تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
تضمین رشد پایدار بازار سهام؛

چه عواملی بر سبزپوشی بورس موثرند؟

روز دوشنبه چهارمین روز متوالی سبزپوشی بازار، در سایه انتشار اخبار مثبت گوناگون رقم خورد. بازار سرمایه که ماه‌های گذشته روندی منفی را در پیش گرفته بود، روز گذشته نوسان کم‌عمق رو به بالایی را به ثبت رساند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۰.۳۷درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز دوشنبه در سطح ۲میلیون و ۳۸هزار واحدی ایستاد.

چه عواملی بر سبزپوشی بورس موثرند؟

اقتصاد۲۴- رشد ۷هزار و ۴۸۴واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با صعود ۰.۱۲درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۳۹هزار و ۵۸۲واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۷درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۰هزار و ۸۰۶واحدی کار خود را به اتمام رساند.

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۲هزار و ۱۶۴میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۷۰میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «کگهر»، «فصبا» و «حسینا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «فولاد» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. در روز‌های گذشته انتشار اخبار مثبت و تاثیرگذار اتمسفر مساعدی در بازار به راه انداخته است. کاهش احتمال بروز ریسک‌های سیستماتیک و عدم افزایش تنش‌ها را می‌توان از جمله دلایل مثبت و تاثیرگذار رشد کم‌جان این روز‌ها معرفی کرد.

بازار از نگاه کارشناسان

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار روز گذشته را این‌گونه بررسی کرد: بازار سرمایه پس از کاهش محدودیت دامنه نوسان در روز‌های گذشته جان دوباره‌ای گرفته است. در این میان بازار سرمایه ردپای کاهش ریسک‌های سیستماتیک را در دل خود پرورانده و شرایط را مساعدتر از هفته‌های گذشته ارزیابی می‌کند. همچنین جلسه‌ای که در حمایت از بازار سرمایه در خصوص امکان فروش ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد به صنعت فولاد به منظور تامین مواد اولیه و تکمیل چرخه برگزار شد، به دلیل افزایش نرخ تسعیر شرکت‌های فولادی سودآوری آن‌ها می‌تواند دستخوش تغییر شود. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار نیما می‌تواند نشانه روآوردن دولت به تک‌نرخی کردن نرخ ارز باشد. از سوی دیگر عدم افزایش چشمگیر نرخ بهره بانکی می‌تواند شرایط باثباتی را برای بازار پدید آورد.


بیشتر بخوانید: ارزش دلاری بورس چقدر است؟


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با کاهش ریسک‌های سیستماتیک شرایط برای برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان فراهم می‌شود. با این وجود همچنان بر سر برقراری دیرهنگام آن و عدم توجه به مکانیسم‌های بازار با برقراری آن انتقادات زیادی متوجه سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. این کارشناس بازار در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار تا محدوده‌های مقاومتی مینور پیشین توانایی رشد دارد. با این وجود تا زمانی که ابهامات گوناگون سایه سنگینی بر بازار بیندازند، بازار نمی‌تواند روند مشخص و پرقدرتی را در پیش بگیرد.

دو عامل محرک

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه، روند بازار را این‌گونه زیر ذره‌بین قرار داد: هفته جاری را در حالی آغاز کردیم که موجی از خوشبینی و انتظار مثبت در بازار ایجاد شده بود. این خوش‌بینی ریشه در دو عامل اصلی کمرنگ‌شدن ریسک سیستماتیک احتمال جنگ و کاهش انتظار برای رخ دادن آن و مولفه‌های بنیادی و حمایتی می‌توان جست‌و‌جو کرد. هرچند همچنان این ریسک بر بازار و اقتصاد ایران سیطره دارد و هر لحظه ممکن است این خوشبینی رخت بربندد، اما در مقطع فعلی به‌وضوح شاهد کاهش احتمال افزایش تنش‌های بین‌المللی بودیم و این موضوع بدون شک عامل ایجاد خوشبینی و سبزپوشی بازار شده است. باید اظهار کرد بازار از نظر ارزندگی در نقطه بسیار مناسبی قرار دارد و بدون در نظر گرفتن محرک‌های مثبت روز‌های گذشته پتانسیل رشد قابل‌توجهی دارد. وعده تزریق پول از بانک‌ها، انتشار اوراق تبعی، خط اعتباری ۴۵همتی، افزایش ضریب اعتباری‌ها، عدم افزایش نرخ اخزا و ثبات در محدوده ۲۸تا ۲۹درصد، و مستثنی شدن صنعت فولاد از عرضه ارز در سامانه نیما از جمله مولفه‌های بنیادی است که به ایجاد انتظار مثبت در بازار منجر شده است.

این کارشناس بازار ادامه داد: به نظر می‌رسد حمایت‌های پولی از بازار کارآیی و مبنای اصولی چندانی نداشته و تنها می‌تواند تاییدیه ارزندگی بازار برای فعالان بازار باشد. از طرفی می‌توان مهم‌ترین و اثرگذارترین متغیر مثبت این روز‌ها را افزایش بی‌سابقه دلار نیمایی و کاهش اختلاف چشمگیر آن با دلار آزاد دانست. در صورت تداوم کاهش شکاف دلار نیما با دلار بازار آزاد تاثیر بنیادی عمیق مثبتی روی بازار و حاشیه سود شرکت‌ها می‌تواند ایجاد شود. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کابینه دولت و تیم اقتصادی جدید است. عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد، در مجلس اظهارات مثبتی را بیان کرد. در صورتی که جامه عمل به خود گیرد می‌تواند تاثیرات مثبت بلند‌مدت بر بازار داشته باشد و نشانه بازگشت مدیریت صحیح و اصولی در اقتصاد صادر شده است.

یک نکته منفی که به آن می‌توان اشاره کرد قطعی‌های مکرر برق صنایع است که تبلور تاثیرات این عارضه در صورت‌های مالی برخی از شرکت‌ها در روز‌های آینده بروز پیدا خواهد کرد. البته به دلیل مقطعی و فصلی بودن آن انتظار می‌رود نگرانی چندانی به بازار تزریق نشود. بازار روز دوشنبه بعد از سه روز سبز‌پوشی به یک تعادل نسبی رسید و قدری عرضه‌ها افزایش یافت. البته این تعادل منطقی بود و در صورتی که شاهد تغییرات سیاسی و افزایش ریسک نباشیم انتظار روند صعودی در روز‌های آتی با عملی شدن وعده‌های حمایتی را خواهیم داشت. در خصوص محدودیت دامنه نوسان نیز باید اظهار کرد با توجه به ماهیت ریسکی که بر بازار حاکم است، ادامه آن تا ثبات کامل شرایط به نفع بازار سرمایه و سهامداران حقیقی خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استایل خاص و متفاوت غزل شاکری در یک مراسم خصوصی

«مرگ همستر»؛ واقعیت یا تاکتیک تبلیغاتی؟

اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟

آخرین وضعیت پرونده آرزو بدری

فیلم/ نماینده مخالف مومنی گفت به او رای موافق می‌دهد

هزینه رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی و ۵۰ متری در تهران

آخرین وضعیت پرونده چای دبش+ فیلم

فیلم/حال و هوای مجلس پس از حضور پزشکیان در صحن علنی

حضور مسعود پزشکیان در صحن مجلس

جنتی: عراقچی بهترین گزینه برای وزارت خارجه است

حمله تند روزنامه اصولگرا به امیرحسین ثابتی؛ برای رسانه‌های خارجی خوراک ضد رهبری جور کرد

عکس/پوشش متفاوت سیدحسن خمینی در پیاده روی اربعین

استقبال روزنامه اصولگرا از ایستادگی قالیباف در برابر تندرو‌های مجلس

حمایت پسر شهید فخری زاده از عراقچی + عکس

فیلم/ اشاره وزیر پیشنهادی ارشاد به تغییر در جامعه زنان ایرانی

عکس/ کارت‌های دریافت سهمیه تریاک

آغاز قطع آنتن گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق

احمد میدری، اقتصاددانی عملگرا و متخصص در انتظار چراغ سبز بهارستان/ بچه آبادان که نظراتش در حوزه عدالت اجتماعی به مسعود پزشکیان نزدیک است

فیلم/وزیر پیشنهادی ارشاد: جامعه ایران ۱۰ سال قبل هم نیست

قیمت گوشت قرمز در بازار + جدول

فیلم/وضعیت عجیب صحن مجلس در زمان سخنرانی گزینه وزارت ارشاد

قیمت سیمان امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ آخرین وضعیت آرزو بدری در بیمارستان

کوچ اجاره نشین‌ها به مناطق پایین‌تر شهرها

عکس/ آذری‌ جهرمی و مداح معروف در پیاده روی اربعین

باز شدن پای فوتبالیست های معروف به پرونده کوروش کمپانی؛ از بیرانوند تا صادقی

فیلم/علت تاخیر حمله ایران به اسرائیل چیست؟

عقبگرد قیمت نفت در برابر مذاکرات صلح

اونس طلا نزولی شد

جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشت!

فیلم/ وزیر پیشنهادی علوم از نسل زد گفت

فیلم زیر خاکی از لیلا حاتمی و لیلی رشیدی، ۳۹ سال پیش

همتی تاکید دارد که هدفش نجات اقتصاد کشور است/ دیگر نباید با آزمون و خطا فشار را به دوش مردم بیندازیم

عکس/قیمت کله پاچه ۵۰ سال پیش در ایران

عکس/ آگهی فروش خانه با طویله به جای پارکینگ در تهران قدیم

فیلم/ اگر در روز ۱۳ صفر طلا خریدید این ویدئو را ببینید

تذکر آذری جهرمی به حامیان مسعود پزشکیان

ورود تقاضای جدید به بازار ارز

فیلم/پرداخت وام برای ثبت‌نام خودرو ممنوع شد

پزشکیان به جای گرانی بنزین بودجه بعضی نهاد‌ها را قطع کند

عکس آلن دلون بر روی صفحه موبایل آقای نماینده در صحن علنی مجلس

چرا قانون افزایش سن بازنشستگی شامل کارگران ساختمانی نمی‌ شود؟

مساله آقازادگان خارج‌نشین و واکنش افکار عمومی؛ چرا زندگی آقازاده‌های ایرانی در خارج جنجال‌برانگیز است؟

پروژه یکسان سازی نرخ‌های دلار کلید خورد؟

تحریم‌های دهه ۹۰ چه بر سر درآمد سرانه آورد؟

شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

فیلم/ تایید وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳۰ مرداد

کدام وزرای پیشنهادی لب مرز هستند؟