تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

اراک و داستان ورود زنان به استادیوم

فیفا، ای‌اف‌سی و فدراسیون فوتبال ایران به‌وضوح از الزامی‌بودن حضور تماشاگران زن در بازی‌های لیگ خبر داده و روشنگری کرده‌اند. مسئله، ولی سکو‌های اراکِ پس از اتفاقات فصل گذشته است؛ آیا راه‌حلی به‌غیر‌از برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران، پیدا شده است؟ باید منتظر ماند و دید.

استادیوم

اقتصاد۲۴-رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در چشم به‌هم‌زدنی از راه رسیده و قرار است همین فردا به طور رسمی، بیست‌و‌چهارمین دوره آن برگزار شود. در نخستین دیدار از سه بازی‌ای که قرار است برگزار شود، پرسپولیس میزبان تیم ذوب‌آهن خواهد بود تا به اصطلاح دیدار افتتاحیه لیگ جدید را در قامت مدافع عنوان قهرمانی استارت بزند. البته اطلاق عنوان میزبانی به پرسپولیس هم از آن دست مباحث خبرسازی است که نیاز به تشریح بیشتر دارد.

میزبانی معمولا در ورزشگاه خانگی باشگاه مربوطه باید برگزار شود؛ دست‌کم اینکه از شهر خودش خارج نشود. در همین ابتدا همین دو گزاره درباره پرسپولیس رعایت نشده است. این تیم که سال‌هاست در ورزشگاه آزادی به مصاف رقبا می‌رود، این روز‌ها و احتمالا تا نیم‌فصل از میزبانی در این ورزشگاه محروم است. دلیلش، تعلل در بازسازی ورزشگاه آزادی است. ورزشگاهی که سال‌هاست مسئولان می‌گویند تا چند ماه دیگر بخش‌های موردنیازش بازسازی می‌شود و تمام‌وکمال در دسترس خواهد بود، ولی این بار دیگر همان حداقلش را هم از دست داده و عنوان شده که نمی‌تواند پذیرای تیم‌ها تا نیم‌فصل باشد.

از سوی دیگر، هفته‌ها قبل عنوان شد که بازی‌های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که از ورزشگاه آزادی استفاده می‌کردند به ورزشگاه تختی در تهران برده شود. روز‌های نخست کیفیت بد چمن این ورزشگاه و در ادامه شرایط اسفناک برای میزبانی از بازی‌های این دو تیم مطرح شد تا سرانجام گزینه جایگزین هم از دست برود. هرچند که در این بین برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران در این ورزشگاه هم مطرح شد که با مخالفت باشگاه‌ها مواجه شد. به این ترتیب، بازی پرسپولیس با ذوب‌آهن نه در آزادی و نه حتی در تهران، بلکه قرار است در اراک و در ورزشگاه اختصاصی آلومینیوم برگزار شود. این تصمیم اگر در ساعات پیش‌رو دستخوش تغییر‌و‌تحول نشود یکی دیگر از شگفتانه‌هایی است که مختص فوتبال ایران خواهد بود.

به هر روی، خوب یا بد، پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی باید در ورزشگاه اراک به مصاف رقیب برود تا نخستین دیدارش در بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر را برگزار کند. این مورد با توجه به کیفیت چمن مناسبی که ورزشگاه مذکور دارد مورد خوشایند سرخ‌پوشان تهرانی خواهد بود، ولی مسئله دیگر، یعنی حضور تماشاگران در این بازی هنوز از آن علامت سؤالات پررنگی است که نظر قطعی درباره‌اش ارائه نشده است. امسال فدراسیون فوتبال پایش را در یک کفش کرده تا تمامی الزامات لازم فیفا و ای‌اف‌سی برای میزبانی از یک بازی رعایت شود. آن‌طورکه خود فدراسیونی‌ها می‌گویند هنوز ورزشگاه‌های مختلفی در سراسر ایران تمامی نواقص را برطرف نکرده و باید برای رفع این مشکلات همت دوچندانی به خرج دهند.

با وجود این، مسئله هواداران پرسپولیس کمی پیچیده‌تر هم خواهد بود. مسئولان این باشگاه در شرایطی بازی در ورزشگاه اراک را پذیرفته‌اند که دلخوش به حضور تماشاگران بوده‌اند وگرنه چه بسا بازی در ورزشگاه تختی و یا پاس قوامین که این دومی سال‌هاست بدون حضور تماشاگران، بازی‌هایش برگزار می‌شود، گزینه دم‌دست‌تری بود. اراک هم، ولی ظاهرا در هفته‌های گذشته درگیر تأمین حداقل‌ها برای میزبانی بوده است. عمده مشکل در این بین، ولی حضور تماشاگران زن برای این بازی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:یک وضعیت پیچیده با تغییر تابعیت مهدی طارمی


فیفا از سال گذشته در نامه‌نگاری‌هایی که با فدراسیون فوتبال ایران داشته، خواستار حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ برتر شده است. فدراسیون هم رفته‌رفته مقدمات این حضور را فراهم کرد؛ به‌طوری‌که فصل گذشته برای اولین بار، به غیر از تهران، زنان در چند ورزشگاه در شهرستان‌های مختلف به ورزشگاه رفته و تیم‌های مورد علاقه‌شان را تشویق کردند. اتفاقا یکی از ورزشگاه‌هایی که خیلی زود مجوز حضور زنان را گرفت، همین ورزشگاه اراک بود. داستانی که روند خوبی داشت تا اینکه یک اتفاق در بازی استقلال با آلومینیوم اراک آن را به هم ریخت و پس از آن، داستان حضور زنان در این ورزشگاه به، اما و‌اگر کشیده شد.

در آن بازی خاص، یکی از جیمی‌جامپ‌های خانم خودش را از روی سکو به سیدحسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال رساند و او را در آغوش گرفت. انتشار همان صحنه‌ها کافی بود تا سختگیری نسبت به حضور زنان در اراک و البته هم‌زمان در یکی دو شهر دیگر، به‌ویژه تبریز که به‌تازگی در‌ها را به روی زنان گشوده بودند، بیشتر شود. به هر طریق، اما بازی‌های فصل پیش به پایان رسید تا فدراسیون فوتبال ایران اولین بخش از فعالیت‌های اجرائی‌اش برای حضور زنان در ورزشگاه را عملی کرده باشد.

با‌این‌حال، در هفته‌های اخیر، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، دیگر نه به گنگی گذشته، بلکه به صورت شفاف هشدار داده که ورود زنان به ورزشگاه تبدیل به یک باید شده و نمی‌توان از زیر بار اجرائی‌شدنش شانه خالی کرد. رئیس فدراسیون فوتبال حتی همین روز گذشته در نشست خبری که در تبریز داشت جمله معناداری در این زمینه به زبان آورد و گفت: «ورود زنان به ورزشگاه اختیار نیست، الزام است». حالا این موضوع ارتباط مستقیمی با اولین دیدار لیگ برتر پیدا کرده و شرایط در ورزشگاه اراک با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. فیفا، ای‌اف‌سی و فدراسیون فوتبال ایران به‌وضوح از الزامی‌بودن حضور تماشاگران زن در بازی‌های لیگ خبر داده و روشنگری کرده‌اند. مسئله، ولی سکو‌های اراکِ پس از اتفاقات فصل گذشته است؛ آیا راه‌حلی به‌غیر‌از برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران، پیدا شده است؟ باید منتظر ماند و دید.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/بازگشت مدال آور چینی به شغل گارسونی اش!

استقلال با ارزش‌ترین تیم ایران شد

عکس/هجمه سنگین خبرگزاری فارس علیه وزیر پیشنهادی مسکن، در سه روز گذشته

حرکت مواج قیمت‌ها در بازار طلا

عقب نشینی دلار در کانال ۵۹

مدیرعامل مترو تهران تغییر کرد

عکس جالب از میدان فردوسی در سال ۱۳۴۰

سید مجید بختیاری: بیمه دی، یکی از بهترین شرکت‌های صنعت در حوزه دیجیتال است

اینفوگرافی/با مصرف بیش از حد قند چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی به حساب‌های وکالتی بانک سرمایه در طرح ثبت‌نام محصولات ایران خودرو

زائران اربعین مراقب این پشه باشند

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳

هزینه تبلیغات بانک گردشگری ۲ برابر وام فرزندآوری بانک!

انتقال خودرو‌های رها شده شهر مهران به پارکینگ‌ها

عکس / تبدیل نام خیابان بعثت به شهید رئیسی

نمایش خودروهای جدید آفرودی کرمان موتور +عکس

آقایان تندرو توهم زده‌اید، حامیان پزشکیان به جان هم نیفتاده‌اند

حرکت مدیریت فناوری بانک ملی ایران بر لبه آموزش

سالن اجلاس سران؛ به وقت دریافت جایزه ملی مدیریت کسب و کار

بررسی قیمت پاد و ویپ یکبار مصرف در فروشگاه ویپ ایران

عکس/آغاز مرمت آرامگاه کوروش بزرگ

تیرآهن چیست؟

فروش دکل مهاری

آمادگی بانک ملی ایران برای وکالتی کردن حساب‌های خریداران محصولات ایران خودرو

قیمت نفت اوج گرفت

آخرین آمار از صادرات لوازم خانگی ایرانی+ عکس

فیلم/لیست دارو‌های ممنوعه برای اربعین ۱۴۰۳ در عراق

پیش‌بینی جدید رییس اتحادیه از قیمت مسکن

پاداش مدال آوران المپیک پاریس چقدر است؟

پرداخت بیش از شش هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج در بانک سینا

تخصیص ارز اربعین در شعب و واحدهای ارزی کشیک بانک تجارت در روز جمعه

عکس/ میدان نقش جهان اصفهان حدود ۱۰۰ سال پیش

تمهیداتی برای زائرین اربعین توسط موسسه اعتباری ملل

ثبت‌نام خودرو‌های شرکت ایران خودرو با حساب وکالتی بانک سینا

رقم رهن و اجاره آپارتمان در جنت آباد مرداد ۱۴۰۳ + جدول

ملی پوش سابق تیم ملی والیبال در گذشت

طعنه سنگین سپهر حیدری به عذرخواهی مهدی تاج از استقلال +عکس

عکس/ترکیب کابینه سید محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶

مسیر سنگلاخی محمد اتابک پس از کسب رأی اعتماد از مجلس/ اتابک اکوسیستم فعالان اقتصادی را می‌شناسد/ اعتقاد او به حقوق مصرف کننده امیدبخش است

جشنواره بیمه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان بیمه سینا

حضور مدیرعامل بیمه کوثر در سرپرستی تهران غرب

ابعاد عجیب حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز

راز استعفای ظریف از زبان یک اصلاح طلب

اسامی برندگان دوازدهمین دوره قرعه‌کشی طرح ارمغان بانک رفاه کارگران اعلام شد

واکنش سید محمد خاتمی به فهرست کابینه مسعود پزشکیان

فیلم/ سه روایت از نحوه جدایی بحرین از ایران

مردم فلسطین؛ دلیل عجیب یک نماینده برای مخالفت با وزیر بهداشت

پیش‌بینی اوج قیمتی بیت‌کوین با نمودار رنگین‌کمان

آمار عجیب نارضایتی ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان از رشته خود

حماس در فرصت چانه زنی؛ مخالفت با دور جدید مذاکرات آتش‌بس و درخواست بازگشت به طرح بایدن