تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

استراتژی هریس در سیاست خارجی آمریکا؛ توازن در خاورمیانه، تعامل مشروط با ایران

انتظار می‌رود هریس رویکرد دلسوزانه تری نسبت به جنبه‌های انسانی درگیری اسرائیل و فلسطین داشته باشد و از ایجاد توازن بین حمایت از امنیت اسرائیل و پرداختن به درد و رنج فلسطینیان دفاع کند. هریس احتمالا بین واقع گرایی و آرمان گرایی با تمرکز بر منافع امنیتی آمریکا و ارزش‌های بشردوستانه با تاکید بیش‌تر بر مسائل حقوق بشری توازن ایجاد خواهد کرد.

کامالا هریس

اقتصاد۲۴-گمانه زنی‌های قابل توجهی در واشنگتن وجود دارد مبنی بر آن که "کامالا هریس" در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور بعدی چه رویکردی را در سیاست خارجی دنبال خواهد کرد و آیا سیاست او تداوم سیاست چهار سال گذشته دولت بایدن خواهد بود یا خیر. احتمالا تا آنجا که به روابط ایالات متحده با چین و روسیه مربوط می‌شود او مسیر بایدن را دنبال خواهد کرد. با این وجود، در مورد خاورمیانه به ویژه در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین این احتمال وجود دارد که استثنایی در کار باشد آن هم به سبب موضع بشردوستانه‌تر هریس در مورد مصائبی که بر مردم فلسطین رفته است. اگرچه انتظار چرخش کامل از حمایت سنتی آمریکا از امنیت اسرائیل غیر واقع بینانه محسوب می‌شود، اما هریس احتمالا موضع دور شدن بیش‌تر از نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را اتخاذ خواهد کرد.

برخلاف جو بایدن که تجربه مادام العمری در عرصه سیاست خارجی دارد کامالا هریس در صورت پیروز شدن در انتخابات دارای موقعیتی شبیه وضعیت "باراک اوباما" در زمان به قدرت رسیدن خواهد بود. هریس همانند اوباما حقوقدانی است که به عدالت اجتماعی متعهد است. او با دقت تحلیلی به مسئولیت هایش می‌پردازد و با دقت کارکنان خود را برای اثبات فرضیات اش به چالش می‌کشد. او مانند اوباما آمریکا را در مرکز یک نظام چند جانبه تصور می‌کند. هریس هم چنین همانند اوباما به اهمیت قدرت نرم آمریکا در کنار قدرت سخت باور دارد. از این نظر هریس را می‌توان به عنوان یک انترناسیونالیست لیبرال تلقی کرد که از رهبری آمریکا حمایت می‌کند.

سخنان و اقدامات هریس در مقام معاون رئیس جمهور حاکی از آن بوده او به انقلاب در سیاست خارجی ایالات متحده باوری ندارد و به دنبال حفظ رهبری قدرتمند جهانی ایالات متحده، با مقداری توجه و همکاری با متحدان است و بدین گونه از ایجاد تحول حمایت می‌کند. رد انزواطلبی ترامپیستی از سوی هریس مشهود است. هریس در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه ۲۰۲۴ میلادی نشان داد که حمله اش به رویکرد ترامپ چگونه می‌تواند باشد زمانی که گفته بود: "تاریخ نیز این را به ما نشان داده که اگر صرفا به درون نگاه کنیم نمی‌توانیم تهدیدات خارجی را شکست دهیم. انزواطبی به مثابه یک عایق نیست. هر زمانی که ایالات متحده خود را منزوی کرده تهدیدات صرفا افزایش یافته اند".

خاورمیانه

کامالا هریس و جو بایدن در اکثر جنبه‌های مرتبط با روابط خارجی به استثنای غزه با یکدیگر هماهنگ بوده اند. هریس خواستار آتش بس فوری در مارس ۲۰۲۴ میلادی شد و راه خود را از موضع بایدن جدا کرد. این انحراف نسبتا قابل توجه هریس از سیاست بایدن در مورد اسرائیل نشان دهنده تمایل او برای شکستن مواضع متعارف آمریکا است. مانند مورد اوباما بسیاری از مشاورانی که برای هریس کار می‌کنند تعهد شخص هریس به زیر سوال بردن حقایق مفروض و هنجار‌های ثابت شده را نقطه تمایز او با بایدن می‌دانند.

اگر هریس در انتخابات برنده شود یکی از فوری‌ترین مسائل سیاست خارجی که در مورد خاورمیانه به ارث خواهد برد به احتمال زیاد جنگ اسرائیل علیه غزه خواهد بود. به همین دلیل است که سوابق معاون رئیس جمهور در مورد اسرائیل و درگیری به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشانه‌هایی از تداوم یا واگرایی از رویکرد بایدن پیدا شود. بایدن روابط شخصی طولانی مدتی با "بنیامین نتانیاهو" و "ولادیمیر پوتین" از طریق چندین دهه کار در کمیته روابط خارجی سنا و دوره حضور در منصب معاونت رئیس جمهور را داشت تجربه‌ای که هریس از آن برخوردار نیست.

سوابق و سخنرانی‌های عمومی هریس در مورد اسرائیل و فلسطین نشان می‌دهد که او رویکردی دلسوزانه‌تر در مورد کشتار غیرنظامیان خواهد داشت. هریس به طور فزاینده‌ای از ماهیت خشن کارزار نظامی اسرائیل انتقاد کرده و از توافق آتش بس که آزادی گروگان‌های اسرائیلی را تضمین می‌کند نیز دفاع کرده است. اگر هریس رئیس جمهور شود احتمالا در مقایسه با بایدن در مورد حفظ توازن محتاطانه‌تر رفتار خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:ادعای جنجالی ترامپ: از کامالا هریس زیباترم!


هریس تاکنون یک خط مشخص برای اظهارات لفظی ایجاد کرده و نسبت به رنج فلسطینیان انتقادات تندی کرده است حتی در حالی که به کمک نظامی قوی به اسرائیل ادامه می‌دهد. برای مثال، هریس در ژوئن ۲۰۲۳ میلادی در مراسمی در واشنگتن به مناسبت روز استقلال اسرائیل سخنرانی کرد و بر تعهد "تزلزل ناپذیر" ایالات متحده در حمایت از اسرائیل و سابقه خود در سنا در رای مثبت دادن به حمایت از کمک‌های امنیتی به اسرائیل اشاره کرد.

به همین ترتیب او در دیدار با رهبران جامعه مسلمان در کاخ سفید به وضوح اشاره کرد که از رنجی که بر مردم غزه رفته متاثر است. او پس از جلسه خواستار دریافت گزارش‌های بیش تری درباره این موضوع شد و با مردم غزه همدلی نشان داد. این موضع با گزارش‌های رسانه‌ها در اواخر سال گذشته مطابقت داشت مبنی بر آن که او کاخ سفید را تحت فشار قرار داد تا نگرانی بیش تری در مورد بحران انسانی در جریان در غزه ابراز کند.

هریس در تلاشی دیگر حمله حماس علیه اسرائیل را جرقه آغاز جنگ دانست، اما او هم چنین از اسرائیل خواست تا اقداماتی برای محافظت از جان غیر نظامیان در غزه انجام دهد. در نهایت، هریس در جریان ایراد یک سخنرانی در آلاباما جایی که به مشابهت‌هایی بین قربانی شدن آمریکایی‌های آفریقایی تبار و فلسطینیان اشاره کرد خواستار برقراری آتش بس فوری برای آزادی گروگان‌ها و سرازیر شدن کمک‌ها به غزه شد. این اولین باری بود که فردی از دولت بایدن با این وضوح خواستار برقراری آتش بس شده بود.

اخیرا پس از آن که بایدن تصمیم گرفت از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره گیری کند و از هریس حمایت کرد هریس ترجیح داد در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا شرکت نکند. در عوض، او یک جلسه ۴۰ دقیقه‌ای جداگانه با نتانیاهو برگزار کرد و در مقابل دوربین اظهاراتی را بیان کرد و از نتانیاهو خواسته بود که با قرارداد تبادل گروگان‌های اسرائیلی و آتش بس با حماس موافقت کند.

او گفته بود:" زمان آن فرا رسیده که این جنگ به گونه‌ای پایان یابد که اسرائیل در امنیت باشد، همه گروگان‌ها آزاد شوند، رنج فلسطینیان در غزه پایان یابد و مردم فلسطین بتوانند از حق آزادی و کرامت خود استفاده کنند. همان طور که من همین الان به نخست وزیر نتانیاهو گفتم زمان انجام این توافق فرا رسیده تا بتوانیم برای پایان دادن به جنگ به آتش بس دست یابیم. کمک به مردم فلسطین ضرورت دارد... آن چه در غزه طی نه ماه گذشته اتفاق افتاده ویرانگر بوده است. تصاویر کودکان مرده و مردم ناامید و گرسنه که برای جستجوی امنیت فرار می‌کنند و گاهی اوقات برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره می‌شوند را دیده ایم... در برابر این مصیبت‌ها نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که در برابر رنج بی حس شویم".

هریس از سوی دیگر معترضانی که پرچم آمریکا را سوزاندند و روی مجسمه‌های نزدیک ساختمان کنگره گرافیتی‌های ضد اسرائیلی نقاشی کردند را به شدت محکوم کرده بود.

مذاکرات هسته‌ای با ایران

اگر هریس به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود این احتمال وجود دارد که رویکردش در قبال ایران در راستای رویکرد "تعامل مشروط" به نوعی تداوم رویکرد دولت بایدن باشد. در واقع، جستجوی یافتن توازن از نظر مشارکت و تعامل و حفظ رویکرد انتقادی از ایران احتمالا استراتژی او خواهد بود.


بیشتر بخوانید:کامالا هریس چگونه با ایران معامله می‌کند؟


علیرغم آن که هریس در زمانی که سناتور کالیفرنیا بود خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی محکوم کرد و آن را تصمیمی بی پروا خواند در طول کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ گفته بود که خواستار پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای است، اما خواسته بود از "انطباق قابل تایید" با برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود. او هم چنین از ترور ژنرال "قاسم سلیمانی" توسط دولت ترامپ علیرغم آن که او را "دشمن آمریکا" می‌دانست حمایت نکرد و بر لزوم تمرکز بر حفظ امنیت نیرو‌های آمریکایی و ثبات منطقه تاکید کرده بود.

هریس احتمالا تنش زدایی با ایران به امید دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید را دنبال خواهد کرد. ایجاد توازن بین منافع امنیتی با سیاست خارجی مبتنی بر ارزش‌ها احتمالا چالشی بزرگ برای استراتژی "تعامل مشروط" او در مورد ایران خواهد بود.

هریس در طول کارزار انتخاباتی خود در سنا در سال ۲۰۲۰ میلادی با طرح ادعا‌هایی در مورد ایران بر ضرورت "توسعه و تکمیل برخی از مفاد توافق هسته‌ای و همکاری با شرکای خود برای مقابله با رفتار ایران در منطقه از جمله در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک" تاکید کرده بود.

نتیجه گیری

ایدئولوژی هریس احتمالا جستجوی توازن ظریف بین منافع و ارزش‌های آمریکا یعنی ایجاد تعادل بین واقع گرایی و ایده آلیسم (کمال گرایی) خواهد بود. او احتمالا نگرانی بیشتری در مورد مسائل بشردوستانه و حقوق بشر از خود نشان خواهد داد همان طور که در رویکرد او نسبت به وضعیت دردناک فلسطینی‌ها مشهود است. برخلاف بایدن که تجربه مادام العمر در سیاست خارجی داشت هریس با رویکرد مشابه اوباما نظری بازتر نسبت به نظرات مشاوران اش خواهد داشت.

اعتقاد هریس به نیاز به عدالت جهانی و حقوق بشر او را به سمت یک سیاست خارجی مبتنی بر ارزش سوق خواهد داد. با این وجود، تاکید هریس بر نظم و امنیت او را به سمت واقع گرایی و همکاری با متحدانی مانند عربستان سعودی، اسرائیل و امارات متحده عربی سوق خواهد داد. در رویکرد او نسبت به ایران و چین جستجو برای ایجاد توازن خود را در قالب "تعامل مشروط" نشان خواهد داد که در آن مسئله حقوق بشر نقش نسبتا مهمی ایفا خواهد کرد.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

اعتبار ۱۱۵ میلیون تومانی، بدون سود و بدون کارمزد بانک سینا برای خریداران محصولات ایران‌خودرو

عکس/ معماری شگفت انگیز پل دزفول از دوره ساسانی

اینفوگرافی/ رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان سال ۲۰۲۴

عکس/۲۶ نماینده در رای گیری مجلس شرکت نکردند!

یک تصویر کمیاب و قدیمی از حرم امام حسین (ع)

عکس/ رضا رشیدپور سعید جلیلی را با خاک یکسان کرد

عکس/ ماه عسل لاکچری سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی

مسعود پزشکیان در اولین جلسه دفاع از کابینه اش در مجلس

تصویر قدیمی از شمس العماره مربوط به دوره قاجار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زخم هفت‌ساله اراک در مجلس سر باز کرد!

عکسی که باعث خشم پرسپولیسی‌ها می‌شود

گودرزی، مخالف وزیر پیشنهادی کار: من تعجب می‌کنم کدام نظام سیاسی حاضر است پست وزارتخانه را به یک چنین شخصی بدهد

ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت: نمی‌توانیم واقعیات را کتمان کنیم

عکس/ جدیدترین تصویر از میرحسین موسوی

ادعای پرسپولیسی‌ها علیه بیرانوند؛ حکم صادر شده، اما ...

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

واکنش یک نماینده به دخالت رئیس مجلس در انتخاب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

مسیر کوتاه و قیمت نجومی تاکسی‌های اینترنتی

فیلم/ سوتی جدید بهاره رهنما جنجالی شد

رونمایی از خودروی فوق لوکس میباخ+ عکس

جزئیات جدید از قتل آی نور کودک ۳ ساله الیگودرزی

فیلم/ رفتار زشت اوکراینی‌ها با اسیر‌های روس

ویدئویی پربازدید از رهبرکره شمالی در شبکه‌های اجتماعی

سید مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات دفتر پزشکیان شد

حضور مدیرعامل بیمه کوثر در استان مازندران

خودرو ام جی ۴ را چگونه در ایران شارژ کنیم؟

شکست راهبرد فشار حداکثری واشنگتن به تهران؛ آمریکا همچنان فاقد استراتژی جامع در برابر ایران!

فیلم/ سارق خیابان استاد معین دوباره آفتابی شد!

فیلم/جولان رولزرویس در خیابان‌های پایتخت

عکس/ جشن تولد مهدی کوشکی در کنار همسر جدیدش

عکس/ خانه مصدق پس از گلوله‌باران کودتای ۲۸ مرداد

فیلم/ادعای نتانیاهو درباره ردپای یک مسلمان در کشتار یهودیان توسط هیتلر!

عکس/ ساختن استخر در مجتمع‌های مسکونی ممنوع شد!

اعلام قیمت جدید برنج، روغن، شکر، گوشت و مرغ + جدول

فیلم/ پاسخ عراقچی به ثابتی: فیلمی که پخش شد سند افتخار است

مبینا نعمت‌زاده شرایط ورود به رشته پزشکی را دارد؟

فیلم / دفاع محکم عراقچی در مجلس

واکنش ناهید کیانی به مبارزه با کیمیا علیزاده

ثبت کم‌ترین اختلاف ارز نیما و آزاد در ۶ ماهه گذشته

جنگنده چند منظوره شنیانگ J-۱۱

فیلم/ ادا و اصول صداوسیمایی ثابتی برای مخالفت با عراقچی

۴ دروغ بزرگ امیرحسین ثابتی در نطق مجلس

فیلم/ صحبت‌های جنجالی هاشمی نسب درباره استقلال

سکوت پرسروصدای پایداری ها در روز صلاحیت خطیب

فیلم/ویلای فوق لاکچری علیرضا بیرانوند

ادعای جنجالی ترامپ: از کامالا هریس زیباترم!

استراتژی هریس در سیاست خارجی آمریکا؛ توازن در خاورمیانه، تعامل مشروط با ایران

خبر خوش وزارت کار درباره بیمه بیکاری

استایل شیک محیا دهقانی در یک مراسم خصوصی + عکس

طرح کالابرگ در دولت پزشکیان اجرا می‌شود؟

استوری خداحافظی مدافع پرسپولیس با هواداران

عکس/نوۀ دکتر مصدق در دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد

تقابل استقلال و پرسپولیس با رونالدو و راموس

بازخوانی یک کودتا پس از ۷۱ سال؛ در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در تهران چه گذشت؟ + ویدیو

مدیرعامل کرمان موتور: قطعی مکرر برق، تولید خودرو را مختل کرد / افزایش تولید در نیمه دوم سال

اینفوگرافی/ پزشکیان در دفاع از برنامه‌هایش چه گفت؟

بیمه آسیا خبرنگاران حوزه صنعت بیمه را تحت پوشش قرار داد

عکس دیدنی از بهروز وثوقی و آلن دلون در تهران

تکرار حمله یار و یاور جلیلی به سید عباس عراقچی