تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

واکنش بازار‌ها به حمله اسرائیل علیه لبنان/ بورس سرخ شد، طلا کانال ۴ میلیون را فتح کرد/ گمانه‌زنی درباره شهادت حسن نصرالله، با بازار‌های سرمایه چه کرد؟

در بازار طلا و سکه ایران آنچه واضح است این بوده که خبر‌های منفی در حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب شده تا بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان دهند و با افزایش قیمت همراه شوند. البته که بخشی از افزایش ناگهانی قیمت طلا، وابسته به بازار جهانی است که مدام در حال رکوردزنی تازه در قیمت است، اما تاثیر جنگ در جنوب لبنان را نیز نمی‌توان در روند وقایع نادیده گرفت.

واکنش بازار‌های سرمایه

اقتصاد۲۴- عصر روز گذشته چند انفجار بزرگ بیروت، پایتخت لبنان را لرزاند؛ در پی این حملات برخی از رسانه‌ها و ارتش اسرائیل نیز مدعی شده‌اند که سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در این حملات ترور شده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، این در حالی است که آتش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه روز به روز بیشتر می‌شود و نگرانی‌ها از شکل‌گیری جنگ تمام عیار نیز در منطقه بیش از همیشه شده و بازار‌های مالی از همیشه بیشتر در تنش و اضطراب فرو می‌روند.

واکنش تند بازار جهانی طلا به روند وقایع

در اولین واکنش بازار‌ها، بازار طلای جهانی پس از رکورد بزرگ هفته پیش خود، بار دیگر یک رکورد تازه را رقم زد. در روز‌های اخیر، قیمت طلای جهانی روند صعودی خود را با دقت حفظ کرد. این فلز گران‌بها در روز پنج‌شنبه، برای چندمین بار در سال جاری به رکورد تاریخی خود رسید و توانست قیمت ۲۶۸۵ دلار را لمس کند. با توجه به روند صعودی درخشان طلا و اقدامات محرک چین، قیمت نقره نیز به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.

روز گذشته نیز فلز زرد گران بها در جهان، در کانال ۲۶۶۰ دلار باقی ماند و یک رکورد در بازار را ثبت کرد.
باید توجه داشت که با ادامه افزایش غیرقابل‌توقف قیمت طلای جهانی به سمت قلمرو ناشناخته، جذابیت این فلز گران‌بها برای سرمایه‌گذاران بیش از پیش می‌شود. با این حال، رشد چشم‌گیری نیز در بازار‌های فیزیکی طلا قابل مشاهده است و تقاضای فیزیکی طلا در جایگاهی قابل‌قبول به سر می‌برد.

طلا

طلا وارد کانال ۴ میلیون شد

در بازار طلا و سکه ایران نیز آن چه واضح است این بوده که خبر‌های منفی در حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور سران حزب‌الله بخصوص سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب شده تا بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان دهند و با افزایش قیمت همراه شوند.
البته که بخشی از افزایش ناگهانی قیمت طلا، وابسته به بازار جهانی است که مدام در حال رکوردزنی تازه در قیمت است، اما تاثیر جنگ در جنوب لبنان را نیز نمی‌توان در روند وقایع نادیده گرفت.

چنان که ظهر امروز، ۷ مهرماه، در بازار ایران، قیمت طلا ۱۸ عیار هر گرم به ۴ میلیون و ۲۸ هزار تومان رسید و یک کانال تازه را فتح کرد.
هم چنین به گزارش اقتصاد ۲۴، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

از سوی دیگر نیز نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

نیم سکه بهار آزادی در حالی اکنون به کانال ۲۶ میلیون نزدیک شده است که در اواسط هفته اول مهرماه قیمت آن در کانال ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، اما با وجود رکوردشکنی طلا و سکه در بازار، طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، هیچ تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار مشاهده نمی‌شود. پیش از این هر زمان قیمت‌ها در این بخش با افزایش محسوس همراه می‌شد بلافاصله شاهد تشکیل صف خرید هم در بازار بودیم، ولی این بار طبق اذعان رئیس اتحادیه طلا، همچنان رکود در بازار حاکم است و خبری از خرید‌های هیجانی نیست.

طلا

بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، اما می‌گوید، تنش‌های سیاسی بین المللی عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است و این نوسانات منشا اقتصادی ندارد بلکه صرفاً هیجانات بازار است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، بذرافشان یادآور شده است که: «انس طلا پس از یک دوره افزایش امروز افت قیمت داشت و به ۲۶۸۵ دلار رسیده و باید قیمت‌ها نیز در بازار داخلی کاهش می‌یافت، اما تنش‌های سیاسی در سطح دنیا باعث شد امروز روند افزایشی قیمت را داشته باشیم.»

وی درباره وضعیت بازار در روز‌های آینده نیز گفته بود که: «باید منتظر باشیم و ببینیم بازار جهانی و تنش‌های غرب آسیا به چه سمت و سویی می‌رود بنابراین نمی‌توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار ارائه داد. منتهی طبق تحلیل‌هایی که در ابتدای سال ۲۰۲۴ صورت گرفت اعلام شده بود که تا پایان سال میلادی انس طلا روند افزایشی را طی خواهد کرد. به هر حال باید منتظر باشیم تا ببینیم اخبار سیاسی به چه سمت و سویی می‌رود.»

دلار تحت تاثیر اتفاقات لبنان ایستاده بر کانال ۶۰ هزار تومان

اما از سوی دیگر قیمت ارز که طی ماه‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود و در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود از عصر دیروز و با تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش حملات اسرائیل به لبنان با افزایش همراه شده است.
در روز‌های اخیر قیمت دلار با وجود تشدید تنش‌های منطقه‌ای در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، اما از عصر دیروز و با اعلام خبر‌های سیاسی این نرخ با افزایش همراه و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

در معاملات امروز و در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ ۴۹ هزار و ۵۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۶ هزار و ۶۱۵ تومان معامله شد.
اما قیمت‌ها در بازار ارز آزاد با رشد یک کانال مواجه بود و دلار که برای روز‌ها در کانال ۵۹ هزارتومان آرام گرفته بود، با یک جهش وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد و تا ساعات تنظیم این گزارش، رقم دلار به رقم ۶۰ هزار و هشتصد تومان رسید.

باید توجه داشت که اخبار سیاسی، چون «افزایش تنش‌های اخیر بین اسرائیل و حزب‌الله»، «آغاز مذاکرات با کشور‌های اروپایی» و «احتمال ورود به گفتگو‌های رفع تحریم» تأثیر مستقیم بر روند بازار ارز داشته است. سخنان دونالد ترامپ هم درباره «آمادگی برای مذاکره با ایران» از دیگر موضوعاتی است که ممکن است طی روز‌های آینده بر قیمت دلار اثرگذار باشد.
اما فعلا اصلی‌ترین عامل سیاسی تاثیرگذار بر بازار ارز ایران، مساله حملات اسرائیل به لبنان و شائبه شهادت سید حسن نصرالله است.

دلار

بورس زیر فشار بمب سنگرشکن سرخ شد، اما نسوخت

اما بورس امروز ۷ مهر ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که به دلیل ایجاد محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، بازار سهام از ریزش سنگین نجات یافت. بر همین اساس، ارزش و حجم معاملات خرد به کمترین میزان طی روز‌های گذشته رسید و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.
به گزارش اقتصاد ۲۴ صبح امروز، حجت الله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده بود که: «در مورد حوادث لبنان، در حال پی‌گیری و رصد جزئیات و آثار آن بر بازار هستیم. امیدوارم شایعات پخش شده از شب گذشته، صحت نداشته باشد.»

به نظر می‌رسد اشاره صیدی درباره شایعات نیز مربوط به خبر ترور و شهادت سید حسن نصرالله بوده است.
صدی در ادامه نیز افزود که: «اطمینان داشته باشید که لحظه‌به‌لحظه برخط و به‌گوش هستیم و تصمیم مناسب را در خصوص چگونگی معاملات، به‌موقع و با مشورت عزیزان خواهیم گرفت.».

اما شاید بهترین تصمیم امروز بورس و مدیر تازه اش تعیین دامنه یک درصدی بود که، بورس را از سقوط سنگین نجات داد.
البته شاخص بورس تهران با همین شرایط نیز در ابتدای معاملات امروز شنبه ۷ مهرماه، با کاهش هزار و ۸۵۸ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش بیش از ۳۰۰ واحدی در ارتفاع ۷۰۶ هزار و ۶۸۳ واحدی قرار گرفت.
در نهایت، اما بعد از شوک اولیه بازار بورس تهران توانست وضعیت خود را حفظ کند و به ثبات برسد.

در واقع می‌توان این طور پایان بورس امروز را ارزیابی کرد که با افت بیش از هشت هزار واحدی شاخص کل همراه بود؛ و این بیشتر به دلیل حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به لبنان و انتشار اخبار ضدونقیض از شهادت دبیر کل حزب‌الله، نگرانی‌ها درباره تلاطم در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای بود و بر، اما با پیش بینی به موقع سازمان بورس در نخستین ساعات امروز و پیش از بازگشایی بازارها، دامنه نوسان معاملات را در بازار سهام به منفی و مثبت یک درصد کاهش داد.

بورس

در واقع با همین پیش بینی ساده و تصمیم به موقع بود که منطقه ریزش بازار سهام کوچک و محدود شد.
با توجه به وعده حجت الله صیدی به نظر می‌رسد تا تعین تکلیف نهایی جنگ در منطقه، بتوان به ریزش‌های محدود در بورس به جای اتش گرفتن دیوار شیشه‌ای امیدوار بود.
البته ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی هم با افت چشمگیر به سطح دو هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان رسید. تراز پول حقیقی در سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهام امروز منفی سنگینی خورد و بازار با خروج ۹۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی روبه‌رو شد. در این میان ۸۵ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی فملی، فولاد و وبملت شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی فجر، کچاد و وپارس با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان در ۶۸ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۲ هزار و ۲۶۳ واحد قرار گرفت.
در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی آریا، فصبا و هرمز شد و در مقابل نماد‌های معاملاتی حسینا، فصبا و نیان بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ثبت نخستین دمای زیر صفر امسال در تهران

پزشکیان: جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

قیمت و اجاره مسکن در شرق و مرکز تهران

واکنش حسن روحانی به شهادت سیدحسن نصرالله

عکس/ تصویری از سردار شهید حاج‌عباس نیلفروشان در کنار پدرش

دلنوشته ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله‌

فیلم/ نشان‌دادن تصویر سیدحسن نصرالله در پخش زنده بی‌بی‌سی ازسوی شهروند گریان لبنانی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ذوعلم: حکم رهبر انقلاب برای کمک به لبنان واجب عینیست

فراخوان هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان

فیلم/ جواد لاریجانی: ترور شهید نصرالله ناشی از نفوذ بود

نیویورک تایمز: هاشم صفی‌الدین زنده است

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

پیام سیدمحمد خاتمی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

واکنش معاون اول رئیس‌جمهور به شهادت سیدحسن نصرالله

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳

پیام ظریف در پی شهادت سیدحسن نصرالله

اینفوگرافی/ زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ آغاز مراسم سوگواری در ضاحیه بیروت

هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله کجاست؟

عکس/ توییت محمدعلی ابطحی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ روضه‌خوانی سیدحسن نصرالله برای سیدالشهدا (ع)

عکس/ تجمع جمعی از دانشجویان تهرانی در اعتراض به شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ تسلیت سید مقتدی صدر برای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ برافراشته شدن پرچم سیاه در بیروت

فیلم/ سخنرانی کوبنده سید حسن نصرالله الهام بخش مقاومت

فیلم/ روایت سیدحسن نصرالله از اولین دیدار با امام خمینی (ره)

معرفی گاک ترامپچی ۱؛ سدانی زیبا با حضور هوآوی + عکس

عکس/ پست جدید صفحه سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت سید حسن نصرالله در شبکه‌های مختلف جهان

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

حماس شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

فیلم/لحظه اعلام خبر ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از شبکه خبر

تسلیت وزارت امور خارجه ایران در پی شهادت نصرالله

پیام سیدحسن خمینی بعد از شهادت نصرالله

متن بیانیه حزب الله درباره شهادت سید حسن نصرالله

فوری/سید حسن نصرالله به شهادت رسید

عکس/برافراشتن پرچم سیاه با تصویر سید حسن نصرالله در بیروت

فیلم/دو انفجار شدید در بیروت پایتخت لبنان

واکنش بازار‌ها به حمله اسرائیل علیه لبنان/ بورس سرخ شد، طلا کانال ۴ میلیون را فتح کرد/ گمانه‌زنی درباره شهادت حسن نصرالله، با بازار‌های سرمایه چه کرد؟

فیلم ارتش اسرائیل از بمباران  ضاحیه بیروت

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

سرطان واژن چیست و راه های درمان آن کدامند؟

پیام مهم رهبر انقلاب برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان

فیلم/ اولین بارش برف پاییزی در توچال

عکس/ توییت عجیب آشنا درباره سردار نیلفروشان

گزارش بورس امروز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

آمار مدیرعامل ایران‌خودرو از زیان این شرکت

هلدینگ صبا تامین، شرکتی دولتی با ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد‌ فقط در یک سال/ آقای رئیس جمهور و وزیر تعاون در جریان هستید؟

فیلم/قطع خبرهای شبکه الجزیره و خبر اعلام رسمی ترور نصرالله توسط ارتش اسرائیل