تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
معمای اثرگذاری حمایت ۱۰ همتی بر بازار سرمایه

انتظارات بورس از کابینه دولت چهاردهم چیست؟

روز چهارشنبه، هیات‌عالی بانک‌مرکزی به ریاست دکتر فرزین حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه را تا سقف ۱۰‌هزار میلیارد‌تومان به تصویب رساند.

انتظارات بورس از کابینه دولت چهاردهم چیست؟

اقتصاد۲۴-همچنین هیات‌عالی بانک‌مرکزی در قالب گزارشی مصوب کرد؛ بر اساس آن، تملک واحد سرمایه‌گذاری «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه» توسط موسسات اعتباری بنا به تشخیص رئیس‌کل بانک‌مرکزی، به مدت حداکثر دو سال‌در مصادیق سرمایه‌گذاری غیربانکی مندرج در «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار» لحاظ نشود و مبلغ مصوبه مزبور ۱۰هزار‌میلیارد‌تومان و حسب درخواست موسسات اعتباری و به تشخیص بانک‌مرکزی اعطا خواهد شد. همچنین رئیس بانک‌مرکزی از سازمان بورس خواسته است تا دغدغه سهامداران در نحوه تزریق این منابع به بازار سرمایه را مبنا قرارداده و به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که این مبلغ به‌صورت تاثیرگذار در بازار سرمایه نقش داشته‌باشد.

معمای اثرگذاری حمایت ۱۰ همتی

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در مورد تزریق ۱۰ همتی به صندوق تثبیت بورس گفت: به‌نظر می‌رسد با توجه به‌عملکرد این صندوق، این تخصیص نتواند بازار سرمایه را حمایت کند و مبلغ حمایت معادل ارزش معاملات چندین روز در بازار سرمایه است. از طرف دیگر این صندوق مانند سایر ارگان‌ها به منافع خود توجه می‌کند، بنابراین به‌نظر نمی‌رسد این تصمیم، تصمیم درست و منطقی نباشد. چنانچه این مبلغ، در اختیار کار گزاری‌ها قرارداده شود تا به‌عنوان اعتبار به معامله‌گران اختصاص یابد و هزینه آن برای معامله‌گران بالا نباشد، این تصمیم می‌تواند عاقلانه‌تر به‌نظر برسد. بهتر است به‌جای اینکه این مبلغ در اختیار یک نهاد قرار بگیرد، این قدرت مالی را درمیان خریداران توزیع و اعطا شود تا سمت تقاضای بازار سرمایه تقویت شود، در صورتی‌که این اعتبار به صندوق تثبیت تزریق شود، موجب قدرتمند‌شدن بازار سرمایه و خریداران نمی‌شود بلکه قدرت صندوق را افزایش می‌دهد.

وی درخصوص تصمیم‌سازمان مبنی‌بر کاهش ضریب صندوق‌های اهرمی اضافه کرد: این موضوع، قبلا در اساسنامه صندوق‌ها پیش‌بینی‌شده و مطابق اساسنامه صندوق اهرمی در صورتی‌که ضریب اهرم صندوق بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، امکان صدور واحد عادی و افزایش اهرم بیشتر برای صندوق وجود ندارد و صندوق برای صدور واحد جدید باید ضریب اهرمی خود را تا ۱.۵ کاهش دهد. توجه داشته باشیم که در این شرایط، الزامی به مدیر صندوق برای کاهش ضریب اهرمی درنظر گرفته نخواهد شد و صرفا مدیر صندوق، مجاز به صدور واحد عادی جدید نخواهد بود. در حال‌حاضر، به دلیل کاهش ارزش بازار سرمایه و متعاقبا، کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی برخی صندوق‌های اهرمی، ضریب مربوط به برخی صندوق‌ها، به بالاتر از ۲ رسیده‌است.

محبی افزود: با درنظرگرفتن این الزام، به‌نظر می‌رسد مدیران صندوق‌ها به‌منظور آزادی‌عمل بیشتر در صدور واحد‌های جدید، اقدام به‌فروش برخی از سهم‌ها کنند. با توجه به شرایط فعلی که ما از یک‌طرف در سمت تقاضا، شاهد عدم اطمینان و اعتماد به بازار از سطح عموم و از سمت دیگر شاهد کاهش سودآوری شرکت‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی هستیم، اثر این دو مهم در قالب قیمت سهم، در بازار مشاهده می‌شود. افزایش فروش سهام، توسط صندوق به دلیل رعایت حد تعیین‌شده ضریب اهرمی، می‌تواند باعث افزایش میزان فروش در بازار شود، بنابراین لازم است برای این مساله استثنا‌هایی هم مشخص شود. به‌عنوان مثال، الزام‌های ضریبی برای این نوع صندوق‌های خاص، در شرایط متفاوت مانند دامنه نامتقارن نوسان و نزول و صود بازار متفاوت باشد. در مجموع، تصویب پیشنهاد فعلی مبنی‌بر کاهش ضریب اهرمی ها، در نهایت می‌تواند منجر به افزایش فشار فروش سهام توسط صندوق‌های اهرمی شود.
پارس نماد داده‌ها

مطالبات بورس از کابینه جدید

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه درخصوص حمایت ۱۰ همتی بانک مرکزی گفت: از آنجا‌که شاهد رسیدن شاخص به محدوده دو‌میلیون واحدی و نفوذ به سطوح پایین‌تر بودیم، انتقادات و واکنش‌ها نسبت به وضعیت بازار سرمایه افزایش پیدا کرد. این موضوع طبیعتا به واسطه شرایط ارزش دارایی شرکت‌ها باعث‌شده تا گروهی از سرمایه‌گذاران ورود ارکان حاکمیتی به بازار را جدی‌تر دنبال کنند. همان‌طور که شاهد بودیم سایر کشور‌ها وقتی بازار دچار ترس و هیجان شدید می‌شود، سیستم‌های اقتصادی با حمایت از بازار سرمایه سعی می‌کنند تا اعتماد به بازار آسیب نبیند و از اولولیت خارج نشود. از آنجا‌که در سه سال‌اخیر برای کشور ما این موضوع رخ نداده و بازار سرمایه آسیب شدیدی دیده، با تغییر کابینه انتظار از دولت افزایش پیدا کرده، هرچند که این کابینه مستقر نشده‌است.


بیشتر بخوانید:سرمای بورس در گرمای مرداد


اقدامات اصلاحی مانند کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد و خروج فولادی‌ها از تور نیما، باعث شد کمی نسبت به آینده خوشبین باشیم. با توجه به اینکه ارزش معاملات در سطوح پایینی قرار دارد، تزریق و حمایت‌های جزئی هم باعث می‌شود بازار سرمایه از حالت ترس خارج شود و انتظارات را تغییر دهد و این موضوع را پس از انتشار اخبار مثبت در برخی از سهم‌ها شاهد بودیم. همچنین انتشار اوراق‌تبعی انتظار برخی از افراد برای کسب بازدهی حداقلی از بازار سرمایه را تحت‌تاثیر مثبت قرارداده‌است. این موارد در کنار یکدیگر باعث‌شده تا بازار روند رو به بهبودی را طی کند. نکاتی که در مورد کاهش ضریب اهرم صندوق‌های اهرمی مطرح‌شده بود، ناشی از صحبت‌های فعالان بازار سرمایه در جلسه تخصصی در این زمینه بود و تاکنون هیچ بحث و تصمیم جدی‌ای در این زمینه گرفته نشده‌است.

در صورتی‌که صندوق، ضریب اهرمی را کاهش دهد، باید سهام خود را به‌فروش برساند و این امر منجر به ایجاد فشار فروش خواهد شد، بدین وسیله گروهی از فعالان بازار این موضوع را یک مولفه منفی برداشت کردند و باعث شد که روی بازار سرمایه در روز سه‌شنبه اثر منفی داشته‌باشد، اما موضوع مهم این است که هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده‌است و بعید به‌نظر می‌رسد این تصمیم اگر اجرایی هم شود، تاثیر منفی زیادی روی بازار داشته‌باشد، چراکه در صورت کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیاسی و نظامی، در کنار تزریق ۱۰ همتی و استقرار کابینه جدید، می‌تواند حضور خریداران حقیقی را جدی‌تر کند و انتظار منفی و نگران کننده‌ای در محدوده شاخص دو‌میلیونی به‌نظر نمی‌رسد.

وی افزود: باید درنظر داشت که مجموعه تصمیمات حمایتی باید بتواند احساس بازنده‌بودن را به‌فروشندگان بدهد و بازار را از حالت رکودی و کم رمقی خارج کند تا بتواند ورود پول را به بازار سرمایه که نسبت به سایر بازار‌ها ارزند ه‌تر است، قدرت ببخشد. با توجه به اینکه چالش‌های متفاوتی مانند انتخابات آمریکا بازار سرمایه را در آینده تهدید می‌کند، امید است که کابینه جدید، تمام موانعی که به رقابت صنایع در کشور و منطقه آسیب‌زده، برطرف کند و با تصمیمات اثرگذار و مهم، در کنار اقدامات حمایتی، جذابیت را به بازار سرمایه بازگرداند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس جالب نمایندگان و گفتگو درباره تصویر خودشان

گشت و گذار در باکو

عکس/عصبانیت حمید رسایی از نام بردن پزشکیان از رهبری در مجلس

عکس/ ظاهر جدید سحر دولتشاهی خبرساز شد

عکس/توییت رئیس جمهور پزشکیان بعد از رای آوردن کابینه اش

اینفوگرافی/ کابینه رسمی مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم

عکس/ استوری پشت وانتی امیر جدیدی پربازدید شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رخداد تازه در بازار گوشی آیفون

در انتخاب سرویس مدرسه به چه نکاتی توجه کنیم؟

فیم/ ماجرای استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی

تلاش غیرقانونی برای احداث آرامستان

فیلم/ واکنش جواد خیابانی به تتوی آرمین سهرابیان

تولد نوزاد عجول در آمبولانس هلال احمر

اعلام ترکیب تراکتور و پرسپولیس

انتصاب یک زن جدید در دولت پزشکیان

رونمایی از خرید تازه استقلال

پزشکیان حکم جدید صادر کرد

محدودیت سرویس‌دهی در خط یک مترو

فیلم/ سوتی عجیب جورجینا که کریستیانو رونالود را ناراحت کرد

عکس/ آرامگاه سعدی از ۱۲۰ سال پیش

تایید ورزشگاه فولادشهر برای بازی تیم ملی

ساعات کاری ادارات این استان تغییر کرد

غیبت ستاره استقلال در بازی با ملوان

بازگشت سیدحسن خمینی به ایران

عکس/ تغییر چهره نهال در سریال عشق ممنوع

فیلم/ مرتضی امینی‌تبار بازیگر افغانی‌الاصل زخم کاری هم صداش در آمد

حضور وزیر راه و شهرسازی در موکب بیمه معلم

آخرین ماه‌های حضور مهدی تاج در فدراسیون فوتبال

عکس/ استایل عجیب و خبرساز الهه حصاری در اختتامیه یک جشنواره

رمزگشایی از جای خالی این خودرو در طرح فروش ایران خودرو

اعتراضات پرستاران؛ چرا و چگونه؟

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

خودروی جدید چینی ارزان‌تر از ساینا به بازار آمد+ عکس

انتظارات بورس از کابینه دولت چهاردهم چیست؟

اقتصاد ژاپن سر بلند شد

آبله میمونی، تب‌دنگی،‌ زیکا؛ همه ویروس‌های نگران‌کننده این روزها

عکس/ امیر آقایی راهی بیمارستان شد

اعتراض پرستاران ادامه دارد/تازه‌ترین آمار از اخراج فعالان صنفی معلمان

سهم تهران در بازار ساخت‌وساز مسکن نصف شد

عکس/ حضور میلاد محمدی در تمرین پرسپولیس

فیلم/ جواد خیایانی‌: می‌خواهم صدسال سیاه رونالدو نیاد

فیلم/ رعد و برق شدید بر روی برج ساعت مکه

پشت پرده تعطیلی موسسه گوته در تهران

قیمت آپارتمان‌های ۴۰ تا ۵۰ متری در تهران + جدول

عکس/سید حسن خمینی در پیاده‎روی اربعین

پایان شایعات درباره یحیی گل‌محمدی

تهرانی‌ها منتظر گرم‌تر شدن هوا باشند!

تصاویر تازه از منوچهر هادی در اینستاگرام

فیلم/ لحظه‌ای که عیسی زارع‌پور وزارت ارتباطات را ترک کرد

مراسم عزاداری اربعین حسینی در عمود ۷۶۲

ممنوعیت تردد در محور چالوس - کرج

خبر مهم وزیر جدید ارتباطات درباره رجیستر آیفون ۱۴ و ۱۵

عکس/ حضور علی لاریجانی در موکب راهپیمایی اربعین

سورپرایز بزرگ پرسپولیس برای بازی با تراکتور

فیلم/ جشن تولد ۷۰سالگی گوهر خیراندیش

عکس/ ژست‌های جالب مسعود پزشکیان در مجلس

عکس/ دیزی خوری رائفی پور و دوستانش در فضای مجازی جنجال به پا کرد