تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

موافقان و مخالفان سفر مسعود پزشکیان به عراق چه گفتند؟

برخی از منتقدان معتقدند ایران نمی‌تواند بی توجه به این مساله که تفاوت قومی در عراق از یک سو و نزدیکی به ایالات متحده از سوی دیگر می‌تواند تا چه اندازه بر سیاست بغداد در قبال ایران نقش داشته باشد؛ آنطور که لازم است به اهداف خود در قبال گسترش روابط موثر و سودمند با عراق دست پیدا کند.

مسعود پزشکیان

اقتصاد۲۴-عراق آخر هفته گذشته میزبان نخستین سفر خارجی مسعود پزشکیان بود. سفری که تصاویر منتشر شده از آن نشان از عمق دوستی عراق و ایران داشت. حضور پزشکیان به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران که به اربیل سفر کرده است، در‌های تازه‌ای را به سمت سیاست‌خارجی ایران باز کرد. صحبتهای پزشکیان به‌زبان کردی در مقابل دوربین رسانه‌ها و از آن سو حرف‌های نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به زبان فارسی نشان از میل دو طرف برای برطرف کردن نقاط خاکستری باقی‌مانده میان ایران و اقلیم داشت.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند حضور پزشکیان در عراق، مقامات این کشور را ذوق‌زده کرد. سفر رئیس دولت چهاردهم به عراق تنها مختص بغداد و اقلیم نبود. او به بصره و نجف رفت و با کوچ‌نشینان عراقی گرم گرفت و از سوی دیگر از موقعیت حضور در مقابل دوربین‌ها برای نشان دادن دوستی میان ایران و عراق و صمیمیت خود با عراقی‌ها کمال استفاده را کرد. اما به دور از آنچه مقابل دوربین‌ها اتفاق افتاد؛ زیر پوست سفر مسعود پزشکیان به عراق چه گذشت؟

یک پیشنهاد غیرمنتظره

مسعود پزشکیان در سفر به بغداد و دیدار با همتای عراقی خود یک پیشنهاد هیجان‌انگیز با خود داشت. او مساله ایجاد اتحادیه‌ای اسلامی و برداشتن و کم رنگ کردن مرز‌ها میان کشور‌های مسلمان را به زبان آورد. ایده‌ای که سال‌هاست ایران به آن علاقه نسبی نشان داده است، اما از سوی کشور‌های عربی، چندان مورد استقبال قرار نگرفته. البته وضعیت میان ایران و عراق به دلیل همسایگی و تاریخ طولانی از روابط فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی با دیگر کشور‌های عربی و اسلامی متفاوت است.

رئیس دولت سیزدهم در دیدار رئیس‌جمهور عراق به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشور‌های اسلامی تاکید کرد. این ایده اولین بار در سال ۱۳۸۱ مطرح شد. ایده‌ای که به نظر می‌توانست اختلافات میان ایران و کشور‌های عربی را از سر راه برداشته و تضاد‌های موجود در منطقه را با هدف پیروزی‌های اقتصادی برطرف کند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد اجرای چنین پیشنهادی کاری پیچیده‌تر از میل دو کشور ایران و عراق باشد. در خاورمیانه تضاد میان منافع کشور‌های مسلمان و اتحاد آن‌ها با شرق و غرب تاکنون مانع بزرگی بر سر راه این ماجرا بوده است. از طرف دیگر در صورتی که ایران بتواند با دیپلماسی، کشور‌های اسلامی را به ایجاد چنین اتحادی ترغیب کند، زمان زیادی برای فراهم کردن مقدمات ایجاد اتحادیه‌ای اسلامی لازم است.

استقبال کم‌نظیر در اقلیم کردستان

مسعود پزشکیان در سفر به اربیل و سلیمانیه مورد استقبال فراوانی از سوی مقامات کردستان عراق قرار گرفت. در واقع این سفر را می‌توان در امتداد سفر نچیروان بارزانی در دولت سیزدهم به تهران دانست. در آن سفر تهران و اقلیم کردستان تصمیم گرفتند تا اختلافات سال‌های اخیر را کنار بگذارند و ظاهرا این وظیفه به‌طور رسمی به دوش نچیروان بارزانی گذاشته شده است که فارسی را به خوبی می‌داند و در ایران به مدرسه و دانشگاه رفته است. دو طرف در ماه‌های گذشته خلع سلاح گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند.

کمتر از ده روز قبل یکی از چهره‌های این گروه‌ها به دلیل نداشتن مدارک هویتی به تهران تحویل داده شد که نشان از میل دو طرف برای گسترش همکاری‌ها در خصوص مقابله با مخالفان مسلح دارد. در دیدار پزشکیان از کردستان عراق؛ رئیس اقلیم کردستان رو به خبرنگاران اعلام کرد: در نشست با رئیس جمهور اسلامی ایران تاکید داشتیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود.

ایران تا کمتر از یک سال قبل اتهاماتی را علیه اقلیم کردستان به دلیل عدم تمایل به کنترل گروه‌های مسلح و عملیات‌های تروریستی آن‌ها وارد می‌کرد. به‌نظر می‌رسید که بارزانی‌ها پیش از این میل چندانی برای اینکه نظر ایران را جلب کنند نداشته‌اند. اما سفر نچیروان به ایران و دیدار با رهبرانقلاب را می‌توان نقطه عطفی در روابط تهران و اقلیم کردستان عراق دانست.

از همان روز دیدار و توئیت نچیروان در مورد آن مشخص بود که تهران و اربیل وارد فاز تازه‌ای از روابط شده‌اند. روابطی که حالا با سفر مسعود پزشکیان شدت و سرعت بیشتری خواهد گرفت. از نیمه اردیبهشت تا امروز نچیروان بارزانی از سوی خانواده خود که قدرت را در اقلیم در دست دارند؛ تلاش کرده تا نگرانی‌های امنیتی برای تهران از سوی کردستان عراق را به کمترین حد خود برساند و ظاهرا در پنج ماه گذشته در این راه موفق ظاهر شده است


بیشتر بخوانید:عکس/ مسعود پزشکیان در دفتر سیدعمار حکیم


این روز‌ها دیگر رسانه‌های اقلیم کردستان از انتشار متون و برنامه‌هایی علیه ایران خودداری می‌کنند و بخشی از گروه‌های تروریستی از مرز‌های با ایران به نقطه دیگری از عراق جابه‌جا شدند.

به‌نظر می‌رسد ایران در سفر اخیر مسعود پزشکیان مساله تفاهم‌های امنیتی را ارجح بر دیگر موضوعات قرار داده است. در این سفر ۱۴ تفاهمنامه به‌امضا رسیده است که البته منتقدانی دارد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند هر چند حل مسائل امنیتی با همت تهران و اربیل و بغداد قابل حل و فصل شدن است، اما مسائل اقتصادی و سیاسی از این الگو پیروی نخواهند کرد. عراق در ۲۰ سال گذشته روابط خوب خود را با واشینگتن داشته است و البته همواره تلاش کرده تا روابط با تهران را هم به خوبی پیش برده و تعادل مناسبی ایجاد کند.

با این حال، برای بهره بردن از همسایگی ایران نیاز به رفع تحریم‌ها دارد. در شرایطی که تحریم‌ها علیه ایران حل و فصل نشوند؛ تهران برای تجارت با بغداد با مشکل مواجه خواهد بود و در صورتی که این اقدام را ادامه دهد نمی‌تواند آنطور که باید و شاید از مواهب اقتصادی به طور آزادانه استفاده کند. از طرف دیگر ایران علاقه‌مند است تا بتواند بندر بصره را با شملچه از طریق خط آهن وصل کند. ظاهرا زمینه‌سازی برای چنین اقدامی از دیگر کار‌هایی بوده که مسعود پزشکیان به همراه وزیر راه و وزیر خارجه برای آن اقداماتی انجام داده‌اند و برای دیدن نتیجه آن باید صبوری به‌خرج داد.

منتقدان می‌گویند در سفر پزشکیان بیش از آنکه اهداف مهمی، چون توافق امنیتی یا بازپس گرفتن پول‌های بلوکه شده مدنظر قرار گرفته باشد، مساله تبلیغات پررنگ بوده است. تصاویر فراوان منتشر شده در رسانه‌ها از یک سو و برنامه‌های ویژه عراق برای استقبال از رئیس جمهور ایران از مواردی به‌نظر می‌رسد که صدای منتقدان را بلند کرده است. از طرف دیگر برخی از آن‌ها معتقدند ایران نمی‌تواند بی توجه به این مساله که تفاوت قومی در عراق از یک سو و نزدیکی به ایالات متحده از سوی دیگر می‌تواند تا چه اندازه بر سیاست بغداد در قبال ایران نقش داشته باشد؛ آنطور که لازم است به اهداف خود در قبال گسترش روابط موثر و سودمند با عراق دست پیدا کند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ مسعود پزشکیان در دفتر سیدعمار حکیم

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

دورهمی بنز‌های کلاسیک در کاخ سعدآباد

عکس/سعید محمد حرف‌هایش درباره جملیه علم الهدی را نه تایید و نه تکذیب کرد

عکس زیرخاکی از امام‌زاده صالح در دوران قاجار

عکس/تاج گل ارسالی قالیباف برای خداداد عزیزی

عکس/ دخالت جمیله علم الهدی در عزل و نصب‌های دولت سیزدهم!

بحران مدیریت سید عباس حسینی در بانک مسکن / شکسته شدن رکورد صدور حکم و انتصاب در بانک مسکن و شرکت‌های تابعه طی ۲۰ روز

عکس/ استایل زنان درباری دوره ناصری

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

پای هوش مصنوعی به درس خارج فقه باز شد

رئیس موسسه مصباح یزدی در بیمارستان بستری شد/ علت چه بود؟

بغض رضا کیانیان و مسعود فراستی بعد از ۳سال ترکید

این موزه از اول مهرماه تعطیل است

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

اتفاق عجیب و ناراحت‌کننده در نشست خبری نکونام

توضیحات تأمین‌اجتماعی درخصوص استخدام نیرو‌های قراردادی

عکس/توییت مدیر شهرداری علیه دولت پاک شد

اعتصاب در سامسونگ؛ گوشی‌ها گران می شوند؟

تصمیم نهایی مجلس برای تعطیلی پنجشنبه‌ها

فیلم/ نجات دختر مازندرانی از مرگ با کمک پلیس راه

جزییات جدید درباره افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۴

مرگ سالانه ۷ هزار ایرانی بدلیل خودکشی!

اینفوگرافی/بیشترین و کمترین طلاق‌ها سهم کدام استان‌هاست؟

آیا ناترازی بنزین واقعیت دارد؟

افزایش نگران‌کننده خودکشی در محیط‌های جمعی

فیلم/تمجید برادرزن جهان پهلوان تختی از بهاره رهنما

مزایا و معایب اعطای یارانه نقدی در کشور

لیمپ مد خودرو چیست و چرا فعال می‌شود؟

عکس/جشن فارغ‌التحصیلی سه خلبان با حضور مقام‌های طالبان

خرید و فروش داگز در کوینکس

عکس زیرخاکی از شهر چالوس که تابحال ندیده اید

عکس/ عمل زیبایی الناز حبیبی سوژه شد

عکس/پوستر تبلیغاتی پیکان دولوکس؛ سال ۱۳۵۰

عکس/ استایل جدید حدیثه تهرانی در کنار همسرش

پیشنهاد فلاحت پیشه به دولت درباره قیمت بنزین+فیلم

فیلم/صادق زیباکلام: بیش ترین ظلم به دموکراسی را زندانیان سیاسی کردند

لباس خاص استقلال برای آسیا+عکس

موافقان و مخالفان سفر مسعود پزشکیان به عراق چه گفتند؟

فیلم/پا به توپ شدن لیلا اوتادی در یک برنامه تلویزیونی!

فیلم/حضور بازیکنان و کادر فنی تیم ملوان در مراسم خاکسپاری هوادار این تیم

ادامه‌ تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام

اینفوگرافی/مقایسه سود خودروساز و دلال از فروش محصولات

فیلم/ روایت محمد جواد ظریف از حمایت‌های رهبر انقلاب

پایداریچی ها در وزارت کار ماندگار شدند

عکس/تیپ اسپرت سید محمد خاتمی در اردکان

حقوق کارگران در دولت چهاردهم ترمیم می‌شود؟

سرانه مصرف گوشت ایرانیان در سال چقدر است؟

قیمت سیمان امروز ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

بی نصیب ماندن ایران از طرح های ترانزیتی؛ چگونه تحریم های آمریکا موضع ایران در قفقاز را تضعیف کرد؟

فیلم/ناراحتی رضا شفیعی‌جم به وایرال شدن ویدئوی جدایی اش

هشدار پلیس فتا درباره خرید‌های اینترنتی دانش آموزان

عکس دیدنی از خیابان ناصرخسرو سال ۱۳۳۸

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار

دولت اردن استعفا داد

اینفوگرافی/مشخصات و ماموریت‌های جدیدترین ماهواره ایرانی

پیش بینی قیمت بنزین درصورت از سرگیری مذاکرات

خارجی جدید پرسپولیس کیست؟

عکس/یک روز برفی در تهران سال ۱۳۵۳