اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: خودروی شاهین یکی از محصولات شرکت سایپا است که به عنوان یکی از خودروهای جدید و مدرن در بازار ایران شناخته میشود. این خودرو در دستهبندی خودروهای سواری متوسط قرار میگیرد و با طراحی مدرن و امکانات متنوع عرضه میشود. خودروی شاهین با توجه به طراحی جدید، امکانات مناسب و قیمت معقول، در بازار ایران به عنوان یک گزینه مطلوب برای مشتریان به شمار میآید. این خودرو به دلیل ویژگیهای فنی و راحتی مناسب، به خصوص برای خانوادهها و کسانی که به دنبال خودرویی با کارایی بالا و مصرف سوخت مناسب هستند، جذابیت دارد. اولین بار در سال ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودروی شیراز، شرکت سایپا از یک خودرو بنام رهام رونمایی کرد و ادعا کرد که در طراحی آن از پرنده شاهین الهام گرفته است. یک سال بعد نیز سایپا به پیشنهاد فعالان محیط زیست و در حمایت از حفاظت از پرنده شاهین، نام خودروی رهام را به ماشین شاهین تغییر داد و تولید آن از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. در زیر به برخی از مشخصات و ویژگیهای خودروی شاهین اشاره میشود.
مهمترین مشخصات فنی ماشین شاهین سایپا به شرح ذیل است:
• موتور: شاهین دارای موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که توان تولید قدرتی حدود ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر را دارد. این موتور با استفاده از توربوشارژر به بهبود کارایی و افزایش قدرت کمک میکند.
• گیربکس: این خودرو به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است و نسخههای اتوماتیک آن نیز معرفی شدهاند.
• ابعاد: طول شاهین حدود ۴۴۶۰ میلیمتر، عرض ۱۷۷۱ میلیمتر، و ارتفاع آن ۱۴۹۰ میلیمتر است. فاصله بین محورهای این خودرو نیز حدود ۲۶۵۰ میلیمتر میباشد که فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند.
• مصرف سوخت: مصرف سوخت ترکیبی شاهین حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، که با توجه به موتور توربوشارژر، مصرف مناسبی به شمار میآید.
نکته فنی: در ابتدا قرار بود که خودروی شاهین با موتور BM۱۶ برلیانس تولید شود، اما به دلیل خروج برلیانس در سال ۹۷ به دلیل تحریمها از ایران، در نهایت تصمیم سایپا استفاده از موتور M۱۵-T در شاهین بود. موتور M۱۵-T توربو شارژ با گذراندن استاندارد یورو ۵ اروپا کاملاً متفاوت با موتورهای بکاررفته در تیبا و کوییک یا ساینا است.
خودرو شاهین از امکانات خوب و قابل قبولی برخوردار است. این خودرو مجهز به سانروف است و استارت دکمهای دارد. از نظر ایمنی این خودرو مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است. اما همچنان خبری از کیسههای هوای جانبی در این اتومبیل نیست. خودرو دارای ایموبیلایزر، ایزوفیکس و سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی است. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هم میتوان به سیستم هشدار دهنده امنیتی، دوربین عقب و ترمز ABS و EBD اشاره کرد.
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، شاهین دارای امکانات زیر نیز است:
• ورود بدون کلید PEPS
• سیستم صوتی مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی و پورت USB
• سنسور پارک دنده عقب
• کنترل صدا از روی فرمان
• تهویه اتوماتیک
• دستگیره آسان بازشو
• کلید تاشونده
• سیستم کنترل فشار باد تایر
• نشانگر تعویض دنده
• دی لایت
• اتو لایت
• چراغ همراهی تا در منزل
• مهشکن جلو و عقب
• سیستم ناوبری
• نمایش دمای هوای بیرون
• شیشه بالابر برقی درها
• کامپیوتر سفری
صندلی راننده در شاهین ۶ حالته و صندلی سرنشین جلو ۴ حالته است و تغییر حالت به صورت مکانیکی انجام میشود.
اولین سری شاهین با جعبه دنده دستی عرضه شد و سپس سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس CVT معرفی کرد. هر دو خودروی شاهین اتوماتیک و دستی دارای پیشرانه CVT از نوع M۱۵ توربو هستند. گیربکس CVT موجب انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو میشود. البته شاهین اتوماتیک و شاهین دستی با توجه به نوار کرومی دور جلو پنجره، لوگوی CVT و توربو روی گلگیر جلو و رینگهای مشکی هم با تفاوت دارند. در کابین شاهین اتوماتیک هم تغییراتی مانند وجود دسته دنده بسترن با تزیینات کرومی، استفاده از ترکیب رنگ مشکی و کرم، قاب کرومی کیلومترشمار دیده میشود که در شاهین دستی وجود ندارد. همچنین در مدلهای جدیدتر نمایشگر خودرو بزرگتر است و دارای دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل نیز هستند. شاهین پلاس جدیدترین محصول تولید شرکت سایپا است که دارای پیشرانه ۶ سرعته اتوماتیک و موتور TU۵P است. شاهین CVT پاییز ۱۴۰۱ عرضه شد و شاهین پلاس اتوماتیک در زمستان ۱۴۰۲ به فروش رسید.
طراحی ظاهری
این خودروی جدید سایپا طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی نسبت به پراید و تیبا دارد که ترکیب آن با جدید بودنش در بازار موجب جلب توجه میشود. در نمای جلو آن یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما میافزایند. این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده میشود و خطوط بالا و پایین دربها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شدهاند. تنها ایراد این نمای احتمالاً رینگهای ۱۵ اینچی است که برای ابعاد بدنه کوچک هستند و به غیر از آن، ارتفاع عقب نیز بیشتر از چیزی است که باید باشد و به نمای کناری شاهین فرمی خرگوشی شکل داده است. در نمای عقب این خودروی زیبای سایپا خطوط نرم جای خود را به خطوط تیزتری دادهاند و فرم طراحی چراغهای و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب ماشین شاهین نیز زیباست و چراغهای دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای این خودرو فراهم میسازند.
طراحی داخلی
طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دندهای و چه در شاهین اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است. اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست. کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیکهای خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع ۳ شاخه است که روی آن کلیدهای اینترفیس قرار گرفتهاند، اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.
کنسول میانی داشبورد محل قرار گیری یک مانیتور است که سیستم مولتی مدیا و ناوبری خودرو از طریق آن قابل دستیابیاند و کیفیت خوبی نیز دارد. پایینتر از آن پنل تهویه مطبوع قرار دارد که اتوماتیک، اما تک منطقهای است. فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملاً مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادارتر است. اما متاسفانه صندلیهای ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد.