تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
ماجرایی که با یک ترور در شمال تهران دوباره بر سر زبان‌ها افتاد

ترور تهران و ابهام‌ها درباره یک پروژه نفوذ؛ آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه

آيا ترور اسماعيل هنيه، برآمده از پروژه نفوذ دشمنان بوده يا اينكه ريشه‌هاي بروز اين ترور را بايد در ساير قلمروها جست‌وجو كرد؟ اين پرسشي است كه اين روزها ابهامات بسياري را در افكار عمومي كشور ايجاد كرده و ضرورت پاسخگويي به آن به‌شدت احساس مي‌شود.

ترور اسماعيل هنيه

اقتصاد۲۴-حجم ابهامات و تناقضات در خصوص این پرسش به اندازه‌ای است که حتی در درون پارلمان کشور نیز یک صدای واحد و یک سناریوی مشخص در خصوص این پرسش وجود ندارد. در واقع نمایندگان دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضادی را درخصوص ریشه‌های این رخداد مطرح می‌کنند؛ گروهی از نمایندگان از احتمال دخالت برخی نفوذ‌ها در این ترور صحبت کرده و در مسیر معکوس، نمایندگان دیگری اساس تئوری «نفوذ» در سیستم امنیتی را یکسره بلاموضوع ارزیابی می‌کنند.

دیروز ابتدا احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در گفتگو با دیده‌بان از «آلودگی، نفوذ و شکاف» در نظام امنیتی کشور صحبت کرد و ۲ سناریو را در این زمینه محتمل دانست؛ سپس ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دوازدهم به نقل از معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه، اعلام کرد در حادثه ترور هنیه اساسا موضوع نفوذ مطرح نبوده است.

بخشایش اردستانی در بیان یکی از سناریو‌های مدنظر خود می‌گوید: «عده‌ای عوامل نفوذی در داخل ایران در حوالی همان ایستگاه شماره ۲ توچال مستقر شده و با سلاحی شبیه موشک، محل اقامت شهید هنیه را زده‌اند.»، اما ابراهیم رضایی سخنگوی همان کمیسیون این ایده را از اساس زیر سوال برده و ضمن رد فرضیه نفوذ و آلودگی در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اعلام کرد: «موضوع در دست بررسی‌های تکمیلی است!» بخشایش اردستانی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده است که چطور محل اقامت اسماعیل هنیه لو رفته و به اطلاع دشمنان رسیده است، توضیح داد: «متاسفانه در نظام امنیتی - اطلاعاتی کشورمان شکاف‌ها و آلودگی‌هایی وجود دارد و این آلودگی‌ها محصول امسال و پارسال نیست، بلکه شاید در طول ۷ تا ۸ سال گذشته ایجاد شده است و به نظر می‌رسد که مهم‌ترین علت آن هم، موازی‌کاری‌هایی است که در حوزه اطلاعاتی کشورمان انجام می‌شود.»

اما در میان این اظهارنظر‌های متضاد، در غیاب اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف و ورود رسانه‌های مستقل ایرانی به موضوع، بسیاری از رسانه‌های بیرون از کشور به طرح موضوعاتی می‌پردازند که ظاهرا کمترین‌نسبتی با واقعیت‌ها ندارند. اعتماد با توجه به اهمیت موضوع، سراغ کارشناسان صاحب‌نظر در این حوزه رفته تا دیدگاه‌های آنان را در این زمینه جویا شود:

حشمت‌الله فلاحیت پیشه: شناسایی زنجیره نفوذ ضروری است

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با اعتماد، اما از زاویه متفاوتی به بحث ورود کرده و ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با تحرکات دشمنان می‌گوید: «معتقدم مهم‌ترین سناریویی که در خصوص ترور هنیه باید به آن توجه شود، سناریوی نفوذ است. موضوعی که لازم است از منظر تحلیلی مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد. امیدوارم سناریو‌هایی که برخی کارشناسان در صدا و سیما و برخی رسانه‌های رادیکال مطرح می‌کنند برای فرار از پاسخگویی‌ها نباشد. به هر حال هیچ کشوری در سطح جهان به اندازه ایران دشمن و معاند ندارد، به همین دلیل هم نهاد‌های امنیتی و انتظامی در کشور بیشترین بودجه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، به همین دلیل زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد که در آن نقش نفوذ در آن برجسته می‌شود، پرسش‌های بسیاری در افکار عمومی شکل می‌گیرد. متاسفانه اخیرا در صدا و سیما فرضیه‌هایی در خصوص حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه مطرح شد که هم باعث سردرگمی است و هم جامعه را با آسیب روانی مواجه می‌کند. عده‌ای از شلیک موشک از داخل یا خارج کشور صحبت می‌کنند. برخی فرضیه همیشگی ریزپرنده‌ها را مطرح می‌کنند. برخی اخبار حاکی از حضور هواپیمای جنگنده است و گروهی از رسانه‌های خارجی هم درباره بمب‌گذاری در ساختمان یاد شده سخن می‌گویند. اما اتفاقی که رخ داده آن است که دریکی از حفاظت‌شده‌ترین مناطق کشورمان (پایتخت) تروری ناجوانمردانه صورت گرفته که افکار عمومی را جریحه‌دار ساخته است.


بیشتر بخوانید:بازخواست سازمان بورس؛ چرا بورس در روز چهارشنبه تعطیل نشد؟/ تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اثر روانی خود را از دست داده است


این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه می‌دهد: «امروز همان افراد و جریاناتی که سعی دارند با طرح برخی مسائل حیثیتی کشور را وارد فضای سریع انتقامی کنند، کوچک‌ترین نقدی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در این خصوص ارایه نمی‌کنند. بسیاری از روزنامه‌های جناح راست، افراد و گروه‌ها، سعی دارند، فشاری را ایجاد کنند تا کشور به سرعت وارد فاز انتقامی شود، اما این رسانه‌ها و جریانات هرگز این پرسش را مطرح نکرده‌اند که چرا جنبه‌های امنیتی مساله به درستی ارزیابی نشده بود و چرا هنوز شفاف‌سازی‌های لازم صورت نگرفته است.»

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه مدتی قبل یکی از مسوولان دولت سیزدهم با صراحت اعلام کرد همه دامنه‌های نفوذ صهیونیست‌ها در کشور را کشف و خنثی کرده است، می‌گوید: «اما رخداد‌هایی شبیه ترور شهید هنیه نشان می‌دهد، هنوز باگ‌های امنیتی خاصی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برای برطرف ساختن آن‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد. اساسا یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم توجه به همین خلأ‌ها و کاستی‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.»

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه فردی در رسانه ملی حاضر شد و فرضیه‌هایی را مطرح کرد که از سوی مسوولان تکذیب شد، ادامه داد: «افرادی در برنامه‌های زنده صدا و سیما باید حضور پیدا کنند که از زمینه‌های حرفه‌ای و تخصصی لازم برای تشریح موضوع برخوردار باشند. ایران قبلا از تاخیر در روند اطلاع‌رسانی رخدادها، آسیب‌های بسیاری را متحمل شده است. این آسیب‌ها نباید تکرار شود و مسوولان هرچه سریع‌تر باید ابتکار عمل در اطلاع‌رسانی را در دست بگیرند. زمانی که خلأ و شکافی در اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد، این رسانه‌های خارجی هستند که سکان هدایت ابتکار عمل رسانه‌ای را به دست می‌گیرند و فرضیه‌های غیر واقعی را مطرح می‌کنند. طرح این فرضیه‌های متعدد باعث بروز برخی اختلافات شده است. کار به جایی می‌رسد که آقای قدومی نماینده حماس در تهران به اظهارات کارشناس صدا و سیما اعتراض کرده و خواستار روشنگری در این خصوص می‌شود.»

فلاحت پیشه در پایان خاطرنشان می‌کند: «در جمع‌بندی باید بگویم که واگذار کردن اصل موضوع به یکسری برنامه‌سازی‌های رسانه‌ای در صدا و سیما، یک آفت امنیتی است. مسوولان دولت سیزدهم و سایر نهاد‌های مسوول، می‌بایست در این زمینه اطلاع‌رسانی شفافی صورت دهند و اجازه ندهند افکار عمومی تحت تاثیر فرضیه‌های مختلف رسانه‌های خارجی قرار گیرد. در وهله نخست ایران باید عوامل احتمالی نفوذ را شناسایی و راه دسترسی آن‌ها به حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی را مسدود سازند. از سوی دیگر باید توجه داشت، از بیان دیدگاه‌هایی که کشور را به سمت جنگ سوق می‌دهد، خودداری کنند. بخشی از پروژه نفوذ ممکن است از این طریق جاری و ساری شود. افراد و جریاناتی که کشور را به سمت قلمرو‌های ناشناخته سوق می‌دهند در راستای منافع دشمنان کشور عمل می‌کنند نه منافع ملی ایران.»

سید جواد حسینی‌کیا: سندی در خصوص وجود نفوذی‌ها در دست نیست

نماینده مردم سنقر در مجلس دوازدهم در گفتگو با اعتماد در خصوص دیدگاه‌های متفاوتی که در خصوص وجود یا عدم وجود نفوذی‌ها در پرونده ترور اسماعیل هنیه مطرح شده، می‌گوید: «این روز‌ها اظهارنظر‌های مختلفی درباره پروژه نفوذ در خصوص ترور شهید اسماعیل هنیه مطرح می‌شود که هیچ سند و مدرکی در خصوص آن ارایه نمی‌شود. مسوولان ذیربط هم در مجلس اعلام کرده‌اند که این ترور ارتباطی با مساله نفوذ نداشته است. مبتنی بر اظهارات و دیدگاه‌هایی که توسط مقامات امنیتی و نظامی مطرح می‌شود، ردپایی از پروژه نفوذ در این پرونده مشاهده نشده است. بنابراین ضرورتی ندارد که بر این مقوله دامن زده شود.»


بیشتر بخوانید:شکوفایی صندوق‌های طلا در روز خونین بورس/ آمادگی طلای ۱۸ عیار برای ۴ میلیونی شدن/ سبز شدن ادامه صعود طلای جهانی در گرو واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه


حسینی‌کیا ادامه می‌دهد: «به هر حال جنگ قدرت است و گاهی اوقات دشمن از فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که دارد سوءاستفاده می‌کند و دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زند. ایران اسلامی، اما مقتدر است و پاسخ کوبنده‌ای به این حرکت تروریستی رژیم صهیونیستی می‌دهد. موضوع مهم پاسخ کوبنده ایران خواهد بود، پاسخی که همراه با عقلانیت و در راستای منافع ملی ایران خواهد بود.»

این نماینده یادآور می‌شود: «ما باید به این سمت حرکت کنیم و ضرورت ندارد، فضای داخلی را با تئوری‌های مرتبط با احتمال وجود نفوذ تحت‌الشعاع قرار دهیم. مساله کانونی این است که صهیونیست‌ها اسماعیل هنیه میهمان ایران را به شهادت رسانده‌اند و ایران باید به این حرکت پاسخ بدهد. بدون تردید مانند نمونه‌های قبل، ایران پاسخ کوبنده‌ای می‌دهد و شرایط به نفع ایران تغییر می‌کند.»

حسینی‌کیا می‌گوید: «لازم است وزرایی که برای حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی به مجلس معرفی می‌شوند، ابتدا باید در حوزه‌های امنیتی صاحب تجربه با‌شند، منطقه را خوب بشناسند و به ظرفیت‌های داخلی کشور اشراف داشته باشند. این وزرا باید به جا مدیریت کرده، جهانی فکر کنند و هم میدانی تصمیم بگیرند. رویکرد مجلس هم نسبت به این وزرا مثبت بوده و مبتنی بر شاخص‌هایی که رهبری فرموده‌اند با دولت منتخب همراهی می‌کند.»

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رکوردزنی صادرات زمزم ایران به ۲۳ کشور جهان

فیلم/ سخنان عجیب نماینده مجلس درباره کشته شدن نتانیاهو

با جنگنده J۳۱، نسخه چینی F۳۵ آمریکایی آشنا شوید

فیلم/ بنای هزارساله گنبد عالی ابرکوه سلجوقی در شهر ابرکوه

محسن پورسیدآقایی گزینه تصدی وزارت راه کیست؟

سرمایه «ومدیر» ۱۸۹ درصد افزایش یافت

فیلم/ قهوه با ما چه‌کار می‌کند؟

فیلم/ زیبایی متحیرکننده طبیعت چهارمحال بختیاری

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

فیلم/ لحظه فرار نخست وزیر بنگلادش

فیلم/ بنگلادش جهان را با سرنگونی دیکتاتور غافلگیر کرد

برداشت برنج از شالیزار‌های مازندران

فیلم/ زیبایی حیرت انگیز دریاچه چورت ساری

فیلم/ نخست وزیر بنگلادش از کشور فرار کرد

فیلم/ آبروریزی اینترنشنال در آنتن زنده تلویزیون

فرود آرام طلای ۱۸ عیار با لیدری اونس جهانی

بهترین فیلم‌های جاسوسی براساس واقعیت کدامند؟

صعود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

صادرات ترکیه به اسرائیلی‌ها صفر شد + عکس

فیلم/ روایت عجیب ضرغامی از جلسه شورای عالی فضای مجازی

فیلم/ هشدار قاطع سردار سلامی به اسرائیل

بلاتکلیفی خانه جامعه شناسان؛ جزئیات جدید ماجرای پلمب مرکز آموزش انجمن جامعه‏‌شناسی ایران

گزارش بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

مفهوم بازار خرسی در بورس چیست و دستورالعمل سرمایه‌گذاران در این دوره چه باشد؟

معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور پزشکیان+ عکس

ماجرای افزایش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین چیست؟

ارزش سهام عدالت امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ +جدول

اعلام میزان یارانه نقدی مرداد ماه ۱۴۰۳

قیمت جدید سیمان امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

احمد میدری گزینه تصدی‌گری وزارت کار کیست؟

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

قیمت گوشت قرمز امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

افزایش قیمت گوسفند زنده در بازار+ جدول

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل

فیلم/ ۱۵ درصد طبقه متوسط فقیرتر شدند

آیا پرویز فتاح به کابینه پزشکیان خواهد رسید؟

کاهش ساعت کاری مراکز دولتی در ۱۵ استان کشور

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

جدیدترین وضعیت آپارتمان‌های چیتگر و مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران!

فیلم/ وقتی صداوسیما هم به وضعیت آزادی طعنه می زند

فیلم/ ترکیه چطور با ذخایر معدنی کمتر بیش از ایران صادرات دارد؟

فیلم/آتش گرفتن یک خودرو بخاطر گرمای هوا!

جدیدترین قیمت اجاره خانه در باغ فیض + جدول

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

چک الکترونیک بانک سینا ارائه می‌شود

فیلم/دو گزینه اهل سنت چند قدمی ورود به دولت پزشکیان

موج اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران + سند

فیلم/ جزییات لحظات پس از ترور هنیه به شهادت یک شاهد عینی