تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

ورود دوباره همتی به گود اقتصاد برای بورس بهتر است/ چرا تکرار محدودیت دامنه نوسان برای بازار سرمایه بد است؟/ پیش بینی شاخص کل تا پایان شهریور

بازار سرمایه پس از آن که هفته قبل را با وجود محدودیت دامنه نوسان منفی به پایان رساند، هفته جاری را در روند معکوس مثبت قرار گرفته است. اگرچه هنوز راه درازی پیش روی بورس است تا بتواند زیان‌های انباشته خود را جبران کند، اما به باور کارشناسان بورسی خوش بینی به دولت چهاردهم و تیم اقتصادی که در راس آن عبدالناصر همتی قرار گرفته موجب این شرایط شده است.

تحلیل بازار سرمایه

اقتصاد ۲۴- بازار سرمایه پس از آن که هفته قبل را با وجود محدودیت دامنه نوسان منفی به پایان رساند، هفته جاری را در روند معکوس مثبت قرار گرفته است. اگرچه هنوز راه درازی پیش روی بورس است تا بتواند زیان‌های انباشته خود را جبران کند، اما به باور کارشناسان بورسی خوش بینی به دولت چهاردهم و تیم اقتصادی که در راس آن عبدالناصر همتی قرار گرفته موجب این شرایط شده است.

او روز گذشته در سومین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت، در سخنان خود بار دیگر بر پیش بینی پذیر کردن و رقابت پذیر کردن اقتصاد تاکید کرد و گفته است که بورس سمبل اعتماد سرمایه گذاران است. «مهرزاد منتظری» کارشناس بازار سرمایه درباره این سخنان باور دارد اگرچه شرایط پیچیده و در هم تنیده اقتصاد کار را برای همتی سخت می‌کند، اما حضور او در تیم اقتصادی پزشکیان حداقل بهتر از تیم اقتصادی قبلی است.

وقتی که همتی بیرون از گود بود...

مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ عنوان می‌کند: آقای همتی چند سالی که بیرون از گود بود همیشه انتقاداتی را به هیئت دولت و آقای فرزین داشت. اگرچه خیلی از ایراد‌هایی که از آن‌ها می‌گرفت را خودش هم وقتی که رئیس بانک مرکزی بود، انجام می‌داد، اما حداقل ما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که در دوره ایشان این فاصله عجیب و غریب بین نرخ نیما و نرخ آزاد دلار وجود نداشت. ایشان به عنوان رئیس بانک مرکزی سامانه مبادلات دلار را که بین صادرکننده و واردکننده هست را واقعا به عنوان یک بازار نصفه نیمه می‌شناخت که تا حدودی کاهش قیمت اتفاق بیفتد. این کاری است که آقای فرزین نکرده بود، یعنی ایشان نرخ سامانه را خودش تعیین می‌کرد و اصلا مبادله‌ای انجام نمی‌گرفت و قیمت کشف نمی‌شد. به همین خاطر به نظر می‌آید از این نظر حضور آقای همتی بهتر باشد.

به گفته او با این همه حقیقتا آنقدر مسائل پیچیده و در هم تنیده است که نمی‌دانیم واقعا منتقدان دولت وقتی خودشان روی کار می‌آیند، آیا می‌توانند آن نقد‌ها را اجرا کنند یا خیر. در کل می‌خواهم بگویم احساس می‌کنم یک مقدار تیم دولت جدید بهتر از افرادی هستند که در تیم اقتصادی قبلی وجود داشت و امکان دارد شرایط بهتری اتفاق بیفتد. البته باید ببینیم رئیس بانک مرکزی هم چه کسی خواهد شد.

فاصله زیادی با رشد واقعی بورس داریم

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحرکات مثبتی که در بورس اتفاق افتاده توضیح می‌دهد: بعد از آن ریزش عجیب و غریبی که اتفاق افتاد دیدیم که دامنه نوسان محدود شد. بعد از آن حجم خبر خیلی زیادی از طرف سازمان بورس تولید شد که قرار است حمایت بشود و بانک مرکزی نیز حرف‌هایی در این خصوص زد و بازار تحت تاثیر این دو عامل است. اما اینکه تصور کنیم گشایشی ایجاد شده که می‌تواند چشم انداز بازار سرمایه را متفاوت نشان بدهد، اینطور نیست. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. این‌ها اتفاقات تازه‌ای نیست و سازمان طبق معمول کف بازار را با یک سری حرف و وعده و وعید حمایت کرده است.


بیشتر بخوانید:  چالش‌های بورسی «همتی»


محدودیت دامنه نوسان، ریسک تازه بازار است؟

منتظری در ادامه به اعمال مکرر محدودیت دامنه نوسان پرداخته و می‌گوید: بازاری که به شدت تحت تاثیر بحث‌های سیاسی است و از آن طرف هم بحث‌های سودسازی شرکت‌ها هم تحت فشار است، در حقیقت لازم است که یک مقدار دامنه مدیریت بشود تا هیجانات خالی شود، چون واقعا می‌توانست فشار‌های فروش عجیب و غریبی ایجاد شود و بعد هم ابطال روی صندوق‌ها بیاید و... این‌ها واقعا بحران ساز است. من با این که یک مقدار دامنه مدیریت بشود موافقم، منتها باید این کار سروقت انجام بشود نه اینکه مثلا بگذارند بازار چند تا منفی بزرگ بخورد؛ بعد تازه بروند در نقاطی که خود بازار هم می‌تواند خودش را حفظ کند، اعمال شود.

وی می‌افزاید: محدودیت دامنه خیلی هم ابزار جالبی نیست، چون که روند بازار را بهم می‌زند. بهتر است که دیر به سراغش نیایند و دیر هم برطرفش نکنند، چون از آن طرف می‌تواند معاملات بازار را بهم بزند، یعنی همه معامله‌گر‌ها مجبور می‌شوند علاوه بر تمام فاکتور‌های اثرگذار، فاکتوری با این عنوان که سازمان می‌خواهد دامنه نوسان را چه کار کند، باید در نظر بگیرند و در معاملات خودشان لحاظ کنند و این خیلی مناسب نیست.

پیش بینی شاخص کل تا پایان شهریور

مهرزاد منتظری در پیش بینی بورس به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: حقیقت این است که قیمت‌ها به سطحی رسیده بود که اگر همان هیجانات سیاسی تنش ایران به اسرائیل برطرف می‌شد بازار خود به خود هم در همین نقاط می‌ایستاد و پایین‌تر رفتنش دلیلی نداشت. در چنین شرایطی اینکه اعتقاد داشته باشیم رشد مداوم اتفاق می‌افتد و شاخص کل به بالای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی برگردد، بعید به نظر می‌آید. بیشتر می‌شود به این فکر کرد که بازار همینطور مدیریت شده تا مثلا کف دو میلیون واحد حفظ بشود.

به گفته او برای اینکه بازار رشد کند واقعا باید اتفاقات مهمی بیفتد که روی درآمد شرکت‌ها تاثیر بگذارد. ما فعلا چشم انداز را متاسفانه نداریم. فعلا بازار در همین نقاط زمان می‌خرد تا نزدیک انتخابات آمریکا بشویم و کابینه دولت هم سر کار بیاید تا ببینیم چه خواهد شد و باید دید در میدان عمل قرار است چه کار‌هایی صورت بگیرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس‌های جذاب از سمر بازیگر سریال عشق ممنوع در ۴۰ سالگی

بازار اجاره آپارتمان در جنت‌آباد جنوبی مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت گوشت قرمز امروز ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قدیمی‌ترین فیلم جهان از تخت جمشید مربوط به ۹۰ سال قبل

بیت‌کوین جایگاه طلا را از آن خود خواهد کرد؟

اکثر نمایندگان با صالحی امیری همراه هستند/ وزیر پیشنهادی ارشاد، گزینه بسیار مناسبی برای کار فرهنگی است

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

فیلم/ استقبال عجیب و غیررسمی علی اف از پوتین در اقامتگاه شخصی

استقرار بیمه معلم در اتاق مشترک خدمت سرکنسولگری ایران در نجف برای زائران اربعین

جزییات جدید از تغییر فرمول متناسب سازی حقوق بازنشستگان

افزایش اجاره‌ها تا ۵۰ توسط صاحبخانه‌ها

بازنشستگی با طعم تلخ بیمه بیکاری!

عکس/ضیافت شام علی‌اف برای پوتین در منزل شخصی اش

انس جهانی در سرازیری افتاد

برق در تعطیلات تابستانی؛ سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و برق و توسعه زیرساخت‌ها تعطیل شد

قیمت سیمان در بازار + جدول

فیلم/ تذکر تندرو‌های مجلس درباره عراقچی به قالیباف

چند کیلو طلا در تازه‌ترین حراج شمش فروخته شد؟

واکنش رهبری به ردصلاحیت مسعود پزشکیان چه بود؟

زمان افتتاح تالار مبادلات ارز توافقی مشخص شد

عکس / ثابتی نطق خودش را تاریخی دانست

دیروز میان عباس عراقچی و دلواپسان چه گذشت؟

فیلم/پای سارق معروف تهران به خبر بیست و سی باز شد

جابه‌جایی دلار با خودرو

صنایع در مخمصه برق

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز + جدول

آسیبی که قطعی برق به خودروسازان وارد کرد!

قیمت خودرو‌های جک و لیفان کرمان موتور امروز

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلم/ توضیحات رئیس پلیس تهران در خصوص سارق خیابان استاد معین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

سعید جلیلی هنوز هم وسط بازی می‌کند

لبخند بورس به وزیر اقتصاد

کد مورس جدید همستر کامبت امروز

وضعیت هواشناسی امروز

جزییاتی از پرونده فساد مالی در شرکت نفت کرمان

قیمت سکه پارسیان + جدول

اخاذی چت‌بات‌های ناشناس تلگرام از شهروندان؛ ذخیره ۴۵۰میلیون چت و ۱۱ میلیون تصویر تنها در ۳ چت‌بات ناشناس تلگرام

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

مساله سلامت برج میلاد و خطر برای تهران

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

بهارستان در سومین روز بررسی دولت چهاردهم؛ حاشیه و متن رای اعتماد مجلس به کابینه پزشکیان روز سوم + جزییات جلسه

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

راستی‌آزمایی ادعا‌های ثابتی در مخالفت با عراقچی؛ تکرار همان تکذیب شده‌های همیشگی با استراتژی راه بنداز و جابنداز

ورود دوباره همتی به گود اقتصاد برای بورس بهتر است/ چرا تکرار محدودیت دامنه نوسان برای بازار سرمایه بد است؟/ پیش بینی شاخص کل تا پایان شهریور