تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

هشدار تازه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری: ایران در آستانه مهاجرت توده‌ای است

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارشی با استناد به نتایج حاصل از یک نظرسنجی عنوان کرده که «از یک‌سو اوج میل و تصمیم به مهاجرت در میان گروه‌های اجتماعی به ویژه جامعه تحصیلکرده و متخصص» شکل گرفته و از طرف دیگر «داده‌های مرتبط با اقدام به مهاجرت‌های بین‌المللی، حاکی از عملی شدن این میل و تصمیم در ابعاد و اشکال مختلف دارد.»

هشدار تازه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری: ایران در آستانه مهاجرت توده‌ای است

اقتصاد ۲۴- مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارشی با استناد به نتایج حاصل از یک نظرسنجی عنوان کرده که «از یک‌سو اوج میل و تصمیم به مهاجرت در میان گروه‌های اجتماعی به ویژه جامعه تحصیلکرده و متخصص» شکل گرفته و از طرف دیگر «داده‌های مرتبط با اقدام به مهاجرت‌های بین‌المللی، حاکی از عملی شدن این میل و تصمیم در ابعاد و اشکال مختلف دارد.» این گزارش اضافه کرده که «جامعه ایران در شرایط خاص مهاجرتی به‌سر می‌برد و جو روانی سنگینی پیرامون میل به مهاجرت در کشور وجود دارد... در‌حالی که اقدام به مهاجرت محدود به افراد مهاجر است؛ خواست مهاجرت ممکن است بسیار فراگیرتر شده و در بخش غیرمهاجر جمعیت نیز حضور چشمگیری داشته باشد، به گونه‌ای که نیرویی واقعی و عینی زندگی آنان را تحت‌تاثیر قرار دهد.»

این گزارش هشدار داده که «جامعه ایران در حال حاضر در وضعیت خاص پیوستگی کلیه حلقه‌های خرد و کلان زنجیره مهاجرت قرار گرفته که در صورت عدم کنترل و مدیریت روند‌های تشدیدکننده مهاجرت، ورود به فاز «مهاجرت عام» یا «مهاجرت توده‌وار» و بروز موج‌های مهاجرتی بیشتر کلید می‌خورد که می‌تواند بسیار مخرب بوده و تبعات جدی برای جامعه و فرآیند رشد و توسعه کشور به همراه داشته باشد. این گزارش می‌افزاید: تشدید میل و تصمیم به مهاجرت در میان اقشار مختلف اعم از کارگران، ورزشکاران، پزشکان، محققان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و... همگی بیانگر این واقعیت هستند که کشور در زمینه نگه‌داشت و به‌کارگیری سرمایه‌های انسانی خود و اساسا مدیریت مهاجرت به خارج دچار مشکلات جدی است. به عبارتی این مرکز از نوعی «بحران ناکارآمدی» در رویارویی با پدیده مهاجرت به خارج صحبت می‌کند. بحرانی که کنترل و مدیریت آن از یک‌سو نیازمند بهبود در ساختار‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و ایجاد روزنه‌های امید نسبت به بهبود وضعیت کلی کشور و کاهش میل به مهاجرت در میان ارزشمندترین نیرو‌های انسانی است و از سوی دیگر مستلزم جاری‌سازی گفتمان مدیریت مهاجرت نخبگان در نظام حکمرانی است.

اثر تحولات اقتصادی بر میل به مهاجرت

به گفته نویسندگان این گزارش براساس پیمایش «سنجش میل و تصمیم به مهاجرت» اثر تحولات اقتصادی ناشی از تحریم و تورم روی شاخص میل به مهاجرت در دو گروه «پزشکان و پرستاران» و «دانشجویان و فارغ‌التحصیلان» هر یک به صورت جداگانه بررسی شده که در هر دو گروه اثرات اقتصادی ناشی از تورم را بر تمایل به مهاجرت خود بیشتر دانسته‌اند. به طوری که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران و ۵۹ درصد دانشجویان، اثرات تورم را بر تمایل به مهاجرت خود «بسیار زیاد» دانسته‌اند. ۶۳ درصد پزشکان و پرستاران و ۵۱ درصد دانشجویان اثرات تحریم را بر تمایل به مهاجرت خود را «خیلی زیاد» ارزیابی کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:  افزایش مهاجرت برای گذراندن دوره دستیاری؛ پزشک خارجی با ویزیت دو سه دلاری به ایران نمی‌آید


عوامل اصلی میل به مهاجرت

پزشکان و پرستاران در این پیمایش علل میل به مهاجرت خود را عنوان کرده‌اند. در میان این دلایل، نارضایتی از درآمد شغلی و عدم اطمینان به آینده، نبود تعادل بین درآمد و هزینه و بازاری شدن حیطه کاری خود عنوان کرده‌اند. ضمن اینکه تاخیر در پرداخت‌ها، نبود امکانات و درآمد در زمان گذراندن طرح و حتی تمایل به تولد فرزند در کشوری پیشرفته یا احساس ناتوانی برای ایجاد تغییرات در جامعه نیز جزو دلایل این دسته از افراد برای مهاجرت بوده است. اما کارآفرینان و استارتاپ‌ها نیز دلایلی را برای میل به مهاجرت عنوان کرده‌اند که عمده آن‌ها در حوزه نااطمینانی و ناامنی اقتصادی خلاصه می‌شود. ازجمله تحریم‌های اقتصادی، تورم شدید، تغییر نرخ ارز، ناامنی و پیش‌بینی‌ناپذیری نظام اقتصادی، به‌صرفه نبودن تولید، بروکراسی پیچیده و بی‌ثباتی در سیاست داخلی و خارجی. آن‌ها جذاب بودن محیط سرمایه‌گذاری و ثبات کشور مقصد را جزو دلایل خود برای مهاجرت عنوان کرده‌اند.

راهکار‌ها

این گزارش همچنین در توصیه‌های سیاستی و اقدامات راهبردی خود عنوان کرده که افزایش ضریب امید، اعتماد، همبستگی و جاذبه سرزمینی در میان جوانان، دانشجویان و متخصصان می‌تواند «نگه داشت نخبگان» را متعادل کند. از نظر این گزارش، برای راهبرد مذکور اقدامات اجرایی نیز باید اجرا شود. ازجمله طراحی کلان پروژه‌های توسعه‌ای امیدآفرین و تحول‌ساز در تراز برنامه‌های بین‌المللی کشور‌های رقیب همسایه و منطقه جهت تقویت ضریب به‌کارگیری ظرفیت سرمایه‌های انسانی در این پروژه‌ها ازجمله شهر‌های هوشمند در مناطق آزاد و مناطق ویژه نوآوری و فناوری معاونت علمی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارتخانه‌های زیربنایی و نهاد‌های عمومی و شرکت‌های بزرگ خصوصی و دانش‌بنیان، دیگر اقدام توصیه شده به این شرح است: حمایت از تاسیس واحد‌های تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در خارج از کشور و استفاده حداکثری از نیروی کار تخصصی ایرانی به منظور توسعه بازار و ارزآوری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و جلوگیری از خطر مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان. راهبرد دوم این گزارش انسجام‌بخشی سیاستی و هماهنگی نهاد‌های حاکمیتی و اجرایی در حوزه مهاجرت است.

در این راهبرد به وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری، معاونت حقوقی رییس‌جمهور توصیه شده تا نسبت به تشکیل سازمان ملی مهاجرت با ماموریت مدیریت کلان جریان‌های مختلف مهاجرتی در کشور و با تعیین تکلیف ظرفیت‌های ساختاری موجود مانند شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اقدام کنند. در راهبرد سوم، موضوع ظرفیت‌سازی و توسعه سیستم‌های تخصصی پشتیبان مدیریت مهاجرت تاکید شده است. توصیه شده بدنه کارشناسی در مطالعات مهاجرتی و تحلیل داده‌های بین‌المللی در سازمان‌های مرتبط از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تقویت شود.

راهبرد چهارم توصیه شده ارتقای آگاهی‌های عمومی درخصوص مهاجرت و تبعات حقوقی و اجتماعی آن است و در راهبرد پنجم ظرفیت‌سازی و افزایش کشش اشتغال نخبگان و استعداد‌های برتر در داخل توصیه شده است. همچنین رویکرد فعالانه در اشتغال‌پذیری فراسرزمینی برای نیروی کار متخصص داخلی از دیگر راهبرد‌های این گزارش برای تغییر شرایط موجود است که با شناسایی، شبکه‌سازی، جذب و انتقال پروژه‌های بین‌المللی به متخصصان داخلی کشور از طریق دعوت مستقیم و پروژه‌محور و براساس نیازسنجی در حوزه‌های تخصصی موردنیاز کشور به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات و باتوجه به ظرفیت اشتغال از راه دور در این حوزه انجام شود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیشنهاد محمد فاضلی: همکاران آقای رئیس‌جمهور کمتر سخن بگویند

تسویه بدهی ۴۶ همتی ایران به صندوق بین‌المللی پول کلید خورد

کرباسچی: اگر «جلیلی» رئیس‌جمهور می‌شد «ثابتی» را وزیر کشور می‌کرد!

نحوه فساد در چای دبش؛ فروش ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارز در دبی و واریز به حساب ریالی

فروش ارز اربعین در روز جمعه هم انجام می‌شود؟

یک مدیرحوزه علمیه: ورود طلبه‌های جدید در حوزه‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته

ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار طلا

افزایش آمادگی بیمه معلم در پی هشدار سازمان هواشناسی

پیام فرمانده کل سپاه به مناسبت شهادت یکی از نیرو‌های هوافضای سپاه

شهادت یک نیروی مستشاری سپاه در سوریه

دلار در کریدور پنجم یک کانال عقب‌نشینی کرد

یونسکو: از زمان روی کار آمدن طالبان ۱.۴ میلیون دختر از تحصیل محروم شده‌اند

پیامِ «رأی ناپلئونی» مجلس اصولگرا به کابینه پیشنهادی پزشکیان /خوف و رجاء؛ نه عدم اعتماد نه اعتماد بالا!

عکس/واکنش آشنا به وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی

یک پرسپولیسی دیگر در آستانه جدایی

پزشکیان در دیسپاچینگ برق ایران حضور یافت

قیمت مسکن در پاکدشت هم میلیاردی شد+ جدول

تصادف اتوبوس زائران اربعین در محور سمنان

با مهمترین خواص فلفل چیلی آشنا شوید

مهمترین نکات بهداشتی پس از بازگشت از پیاده روی اربعین چیست؟

مراسم رونمایی از تندیس هنرمند فقید بیتا فرهی

چرا با اینکه ۲۰ سال است انرژی هسته‌ای داریم، از برقش نمی‌توانیم استفاده کنیم؟

عکس/ تصویری زیرخاکی از کودکی ولادیمیر پوتین در آغوش مادرش

ضربه دو جانبه رمزارز‌ها به بازار سرمایه

روز یکشنبه، اولین جلسه دادگاه کودتای ۲۸ مرداد پس از گذشت ۷۱ سال برگزار می‌شود

فیلم/تصاویری از تصادف زنجیره‌ای خیابان استخر

ادارات این استان هفته آینده از ساعت ۶ تا ۱۱ فعال هستند

متناسب سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

فیلم/بازپرسی تخصصی اژه‌ای در پرونده چای دبش

روند نزولی بازار به اتمام رسید؟

فیلم/ماجرای مهر‌هایی که مدیران شرکت دبش به یک واحد اداری در شهرری منتقل و در دفتر را قفل کردند

وعده وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروی ارزان‌قیمت

کنایه کارشناس بازار سرمایه خطاب به همتی + عکس

پلیس در حال بررسی علت حادثه مرگبار تصادف در خیابان استخر تهران

پزشکیان: فهرست وزرای پیشنهادی در راستای تقویت هم‌افزایی میان دولت و مجلس تهیه و ارائه شده

واعظی: در معرفی کابینه ملاحظات لازم مدنظر قرار گرفت

یارانه نقدی این دهک‌ها واریز شد

محسن پاک نژاد در مصاف سخت با جبهه افراطی پایداری/ بهانه تندروها علیه وزیر پیشنهادی نفت با کلیدواژه بیژن زنگنه/ پاک نژاد ، مدیری برای همه فصول وزارت نفت

واکنش بانک مرکزی به شایعه هک شدن یک بانک

ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو

شرط عجیب برای صدور مجوز خوانندگان رپ

خرید خانه در ترکیه از چشم خارجی‌ها افتاد

عکس/حال و هوای این روز‌های بازیگر سریال ستایش در ۵۷ سالگی

عکس / پیام خاص پتریاشویلی پس از گرفتن طلای المپیک

رشد نقدینگی سکوی پرتاب دلار خواهد شد؟

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

عکس/رونمایی از تندیس بیتا فرهی بازیگر فقید در موزه سینمای ایران

اولویت آتش‌بس بر انتقام؟/ اخباری مبنی بر احتمال تغییر برنامه ایران برای پاسخ به ترور هنیه شنیده می‏‌شود

فراز و نشیب نهاد امر به معروف و نهی از منکر در عربستان/ اسلام اعتدالی در سایه سیاست‌های اصلاحی عربستان تحت برنامه چشم انداز ۲۰۳۰

علم الهدی: ذائقه مردم با گذشته تفاوت پیدا کرده