تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

پشت پرده گره کور مذاکرات آتش بس غزه/ بازی پنهان قطر در دو زمین و رمزگشایی از موانع توافق

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه از رایزنی‌ها ضمن اشاره به نقش برجسته قطر در مذاکرات برای آتش بس، از موانع پیش روی توافق صلح گفت و ناامیدی پنهان دوحه.

گروه کور آتش بس

اقتصاد۲۴-به گفته دو مقام عربی و آمریکایی، پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در اواخر ژوئیه، مقامات این جنبش در گفتگو با میانجی‌گران قطری اعلام کردند که خواسته‌های جدیدی ذیل مذاکرات آتش‌بس دارند؛ فرایندی که پیشتر به بن بست رسیده بود. نشریه نیویورک تایمز با طرح این ادعا نوشت، پیشنهاد مطرح شده حماس، قطر را که بر سازش تاکید داشت، نگران کرد و موجب شد تا این بازیگر تماس‌ها و دیدارهایش را با این گروه را به حداقل برساند. از همین رو حماس در نهایت این ایده را کنار گذاشت.

پشت پرده مذاکرات برای آتش بس

از آنجایی که مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در ماه‌های اخیر به بن بست خورده، قطر برای عبور از این بن بست‌ها تلاش داشته تا از نفوذ خود بر حماس استفاده کند. در همین راستا بسیاری از مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا بتوانند جزئیات گفتگو‌های پشت در‌های بسته را به اشتراک بگذارند. از زمان آغاز جنگ، قطر هم صدا با مصر، در قامت میانجی مهم بین اسرائیل و حماس ظاهر شده و میزبان رایزنی‌ها با نمایندگان فلسطینی در مرکز شهر دوحه، پایتخت قطر و حامل پیام‌های دولت بایدن به حماس است. همزمان مقام‌های قطر با اسرائیلی‌ها نیز همکاری دارند، بدون آن که با این بازیگر رابطه‌ای دیپلماتیک داشته باشند. در شرایط کنونی تلاش‌های دوحه فوریت بیشتری پیدا کرده، زیرا مذاکرات ظاهرا به بن بست خورده و حماس و اسرائیل راه درازی برای توافق در پیش دارند.

دو مقام آمریکایی گفتند که حماس در روز‌های اخیر خواسته‌های جدیدی را برای آزادی گروگان‌ها مطرح کرده و خواستار آزادی اسرای فلسطینی در مرحله ابتدایی توافق شده است. این مقامات امیدوارند که قطر بتواند حماس را متقاعد کند تا دوباره این خواسته‌ها را کنار گذاشته و حتی درخواستش برای آزادی زندانی‌ها را پس از کشتن شش گروگان در غزه تعدیل کند. آنچه انجام می‌شود تلاشی مداوم برای تداوم رایزنی‌ها در مسیر اصلی‌اش است. چهار نفر از مقامات گفتند که قطر پس از حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه در ماه مه، حماس را تشویق کرد تا به میز مذاکره بازگردد. این کشور در هفته‌های بعد حماس را تحت فشار قرار داد تا زبان سازش در این پیشنهاد را بپذیرد.

اخیراً، قطر حماس را متقاعد کرده که در مذاکرات حضور داشته باشد، آن هم در شرایطی که این جنبش گفته خواهان مذاکره نیست. در حالی که حماس علناً مدعی شده که در دو دور اخیر رایزنی‌های رسمی در قاهره و دوحه شرکت نکرده، اما نمایندگانش به طور خصوصی با مقامات قطری و مصری گفتگو داشتند.

بازی پنهان قطر در دو زمین

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در این باره گفت: «دوحه هر دو طرف را تحت فشار قرار داده تا در باب یک توافق به اجماع رسیده و برای دستیابی به این توافق تصمیم‌های دشواری را اتخاذ کنند. قطر بیش از یک دهه است که روابط نزدیک خود را با حماس حفظ کرده و از سال ۲۰۱۲ میزبان رهبران سیاسی تبعیدی این گروه بوده است. امیر حمد بن خلیفه آل ثانی، رهبر سابق قطر، اولین و تنها رئیس دولتی بود که در دوره تصدی حماس از غزه بازدید کرد. علاوه بر این به ادعای نیویورک تایمز، قطر از شبکه خبری عربی الجزیره حمایت مالی کرده تا بدینگونه پیام‌های حماس را منعکس کند. این کشور عربی در طول جنگ نیز سعی کرده خود در قامت بازیگری فعال نشان دهد؛ بازیگری که می‌تواند شکاف بین طرف‌های درگیر را به حداقل برساند.


بیشتر بخوانید:تل‌آویو تسلیم حماس شده است؟ /دردسر‌های دشوار اسرائیل پس از مرگ گروگان‌ها


قطر همچنین میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. از همین رو تلاش‌های میانجی گرایانه غزه به این کشور فرصت دیگری داده تا به ایالات متحده ثابت کند که قادر است به عنوان متحد استراتژیک در مسیر تحقق اهداف مهم سیاست خارجی آمریکا فعال باشد. دانا شل اسمیت، سفیر ایالات متحده در قطر بین سال‌های سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، در این باره گفت: «قطری‌ها همیشه می‌خواهند نشان دهند که می‌توانند شریک خوبی باشند.»

شل اسمیت با اشاره به اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به عنوان دو متحد سنتی ایالات متحده که گهگاه مواضع خصمانه‌ای علیه همسایگان قطری خود اتخاذ کرده‌اند، گفت که «قطر با ارتش کوچکی که دارد به ایالات متحده متکی است تا یک پوشش امنیتی برای آن فراهم کند. مقامات آمریکایی از مدیریت قطر در مذاکرات آتش بس قدرانی کرده و گفته اند که این بایگر از تلاش‌های آمریکا درباره حماس در لحظات کلیدی حمایت کرده است. با این همه دو مقام آمریکایی تاکید دارند که صمیمیت بین حماس و قطر موجب بدبینی برخی از مقام‌های آمریکایی به دوحه شده است.»

حسن نیت قطر نسبت به حماس تا حدودی ناشی از سال‌ها حمایت مالی از غزه است. به ادعای نیویورک تایمز، قطر صد‌ها میلیون دلار - با تایید اسرائیل - برای خانواده‌های فقیر، پروژه‌های زیربنایی و حقوق کارمندان بخش دولتی به غزه صرف کرده، اگرچه مقامات اسرائیلی اخیراً مدعی‌اند که از این تصمیم پشیمان هستند، زیرا چنین گزاره‌ای حماس را قادر می‌سازد تا بخشی از این پول را به عملیات نظامی اختصاص دهد. به گفته سه مقام ناشناس، از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، مقدار قابل توجهی از وقت خود را صرف میانجیگری برای برقراری آتش بس کرده، کار تا جایی پیش رفته که رهبر دوحه دیگر زمانی برای بررسی برخی از پروژه‌های دولتی نیز نداشته است. مقامات آگاه از مذاکرات گفتند که نخست وزیر هر روز دو بار با نمایندگان حماس دیدار داشته است. در ژوئن، قطر بار دیگر وارد میدان شد چرا که مذاکرات اولیه آتش بس به بن بست رسید.


بیشتر بخوانید:فیلم/تلاش برای نجات یک زن از زیر آوار در غزه


اسرائیل اصرار داشت که مرحله بعدی مذاکرات بر موضوعات متعدد متمرکز شود، در حالی که حماس می‌خواست دامنه رایزنی به مبادله اسیران محدود باشد. به گفته حسام بادران، یکی از مقامات ارشد حماس مستقر در قطر، دوحه با همکاری ایالات متحده، سه گزینه ممکن را به عنوان گزینه‌های سازش در اختیار حماس قرار داد. او افزود که نمایندگان حماس یکی از سه گزینه را انتخاب کردند. حماس موافقت کرد که مرحله بعدی به طور خاص بر موضوع مبادله اسرا متمرکز شود، جمله‌ای که در‌ها را برای رایزنی‌های بالقوه در باب برخی از موضوعات دیگر باز می‌کند. بادران گفت: «ما این کار را انجام دادیم، زیرا مشتاق آتش بس هستیم. اگر عباراتی باشد که مذاکرات را آسان‌تر کند و به همان نتیجه یعنی پایان جنگ منجر شود، مشکلی نداریم». سه نفر از مقامات آشنا به مذاکرات گفتند که قطر باید کمک کند تا حماس را با زبان سازش موافقت کند.

الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه، گفت که قطر با مطرح کردن ایده‌ها روی میز، تعیین ضرب الاجل برای پاسخ‌ها و یادآوری وخامت اوضاع به دو طرف فشار وارد کرده است. تامر قرموت، استاد سیاست عمومی در مؤسسه تحصیلات تکمیلی دوحه در این باره به نیویورک تایمز گفت: قطر به دلیل روابط طولانی با حماس و حمایتش از غزه، قادر است با این گروه به صورت جدی و آشکار تعامل داشته باشد. حماس می‌داند که باید با رهبران دوحه تعامل داشته باشند و پاسخ مثبت دهند. با این همه قدرت قطر دارای محدودیت‌هایی است و اسرائیل و حماس مواضع ظاهراً آشتی‌ناپذیری دارند.

در کنار مسائل مربوط به تبادل زندانیان، مذاکرات تا حدی بر سر سرنوشت کریدور فیلادلفی، نوار باریکی از زمین در غزه در امتداد مرز با مصر، به بن بست رسیده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده که ارتش این بازیگر باید در کریدور باقی بماند، در حالی که حماس اعلام کرده که هر توافقی مستلزم خروج اسرائیل از غزه، از جمله آن منطقه مرزی است. تعدادی از مقامات آگاه از رایزنی‌ها به واسطه خواسته‌های جدید نتانیاهو برای آتش بس، نگران شدند بالاخص تاکید نخست وزیر در باب ماندن نظامیان در کریدور زمینه ساز تشدید تنش‌ها شده است. شواهد نشان می‌دهد حماس نیز در طول مسیر رایزنی‌ها موانعی ایجاد کرده است. در نشست تابستان امسال با مقامات حماس، میانجی‌های قطری این گروه را تحت فشار قرار دادند تا با نسخه توافق آتش‌بس با اسرائیل که روی میز بود موافقت کند. مقامات حماس پاسخ دادند که حتی اگر برای انجام این کار آماده باشند، نمی‌توانند بدون تأیید رهبری این گروه در داخل غزه، به‌ویژه یحیی سنوار، قدرتمندترین شخصیت در این منطقه، بدان رای موافق دهند. از همین رو گفته می‌شود حرف آخر را کسانی می‌زنند که در میدان جنگ هستند.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

عکس/تغییر چهره سمر سریال عشق ممنوع بعد ۱۶ سال

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

اقدامات عشقی به بیمه مرکزی رسید/ اقدام غیرقانونی آقای رئیس در افزایش حقوق کارکنان/ سازمان بازرسی ورود کند

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دورهمی مردانه در حمام عمومی دوران قاجار

عکس/تصویری جدید از سیروان خسروی

عکس/ پمپ بنزین بریتیش پترولیوم در تهران دوران رضاشاه

عکس/ باغ تخت قراچه شیراز بیش از ۱۰۰ سال پیش

عکس/ هدیه تهرانی در پشت صحنه دوئت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ناگفته های آزادی صمدی از ازدواجش با هومن سیدی!

فیلم/ مجری صداوسیما شمشیرش را برای فردوسی‌پور و علی ضیاء از رو بست!

تکلیف یارانه‌ نقدی مشخص شد

احسان علیخانی به تلویزیون برمی‌گردد؟

فیلم/ آموزش خرید ملک به افغانستانی‌ها توسط خانم وکیل!

عکس/چهره مجید واشقانی ۲۳ سال پیش در سریال کمین

آمار جدید از فرونشست زمین در ایران

فیلم/ جدول جدید بازنشستگی در ایران

انتخاب حجت‌الله صیدی برای رئیس تازه سازمان بورس

فیلم/ امیر تتلو در یک سریال ایرانی ابله شد!

عکس/ بنر عجیب یک مرد در حمایت از زن کوهنوردش

قیمت نجومی آرایش داماد‌ها برای شب عروسی

انواع سرطان پروستات و راه‌های درمان آن

فیلم/ ارسلان قاسمی: دوست ندارم اسمم را در کنار اسم ترلان پروانه ببینم!

بازار عجیب اجاره قایق خصوصی در کیش+ جدول

بازی استقلال و پرسپولیس کجا برگزار می‌شود؟

عکس/ تغییر چهره همسران محمدرضا پهلوی از جوانی تا پیری

فرشاد مومنی: ۶۵ درصد مهاجرت‌ها به تهران، البرز و گیلان است

عکس/ ۷۰ سال پیش سرباز‌ها چطور به خدمت اعزام می‌شدند؟

۳ میلیون دلار درآمد از بلیت فروشی کنسرت معین+ جدول

توقف تولید آخرین آیفون رجیستر شده در ایران

فیلم/اعتراف سید جواد هاشمی به بی حجابی عروسش!

وضعیت ازدواج جوانان ایرانی به روایت فایننشال تایمز

بی تفاوتی طلا و سکه به نرخ دلار

دلار درجا زد

اینفوگرافی/ قیمت آیفون ۱۶ چند درصد از حقوق کارگر ایرانی است؟

یک پیش‌بینی خوشایند درباره بازار مسکن

ترافیک عجیب و دردسرساز پرسپولیس

۴ راز بزرگ درباره وضعیت مسکن در پرند

خرید خانه در فیروزکوه چند میلیارد تومان هزینه دارد؟ + جدول

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

خبر مهم درباره افزایش حقوق کارمندان

هافبک پرسپولیس قراردادش را فسخ کرد

فیلم/تصادف عجیب رولزرویس با پراید وانت در تهران

دستگاه‌های پوز به‌پرداخت با کدام مناقصه‌ها وارد بازار شد؟/ پشت پرده کارتخوان‌های وارد شده به بازار چیست؟

اعلام نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی آینده+سند

رونمایی یوسف تیموری از همسر دومش +عکس

عکس/ سفر به گذشته‌های دور؛ خیابان سعدی تهران

عکس/ صف کشی بوقلمون‌ها در خیابان‌های تهران

به کارگیری کارگران افغانی در شهرداری تهران!

اعلام زمان برگزاری جشن‌ بازگشایی مدارس

آخرین وضعیت اصلاح قیمت نان در استان تهران

فیلم/ طعنه تند همتی به مسئولان اقتصادی دولت رئیسی

فیلم/وقتی محقق داماد هم نگران نان مردم است

افشاگری نماینده کارگران در شورای عالی کار

انتقاد تازه دختر سردار سلیمانی از شهرداری تهران

چمران: اعتراض کارکنان بهشت زهرا دلچسب نبود

همه آنچه باید درباره مالزی بدانیم/با فرهنگ متکثر و طبیعت زیبای مالزی آشنا شوید

طراح لایحه حجاب عضو هیئت علمی شد+ عکس

ماجرای یک اعتراض خبرساز در بهشت زهرا چه بود؟