تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
نگاهی به چشم انداز روابط تهران و قاره سبز

خطر اسنپ بک در کمین روابط ایران و اروپا؛ آیا ترمیم روابط با دولت مسعود پزشکیان ممکن است؟

نتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران چشم‌اندازی از تحول را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرد که ممکن است روابط تهران و اروپا را دچار تحول کند.

خطر اسنپ بک در کمین روابط ایران و اروپا

اقتصاد۲۴- انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، پس از دیدار با عباس عراقچی، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق ایران که از او به عنوان نامزد احراز مقام وزارت خارجه ایران در دولت آقای پزشکیان یاد می‌شود، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تجدید دیدار و برقراری ارتباط مجدد با آقای عراقچی در فصل تازه‌ای که برای ایران آغاز شده، موجب خرسندی بود. مشتاقانه منتظر همکاری مجدد با او هستم.»
در همین حال چند نماینده پارلمان اروپا به این سفر واکنش منفی نشان دادند که کمیسیون اروپا در واکنش به این انتقاد‌ها از ادامه رابطه با ایران و اعزام یک دیپلمات ارشد برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان دفاع کرد. با این حال کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند به جای اعزام رهبران خود، نمایندگانشان در تهران را به این مراسم بفرستند. سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این انتقاد‌ها تاکید کرده بروکسل همچنان بر برقراری «کانال‌های ارتباطی باز» با ایران تاکید دارد و تلاش می‌کند با وجود تحریم‌ها سیاست تعامل انتقادی خود را در قبال تهران پی بگیرد.

به گزارش تجارت فردا، روابط ایران و کشور‌های اروپایی در حال حاضر در پایین‌ترین سطوح برقرار است. همه شواهد نشان می‌دهد پس از اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ در ایران، کار تا قطع کلی روابط با برخی کشور‌های اروپایی پیش رفت. حال، اما انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران چشم‌اندازی از تحول را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرد که ممکن است روابط تهران و اروپا را دچار تحول کند. در این گزارش ابتدا فرازوفرود‌های روابط ایران و اروپا را بررسی کرده، سپس به دلایل افزایش تنش در دو سال اخیر و پیامد‌های آن برای ایران می‌پردازیم و در نهایت در مصاحبه‌ای که با سیداحمد فاطمی‌نژاد، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی داشتیم به این پرسش پاسخ دادیم که با روی کار آمدن یک دولت اصلاح‌طلب در ایران آینده روابط تهران و اروپا چه می‌شود و برای بهبود این روابط چه باید کرد؟

فرازوفرود‌های روابط ایران و اروپا

روابط ایران و اروپا از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون تحت تاثیر عوامل مختلف، همواره دارای فرازوفرود‌هایی بوده است. در اوایل انقلاب، روابط ایران و کشور‌های اروپایی به صورت دوجانبه دنبال می‌شد تا اینکه یک رشته عوامل چالش‌برانگیز نظیر جنگ ایران و عراق و نیز بحران گروگان‌گیری لبنان موجب وخامت روابط ایران و اروپا شد. با پایان جنگ گسترش روابط با اروپا در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گرفت و این ذهنیت پدید آمد که اروپا می‌تواند خلأ روابط با ایالات‌متحده را پر کند.

در این شرایط دولت‌های اروپایی بیانیه «ادینبورگ» را صادر و علاقه‌مندی خود را برای آغاز گفتگو‌های انتقادی با ایران اعلام کردند. در این میان صدور حکم دادگاه میکونوس که در آن ترور چند تن از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در رستورانی موسوم به میکونوس در برلین را به عوامل جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌داد، موجب تیرگی روابط سیاسی ایران و اتحادیه اروپا شد. شرایط فوق تا زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی ادامه پیدا کرد. با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و تشکیل دولت جدید که با تحولاتی در روند سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همراه بود، فضایی مثبت در روابط دیپلماتیک با اروپا پدید آمد. اما با طرح پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم روابط میان ایران و اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی شد. بعد از توافق برجام، کشور‌های اروپایی به‌طور خاص به دنبالِ کشاندن ایران به میز مذاکره و واداشتن این کشور به انجام گفتگو در مورد دیگر مسائل و چالش‌های مطرح در ارتباط با آن بودند.


بیشتر بخوانید: اولویت آتش‌بس بر انتقام؟/ اخباری مبنی بر احتمال تغییر برنامه ایران برای پاسخ به ترور هنیه شنیده می‏‌شود


در طول این سال‌ها اروپا همواره تمایلی به ایجاد تنش با ایران نداشته است. فقط در یک یا دو مقطع بود که روابط ایران و اروپا متشنج شد که البته در همان زمان هم اروپا تمایلی به تیره‌تر شدن روابط نداشت. علت این امر هم تفاوت دیدگاه اروپایی‌ها با آمریکایی‌هاست. اروپا همواره مخالف منزوی کردن و افزایش فشار بر ایران بوده است؛ در واقع اروپایی‌ها گمان می‌کردند با تعامل با ایران می‌توانند رفتار ایران را کنترل کنند. اما اینکه چرا طی دو سال اخیر رفتار اروپایی‌ها تغییر کرده است چند دلیل عمده دارد. بر اساس گزارشی که با عنوان «خطر اسنپ بک» در هفته‌نامه تجارت فردا آمده است، این دلایل عبارت‌اند از

نخست؛ عدم احیای برجام: دولت‌های اروپایی به‌شدت از رویکرد دولت مرحوم رئیسی در قبال برجام ناراضی بودند. توافق هسته‌ای بیش از حد طولانی شد و عملاً دو سال گفتگو بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. اروپایی‌ها می‌خواستند با احیای برجام فعالیت هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد و با لغو تحریم‌ها و ورود ایران به بازار جهانی از منابع انرژی ایران بهره‌برداری کنند. اما بسیاری از مجریان سیاست خارجی در ایران گمان می‌کردند که با اتلاف وقت می‌توانند امتیاز‌های بیشتری از طرف مقابل بگیرند؛ همین امر باعث شد که فرصت طلایی ورود به بازار جهانی از دست برود.

در واقع مجریان سیاست خارجی گمان می‌کردند فرصتی که برای احیای برجام وجود دارد همیشه ثابت است، اما دیدیم که جنگ روسیه علیه اوکراین چگونه مسئله برجام را تحت تاثیر قرار داد؛ بنابراین مجریان سیاست خارجی در ایران باید به ماهیت دینامیک و پویای سیاست جهانی توجه ویژه‌ای داشته باشند. به این معنا که اگر نتوانند از فرصت‌های به‌وجودآمده به نحو احسن استفاده کنند چه‌بسا مجبور خواهند شد به یک توافق ضعیف بسنده کنند. ما در اسفند ۱۴۰۰ به مرحله نهایی توافق رسیده بودیم، اما برداشت برخی در ایران این بود که به این خاطر که اروپا و آمریکا خواهان احیای برجام هستند کمی صبر کنیم. اما تحولات بعدی مثل جنگ اوکراین باعث شد که این فرصت از دست برود. در ابتدا تصور می‌شد که این جنگ به زودی پایان می‌یابد، اما دیدیم که ادامه پیدا کرد، به‌تبع آن رویکرد کشور‌های غربی هم تغییر کرد؛ بنابراین اولین و اساسی‌ترین نکته‌ای که در ارائه راهکار باید به آن توجه کنیم این است که باید از تمامی فرصت‌ها استفاده کنیم به این خاطر که فرصت‌ها دائمی نیست، کمااینکه تهدید‌ها هم دائمی نیست. بعد از آن اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که ایران تمایلی به احیای برجام ندارد. زمانی که امیدی به احیای برجام نباشد طبیعتاً قیدوبند‌های دیپلماسی و حفظ روابط اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

دوم؛ جنگ روسیه علیه اوکراین: بعد از وقوع جنگ اوکراین با اینکه ایران سیاست بی‌طرفی اتخاذ کرد، اما برخی از مسائل از جمله موضوع پهپاد‌ها باعث شد که اروپایی‌ها، ایران را حامی جدی روسیه بدانند. در شروع این جنگ مسئله عدم همکاری و عدم تمایل ایران برای فروش گاز به اروپا مورد توجه قرار گرفت و اروپایی‌ها این برداشت را کردند که ایران روسیه را مهم‌تر از اروپا می‌داند و در واقع ایران، روسیه را همراهی می‌کند. این مسئله به تنهایی پیچیده بود، اما پرونده‌ای که بعد از آن در بروکسل مورد بررسی قرار گرفت این بود که ایران به صورت مداوم به روسیه سخت‌افزار جنگی می‌فروشد، سخت‌افزار‌هایی که به‌طور مستقیم در اوکراین استفاده شدند؛ همین مسئله باعث شد اوضاع رو به وخامت برود. به این خاطر که جنگ روسیه در اوکراین به صورت مستقیم با امنیت اروپا پیوند دارد. در حال حاضر اروپا مدعی است که پنج نمونه مستند از پهپاد‌هایی که سریال آن‌ها نشان می‌دهد متعلق به ایران هستند؛ شناسایی شده است. از نظر اروپایی‌ها ایران مستقیماً در این نبرد و تهدید روسیه علیه اروپا مشارکت و همراهی می‌کند.

در واقع این نگاه در شورای کمیسیون وزرای اتحادیه اروپا و لندن حاکم است. ارزیابی‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که ایران به صورت مستقیم به افزایش توان نظامی روسیه برای حمله به کشور‌های اروپایی کمک می‌کند. طبیعتاً این مسئله عکس‌العمل بسیار منفی در میان اروپایی‌ها داشته و بیشتر در رده شاخه اجرایی کشور‌های اروپایی خودش را نشان داده است. در پیام‌هایی که ردوبدل می‌شود و در تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ می‌توان به صورت آشکار دید که چه نگاهی بر ایران حاکم است و همچنین چه گزینه‌هایی در مورد ایران در حال بررسی است. این مسئله باعث افزایش تنش ساختاری میان اتحادیه اروپا و ایران شده است. در امتداد فروش سخت‌افزار نظامی از ایران به روسیه، حتی سه کشوری که نسبت به تحریم ایران تردید داشتند در کنار بقیه کشور‌ها قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید: دیپلماتی سرسخت، مصمم و آرام؛ مروری بر پیشینه عباس عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه


سوم؛ اعتراضات در ایران: موضوع دیگری که باعث شد سیاست اروپا در مقابل ایران شدت بگیرد مسائل سیاسی، اجتماعی داخل ایران بود که برای دولت‌های اروپایی قابل پذیرش نبود. ناآرامی‌های اخیر در ایران، نارضایتی ایرانی‌های خارج از کشور و همچنین فشار افکار عمومی در اروپا، دولت‌های اروپایی را به این نتیجه رساند که موضع تندتری علیه ایران اتخاذ کنند و برای اولین‌بار نوع موضع‌گیری‌شان نسبت به گذشته تغییر پیدا کرد. این تغییر رفتار را می‌توان در اقدامات شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مواضع شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مشاهده کرد. باید در نظر داشته باشیم که اتفاقاتی که در داخل ایران می‌افتد و تبلیغاتی که برای آن می‌شود؛ افکار عمومی در جهان غرب و به ویژه در اروپا به دولت‌های متبوعشان فشار می‌آورند که در مقابل دولت ایران سکوت نکنند؛ بنابراین مجموعه این جریانات باعث شده است که مواضع غربی‌ها از جمله اروپایی‌ها تندتر از گذشته شود. حتی آلمان هم که همیشه مواضع نرم‌تری از انگلستان و بریتانیا و فرانسه داشته است؛ رهبری این جریانات را به دست گرفت. آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان و اولاف شولتس، صدراعظم این کشور چندین‌بار اظهارت تندی علیه ایران داشتند و از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند. در این میان فرانسه هم که نمی‌خواست از قافله عقب بماند تلاش کرد که رضایت افکار عمومی، حالا چه ایرانی‌های دوتابعیتی و چه تبعه‌های بومی خودش را به نحوی جلب کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

مبینا نعمت‌زاده، ملت را از مدال گرفتنش پشیمان کرد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

مراسم رونمایی از تندیس هنرمند فقید بیتا فرهی

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکسی جدید از چهره خندان سیدمحمد خاتمی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ شوخی کمدین های اسراییلی با حمله ایران به اسراییل

عکس/ پیش بینی عجیب درباره شکست ترامپ در انتخابات

عکس/ استایل خاص و جذاب نیکی کریمی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

راه‌های کاربردی برای رهایی از نفخ شکم

تصویری جالب از علیرضا بیرانوند در تمرین تراکتور

عکس/ واژگونی مجسمه رضاشاه یک روز پیش از کودتای ۲۸ مرداد

فیلم/ فرار خانواده فلسطینی از بمباران اسرائیل

قرعه استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا مشخص شد

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد؟

وقتی شاه ایران و هالیوود با هم کنار نیامدند

فیلم/ ترانه‌ای از داریوش که رهبر انقلاب درباره آن حرف زد

عکس/ جشن تولد بهنوش بختیاری در یک مکان خاص

تصاویر تاریخی از بازگشت آزادگان به ایران

جابجایی صندلی بین ۱۱ معاون پزشکیان و رئیسی؛ کدام معاونان دولت تحصیلکرده خارج از کشور هستند؟ + جدول

عکس/ چهره زیبا و نچرال الهام پاوه نژاد

فیلم/ واکنش تند زنوزی به شایعات پرونده علیرضا بیرانوند

پزشکیان فردا برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود + جزئیات

عکس/ ۲۶ مرداد، بازگشت اولین گروه از اسرای ایران در جنگ

فیلم/ رونمایی حزب الله از شهر‌های موشکی در لبنان

فیلم/ سخنان جنجالی کارشناس صداوسیما درباره حجاب در برنامه زنده

فیلم/ ترمینال خارجی فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۷۹

نابودی ۳۱۴ هکتار از پوشش گیاهی تهران با تغییر کاربری در یک سال

تصویر هوایی ۶۰ سال پیش از پل خواجوی اصفهان

یک فیلم زیرخاکی از تمرین محمدرضا شجریان به همراه همایون

فیلم/ کرایه تاکسی از مرز خسروی در عراق چقدر است؟

زن ایده‌آل از نظر مردان جوان ایرانی در دهه پنجاه + عکس

اینفوگرافی/ ۶ شهر ایران در فهرست ۱۵ شهر گرم جهان!

عکس/ پوشش عجیب رامبد جوان و نگار جواهریان

تکذیب پذیرش مبینا نعمت زاده در رشته پزشکی

عکس/ استایل طلایی فریبا نادری بعد از ۵ سال

تصویری قدیمی از دروازه باب همایون در دوره ناصرالدین شاه

سرنوشت درآمد‌های نفتی ایران چه می‌شود؟

عکس/ نخستین جایگاه سوخت اصفهان با نمایی از کوه صفه

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در اواخر مرداد ۱۴۰۳ + اینفوگرافی

فیلم/ حرکت مهاجران افغان از کوه و بیابان به سمت ایران

شاخص بورس چطور مقاومت ۲ میلیونی را از دست داد؟

تیم پزشکیان، اقتصاد ایران را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟

فیلم/اختلاف قیمت دینار عراق و پول ایران از زبان یک زائر

تماس فوری وزیر خارجه قطر با ایران پس از نشست دوحه

نفوذ خزنده ترکیه در بین کشور‌های تُرک‌زبان؛ آیا اردوغان زیر پای پوتین را خالی می‌کند؟

فیلم/ شوخی کمدین های اسراییلی با حمله ایران به اسراییل

یک توصیه مهم به شهروندان درباه خرید طلای آب شده

محافظت از ترامپ با سپر‌های شیشه‌ای ضدگلوله+عکس

افت معاملات بورس در دومین هفته محدویت دامنه نوسان + نمودار

عکس/ استوری خاص سمیرا حسن پور برای همسرش

عکس/ زیبا بروفه موهایش را تراشید

لرزه لشکر ایرانی همستر بر تن بازار رمزارز

فیلم/ انتقاد تند جواد خیابانی درباره بازسازی ورزشگاه آزادی

قیمت جدید انواع آپارتمان در شهرقدس مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ صحبت‌های مسعود پزشکیان درباره کولر خبرساز شد

فیلم/ صحبت‌های جالب مادر آرین سلیمی از فینال پسرش

فیلم/ اولین گزارش رسمی از شلیک پلیس به آرزو بدری

وعده وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو ارزان‌قیمت