و چراغ خطر سوم
• ریموت کنترل
• رادیو پخش USB +
• جالیوانی روی کنسول جلو
• ساعت دیجیتال
• قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده
• کمربندهای ایمنی جلو
• برف پاککن جلو با دور قابل تنظیم
• درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل
• چراغ هشدار دهنده عیبیاب موتور
تیبا آپشنهایی به عنوان تجهیزات اختیاری و سفارشی برای این خودرو قرار داده است که این تجهیزات شامل: آینههای جانبی، شیشه بالابر برقی عقب، کیت گازسوز و رینگ آلومینومی R۱۴ است.