تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

ارزیابی فعالان سیاسی از کناره‌گیری ظریف

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و یکی از مهم‌ترین حامیان او در طول فعالیت‌های انتخاباتی‌اش دو روز پیش استعفا داد.

انتظار ظریف

اقتصاد۲۴-اقدامی که ساعاتی بعد از معرفی کابینه پیشنهادی پزشکیان رخ داد: بار‌ها گفته بودم که انتخاب اعضای دولت حق رئیس‌جمهور است و شورای راهبری و کمیته‌ها نهاد مشورتی هستند. از ایشان سپاسگزارم که این افتخار را به بنده دادند که در این تجربه جدید و ابتکار شجاعانه، مشارکتی داشته باشم. از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که وعده داده بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. البته هنوز برخی معاونت‌های رئیس‌جمهور باقی مانده که امید است این کاستی کمی جبران شود. برخی بنده را زودرنج دانسته‌اند. گمان می‌کنم در دوازده سال گذشته در برابر هجمه‌های بی‌سابقه، بیش از بسیاری از مدعیان، صبر و مقاومت نشان داده‌باشم، ولی نسبت به نگرش و نگرانی مردم حساسیت فراوان دارم.»

اظهارات ظریف درباره حضور بانوان، جوانان و اقوام در حالی رخ داد که پزشکیان بار‌ها در طول مناظراتش بر حمایت از حقوق همه گروه‌ها از جمله اقوام، زنان و جوانان تاکید کرده بود. متن منتشرشده از سوی ظریف البته واکنش‌هایی را هم به دنبال داشت؛ آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در توئیتی نوشت: «از اعلام کناره‌گیری جنابعالی بسیار متأسف شدم. زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به‌طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیاری به‌خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید.»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی و دیگر یاور قدر پزشکیان در دوران فعالیت‌های انتخاباتی او هم در واکنش به استعفای ظریف نوشت: «شهادت می‌دهم که برای ایران از خود و خانواده‌اش گذشت؛ خار چشم صهیونیست‌هاست و آمریکا تحریمش کرد تا اثرگذاری‌اش برای ایران را بکاهد؛ چرا باید با خودتحریمی، ایران از خدماتش محروم شود؟»

با این حال ظریف روز گذشته و در کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار اولین نامه‌اش درباره متن منتشرشده توضیحاتی ارائه داد؛ توضیحاتی که به نظر می‌رسد واکنشی به واکنش‌ها بوده است: «سلام بر مردم بزرگوار ایران. پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است. البته برخی مردودین از جانب مردم، با تفسیر عجیبی از قانون مصوب ۱۴۰۱، اشتغال بنده در مشاغل حساس را به بهانه‌ای برای فشار بر دولت چهاردهم تبدیل کرده‌بودند. بنده نیز برای جلوگیری از هرگونه شائبه یا بهانه برای کارشکنی در کار دولت دکتر پزشکیان عزیز، هفته گذشته طی نامه‌ای از معاونت راهبردی رئیس‌جمهور انصراف داده بودم.»

او در ادامه توضیحات خود که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، نوشت: «با توجه به برخی فضاسازی‌ها لازم است یادآوری کنم که ۱) به‌رغم تولد فرزندانم حدود ۴۰ سال قبل و در دوران تحصیل (و نه مأموریت) در آمریکا و قوانین خاک‌محور آمریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک و یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم آمریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات متحده، کانادا و برخی کشور‌های دیگر را نداریم. ۲) هیچ نهاد نظارتی مخالفتی با معاونت بنده اعلام نکرده است؛ دکتر پزشکیان بزرگوار با شجاعت و صراحت اصرار بر ادامه کار بنده داشته‌اند. ۳) این بهانه برای دیگران که فرزندان‌شان تابعیت مضاعف اکتسابی (و نه قهری) همراه با اقامت در خارج از کشور دارند، بیش از بنده قابل بهره‌برداری است.

آنچه باعث گزارش دیشب شد، تردید در مفید بودنم در معاونت راهبردی بود و آن بهانه سیاسی، دلیل بازگشت به دانشگاه نبود و تنها مزید بر علت بود. هنوز به تمام آنچه در مورد ایشان در دوران انتخابات گفتم باور دارم. با تمام توان از دانشگاه ‎برای ایران در خدمت شما و ایشان خواهم بود و از همه ایرانیان میهن‌پرست و توسعه‌خواه تقاضا دارم که بر پشتیبانی خود از ایشان بیافزایند و ایشان و دولت‌شان را تنها نگذارند.»

در این بین، اما به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور به این مسئله مهم توجه نکرده‌است که در اولین دور انتخابات مؤخر ریاست‌جمهوری تنها ۳۹/۹۶ درصد از مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند و آنچه باعث افزایش حضور افراد در دومین دوره انتخابات شد و آمار مشارکت کنندگان را به بالای ۴۰ درصد رساند، ترس از روی کار آمدن سعید جلیلی بود؛ فردی که دولت خود را ادامه‌دهنده راه دولت سیزدهم توصیف کرد.


بیشتر بخوانید:عکس/ توئیت مشکوک رضا رشیدپور درباره ظریف


با این حال پزشکیان بدون توجه به مطالبات و نگرانی‌های مردم و دلایل اعتمادشان به وعده‌های او تعدادی از وزرای پیشنهادی خود را از میان وزرای دولت سیزدهم پیشنهاد کرد؛ افرادی که برخی از آن‌ها به عنوان ناکارآمد شناسایی شدند. همچنین در میان وزرای پیشنهادی او تنها نام یک زن مشاهده می‌شود و البته که از نام اقلیت‌های قومی و دینی در لیست پیشنهادی او خبری نیست؛ نکته‌ای که ظریف با ظرافت بسیار به آن اشاره کرده و موضوع را مایه شرمساری خود در برابر ملت خوانده بود.

بیژن مقدم مدیر مسئول الف:کناره‌گیری ظریف ناامیدی را افزایش می‌دهد

بیژن مقدم، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا، اما درباره استعفای ظریف در گفتگو با هم‌میهن تاکید می‌کند که جامعه ما به شدت نیازمند امیدآفرینی است و یکی از مسائل مهم در حوزه‌های مختلف امیدوار یا ناامید بودن مردم است: «دلیل ناامیدی مردم به مسائلی مانند اصلاح نشدن امور، ناکارآمدی دستگاه‌ها و... باز می‌گردد.» او انتخابات را فرصتی برای بازسازی امید اجتماعی می‌داند: «مردم به فردی که انتخاب می‌کنند، شعارها، وعده‌ها، شخصیت و تفکر او امید می‌بندند که کاری انجام دهد. هم تبلیغاتی که برای تحریم انتخابات انجام شده بود و هم رایی که مردم دادند نشان‌دهنده آن بود که مردم خواسته‌ها و امید‌هایی دارند و به همین دلیل هم به آقای پزشکیان رای داده‌اند تا رئیس‌جمهور شود. حرکتی که به سمت ایجاد امید بود.»

مدیرمسئول پایگاه خبری «الف» همچنین اضافه می‌کند: «پزشکیان تغییر خاصی نکرده است مگر اینکه یا ما شناخت ناقصی از او داشته‌ایم که من اعتراف می‌کنم که چنین بوده یا اینکه جریان اصلاح‌طلب شناخت کاملی از پزشکیان نداشتند که از او حمایت کامل کردند. در حال حاضر یا باید بگوییم که او در حال حاضر دست به اقداماتی زده است که قبلا به آن‌ها اعتقاد نداشته یا اینکه نه، او همان فرد سابق است، اما ما دقیق نمی‌شناختیمش.» مقدم معتقد است که هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا شناخت دقیقی از پزشکیان نداشته‌اند: «اما مردم به او امید بسته‌اند و امیدواریم که هر دولتی بر سر کار می‌آید به نحوی به وعده‌هایش عمل کند که نشان‌دهنده کارآمدی آن باشد و باعث افزایش امید مردم شود. اما در این بین هر فردی که این امید را از بین ببرد در جهت کمک به رئیس‌جمهور و منافع ملی اقدام نکرده است.» او متن کناره‌گیری ظریف را دستمایه قضاوت رفتار او می‌داند: «کاری به توضیحات بعدی او ندارم. نوشته آقای ظریف در حقیقت هم خلاف حرف‌های قبلی او بود و هم اینکه به ناامیدی مردم کمک کرده و رئیس‌جمهور راهم تضعیف می‌کند. ظریف در اظهارات گذشته خود تاکید کرده که کمیته‌هایی که برای انتخاب وزرا برقرار شده جنبه مشورتی دارند و در انتها این رئیس‌جمهور است که وزرا را انتخاب می‌کند، اما در حال حاضر اظهارات او به نحوی است که اینگونه برداشت می‌شود که چرا رئیس‌جمهور به نتایج کمیته‌ها بی‌اعتنایی کرده؟ و دست به انتخاب دیگری زده یا چرا به اولویت کمیته‌ها توجه نکرده است؟»

مقدم می‌گوید: «رفتار ظریف را به این دلیل نمی‌پسندم که منجر به ناامیدی می‌شود، اگر می‌خواهیم به رئیس‌جمهور کمک کنیم این راهش نیست. متن این نوشته تلویحاً حاوی استعفا، گلایه بسیار شدید و کناره‌گیری از کل دولت و برگشت به دانشگاه است. این متن حتی خطاب به رئیس‌جمهور هم نبوده و اعلام عمومی شده است. این رفتار‌ها معنا دارد و افرادی که فعالیت‌های دیپلماتیک داشته‌اند، به‌خوبی می‌دانند که در عرصه دیپلماسی هر حرکت فرد و اصولاً زبان بدن او دارای معنی است؛ بنابراین حتماً کلمات هم معنی دارند.»


بیشتر بخوانید:فیلم/ ادعای ظریف درباره معاونت راهبردی در دولت پزشکیان


او اضافه می‌کند: «ظریف دیپلمات کارکشته و باسابقه‌ای است و ما رفتار او را نه براساس توضیحات بعدی که براساس متنی که منتشر کرده قضاوت می‌کنیم. به‌هرحال من این اقدام را در ابتدای دولت درست نمی‌دانم. رئیس‌جمهور باید مردان خودش را انتخاب کند؛ با لحاظ کردن ملاحظات. او نمی‌تواند چشمانش را به همه واقعیت‌های بیرونی و میدانی ببندد. جریان اصلاحات، حاکمیت، افرادی که برای رئیس‌جمهور شدن پزشکیان زحمت کشیدند و حتی شخص ظریف بخشی از واقعیت هستند که همه آن‌ها باید مورد توجه رئیس‌جمهور قرار گیرند. او به همه موارد نمی‌تواند پاسخ دهد و باید به او حق داد.» مقدم تاکید می‌کند که پزشکیان در موقعیت خاصی قرار دارد و باید به او کمک کرد؛ به‌ویژه از سوی افرادی مانند ظریف.»

محمود صادقی، حقوقدان و نماینده مجلس دهم: ظریف نماد شکستن قفس تحریم‌هاست

محمود صادقی، حقوقدان و نماینده مجلس دهم، اما ظریف را یک سرمایه نمادین با پایگاه اجتماعی گسترده در جامعه توصیف می‌کند. او به هم‌میهن می‌گوید: «با توجه به نقش تعیین‌کننده‌ای که آقای ظریف در دولت آقای روحانی در بحث برجام و به‌خصوص گشایش سیاست خارجی داشتند در حافظه تاریخی ملت ما به‌عنوان یک فرد خدمتگزار و مؤثر برای منافع ملی کشور ثبت شدند. حضور او در انتخابات و در کنار دکتر پزشکیان در تبلیغ او و جلب اعتماد مردم بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بود. بعد از انتخابات هم زحماتی که ظریف به‌عنوان رئیس شورای راهبری برای هماهنگی میان کارگروه‌ها و کمیته‌ها کشید بسیار مؤثر بود.»

به باور این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضروری است که برای بازگشت دوباره ظریف تلاش شود: «به دلیل برخی کج‌سلیقگی‌هایی به‌ویژه در بحث استعلام و ایراد‌هایی که گرفته شده، این شرایط ایجاد شده است. درحالی‌که به لحاظ حقوقی و حتی با این قانون سختگیرانه هم موارد مطروحه شامل ظریف نمی‌شود. به نظر من کماکان حضور این سرمایه نمادین در کنار دکتر پزشکیان می‌تواند در مقوله اعتماد اجتماعی مؤثر باشد. به همین دلیل هم معتقدم کناره‌گیری ظریف بسیار نامطلوب بوده و آثاری منفی به دنبال دارد.» این حقوقدان خطاب به ظریف درخواست می‌کند که در تصمیم خود برای کناره‌گیری تجدیدنظر کند و در کنار دولت باقی بماند: «حضور او به هر عنوانی می‌تواند باعث هم‌افزایی و تقویت کار کارشناسی این کابینه به‌ویژه در حوزه روابط بین‌الملل باشد.»

آیا کناره‌گیری ظریف می‌تواند هشداری به پزشکیان برای عمل به وعده‌های‌شان باشد؟ سوالی که صادقی در پاسخ به آن می‌گوید: «بله، یکی از شعار‌های مهم رئیس‌جمهور در واقع گشایش این قفس بود؛ رفع تحریم‌ها و گشایش در حوزه روابط بین‌الملل. ظریف هم نماد توسعه روابط بین‌الملل و رفع تحریم است. معتقدم حضور او در کنار دولت می‌تواند نویدبخش تحقق یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور باشد.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

عکس/پیام تبریک محمدرضا پهلوی برای جدایی بحرین از ایران!

عکس/ واکنش شریفی زارچی به کابینه پیشنهادی پزشکیان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ اوشین واقعی در کنار همسر ثروتمندش

عکس/ سید احمد خمینی: به احترام ظریف باید ایستاد

عکس/ مسابقه مدلینگی الهام حمیدی و نفیسه روشن

عکس/ استایل شیک و تابستانی پردیس احمدیه

عکس/ ادعای فاکس‌نیوز درباره زمان حمله ایران به اسراییل

عکس/ تصویر دست نوشته مقام معظم رهبری در نامه به رییس کمیته ملی المپیک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قرارداد عجیب ۲۰۰ میلیارد تومانی تپسی با صدا و سیما!

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی هامکس ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد

حسن رنگرز استعفا کرد!

فیلم/تعریف و تمجید رئیس صداوسیما از آمنه سادات ذبیح‌پور

واکنش مسعود پزشکیان به انتقاد‌ها درباره کابینه پیشنهادی+ عکس

حضور مهدی طارمی در تمرینات اینتر

موزه اسباب بازی در نوفل لوشاتو

 محصول جدید بیمه دی با نام «زندگی بهادار»، بیمه‌نامه‌ای خلاقانه و متصل به صندوق‌های مالی است

علت افزایش قیمت نان چیست؟

عکس/ بورس به خاک سیاه نشست!

اولویت باشگاه پرسپولیس برای جذب مدافع چپ

بازی پرسپولیس و سپاهان لغو شد!

کامل ترین خدمات بانکی به زائران حسینی از سوی بانک شهر ارائه می شود

حضور گسترده آمبولانس‌های بیمه معلم در مرزهای ایران و عراق

ثبت نام محصولات ایران خودرو با وکالتی نمودن حساب در موسسه اعتباری ملل

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳

یارانه بنزین به کدملی اختصاص پیدا می‌کند؟

پایان‌ کار غرفه بیمه کوثر

فیلم/شعری برای وطن که در سریال شبکه مخفی زنان سانسور شد!

سرگردانی دلار در مرز کریدور ششم

عکس قدیمی از دژ ایزدخواست در دوره ساسانیان

کنایه تند جمهوری اسلامی به پزشکیان:چرا به زاکانی و جلیلی یک وزارتخانه ندادید؟

رونمایی بیمه دی از طرح «وام ـ بیمه»

دوچرخه تیم المپیک ژاپن هم‌قیمت پورشه+عکس

گزارشی از حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

فیلم/کارخانه ریسندگی وطن اصفهان در سال ۱۳۰۴

وعده‌های وزیر پیشنهادی کشور درباره ساماندهی اتباع بیگانه

آیا علی کریمی به ایران بازمی گردد؟

خرید آپارتمان در شهرقدس چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر کرج مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر موجود از تخت جمشید

اینفوگرافی/ کدام کشور‌های جهان دارای بمب اتمی هستند؟

هزینه‌های اجاره آپارتمان در شهرک غرب + جدول

سقوط عملکرد بیمه مرکزی در آخرین ارزیابی‌ها/ انتصابات پرحاشیه علی استاد هاشمی لغو می‌شود؟

برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی بورس

قیمت انواع میلگرد در بازار+ جدول

حقوق‌های نجومی دولت رئیسی، ۳۳ برابر دولت روحانی!

ماجرای حمایت پنهان اوج از یک نمایش لاکچری چیست؟

قیمت انواع گوشت قرمز امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳+جدول

اینفوگرافی/ تلفن‌های ضروری در پیاده‌روی اربعین

۱۵ وزیر بهداشت در طول ۴۶ سال؛ از شعار دو بچه کافی است تا ممنوعیت کاشت مژه و ناخن

قیمت سیمان امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت جدید دام زنده امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

فیلم/واکنش علیرضا حیدری به خروج جنجالی از صدا و سیما

روند صعودی قیمت طلا و سکه ادامه دارد؟

فیلم/رویارویی لیلا اوتادی با بزرگ‌ترین ترس زندگی‌اش

روایت یک اصولگرا از نفوذ انجمن حجتیه در دولت سیزدهم

آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام

قطع بدون چون و چرای مشترکان پرمصرف برق

خبر مهم درباره عوارض خروج از کشور