تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

فرزانه صادق مالواجرد به دومین وزیر زن جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟/ افشاگر تخلفات زاکانی از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می‌‌گیرد؟

فرزانه صادق مالواجرد در دو مقطع زمانی نه چندان دور، سابقه همکاری با پیروز حناچی - یکبار در وزارت راه و شهرسازی و پس از آن در شهرداری تهران- را داشت.پس از عزل او از سمت معاونت شهرسازی و معماری در مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی وقت، این بار او به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد. در واقع مالواجرد که زمانی در سمت معاون وزیر نشسته بود، هزینه انتقادات و تلاش خود برای اعمال قانون بر وضعیت شهر را با از دست دادن جایگاه معاونت و بازگشت به جایگاه مشاور پرداخت کرد.

فرزانه صادق مالواجرد کیست؟

اقتصاد۲۴- در میان همه وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان اما یکی از آنها هرچند به صورت حداقلی، عملی شد و آن هم وزارت یک زن در کابینه چهاردهم است. فرزانه صادق مالواجرد روز یکشنبه در نامه‌ای که به امضای مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم تحویل هیأت رئیسه مجلس شد، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی شده است، گزینه‌ای که با توجه به وعده‌های پزشکیان یکی از گزینه‌های مدنظر برای تصدی این وزارتخانه بود و تجربه وزارتی نیز وی این گمانه زنی را تقویت می‌کرد.

اگرچه اخیر محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی پزشکیان و رئیس «شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه» - که البته بعدتر استعفا کرد- گفته بود که از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که فرزانه صادق مالواجرد از گزینه‌های اصلی شورای راهبری بود که به گمان کارشناسان در جایگاه درستی قرار گرفته و قدرت مدیریت وزارت راه و شهرسازی را نیز با توجه به تجاربی که کسب کرده، دارد.

فرزانه صادق مالواجرد کیست؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، فرزانه صادق مالواجرد یکی از پنج نامزدی بود که نامش از سوی کارگروه انتخاب وزیر برای تصدی وزارت راه و شهرسازی نهایی شد و اتفاقا کارزار حمایتی جدی از وی با عنوان «حمایت از وزارت راه و شهرسازی سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد» نیز از سوی شهروندان به راه افتاد.

البته در محتوای این کارزار به مساله فرزند شهید بودن این نامزد وزارت اشاره و آمده بود: «ما جمعی از ایثارگران و فرزندان شاهد از سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد به عنوان تنها گزینه فرزند شهیدی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی رشد نموده و بر اساس شایستگی مدارج مدیریتی را به صورت کامل طی کرده و تا تصدی معاون وزیری رسیده است برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی حمایت می‌نمائیم.»

فرزانه صادق مالواجرد، متولد سال ۱۳۵۵ است و با توجه به اینکه اکنون ۴۸ ساله است، در صورت وزیر شدن باید او را به عنوان یکی از جوانان کابینه تصور کرد. او همچنین فارغ التحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است.

فرزانه صادق مالواجرد کیست؟

انتصاب اول معاونت وزارتخانه دولت روحانی

مالواجرد در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی به سمت معاون شهرسازی و معماری این وزارتخانه منصوب شد. پس از پایان دولت روحانی و با حضور رستم قاسمی در این وزراتخانه نیز همچنان این مدیر جوان در سمت خود باقی ماند و در نهایت در ۹ مرداد سال ۱۴۰۲ بود که او با دستور وزیر عزل شد و جای خود را به خسرو دانشجو داد.

مالواجرد در این سمت به طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های کلان شهری پرداخت، اما ماجرای برکناریش این مسیر را ناتمام گذاشت و عجیب‌تر اینکه آنچه نام این مدیر جوان را نخستین بار در سطح جامعه مطرح کرد، ماجرای افشاگری او درباره تخلفات شهرداری دوران علیرضا زاکانی بود.

به گزارش اقتصاد ۲۴، چند ماه قبل از برکناری مالواجرد بود که ویدیو‌هایی درباره جمعیت تهران و سند آمایش سرزمین از او منتشر شد که توجه رسانه‌ها را جلب کرد.  همچنین نامه‌ای از سوی مالواجرد به شهردار تهران در همان دوره منتشر شد که به صراحت سیاست‌های شهرداری در زمینه صدور پروانه‌های جدید را به چالش کشید. در این نامه، او به تخلفات و مشکلات قانونی موجود در کمیسیون ماده ۵ اشاره کرده بود و تأکید داشت که هرگونه اقدام اجرایی بر اساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد.

افشاگری درباره شهرداری دوران زاکانی و عزل از معاونت

فرزانه صادق مالواجرد در تاریخ ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۱ در نامه‌ای به شهردار تهران نوشته بود: «برابر مقررات طرح تفصیلی تهران، مصوب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری، هرگونه پیشنهاد در مورد ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای‌ عالی شهرسازی و معماری برسد؛ لذا هرگونه اقدام اجرایی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ تا قبل از تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی بوده و مسئولیت تبعات آن به عهده شهرداری خواهد بود.»
این نامه به صراحت سیاست‌های شهرداری تهران در زمینه صدور پروانه‌های جدید را به چالش می‌کشید، اما شهردار تهران بار‌ها از این سیاست دفاع کرده بود.


بیشتر بخوانید: جوانترین و مسن ترین وزیر پیشنهادی پزشکیان /تنها وزیر زن پیشنهادی چندساله است؟


این نامه و مشکلات مربوط به آن، آغاز ایجاد تنش‌هایی بین فرزانه صادق مالواجرد و علیرضا زاکانی به عنوان شهرداری تهران شد که در نهایت به برکناری او از سمت معاونت شهرسازی و معماری وزارت شهرسازی نیز منجر شد.

همکاری با پیروز حناچی در شهرداری و وزارتخانه

البته اعتراض وی به رفتار شهرداری‌ها تنها به دوره علیرضا زاکانی مربوط نمی‌شد و مالواجرد در تاریخ ۱۵ تیرماه سال ۱۳۹۸ در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفته بود: «متاسفانه شهردار وقت توجهی به مصوبات شورای‌ عالی و ابلاغیه‌های مکرر درخصوص اصلاحات و بازبینی‌های انجام‌شده در عمل نداشت. هرچند نوع ورود شورای‌ عالی شهرسازی به دلیل نظارتی در دوره گذشته سبب شد تا جنس مصوبات کمیسیون ماده ۵ تغییرات اساسی پیدا کند. شهرداری تهران به تمامی مصوبات شورای‌ عالی به‌صورت تمام و کمال عمل نکرد؛ اما این تغییر، حداقل در نوع مصوبات کمیسیون ماده ۵ تاثیرگذار بود. البته پس از حضور آقای حناچی در شهرداری تهران به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری در مرداد ماه سال گذشته یکی از اولین اقدامات انجام‌شده، ابلاغ مجموعه ضوابط و مقررات اصلاحی به مناطق مختلف شهر تهران بود. در عین حال در قالب یک مکاتبه با دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی اشکالات و ابهامات ضوابط ابلاغی به جهت حقوق مکتسبه ایجادشده برای شهروندان نیز مورد توجه قرار گرفت و در یک جلسه مشترک با کمیته فنی، اصلاحات مجددا انجام و اخیرا برای اجرا، به شهرداری تهران ابلاغ شد.»

در واقع اشاره او به دوره‌های پیش از حناچی و انتقادش از شهرداران شورای شهر اصلاح طلب نشان می‌دهد که وی دستکم در مساله ایراداتش به رفتار شهرداری‌ها با شهر هیچ نگاه جناحی ندارد.

فرزانه صادق مالواجرد

البته باید توجه داشت که فرزانه صادق مالواجرد در دو مقطع زمانی نه چندان دور، سابقه همکاری با پیروز حناچی - یکبار در وزارت راه و شهرسازی و پس از آن در شهرداری تهران- را داشت.
اما به گزارش اقتصاد ۲۴، پس از عزل فرزانه صادق مالواجرد از سمت معاونت شهرسازی و معماری در مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی وقت، این بار او به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد.

در واقع مالواجرد که زمانی در سمت معاون وزیر نشسته بود، هزینه انتقادات و تلاش خود برای اعمال قانون بر وضعیت شهر را با از دست دادن جایگاه معاونت و بازگشت به جایگاه مشاور پرداخت کرد.

وی البته پیش از آن نیز از مدیران کل این معاونت بوده و دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
حال باید دید آیا این زن جوان در نهایت خواهد توانست از مجلس اصولگرا رأی اعتماد بگیرد و به دومین زن وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی بدل شود؟ یا او نیز همچون بسیاری از زنان دیگر ایرانی به دلیل جنسیت از خوان مجلس عبور نخواهد کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

افتتاح نخستین پل معلق سه‌طبقه کشور در سرعین

عکس/ سید احمد خمینی: به احترام ظریف باید ایستاد

عکس/ واکنش شریفی زارچی به کابینه پیشنهادی پزشکیان

عکس/پیام تبریک محمدرضا پهلوی برای جدایی بحرین از ایران!

تصویری کمیاب از ۱۳۰ سال پیش آرامگاه کوروش کبیر

عکس/ اوشین واقعی در کنار همسر ثروتمندش

عکس/ مسابقه مدلینگی الهام حمیدی و نفیسه روشن

عکس/ استایل شیک و تابستانی پردیس احمدیه

عکس/ نقالی یا پرده خوانی در طهران قدیم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خواص انگور سبز برای تن‌درستی

راه سکه برای برگشت به زیر ۴۰ میلیون تومان سخت شد/ انتخاب همتی می‌تواند دلار و طلا را به سمت و سوی متفاوتی ببرد

واکنش محمد شریعتمداری به موج حملات علیه پزشکیان: هدف ائتلاف کثیف، نا امید کردن مردم از رای درستی است که به صندوق‌ها ریختند

فیلم/ روایت محافظان شهید قاسم سلیمانی درباره پروازی که حاج قاسم در آن بود

فیلم/ ترس مردم ژاپن از ابرزلزله و عجله در خرید مایحتاج ضروری

چهارمین پرسپولیسی به تراکتور پیوست

اطلاعیه تعطیلی ادارات فردا ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

دلیل غیبت قلعه‌نویی در مراسم برترین‌ها

فیلم/ رحمان عموزاد: حال نقی معمولی را درک کردم

عکس/ توئیت مشکوک رضا رشیدپور درباره ظریف

عکس/ ادعای فاکس‌نیوز درباره زمان حمله ایران به اسراییل

وعده گازرسانی به بازار تهران

محمود واعظی: انتخاب نهایی کابینه حق قانونی رییس‌جمهور است

اتهام تازه ترامپ به ایران

بازگشت طارمی به اینتر

عکس/ بازگشت دونالد ترامپ به ایکس با یک پست پر سروصدا

اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین درباره تردد مرزی در اربعین

فیلم/ رونمایی از جدیدترین موشک کروز ایرانی

دستور رییس دیوان محاسبات برای بررسی وضعیت مطالبات پرستاران

ابهام جدید در ماجرای استعفای ظریف؟

علیرضا حیدری: دیگر نمی‌خواهم بهای حضور در تلویزیون را بپردازم

پایتخت اندونزی تغییر می‌کند

رییس هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی مشخص شد

پاسخ کنایه‌دار عارف به انسیه خزعلی

تایید ۵ رشته جدید در المپیک لس‌آنجلس

زمان شروع جلسات رأی اعتماد وزرا مشخص شد

فیلم/ اشک شوق کاپیتان پیشین تیم ملی کشتی فرنگی در استقبال از ساروی

فیلم/ انتقاد کارشناس برنامه تلویزیون از عملکرد مهران مدیری و رضا عطاران در سینما

هشدار هواشناسی؛ احتمال وقوع سیلاب در ۷ استان

چهره هانیکو در ۵۸ سالگی

جزییات مرحله دوم پرداخت وام به بازنشستگان

عکس/ تصویر دست نوشته مقام معظم رهبری در نامه به رییس کمیته ملی المپیک

پیام هشدارآمیز پزشکیان به اسراییل

وعده افزایش عرضه بلیت پرواز‌های اربعین از امروز

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳

فهرست میلیاردر‌های جهان در سال ۲۰۲۴ +اسامی

سید کامل تقوی‌نژاد دبیر تازه هیئت دولت کیست؟

وزاری اقتصادی دولت چهاردهم در بوته نقد

عکس/ استایل شیک و تابستانی پردیس احمدیه

حکم اعدام برای مردی که به کودک ۸ساله تجاوز کرد

اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور کیست؟

بیمه معلم بخشی از جامعه فرهنگیان است

عکس/ اوشین واقعی در کنار همسر ثروتمندش

استوری جالب فاطمه گودرزی برای تولد پسرش+ عکس

عکس/ مسابقه مدلینگی الهام حمیدی و نفیسه روشن

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی کیست؟

سرس لندیان ئی ۵ پلاس؛ کراس اوور جدید چینی به بازار ایران می‌آید

منوریل و بیمه تکافل...

بیمه دی جزو پنج شرکت سودآور صنعت بیمه