تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

هر دختر فراری به طور متوسط در ۴۸ ساعت اول ۳ بار مورد تجاوز قرار می‌گیرد! / فرار در خانواده‌های فقیر بیشتر از متعصب است

دکتر علیرضا شریفی یزدی گفت:مهم‌ترین دلیل تفاوت فرار دختران نسبت به سال‌های گذشته فضای مجازی است. آخرین مطالعات صورت گرفته بر روی دختران فراری بهزیستی نشان می‌دهد گرایش اکثریت آن‌ها به فرار از خانه، در فضای مجازی ایجاد شده است.

هر دختر فراری به طور متوسط در ۴۸ ساعت اول ۳ بار مورد تجاوز قرار می‌گیرد! / فرار در خانواده‌های فقیر بیشتر از متعصب است

اقتصاد۲۴- به این ترتیب که با شخصی آشنا شده و ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و در نتیجه آن به فرار روی می‌آورند. بیشتر دختران فراری از سمت روستا و شهرستان‌ها هستند و به طور معمول حتی افرادی که از شهر‌های بزرگ نیز فرار می‌کنند، به سمت شهرستان و روستا‌ها نمی‌روند و مقصد آن‌ها به سمت کلان شهر‌هایی مثل تهران، شیراز، اصفهان و... است. مطابق با مطالعات انجام شده بر روی دختران فراری هر دختر فراری در ۲۴ ساعت ابتدایی به صورت متوسط ۱ بار و در ۴۸ ساعت ابتدایی ۳ بار مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

یک جامعه شناس و روانشناس اجتماعی: برای دسته بندی این مسئله که فرار دختران بیشتر در کدام قشر دیده می‌شود ابتدا به جای رجوع به خانواده‌های متعصب می‌بایست به سمت خانواده‌های فقیر رفت. مطالعات نشان می‌دهد بالای ۸۵ الی ۹۰ درصد دختران فراری کسانی بوده اند که پدرشان نتوانسته با آن‌ها رابطه عاطفی مناسبی برقرار کنند یا درون خانواده‌های آشفته (جنگ و درگیری درون خانواده) و گسسته (طلاق رسمی) پرورش یافته اند.

فرار دختران از خانه و خانواده‌های خود یکی از معضلات پنهان جامعه است که کمتر از سایر مشکلات در خصوص آن صحبت شده. مطابق با آخرین اعلام سال ۱۳۹۴ سازمان بهزیستی تهران سالانه ۱۰ الی ۱۵ درصد از دختران بین ۱۴ تا ۱۸ سال از منازلشان فرار می‌کنند. اطلاعات سال ۱۳۹۴ نیز به علت پایش‌های موجود چندان قابل اتکا نیستند و با این وجود پیش بینی می‌شود فرار دختران از خانه روند افزایشی داشته است. اما فرار دختران در سال‌های اخیر نسبت به فرار در سال‌های قبل چه تفاوتی می‌تواند داشته باشد؟


بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در دنیا کدام است؟


دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روان شناس اجتماعی، در گفتگو با رکنا، در ارتباط با دلایل فرار دختران گفت: فرار دختران عمدتا به چند دسته تقسیم می‌شود، بحث‌های خانوادگی، خشونت خانگی، آزار جنسی توسط محارم (عمو، برادر، پدر و..)، دلایل عاشقانه و اغفال از سمت آن ها، اعتیاد و فریب از طریق گروه‌های تبهکار و... از جمله عواملی هستند که موجب فرار دختران از خانه می‌شوند. به طور معمول دخترانی که فریب گروه‌های خلافکار را می‌خورند مورد سواستفاده‌های مختلفی از جمله تجاوز جنسی و قاچاق قرار می‌گیرند.

وی در مورد مهم‌ترین عامل فرار دختران، افزود: در میان عوامل گفته شده دلایلی که فراوانی بیشتری نسبت به مابقی دارند را می‌توان سخت گیری، فشار و نگرانی از مجازات خانواده در نظر گرفت. با توجه به اینکه آخرین قتل ناموسی مربوط به قتل دختری در ایلام بوده است می‌توانیم یکی از مهم‌ترین عواملی را که موجب فرار در دختران می‌شود ترس از مجازات خانواده در نظر گیریم. دو دلیل مهم دیگر فرار دختران به ترتیب در رده دوم داستان‌های تکراری عاشقانه و سومین عامل فریب به واسطه گروه‌های فریبکار است.

فضای مجازی مهم‌ترین دلیل فرار دختران در سال‌های اخیر

او در خصوص تفاوت میان فرار‌های گذشته و امروزه گفت: مهم‌ترین دلیل تفاوت فرار دختران نسبت به سال‌های گذشته فضای مجازی است. آخرین مطالعات صورت گرفته بر روی دختران فراری بهزیستی نشان می‌دهد گرایش اکثریت آن‌ها به فرار از خانه، در فضای مجازی ایجاد شده است. به این ترتیب که با شخصی آشنا شده و ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و در نتیجه آن به فرار روی می‌آورند. بیشتر دختران فراری از سمت روستا و شهرستان‌ها هستند و به طور معمول حتی افرادی که از شهر‌های بزرگ نیز فرار می‌کنند، به سمت شهرستان و روستا‌ها نمی‌روند و مقصد آن‌ها به سمت کلان شهر‌هایی مثل تهران، شیراز، اصفهان و... است. مطابق با مطالعات انجام شده بر روی دختران فراری هر دختر فراری در ۲۴ ساعت ابتدایی به صورت متوسط ۱ بار و در ۴۸ ساعت ابتدایی ۳ بار مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

فرار در خانواده‌های فقیر بیشتر از متعصب دیده می‌شود

او با اشاره به اینکه فرار تنها در میان خانواده‌های متعصب نیست، گفت: در دسته بندی میان خانواده‌های متعصب و غیرمتعصب، بیشر فرار‌ها در میان خانواده‌های متعصب اتفاق می‌افتد؛ چراکه خانواد‌ای که توانسته با فرزند خود رابطه صحیح برقرار و به این مسئله توجه نشان دهد که رفتار‌های فرزندش با توجه به سن و نیازهایش است، انگیزه فرار را در فرزندش از بین می‌برد. توجه داشته داشته باشید که فرار دختران تنها به علت تعصب خانوادگی نیست و عمده فرار‌ها در خانواده‌های فقیر اتفاق می‌افتد که این فقر را در ابتدا از منظر اقتصادی و در مرحله بعدی از نظر فرهنگی ارزیابی می‌کنیم. در نتیجه برای دسته بندی این مسئله که فرار دختران بیشتر در کدام قشر دیده می‌شود ابتدا به جای رجوع به خانواده‌های متعصب می‌بایست به سمت خانواده‌های فقیر رفت. مطالعات نشان می‌دهد بالای ۸۵ الی ۹۰ درصد دختران فراری کسانی بوده اند که پدرشان نتوانسته با آن هارابطه عاطفی مناسبی برقرار کند یا درون خانواده‌های آشفته (جنگ و درگیری درون خانواده) و گسسته (طلاق رسمی) پرورش یافته اند.

وی با اشاره به اهمیت محبت پدری، گفت: بر اساس مطالعات و آمار موجود مهم‌ترین عامل فرار دختران از خانه و خانواده را می‌توان نبود محبت پدرانه دانست چراکه فرزند محبتی که به آن نیاز داشته است را از سمت پدر خود دریافت نکرده و به دنبال دریافت این محبت از سمت جنس مخالف خود می‌رود و در بسیاری از مواقع برای به دست آوردن این محبت به هرکاری دست می‌زند. آمار مربوط به دختران فراری توسط بهزیستی و گزارش‌های داده شده از سمت نیروی انتظامی به دست میاید، اما به طور معمول این آمار منتشر نمی‌شوند. آنچه که در خصوص آمار فرار دختران جامعه نشان داده می‌شود این است که آمار به شکل فزایده و افزایشی است.

منبع: رکنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی پربازدید از تظاهرات شب گذشته تل‌آویو

توضیحات بهادر برزگر، طرف دعوای صابر ابر درباره ادعا‌های او

عکس/ قشنگ‌ترین هتل تهران ۷۰ سال قبل!

عکس/ مجری خانم صدا و سیما با این استایل زیر و رو شد!

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳

عکس‌های دیدنی از خیابان ولیعصر در ۷۰ سال پیش

برنامه علیرضا زاکانی برای انتخابات ۱۴۰۴

فیلم/پزشکیان: بدون همراهی مردم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم

اینفوگرافی/گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار جهانی

عکس تاریخی از شلوغ‌ترین خیابان تهران

جشن تولد بازیگرخانم جوان سریال دودکش + عکس

عکس/این ۲ زن ۶۰ سال پیش مغازه‌های تهران را خالی می‌کردند!

درخشش نانسی عجرم در ۴۱ سالگی + عکس

فیلم/ نجات یک دختر از خودکشی روی دکل برق

فیلم/بدرقه استاد محمد علی بهمنی به خانه ابدی

فیلم/ مژده؛ ساقی کوکائین دستگیر شد

فیلم/ دوست دختر این ورزشکار باعث حذفش شد!

اقتصاد ایران زیر ابر سیاه تحریم؛ راهکار‌های خروج از بحران اقتصادی چیست؟

نابودی تولیدکنندگان کیف ایرانی توسط افغانستانی ها

عکسی از داخل مقبره سعدی در یک آلبوم روسی

عکس/باجه تلفن همگانی نیم ‎قرن پیش در تهران

فروش ۹ تن شمش طلا در ۴۷ جلسه حراج مرکز مبادله

فیلم/ساخت دیوار مرزی بین ایران و افغانستان

عکس/هندوانه‌خوری پزشکیان در مشهد

هر دختر فراری به طور متوسط در ۴۸ ساعت اول ۳ بار مورد تجاوز قرار می‌گیرد! / فرار در خانواده‌های فقیر بیشتر از متعصب است

اثر سامانه خودنویس بر قیمت مسکن

تصدیق نابرابری آموزشی در ایران با کنکور ۱۴۰۳/ در ۴۰ رتبه اول کنکور، تنها یک نفر از مدارس دولتی حضور دارد

همه آنچه باید درباره عمان بدانید/ درباره تاریخ و فرهنگ کشوری در آنسوی مرزهای آبی ایران

مجلس به دنبال ساماندهی اتباع خارجی/ تغییر قوانین از مجوز اقامت تا معاملات

۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون بطری آب مصرف تهرانی‌ها در یک روز!

شدت نوسانات نرخ ارز کاهش می یابد؟

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳

تهران در محاصره خودرو‌های پلاک شهرستان

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

چه کالا‌هایی قیمت مسکن را بالا برد؟

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

چه بلایی سر ستاره استقلال آمده است؟

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران چه کسی است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

کد مورس جدید همستر کامبت امروز

نرخ واقعی گندم چقدر است؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

فیلم/درگیری مسلحانه مهاجران افغانستانی در پاریس

قیمت سکه و طلا + جدول

اعتصاب عمومی اتحادیه کارگری اسرائیل؛ رژیم صهیونیستی فلج شد

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول