تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

ماجرای بارقه‌های امید در پی آغاز به کار دولت چهاردهم

روز‌های اخیر مملو از امید برای ایرانیان بود، از حضور پررنگ زنان در کابینه و حضور اولین معاون رئیس‌جمهور که اهل سنت است تا خبر بازگشت معلمان و استادان اخراجی در سه سال گذشته، همگی موجی از رضایت از انتخاب مسعود پزشکیان در انتخابات اخیر را رقم زد.

دولت چهاردهم

اقتصاد۲۴-از چهارشنبه هفته گذشته و با رأی اعتماد یکدست و قاطع مجلس دوازدهم به همه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، همه نگاه‌ها به پاستور دوخته شد و به گفته ناظران اکنون توپ در زمین دولت است. حال که تنها کمتر از یک هفته از آغاز به کار دولت تازه‌نفس می‌گذرد، اخبار مثبت حکایت از فضای امیدوارکننده‌ای در حوزه‌های مختلف می‌دهد. دیروز دیدار هیئت دولت با رهبر انقلاب همراه شد با سخنان حمایتگر رهبری از دولت چهاردهم و همچنین حضور محمدجواد ظریف در کنار دولتمردان.

با پایان این جلسه محمدجواد ظریف از بازگشتش به دولت خبر داد و نوشت: «پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل به خدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را ادامه خواهم داد». این اولین خبر خوش دیروز بود که نشان داد دولت وفاق ملی در مسیر درست در حرکت است. از سویی دیگر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به معاون امور حقوقی و مجلس دستور داد تا اعلام رضایت و گذشت وزارت آموزش و پرورش از شکایت‌ها یا پیگرد‌های قانونی از رسانه‌ها انجام بگیرد.

در متن این نامه آمده است «در راستای سیاست‌های ارزشمند دولت وفاق ملی مبنی بر ضرورت تعامل سازنده و مؤثر با رسانه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت تبیینی و نظارتی اصحاب رسانه، چنانچه در حوزه وزارت آموزش و پرورش شکایت یا پیگرد قانونی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی وجود دارد، اعم از آنکه در مرحله رسیدگی قرار داشته یا منجر به صدور رأی شده باشد، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مستند، اعلام رضایت و گذشت شود».

هم‌زمان وزیر آموزش و پرورش در پیامی ویدئویی خطاب به معلمان، دانش‌آموزان و والدین از بازگشت معلمان گفت. همچنین علیرضا کاظمی در همایش استانداران با وزیر کشور، این خبر خوش را به فرهنگیان داد که بخش‌نامه جنجالی درباره بازنشستگی معلمان لغو شد. به گفته وزیر آموزش و پرورش، «امسال ۷۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند و بخش‌نامه‌ای به‌تازگی فرستاده بودند که طبق آن دو شرط ۳۵ سال و ۶۵ سال،۳۰ سال و ۶۰ سال برای بازنشستگی در نظر گرفته شده بود. این بخش‌نامه موجی از نارضایتی را به همراه داشت که لغو شد». کاظمی در ادامه با بیان اینکه با این کار خود معلمان به کمک ما می‌آیند، عنوان کرد «تا همین الان نزدیک ۳۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته برای استمرار خدمت ثبت‌نام کرده‌اند تا بتوانیم این فضا را پوشش دهیم».

همچنین علی شریفی‌زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف، هم روز یکشنبه جاری از بازگشت به دانشگاه گفت و در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بازگشت من به دانشگاه شریف قطعی شد و پس از یک سال وقفه، از ترم پاییز درس خواهم داد. خداوند را به خاطر خدمت به مردم عزیز ایران شکر می‌کنم. از حمایت جامعه دانشگاهی به‌ویژه همکارانم در شریف و دانشجویان عزیز سراسر ایران سپاسگزارم. پیگیر بازگشت دیگر همکارانم خواهم بود». گفتنی است که علی شریفی‌زارچی دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری بیوانفورماتیک از دانشگاه تهران است که در شهریور ۱۴۰۲ از دانشگاه اخراج شد. به دنبال این خبر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز، با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر علوم خواهان بازگشت دیگر استادان اخراجی شد. در بخشی از این نامه چنین قید شده است «علم به انحصار اقلیتی خاص درآمده و به دنبال آن دانشگاه از آن مرجعیتی که برای کمک به برون‌رفت کشور از وضع فعلی نیاز دارد، فاصله زیادی گرفته است. استادان دلسوز در کنار تزریق علم و تربیت، دانشجویانی مانند خود پرورش می‌دهند که می‌توانند مرهمی بر زخم‌های کشور در شرایط فعلی بگذارند». در پایان این نامه نوشته شده: «حاصل این روند تهی‌شدن کشور از متخصصان است.

از جناب‌عالی به‌عنوان فردی برآمده از دانشگاه که خود را فرزند نهاد علم می‌دانید و بازگشت کرامت به دانشگاه را از اهداف خود تعریف کرده‌اید، انتظار می‌رود با دعوت از استادان اخراج‌شده به دانشگاه‌ها و دلجویی از آنان زمینه‌ساز تحقق این هدف باشید». به موازات این اخبار مثبت در حوزه آموزش عالی، دکتر علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در پی طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی و اسلامی و استفاده از تعابیری نادرست در برنامه شیوه از سمت خود برکنار شد.


بیشتر بخوانید:فاطمه مهاجرانی گزینه احتمالی سخنگویی دولت کیست؟


پیش‌تر این برنامه (شیوه) با انتشار تصویر یادداشتی از علی انتظاری که از واژگان مناسبی برای مرگ مهسا امینی استفاده نکرده بود، عذرخواهی خود را به شکل رسمی اعلام کرد. انتظاری در متنی که در این زمینه منتشر کرده بود، نوشت: «بعد از انعکاس گفت‌وگویی که در برنامه شیوه داشتم، بعضی از هم‌وطنان کُرد از واژه‌ای که درباره فوت خانم مهسا امینی به کار بردم، گلایه داشتند.

بعضی به صورت مستقیم و بعضی از طریق شبکه‌های اجتماعی این گلایه را به من رساندند. ضمن پوزش از همه عزیزان، کردستان و همه مردم کُرد را پاره تن خود می‌دانم و هرگز ناراحتی و گلایه ایشان را برنمی‌تابم. اگرچه در گفتاری که داشتم، تلاش داشتم تا مسئله فوت را از منظر معترضان معرفی کنم، اما باید در انتخاب واژگان دقت بیشتری می‌کردم و به عرف محلی خود اکتفا نمی‌کردم. درعین‌حال بعضی از رسانه‌ها شیطنت کرده و مطالبی را که در برنامه شیوه عرض کردم، به صورت بریده‌بریده و سوءتفاهم‌برانگیز با اهداف خاصی منعکس کردند که بعدا به صورت مفصل درباره آن‌ها توضیح خواهم داد. من عاشق مردم کشورم هستم. مردم ایران از بصیرت سیاسی بالایی برخوردارند و اجازه نخواهند داد دشمنان از احساسات پاک آن‌ها سوءاستفاده کنند». اما گویا شدت واکنش‌ها در فضای مجازی و حجم انتقادات جامعه از این عبارات به حدی بود که عذرخواهی انتظاری و تقلا‌های صداوسیما هم مفید واقع نشد و در نهایت کار به برکناری او انجامید که نشان می‌دهد دولت پزشکیان گوش شنوایی برای انتقادات و انتظارات جامعه دارد.

این‌ها علاوه بر آن است که غلامحسین کرباسچی از شنیده‌های خود درباره احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد که به نتایج مثبتی انجامیده است. او اظهار امیدواری کرد آقای پزشکیان برای تحقق سریع دو وعده انتخاباتی ناظر بر «رفع فیلترینگ» و «حذف طرح نور» هم اقدامات مؤثر انجام دهد. البته کرباسچی که با روزنامه متبوعش گفتگو می‌کرد، درباره رفع حصر توضیح بیشتری نداد و به گفتن این جمله بسنده کرد که «خبر‌های خوبی ان‌شاءالله در راه است». خبر‌های این روز‌ها بوی امید می‌دهند و به نظر می‌رسد می‌شود با وفاق و همراهی با وفاق ملی و رفع فاصله‌ها و قطب‌بندی‌های کاذب سیاسی توسعه ایرانی را دو گام به پیش راند. فصل تقویت هم‌گرایی برای پیشرفت و تقویت بنای توسعه دور از ذهن نیست.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیکر زهره حمیدی به خاک سپرده شد + عکس

عکس/ ژست عجیب لیلا بلوکات در کنار ساحل

تصاویر کیمیا علیزاده در نشریه مد «وگ»

عکس/ تغییر چهره باورنکردنی یکتا ناصر در ۴۶ سالگی

ویزاهای بلند مدت آلمان: راهنمای کامل و اطلاعات جدید

پیش بینی قیمت بیت تورنت: آیا می‌تواند به ۱ دلار برسد؟

عکس/ آنجلینا جولی پیر شد!

ترامپ: خدا مرا نجات داد تا دنیا را نجات دهم

بورس کالای ایران میزبان چه محصولاتی شد؟

یک پیش‌بینی درباره افزایش قیمت بنزین

فیلم/ویژگی‌های خاص ماشین سیتروئن در ۵۰ سال پیش

حذف غربالگری باز هم قربانی گرفت

فیلم/ ثروت ایلان ماسک به زبان ساده

۲ خرید پایانی پرسپولیس در پنجره تابستانی

بازگشت پرابهام یک بازیکن به پرسپولیس

محل بازی استقلال و الغرافه مشخص شد

یحیی گل محمدی نقطه ضعف پرسپولیس را هدف گرفت

ایران در تله تغییر اقلیم و تغییر بافت جمعیت

سارق موبایل خیابان معین در چنگ پلیس

عکس یادگاری مایکل جکسون و دونالد ترامپ

نقش اسرائیل در بازداشت مدیر تلگرام

عکس/ شیرهای باغ ملی نیشابور در اوایل دهه ۵۰

اینفوگرافی/ بحران آب کدام کشور‌ها را تهدید می‌کند؟

تبعات آزادسازی حساب‌های وکالتی برای بازار‌ها

عکس/ ماشین‌های عروسی در دهه ۶۰

راه‌های خرید خانه در دبی با نگاهی به کف قیمت‌ها

عکس یادگاری حامد بهداد در منزل کارگردان سینما در عزاداری اربعین

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت شد

ضرب‌و‌شتم مامور اورژانس حین امدادرسانی+ عکس

عکس/افتتاح جاده چالوس در ۱٢ آذر ۱٣۱٢

رکوردزنی قیمت مسکن در تهران؛ خرید خانه با ۴ میلیارد تومان هم غیرممکن است

فیلم/استقبال وزیر راه و شهرسازی از رهبر ملی ترکمنستان

جدیدترین قیمت جدید مسکن در پرند و پردیس، شهریور ۱۴۰۳ + جدول

شاخص فلاکت در ایران چقدر است؟

چاره‌جویی برای رونق بازار گردشگری کشور

فیلم/جزئیات تعطیلی برخی ایستگاه‌های مترو تا آخر شهریور ماه

برق از سر صنایع پرید

همدستی خشکی و تصرف غیرقانونی در میانکاله؛ ادامه نگرانی درباره آشوراده حتی با رفع تصرف ۹ هکتار از اراضی خشک‌شدۀ تالاب

عکس دیدنی از کشتی تفریحی رافائل ایران در دهه ۵۰

یک پیش‌بینی عجیب از تغییر قیمت طلا

اشتغال در منطقه بحران؛ افزایش یک میلیون نفری تعداد کارمندان دولت نسبت به سال ۱۳۷۷

عکس زیرخاکی از محمود احمدی نژاد وقتی بخشدار ماکو بود

جدیدترین قیمت سیمان در بازار + جدول

چند کیلو طلا در آخرین حراج شمش فروخته شد؟

قیمت میلگرد امروز ۷ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

ماجرای بارقه‌های امید در پی آغاز به کار دولت چهاردهم

سنت‌گرایان مانع تغییر به نفع زنان؛ واکاوی سیر تاریخی کودک همسری با تمرکز بر دوره قاجار

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار + جدول

قیمت دام زنده امروز ۷ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

تعداد میلیونر‌های بیت‌کوین دو برابر شد!