تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
اقتصاد ۲۴ در گفتگو با «فردین آقابزرگی» بررسی می‌کند؛

وام عشقی مصداق فساد سیستماتیک در کشور محسوب می‌شود؟/ رئیس بورس چگونه در قرمزترین روز‌های بازار سرمایه تسهیلات کلان گرفت؟

بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که رقم وام عشقی و دیگر اعضای هیات مدیره سازمان بورس در برابر ارقام عجیب و غریب مطرح شده همچون رقم وام نجومی چای دبش اصلا چنان عدد دندان گیری نیست که چندان وسوسه انگیز باشد، اما در مقابل این ادعا، مساله فساد سیستماتیک است که مطرح می‌شود.

وام عشقی

اقتصاد۲۴- شاید کمتر کسی تصور می‌کرد پایان مجید عشقی در بورس چنین پرماجرا و جنجالی شود. مجید عشقی، به عنوان یکی دیگر از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق در دولت رئیسی وارد شده بود. البته که او دکترای مالی را نیز از دانشگاه پیام نور تهران گرفته بود و مهر ماه ۱۴۰۰ به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد؛ اما شاید تصور نمی‌کرد که پایان فعالیتش در بورس با عنوان «وام عشقی» گره بخورد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، همه چیز از انتشار نامه‌ای خاص شروع شد؛ نامه‌ای به تاریخ ۱۰ شهریور از سازمان بازرسی به عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد که نشان می‌داد شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تیر ماه سال جاری پرداخت وام و تسهیلات را به کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار با نرخ ۴ درصد با بازگشت ۱۰ ساله از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسانده است. اعتبار این وام در مجموع ۱۰.۵ میلیارد تومان است.

بررسی نامه، اما نشان می‌داد که مبلغ وام مجید عشقی رئیس سازمان بورس ۲.۷ میلیارد تومان و وام علیرضا ناصرپور ۱.۹ میلیارد تومان، رضا عیوضلو ۱.۹ میلیارد تومان، مهرداد مسعودی فر ۱.۹ میلیارد تومان و حسن فرج زاده دهکردی از اعضای هیات مدیره این سازمان نیز ۱.۹ میلیارد تومان بوده است.

ادعا‌های عشقی درباره وام ۴ درصدی ۱۰ ساله

هر چند که به گزارش اقتصاد ۲۴، بعدتر مجید عشقی در مصاحبه با صداوسیما با اشاره به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره تخصیص تسهیلات به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس گفت: اینکه گفته می‌شود هیئت مدیره سازمان برای خودشان وام تصویب و پرداخت کرده اند قطعا یک دروغ است. شورای عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد لذا این مبالغ براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهاد‌های پولی و مالی متناظر کاملا یک روال عادی بوده و حتی در برخی نهاد‌ها هم بیشتر از این عدد‌ها پرداخت می‌شود.


بیشتر بخوانید: عشقی و هیئت مدیره سازمان بورس باید وام‌ها را پس داده و از مردم عذرخواهی کنند/ تسهیلات کم بهره نوعی رانت است


اما با بررسی‌های بیشتر و اظهارات کارشناسان دیگر مشخص شد که ابعاد ماجرا بزرگ‌تر از آن چیزی است که عشقی می‌گوید.
در نهایت نیز این محسن علیزاده، عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس بود که درباره جزییات تصویب وام میلیاردی رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره این سازمان در جلسه شورای عالی بورس خبر داد: «تاریخ مصوبه پرداخت وام به اعضای هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در شورای عالی بورس هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ است و این تاریخ دقیقاً یک روز پس از اتمام مأموریت اینجانب به عنوان ناظر در شورای عالی بورس است، اما به نظر می‌رسد این مصوبه به پیشنهاد دبیر شورای عالی بورس یعنی آقای عشقی، رییس سازمان بورس برای اعضای هیات مدیره سازمان بورس مطرح و تصویب شده است.»

مصوبه‌ای برای پرداخت وام به عشقی و همکارانش وجود نداشت!

در واقع برخلاف ادعای عشقی، مصوبه پرداخت این وام کاملا عشقی و بدون حضور ناظران در شورای عالی بورس تصویب شده بود.
البته حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به وام عشقی واکنش نشان داد و تاکید داشت: اصلا معنی ندارد هیات مدیره و رئیس مصوب کنند و رئیس شورای بورس بیاید دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بگیرد یا آن یکی عضو یک میلیارد بگیرد این به هیچ عنوان معنی ندارد. آن هم در شرایطی که وقتی یک زوج ما می‌خواهد یک وام ۲۰۰ میلیونی بگیرند باید مدت‌ها در صف بایستند؛ آن هم فقط برای ۲۰۰ میلیون، آن وقت این افراد برای خودشان دو میلیارد و ۷۰۰ مصوب کنند؟ با هیچ منطقی اصلا پذیرفته نیست.

فردین آقابزرگی


مساله، اما این است در این میان بسیاری این موضوع را مطرح می‌کنند که رقم وام در برابر ارقام عجیب و غریب مطرح شده همچون رقم وام نجومی چای دبش اصلا چنان عدد دندان گیری نیست که چندان وسوسه انگیز باشد، اما در مقابل این ادعا، مساله فساد سیستماتیک است که مطرح می‌شود. اینکه مدیران بورس کشور در بالاترین سطح خود تلاش کرده اند با دور زدن قانون و در زمان انتقال و جا به جایی از فرصت برای سود و منافع شخصی بهره ببرند البته که در نهایت شاید نشان می‌دهد، این رویکرد که هر کسی هر جایی دستش می‌رسد به دنبال منافع شخصی است حالا دیگر به یک روند خطرناک تبدیل شده است که به صورت سازماندهی شده میان بخشی از مدیران کشور وجود دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه اما درباره روند آنچه رخ داده است و اعطای وام میلیاردی به مدیران سازمان بورس آن هم در سرخ‌ترین روز‌های بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «باید توجه داشت که تضاد منافعی که بین منافع شخصی یک شخص در برابر یک سازمان و یا شرکت وجود دارد و شرح وظیفه نسبت به ذی نفعانش که در بازار سرمایه می‌توانیم بگوییم سهامداران خرد هستند، موضوعی است که به ابتدایی‌ترین نقطه آغازین فرایند گزینش رئیس سازمان بورس بازمی‌گردد؛ آیین نامه در این باره می‌گوید که افرادی دارای حسن شهرت، با تجربه و متخصص برای این سمت باید انتخاب شوند و این حسن شهرت یعنی شخصی که معتمد باشد و مناسب این جایگاه باشد که به نظر من اساسا دقت لازم در این باره انجام نشده بود و این یک مساله بدیهی بود که ایشان در عین حال که نگاهی به پست ریاست داشت، بالاخره منافع شخصی را نیز در نظر داشت.»


بیشتر بخوانید: وام‌های عجیب و غریب از چای دبش تا بلوای عشقی در بورس


وی می‌افزاید: «نکته مهم درباره این مدل اعطای وام بیش از آن که در دورانی بود که بورس قرمزترین روزهایش را سپری می‌کرد، دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که دولت درگیر تغییر و تحولات بود و این یعنی که نگاه نامناسب به شرایط و بازار سرمایه وجود دارد. شرایط بازار قرمز است و دولت درگیر جا به جایی، اما می‌بینیم برخی مدیران بورسی در این فکر هستند که اگر حالا مدتی قرار است از یکسری امکانات محروم باشند پس بلافاصله با این روش‌ها، این محرومیت خود را جبران کنند.»

این کارشناس بازار سرمایه درباره اتفاقات رخ داده در بازار بورس با توجه به استعفای روز شنبه مجید عشقی و آنچه در انتظار بازار سرمایه است نیز تصریح می‌کند: «من تصور می‌کنم که بعد از این اتفاقات اخیر و علنی شدن استعفای آقای عشقی، شرایط برای بورس بهتر خواهد شد. باید توجه داشت که ما افت‌های پیاپی را در بازار شاهد بودیم و وکیل مدافع دولت در سازمان بورس نیز حالا به نوعی از سازمان خارج شده و این خود طلیعه خوبی است که اکنون بتوانیم به نفع ذینفعان در بازار سرمایه، حقوقی را مطالبه کنیم و از این به بعد نیز دولت هر تصمیمی که خواست بگیرد فقط با هماهنگی سازمان بورس نباشد.»

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱۸
غیر قابل انتشار: ۵
خسروی
1
1
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
عشقی عشقت کشید سرمایه ی مردم بدبخت را وام برا خودت مصوب کنی زنده باشی رابین هود دبشه
ناشناس
0
5
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
آقاجان بورس برای سهامداران قرمز وبدبختی بوده‌است برای مدیران که سبز است پس از سبزی آن برگه گرفته جای اعتراضی نیست
محسن
0
3
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
عشقی به سهامداران در این مدت خیلی خیانت کرده و سرانجام با این کارش ثابت کرد سازمان بورس دست یک سری آدم ... افتاده و هیچ ناظری بر حقوق سهامداران نیست و نخواهد بود .
عیسی سام پور
0
2
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
عشقی سرمایه ای سهامداران بیچاره را نابود کردی ...
رضا
0
1
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
بورس که هیچ کل اقتصاد و دولت دست فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق بود و با ا روش کار این ۳ سال ظاهرا در این دانشگاه یاد می دهند که فساد بد است ولی برای دیگران و غیر خودی ها یعنی برای خودت و خانواده و دوستان اهل دلت هیچ بدی ندارد و حتی اختلاس هم اگه برای خودی ها باشد اشکالی ندارد و فقط غیر خودی ها هستند که هیچ حقی ندارند
مازیار
0
1
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
فساد آقای عشقی تابلو بود چرا که روزهایی که باید بورس را تعطیل کند به عمد تعطیل نمی کرد تا شاخص به سرعت پایین بیاد و خدا می داند خودش چقدر از بورس نوسان گرفته
ناشناس
0
2
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
سلام،باید صبور باشیم و نترسیم از شفافیت و براش دارو و درمان هم فکر کنیم و نگزاریم بیماری مارو ضعیف کنه بیشتر فرهنگی هدف هست،الان متاسفانه این احساس به مدیران دست داده که اگه دزدی و بخور بخور نکنی کلاهت پس معرکه هست بنابر این متاسفانه به دلیل بی تدبیری و سیستمی و باندی دزدی و اختلاس کردن هست ،دیگه نمیشه کاری کرد فقط امام زمان مارو نگه داشته که اینم حدی وظرفی داره،خود بنده با تخلف جنگیدم چی شد؟هیچ متخلف از طریق باند مسول و مدیر شدن بالا رفت من موندم و کارم گیر متخلف ،،اوج بدبختی..و نوبت رسید به اینکه تا منو له و برچسب باران کنند هرطوری شده درست میکنن وقتی شش لایه فاسد باشه از کجا به حقیقت میتوانی برسی؟امسال منم تک هستیم و از پایین نمیشه با تخلف جنگید از بالا باید بشه که ماها به دلیل نداشتن باند بیشتر زیر میریم یا حذف میشیم،دیگه کسی هم حاظر نیست با فساد بجنگه بیشتر شریک میشن...تا حالا که ندیدم،دیگه بیطرف پیدا کردن سخته و متاسفانه حمایتی ازشون نمیشه...تا دیر نشده باید درمانی در نظر باشه ولا گندش درآمده و مردم بی اعتماد شدن،متاسفانه مدیر ضعیف! چون میز رو ارث میدونه مصوب کل مشکل فساد و تخلف هستن چون مدیریت ندارن ..،نداشتن مدیر قوی و تربیت نشده داریم...نظارت همکه فوت کرده رفته.جایگزنی هم جاش نزاشتیم.بهتره یک سامانه دم درست کشوری نه استانی شریک بلکه کشوری بشه که فقط تخلفات دریافت بشه و یک اشرافی باشه..
صمد
0
0
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
متاسفانه فساد دیگه از حالت سیستماتیک خارج شده و کلا نهادینه شده در بین مسیولین
شهریار
0
1
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
از این دست مدیران صالح در دولت صالحه سیزدهم کم سر کار نیومدن!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

آقای میدری فکری به حال صندوق بازنشستگی کشوری کنید/ جریمه ۳۷ هزار میلیارد تومانی برای شرکت تابعه صندوق‌های بازنشستگی و سکوت مهدی مسکنی

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ تفاوت عجیب سرعت اینترنت در ایران و کشور‌های منطقه

عکس/شهر باستانی گور در فیروزآبادِ فارس

عکس/ کاسبی با حواله‌های خودرو در سایت دیوار

عکس/جنجال مجسمه‌های شیر در چندین شهر!

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

جزیره هرمز، نگین خلیج فارس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پزشکیان قدرت حذف فیلترینگ را دارد؟

مجید تخت روانچى معاون سیاسى وزیر امور خارجه شد

فیلم/ گروکشی اداره پست برای تحویل کارت‌های سوخت

قلعه‌نویی: تیم همیشه نمی‌تواند با کیفیت بالا بازی کند

فیلم/ ویدیوی تازه مونا دختر مرحوم داریوش مهرجویی از پدرش

«پرویز خان» بیمه، «خسرو خان» ارتباطات

علی زینی‌وند معاون سیاسی وزیر کشور شد

خبر مهم بانک مرکزی درباره کالا‌های اساسی

نخستین پیام مهری به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ فرود اضطراری پرواز تهران به کیش در فرودگاه بندرعباس

فیلم/ وزیرکشور: کشور ما توان این همه مهاجر افغانستانی را ندارد

فیلم/ معاون استاندار تهران: طی دو سال اخیر یک میلیون اتباع خارجی به جمعیت استان تهران افزوده شده

کارشناس حوزه کودک و نوجوان: فیلم‌های سینمایی باعث شد ۱۴۰۱ بچه‌ها به خیابان بیایند!+فیلم

هافبک جنجالی استقلال قهر کرد

هواپیمای ژاپنی در آسمان تغییر شکل می‌دهد

اوکراین کاردار ایران را احضار کرد

فیلم/ کنایه سنگین مجری تلویزیون به خودروسازان

بازگشت مدافع استقلال به جمع آبی‌پوشان

فیلم/ انتقاد داریوش ارجمند خطاب به وزیر

عارف: از بازگشت هنرمندانی که به خارج از کشور رفته‌اند، استقبال می‌کنیم

عذرخواهی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا از شهروندان تهرانی

این تونل امشب مسدود است

پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

پیشنهاد آذری جهرمی به دولت درباره قیمت بنزین

فیلم/ افشاگری علیه ادعای ایران‌خودرو درباره دنای نصف‌شده

پیش‌بینی رگبار و رعد و برق در ۱۱ استان

نسرین وزیری رییس روابط عمومی وزارت راه شد

بازخوانی نمونه‌هایی از مدارک جعلی سیاستمداران

سعید مهری پست‌های استقلالی را پاک کرد + عکس

وضعیت ترافیکی این محور مهم شمالی

فیاض زاهد: قربانی حذف و اخراج اساتید هستم

فعال شدن آژیر خطر در جلسه پزشکیان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

چرا کودکان چاق‌تر شده‌اند؟

چرا ریال ایران حال و روز خوبی ندارد؟

عکس/ تصویری جذاب از کودکی هدیه تهرانی

عکس/ استایل عجیب الهام حمیدی در ۴۶ سالگی

عکس/ اکبر عبدی جوان‌تر شد

عکس/ پدر جواد رضویان درگذشت

سعید مهری به پرسپولیس پیوست

فیلم/حجاب متفاوت آزاده صمدی در مراسم تجلیل از المپیکی‌ها

یک پژوهشگر: در حکمرانی فضای مجازی به رویکردی جامع، انعطاف‌پذیر و مشارکتی نیازمندیم

ادعاهای رافائل گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

تصاویر منتخب حیات وحش در یک هفته

صدور حکم اعدام برای رانندۀ اسنپ متجاوز به کودک ۱۲ ساله

بعد از طالبان حداقل ۲ میلیون افغانستانی وارد ایران شدند

فیلم/زنده ماندن یک نوزاد در زیر آوار‌های غزه

گردشگری سلفی درحال تخریب مکان‌های دیدنی

سکونت ۳۶ درصد جمعیت تهران در بناهای لرزان