تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

مقایسه موتور‌های توربو و هیبرید؛ کدام‌یک بهتر است؟

در این مقاله به مقایسه قابلیت اطمینان موتور‌های توربو و هیبرید خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها بهتر عمل می‌کند.

مقایسه موتور‌های توربو و هیبرید؛ کدام‌یک بهتر است؟
اقتصاد۲۴- استفاده از سیستم توربوشارژر به خودروسازان اجازه داده تا موتور‌هایی پرقدرت و کم‌مصرف تولید کنند. در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در این تکنولوژی رخ داده و بنابراین شاهد تولید موتور‌های توربو با راندمان بالاتر هستیم. البته در کنار پیشرفت‌های صورت گرفته برای سیستم توربوشارژر، موتور‌های هیبریدی نیز با استقبال زیادی مواجه شده‌اند و هم‌اکنون شاهد تولید انواع و اقسام خودرو‌های هیبریدی هستیم. سیستم‌های هیبریدی به همان شیوه توربوشارژر‌ها در موتور‌های درون‌سوز بکار رفته‌اند. این سیستم‌های نسبتاً جدید همان مزیت‌های توربو را ارائه می‌کنند، اما پیش‌نیاز‌ها و مشکلات متفاوتی هم دارند. سیستم‌های توربو و هیبرید معمولاً دو روی یک سکه هستند، اما کدام‌یک از آن‌ها قابلیت اطمینان بیشتری دارد؟

پیش از ورود به مسئله قابلیت اطمینان موتور‌های توربو و هیبرید بهتر است نگاهی به قطعات بکار رفته در این قوای محرکه داشته باشیم. موتور‌های هیبرید از نظر پیچیدگی سطوح متفاوتی دارند، اما هسته اصلی آن‌ها موتوری برقی است که از انرژی ذخیره شده برای پشتیبانی موتور درون‌سوز و یا حتی به حرکت درآوردن چرخ‌ها استفاده می‌کند. سطح هیبریدی سازی یک خودرو متفاوت است و از سیستم‌های ساده‌تر همچون استارت/استاپ تا قوای محرکه پلاگین هیبریدی با حالت سواری تمام برقی را شامل می‌شود.


اما سیستم توربو به نوعی ساده‌تر از سیستم هیبریدی است. انواع مختلفی از موتور‌های توربو وجود دارند که شامل یک توربو، توئین توربو، توئین اسکرول توربو، توربو با ژئومتری متغیر، توئین اسکرول توربوی متغیر و توربوی برقی است. اگرچه سخت‌افزار، پیکربندی و کاربرد هریک از این توربو‌ها متفاوت است، اما همه آن‌ها برای یک هدف طراحی شده‌اند که همان متراکم ساختن هوا و ارسالش به موتور برای افزایش قدرت تولیدی خواهد بود. خودرو‌های سواری استاندارد همچون هوندا CR-V از یک توربوی ساده استفاده کرده‌اند درحالی‌که در سیویک Si شاهد به‌کارگیری توربوی توئین اسکرول هستیم. خودرو‌های سطح بالایی همچون پورشه ۹۱۱ کررا به توربوی برقی مجهز هستند.

مقایسه موتور‌های توربو و هیبرید؛ کدام‌یک بهتر است؟


بیشتر بخوانید: سریع‌ترین خودروی دنده‌ای جهان معرفی شد+عکس


با توجه به قطعات متحرکی که در موتور‌های توربو و هیبریدی بکار رفته است بنابراین چندین مشکل در هر دوی آن‌ها وجود خواهد داشت که ابتدا به مشکلات سیستم‌های هیبریدی می‌پردازیم. به خاطر طراحی پیچیده‌تر و ماهیت سخت‌افزار محور موتور‌های هیبریدی، این سیستم‌ها مشکلات شدیدتری خواهند داشت که عبارت‌اند از:

خرابی باتری
خرابی سیستم ترمز
مشکلات برقی
حساسیت بیشتر به شرایط نامساعد
سنسور‌های اکسیژن
سیستم آلایندگی تبخیری

موتور‌های توربو معمولاً قطعات متحرک و سخت‌افزار کمتری دارند، اما استاندارد‌های کاربرد سخت‌تر باعث می‌شود این موتور‌ها نیز ریسک بیشتری از نظر خرابی داشته باشند. از جمله مشکلات رایج موتور‌های توربو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داغ کردن
روان کاری ضعیف
استهلاک بالا در طول زمان
خطر ورود مواد خارجی به اگزوز
گرفتگی کانال‌های عبور روغن
افت قدرت موتور به خاطر آسیب توربو
باید دانست موتور‌های هیبریدی استرس زیادی را به باقی بخش‌های قوای محرکه وارد نمی‌کنند، اما چندین قطعه در سیستم هیبریدی دیده می‌شوند که امکان خرابی آن‌ها وجود دارد. یکی از آسیب‌پذیرترین قطعات که معمولاً ضعیف‌ترین اتصالات را در یک خودروی هیبریدی استاندارد دارد باتری است. برای مثال یکی از مالکان هوندا CR-V تورینگ هیبرید مدل ۲۰۲۰ گزارش کرده باتری این خودرو به خاطر هوای سرد یخ زده است. این مشتری ظاهراً اعلام کرده یخ زدن باتری یکی از مشکلات رایج CR-V مدل ۲۰۲۰ بوده است. البته این خودرو در مقایسه با مدل غیر هیبریدی فراخوان‌های کمتری داشته، اما یکی از همان فراخوان‌ها به مبدلی اختصاص دارد که خاموش شده و مانع شارژ باتری می‌شود. موتور‌های هیبریدی جدای از مشکلات باتری می‌توانند به خاطر خطا‌های برقی دچار مشکل شوند.


همین مشکلات در موتور‌های توربو وجود ندارند، اما این به معنی بی‌عیب بودن آن‌ها نیست. یکی از رایج‌ترین مشکلات موتور‌های توربو در درازمدت استهلاک سخت‌افزار آن‌هاست. تکنولوژی توربو از زمان معرفی تاکنون بسیار تکامل یافته و خودروسازان معتبر همچون پورشه و بی ام و موتور‌هایی با قابلیت اطمینان بالا تولید می‌کنند. طول عمر تخمینی یک موتور توربو قبل از وجود مشکلات شدید حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر است. البته به خاطر اینکه تکنولوژی توربو مدت‌ها قبل از سیستم‌های هیبریدی بکار رفته بنابراین در زمان مقایسه قابلیت اطمینان آن‌ها باید به این نکته توجه داشت.


توربو‌ها اولین بار در دهه ۸۰ میلادی روی خودرو‌های سواری نصب شدند. راندمان و قابلیت اطمینان موتور‌های توربو با نمونه‌های تنفس طبیعی در یک سطح نیست، اما تفاوت‌ها کمتر شده است. همین موضوع درباره موتور‌های هیبریدی نیز صدق می‌کند. باید گفت قابلیت اطمینان موتور‌های توربو بیشتر از نمونه‌های هیبریدی است، اما با بهبود تکنولوژی قابلیت اطمینان آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد در نهایت سیستم‌های توربو جای خود را به تکنولوژی هیبریدی خواهند داد. این دو سیستم قبلاً در کنار یکدیگر نیز بکار رفته‌اند، اما شاید در آینده سیستم‌های هیبریدی همان نقش توربوی استاندارد را انجام دهند. از آنجایی که اکثر پیشرفت‌های کنونی در زمینه سیستم‌های هیبریدی و برقی رخ می‌دهد بنابراین احتمالاً راه‌حل اصلی برای خودرو‌های آینده همین سیستم‌ها خواهند بود؛ اما خودروسازان شاید برای خودرو‌های پرفورمنس همچنان از سیستم‌های توربو و هیبریدی استفاده کنند تا بیشترین میزان قدرت را به دست آورند.

منبع: پدال
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری صمیمانه کوین‌یامگا درپی حمله اسرائیل به ایران

بیانیه پزشکی قانونی در پی حمله اسرائیل به خاک ایران

سازمان اطلاعات سپاه پیغام داد

جلسه فوق‌العاده هیات دولت در پی هجوم اسرائیل

عکس/شهادت ورزشکار پدل ایران در پی حمله رژیم اسرائیل

فیلم/ درگیری پدافند هوایی ایران با پهپاد‌های اسرائیل در آسمان تبریز

عکس/استوری معناردار محسن چاووشی بعد از حمله اسرائیل

۸ شهید در پی حمله اسرائیل به آذربایجان شرقی

فیلم/ پیام پزشکیان به ملت ایران در پی جنایت اسرائیل

عکس/ آخرین توئیت شهید فریدون عباسی قبل از ترور

عکس/ ورودی پایگاه شکاری تبریز بعد از حمله اسرائیل

شورای امنیت جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

فیلم/ جزئیات انفجار در محل سکونت دکتر عباسی و طهرانچی

جنگ تمام عیار ستاره‌های پرسپولیس و استقلال در تیم ملی

عکس/ وضعیت پرواز‌ها در ایران و کشور‌های منطقه

عکس/ کاظم صدیقی ساعاتی بعد از حمله اسرائیل به ایران

فیلم/ تبریز دقایقی پیش در حملات جدید اسرائیل

درخواست فوری ویتکاف برای ملاقات با عراقچی!

عکس/ واکنش همایون شجریان به حمله امروز اسرائیل

شهادت ورزشکار پدل ایران در پی حملات اسراییل

فیلم/ بازدید میدانی وزیر نفت از جایگاه‌های سوخت

ایران هنوز به اسرائیل حمله نکرده است

جدیدترین آمار از مصدومان حمله تروریستی اسرائیل به ایران

فیلم/ امتحانات دانشگاه آزاد طبق برنامه برگزار می‌شود

اینفوگرافی/ نقشه ادعایی اسرائیل درباره اهداف مورد حمله در ایران

طرح‌های انتقال آب دریا توجیه‌پذیر نیستند!

عکس یک خانه در شهرک محلاتی که هدف قرار گرفت

جدیدترین قیمت اجاره خانه در منطقه ۸ تهران + جدول

فیلم/ عارف: شیوه تنبیه را مقامات نظامی کشور تصمیم‌گیری می‌کند

عکس/ استوری جدید همایون شجریان برای مردم ایران

عکس/ ترامپ: ۶۰ روز به ایران فرصت دادم امروز روز ۶۱ است!

فرماندهان ارشد نظامی که در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند چه کسانی بودند؟/ ۲۳ خرداد؛ نقطه عطفی در دکترین امنیتی ایران

دختر قائم مقام وزیر علوم به شهادت رسید

فیلم/ حمله هوایی دقایقی قبل در کرمانشاه

فیلم/ تخریب ساختمان بهزیستی قصرشیرین توسط اسرائیل

بازار سهام آمریکا پس از حمله اسراییل به ایران سقوط کرد

درخواست اطلاعات سپاه از مردم

فیلم/ گروسی: آماده‌ام در سریع‌ترین زمان ممکن به ایران سفر کنم

اینفوگرافی/ ۱۴ فرمانده ارشد نظامی ایران در لیست ترور اسراییل

اینفوگرافی/ کدام مناطق ایران مورد حمله اسرائیل قرار گرفت؟

اختلال و محدودیت اینترنت همزمان با حمله اسرائیل به ایران

عکس/ اولین تصویر منتشر شده از شهید مینوچهر

سردار حاجی‌زاده به شهادت رسید

عکس/ جلسه وزیر دفاع اسرائیل، رییس موساد و فرمانده ارتش اسرائیل برای بررسی حملات به ایران

عکس/ اولین تصاویر هوایی منتشر شده از تاسیسات اتمی در نطنز

فیلم/ لحظات اولیه از محل ترور محمدمهدی طهرانچی

سردار حاجی‌زاده به شهادت رسید

عکس/ کره شمالی در مقابل اسرائیل از ایران حمایت کرد

پزشکیان: اسراییل از اقدام احمقانه خود پشیمان خواهد شد

عکس/ توییت صفحه رسمی نیرو‌های مسلح ایران