تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

رخنه اصولگرایان در دل دولت اصلاح طلبان

مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس ارائه داد تا مجلس در روز‌های آینده درباره رأی اعتماد به آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. پزشکیان توانست با تکیه به حمایت اصلاح‌طلبان و پایگاه رأی آن‌ها از رقبای اصولگرایان خود پیشی بگیرد و رأی‌دهندگان در میان قالیباف، جلیلی، قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی که یکسره اصولگرا بودند به پزشکیان رأی دادند به امید تغییر وضع موجود

دولت اصلاح طلبان

 اقتصاد۲۴- مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس ارائه داد تا مجلس در روز‌های آینده درباره رأی اعتماد به آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. پزشکیان توانست با تکیه به حمایت اصلاح‌طلبان و پایگاه رأی آن‌ها از رقبای اصولگرایان خود پیشی بگیرد و رأی‌دهندگان در میان قالیباف، جلیلی، قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی که یکسره اصولگرا بودند به پزشکیان رأی دادند به امید تغییر وضع موجود؛ گزاره‌ای که خود پزشکیان هم در مناظره‌های انتخاباتی بر آن تأکید می‌کرد و می‌گفت که می‌خواهد صدای ناراضیان باشد، حتی آن‌هایی که رأی نداده‌اند. در ادامه مسیر اصولگرایان که خود را بازنده میدان می‌دیدند سعی کردند با فشار بر پزشکیان طرح دولت ائتلافی را مطرح کنند تا از این رهگذر بتوانند سهمی در دولت داشته باشند، اما مقامات ارشد تیم پزشکیان اعلام کردند که دولت پزشکیان ائتلافی نخواهد بود و بناست دولت وفاق ملی تشکیل شود که در آن سهم‌خواهی جایی نخواهد داشت.

همه این‌ها باعث شد تا انتظارات از پزشکیان در معرفی کابینه بالا برود و چنین برداشت شود که او کابینه‌ای تحول‌خواه را به مجلس معرفی می‌کند که اگر یکسره از نیرو‌های اصلاح‌طلب نباشد، اما دستِ‌کم با تکیه بر نیرو‌های عملگرا، میانه‌رو و البته اصلاح‌طلب چشم‌انداز آینده مسیری متفاوت از گذشته باشد، اما با معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در روز یکشنبه ۲۱ مرداد انجام شد، چنین انتظاری به طور کامل محقق نشد.

برخی وزرای پیشنهادی دولت تنها هیچ سابقه اصلاح‌طلبانه‌ای ندارند بلکه اساسا هیچگاه در زمره نیرو‌های اعتدالی هم محسوب نمی‌شده‌اند و بعضا هیچ سابقه اجرایی هم نداشته‌اند. برخی از وزرای پیشنهادی هم که در دولت سیزدهم همان مسئولیتی را داشته‌اند که حالا پزشکیان هم برای آن مسئولیت معرفی‌شان کرده‌اند.

با بررسی اسامی وزرای پیشنهادی مشاهده می‌کنیم که سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت رئیسی هم همین مسئولیت را داشته است. امیر‌حسین رحیمی که او هم در دولت سیزدهم وزیر دادگستری بوده است.

عباس علی‌آبادی هم که حالا برای وزرات نیرو پیشنهاد شده، در دولت قبل وزیر صمت (صنعت، معدن، تجارت) بوده است. علیرضا کاظمی هم به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده که او نیز در سال ۱۴۰۰ و بعد از آنکه وزیر پیشنهادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد با حکم سید ابراهیم رئیسی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد.

احمد دنیامالی هم که حالا به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده، در همه این سال‌ها یکی از سرسخت‌ترین حامیان قالیباف بوده و در دوره محمود احمدی‌نژاد معاون وزارت راه بوده است و حتی در همین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به قالیباف رأی داده است. رأی دادن به رقیب رئیس‌جمهور طبیعتا ایرادی ندارد، اما سابقه دنیا مالی و رأی اخیرش نشان می‌دهد نگاهش به عرصه سیاسی و اجرایی کاملا نزدیک به قالیباف بوده و هست و مشخص است که او نمی‌تواند خاستگاه تحول و تغییر را در حوزه مسئولیت خود محقق کند.

تقریبا یک چهارم وزرای پیشنهادی پزشکیان، در دولت رئیسی حضور داشته‌اند که سهم قابل ملاحظه‌ای به اصولگرایان و آن هم اصولگرایان دولت رئیسی که معمولا از جنس پایداری‌اند است. دنیامالی هم شاید سهم قالیباف از دولت پزشکیان باشد.

البته تعدادی از وزرای پیشنهادی هم نزدیک به جریان اعتدالی‌اند مانند عباس عراقچی، محمدرضا صالحی امیری و احمد میدری. البته علیرضا نوری قزلچه را هم شاید بتوان به تعبیری نزدیک به نیرو‌های میانه‌رو و اعتدالی در نظر گرفت.

جالب است که فقط محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد را باید چهره‌هایی اصلاح‌طلب در نظر بگیریم. در واقع اصلاح‌طلبان چهره‌هایی کمتر حتی از اصولگرایان در دولت مسعود پزشکیان دارند.

چنین ترکیبی یک مخاطره بزرگ را به وجود می‌آورد؛ آنکه باتوجه به حضور اصولگرایان در دولت پزشکیان، ممکن است نیرو‌های رادیکال در ادامه مسیر بخواهند دولت چهاردهم را تحت فشار قرار دهند و پزشکیان برای راضی‌کردن آن‌ها عملا بخشی از تصمیم‌گیری‌های دولت را به اصولگرایان و چه بسیا رادیکال‌های آن‌ها واگذار کند و آن‌ها هم گام‌به‌گام جلو بیایند؛ همان اتفاقی که در دولت حسن روحانی رخ داد. روحانی به نوعی وقتی وزارت کشور را به رحمانی فضلی سپرد، سهم اصولگرایان را داد که شاهد بودیم رحمانی فضلی طول دوره وزارتش در تعارض با مشی کلی دولت حرکت می‌کرد و عملا رویکرد وزارت کشور در حوزه عمومی به هیچ‌وجه منطبق با مشی اعتدالی دولت یازدهم و دوازدهم نبود. حالا سهم اصولگرایان نه یک وزارتخانه که چند وزارتخانه است که می‌تواند باعث مخاطراتی برای دولت شود که مهم‌ترینش از دست‌دادن سرمایه اجتماعی حامی پزشکیان است.

دولت در مقطع کنونی کاملا بر اساس سهم‌خواهی جریان‌های سیاسی چیده شده است موضوعی که صدای برخی از اصلاح‌طلبان را هم در آورده است مثلا ساعتی بعد از انتشار اسامی وزرای پیشنهادی آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «‏در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روند‌های ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.»

پروانه سلحشوری هم نوشت: «کابینه‌ای که نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت».

در هر حال باید منتظر ماند و دید مجلس به چه تعداد از وزاری پیشنهادی رأی اعتماد می‌دهند و آیا پزشکیان می‌تواند با ترکیب کنونی کابینه مسیر اصلاح‌طلبانه و تحول‌خوانه‌ای را نسبت به شیوه‌های مدیریت کشور در پیش بگیرد یا خیر؟

منبع: انتخاب
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تبریک کمند امیر سلیمانی برای تولد الیکا عبدالرزاقی

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

کابینه پزشکیان، بیشتر شبیه دولت دوم رئیسی است تا دولت سوم روحانی/ نیم نگاهی به فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان/ واکاوی سهم دولت‌های خاتمی، روحانی و رئیسی از کابینه چهاردهم

رویترز: حمله ایران به اسراییل تا ۴۸ ساعت آینده

عکس/ وزارت خارجه دولت رئیسی علیه رئیس جمهور پزشکیان

عکس/ کوپن بنزین در دهه ۶۰ چگونه بود؟

عکس/ تشکر کیمیا علیزاده از حمایت‌های مردم ایران

اینفوگرافی/ کشور‌های با امنیت بالاتر در زمان جنگ جهانی سوم

عکس جالب از هتل هیلتون تهران ۶۳ سال قبل

عکس/ پاسخ جالب آذری جهرمی به یک توئیت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مینو خالقی: ظریف دیشب برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت

اسرائیل، تاریخ انتقام ایران را پیش‌بینی کرد

محمدجواد ظریف استعفا داد

مربی محبوب ایرانی‌ها قهرمان المپیک شد

ستاره جدید پرسپولیس مجوز گرفت

رئیس و سخنگوی ستاد اربعین بیمه معلم از پایگاه‌های این شرکت در عراق بازدید کرد

عکس/واکنش داماد روحانی به انتقاد اصلاح‌طلب‌ها از پزشکیان

پیام معنادار پادشاه اردن به ایران و اسرائیل

واکنش کیهان به یک ادعا درباره معاون زن پزشکیان

تماس تلفنی رئیس شورای اروپا با رئیس جمهور

عکس/واکنش متفاوت صادق زیباکلام به کابینه پیشنهادی پزشکیان

آموزش و پرورش یک بخشنامه عجیب صادر کرد

عکس/طعنه سنگین کرباسچی به دنیامالی

دلار به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت

عکس/تبلیغ عقیم‌سازی مردان در روزنامه‌ی کیهان

حضور یک ستاره دیگر در پرسپولیس منتفی شد

ادعای وزیر دفاع اسرائیل: امیدوارم ایران و حزب الله جنگ را گسترش ندهند

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

بایدن: ترامپ اگر پیروز نشود، «حمام خون» به راه خواهد افتاد

وزیر خارجه چین به باقری: ترور هنیه حاکمیت ایران را نقض کرده

رخنه اصولگرایان در دل دولت اصلاح طلبان

جوانترین و مسن ترین وزیر پیشنهادی پزشکیان /تنها وزیر زن پیشنهادی چندساله است؟

پیام طارمی برای خداحافظی په‌په

وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان متولد کدام شهر هستند؟

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

رای تبرئه از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم الهه محمدی صادر شد

وحید دفاع چپ پرسپولیس می‌شود؟

عکس / رونمایی از جدیدترین ستاره خارجی استقلال

تبرئه نیلوفر حامدی از اتهام همکاری با آمریکا

پیام جالب وزیر ورزش بعد از موفقیت در المپیک

منتظر نجات بورس باشیم؟

خط همراه اول چقدر ارزش دارد؟

اینفوگرافی/ دارو‌های ممنوعه برای سفر اربعین

عکس/ شغل دوم بهنوش طباطبایی فاش شد

عکس/ مدل ماشین مهران مدیری رفت

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟

پشت پرده طولانی شدن صف وام ازدواج چیست؟

بیداد تبعیض در سیستم درمانی ایران؛ سلامت بیماران بازیچه وعده‌های توخالی مسئولان شد

خبری از آی نور دختر ۳ساله الیگودرزی نیست؛ ماجرا چیست؟

عکس/ اولین تصویر از حسن پورشیرازی در سریالی جدید

ریحانه پارسا در ترکیه مجری یک مسابقه شد

کوتاه‌ترین پرواز تجاری بین المللی جهان

جایگزین مسعود پزشکیان در مجلس مشخص شد

تصویری کمیاب از کالسکه ناصرالدین شاه قاجار

کابینه پزشکیان، بیشتر شبیه دولت دوم رئیسی است تا دولت سوم روحانی/ نیم نگاهی به فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان/ واکاوی سهم دولت‌های خاتمی، روحانی و رئیسی از کابینه چهاردهم

ماهی غول‌پیکری که در دل خودروی آمریکایی پنهان است + عکس

سوابق کامل وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس + جزییات

عکس/انتقاد نماینده مجلس از کابینه عجیب پزشکیان

فیلم/قطعی برق چه بر سر فولادی‌ها آورد؟

وزیر پیشنهادی بهداشت دولت پزشکیان کیست؟