تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

جلال رشیدی کوچی کیست؟

جلال رشیدی کوچی، نماینده پرحاشیه مجلس و سیاست‌مداری که اظهارنظراتش بارها و بارها جنجال‌برانگیز شده است، امروز استاندار فارس شد.

رشیدی کوچی استاندار جدید فارس کیست؟

اقتصاد۲۴-جلال  رشیدی‌کوچی نماینده جنجالی و پیشین مجلس شورای اسلامی که بار‌ها برای اظهارنظراتش حاشیه‌ساز شد و جنجال به پا کرد، امروز طی حکمی از سوی رئیس دولت چهاردهم استاندار فارس شد.

جلال رشیدی‌کوچی کیست؟

جلال رشیدی‌کوچی در تیرماه ۱۳۶۳ در مرودشت، یکی از شهر‌های استان فارس به دنیا آمد.

ورود به مجلس

رشیدی‌کوچی در ۲ اسفند سال ۱۳۹۸ توانست در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۲ هزار و ۴۶۹ رأی، از حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان از استان فارس به‌عنوان نماینده انتخاب و وارد مجلس شود.

او در سال‌های اول و سوم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون تلفیق و سیاست داخلی و شورا‌ها بود و در سال چهارم نیز، عضو کمیسیون سیاست داخلی و شورا‌ها در مجلس بود. صلاحیت او برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت و از رقابت‌های انتخاباتی بازماند.

رشیدی کوچی استاندار جدید فارس کیست؟

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ومخالفت رشیدی‌کوچی

رشیدی کوچی تنها نماینده با نطق مخالف طرح موسوم به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» بود که در بین عموم مردم به طرح صیانت مشهور است. این طرح که ازسوی نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی طرح شد، یکی از خبرسازترین و پرحاشیه‌ترین طرح‌های مجلس شورای اسلامی بود که با خود، انتقادات گسترده‌ای را به همراه آورد.

نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی (۳ اسفند ماه) بعد از انتشار چندین نسخه به کلیات آخرین نسخه این طرح با نام حمایت از کاربران در فضای مجازی رأی مثبت دادند. 

در جلسه‌ای که بررسی کلیات طرح در دستور کار بود، رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون فرصتی به صحبت نمایندگان و مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های دیگر نداد و تنها جلال رشیدی کوچی”نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد ” در سخنانی کوتاه از نگرانی مردم از تصویب این طرح گفت و تنها نماینده مخالف این طرح بود.

انتقاد از صنایع خودروسازی داخلی

رشیدی کوچی از جمله نمایندگانی است که به خودروسازها در ایران و تفاوت قیمت خودروهای خارجی در داخل و خارجی انتقاد داشت. او بار‌ها نطق‌های جنجالی در این زمینه داشت. وی در یکی از انتقاداتش به میرسلیم درباره کیفیت ساخت خودرو، در صحن علنی مجلس سخنان تندی بر زبان آورد. او همچنین در شبکه‌های اجتماعی انتقادات تندی را متوجه صنایع خودروسازی داخلی و روابط پشت پرده آن کرد. او در توییتی حذف مجوز واردات خودروی سواری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ را دلیل ارتباط برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با خودروسازان دانست. رشیدی‌کوچی همچنین در نطق میان دستور خود از خودروسازی داخلی به عنوان «موجودی ناقص الخلقه» یاد کرد که بعد از ۵۰ سال ارتزاق از خون و مال ملت به غولی عظیم‌الجثه تبدیل شده است.

رشیدی کوچی استاندار جدید فارس کیست؟

افشاگری در مورد مافیای خودرو

رشیدی کوچی در ادامه انتقاداتش به وضعیت خودروسازی در کشور و قیمت بالای خودروها به مافیای خودرو در ایران اشاره کرد و گفت: «مافیا یک جریان است که در طول سال‌های طولانی شکل گرفته و در تصمیمات اثرگذار است. مافیا همان کسانی هستند که با استناد به اینکه ارز از کشور خارج می‌شود جلوی واردات خودرو را می‌گیرند.خودرو امروز داد همه و حتا شخص اول مملکت را نیز درآورده است.»

رشیدی‌کوچی در برنامه «آخرین متن»، شبکه افق درباره ورود فردی که با خودرو ۲۲ میلیاردی به مجلس دوازدهم وارد شده است، گفت: «فردی را می‌شناسم که خودرویی که سوار می‌شود ارزشش طبق نظر کارشناسان ۲۲ میلیارد است. او با این خودرو در خیابان‌ها گذر کرده و الان در مجلس رای آورده است. امثال این فرد که در چنین موقعیتی هستند واقعا چگونه حرف و مشکل اقتصادی مردم را متوجه می‌شوند؟ اصلا مشکل اقتصادی را درک می‌کنند؟ کسی که هر چرخ خودرویش زندگی ۵ جوان را راه می‌اندازد، چه درکی از مشکل زندگی کارگر و کشاورز و جوان و کارمند و بیکار دارد؟»

واکنش رشیدی کوچی به ماجرای زمین‌خواری کاظم صدیقی

رشیدی‌کوچی از جمله نمایندگانی بود که در مورد ماجرای زمین‌خواری کاظم صدیقی واکنش نشان داد و توییتی زد و نوشت: «آقای صدیقی در کنار مواردی مالی که این روز‌ها به شما نسبت داده می‌شود یک سوال ذهن بنده را مشغول کرده. آیا درست است که شما جز شورای فقهی جبهه پایداری هستید؟ آیا ارتباطی بین منابع مالی عظیم این جبهه و فساد اتفاق افتاده وجود دارد؟»

رشیدی کوچی استاندار جدید فارس کیست؟

دیدگاه رشیدی‌کوچی به فیلترینگ و گشت ارشاد

رشیدی‌کوچی از کسانی بود که نسبت به فیلترینگ و گشت ارشاد انتقاداتی را مطرح می‌کرد و یکی از مواردی که از دولت چهاردهم خواسته بود، توجه به مسأله فیلترینگ بود.

او در این باره گفته بود: «مطالبات ما از این دولت چهار مورد است؛ واردات خودرو به طوری که عموم مردم از آن بهره ببرند، رفع فیلترینگ، واردات گوشی‌های آیفون و پایان دادن به گشت ارشاد از خواسته‌های مردم است که باید پیگیری شود».

او درباره فیلترینگ گفته بود: «آن‌هایی که با لجبازی باعث فیلترینگ شدند و این تصمیمات اشتباه را گرفتند و نپذیرفتند که فیلترینگ در کشور یک شیوه‌ شکست خورده است، امروز عملا در قدرت و در دولت حضور ندارند».


بیشتر بخوانید: هادی حق‌شناس استاندار جدید گیلان کیست؟


انتصاب رشیدی‌کوچی به‌عنوان استاندار فارس

امروز ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ رشیدی‌کوچی نماینده ردصلاحیت‌شده مجلس دوازدهم استاندار فارس شد. این انتخاب درحالی است که انتخاب رشیدی کوچی به عنوان استاندار با واکنش‌های متعددی از سوی جناح راست به ویژه حامیان جلیلی مواجه شده است. 

این انتخاب همانطور که انتظار می‌رفت با سروصدا و واکنش‌های بسیاری همراه بود. از یک طرف استقبال از انتصاب نماینده افشاگر و از سوی دیگر هجمه مخالفان! حمایت رشیدی‌کوچی در انتخابات اخیر از مسعود پزشکیان و البته مواضع ضد «پایداری» و ضد «جلیلی» او، اما سبب شده که صدای مخالفان او بلندتر باشد. رشیدی کوچی اخیرا از نقش حامیان جلیلی در مجلس برای ممنوعیت واردات آیفون و تقویت گشت ارشاد گفته بود. طیف حامی جلیلی رشیدی کوچی را هدف گرفته و اصرار دارند که پست دادن به او مزد مخالفت با جلیلی بوده است! مثلا کاربری با اشاره به یکی از توییت‌های رشیدی کوچی با هشتک نه به پایداری نوشت: «پزشکیان دستمزد‌های سنگینی برای فعالیت‌های انتخاباتیش میده. به رشیدی کوچی هم استانداری فارس رسید.»
در عین حال به رد صلاحیت شدن او در جریان انتخابات مجلس اشاره کرده و این را دلیل ناشایست بودن انتصاب وی می‌دانند. آن‌ها البته فراموش کرده‌اند که پزشکیان هم سابقه رد صلاحیت در انتخابات مجلس را داشت و برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده و بعد هم رای آورد.

رشیدی کوچی استاندار جدید فارس کیست؟
جالب اینکه همین بحث سابقه رد صلاحیت مورد اشاره و توجه حامیان انتصاب او نیز قرار گرفته است. مثلا بهنام عبداللهی، خبرنگار با اشاره به سابقه رد صلاحیت رشیدی کوچی و انتخاب شدن او به عنوان استاندار نوشته: «" تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ "در هر زمانه‌ای مصداق خودش را دارد. استاندار شدن آقای رشیدی کوچی هم تعبیر این آیه در روزگار ما شد. مبارک است.»

دیگر نکته قابل توجه در واکنش‌ها به سمت جدید رشیدی کوچی مواضع او درباره مهاجران افغان است. این نماینده سابق از مخالفان جدی حضور مهاجران غیرقانونی افغان در کشور است. کاربری با اشاره به همین رویکرد او نوشته: «زنگ خطر برای مافیای افاغنه در استان مقدس فارس. جناب رشیدی کوچی از اعضای کمپین اخراج افغانی مطالبه ملی با دکترین «آنقدر ایران را گران کنیم که برای افغانی ماندن نیارزد» به استانداری فارس منتصب شد، این بهترین خبر برای مردم مظلوم استان فارس بود.»
او درباره گشت ارشاد هم گفته بود: «گشت ارشاد در این دولت قابل حل شدن است. همانطور که در برخی دولت‌ها شاهد تقویت شدن آن بودیم و در برخی هم شاهد به کما رفتن گشت ارشاد بودیم و در این دولت می‌شود در مورد گشت ارشاد به گونه‌ای عمل کرد که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد. مقوله حجاب نیازمند یک کار فرهنگی گسترده است. کار ایجابی نیاز است نه کار‌های سلبی. با روش‌های سلبی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های رهبرانقلاب

آیا اسراییل در سالگرد ۷ اکتبر به ایران حمله می‌کند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا پروازهای امشب لغو شد؟

بازگشت فوری جو بایدن به کاخ سفید

درگیری‌های مرزی در جنوب لبنان

حمایت هریس از اسرائیل

مسابقه پرسپولیس - ملوان لغو شد

آمریکا خواستار خودداری اسرائیل از حمله

عکس/کنایه رضا رشیدپور به رضا پهلوی

خودکشی یک بازیگر زن ایرانی

پاسخ صریح فرمانده کل ارتش به اسرائیل

فرودگاه بین المللی بیروت، تمامی پرواز‌های خود را لغو کرد

دیدار پزشکیان با اعضای کمیته ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱

همه آنچه باید درباره استاندار جدید فارس بدانیم

واکنش فرهاد مجیدی به بازگشت به استقلال

تکذیب مسدودی تونل توحید و رسالت

عکس/مهاجرانی در بیروت: من هنوز هم انقلابی‌ام

شرایط جدید فروش طلا اعلام شد

عکس/تابلو کنسلی پرواز‌ها در یکی از فرودگاه‌های ایران

اردن اجازه نمی‌دهد اسرائیل از حریم هوایی‌اش علیه ایران استفاده کند

محل حملات اسرائیل در ایران مشخص شد

آخرین اخبار از لیگ برتر امارات

ابلاغ این مصوبه مهم توسط عارف

تردد در تونل توحید و رسالت ممنوع شد

پرواز‌ها از ساعت ۲۱ امشب لغو می‌شود

دستور ویژه پزشکیان به همتی درباره FATF

اعلام جرم علیه سه عضو شورای شهر در تالش

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

سن جدید بازنشستگی اعلام شد

فرو کردن چاقو در چشم جوان خرمشهری در دعوای خیابانی!

عکس/تصویر معناداری از سردار قاآنی

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

فیلم/ عشقِ رضا پروانه به مژگان، قلب‌ها را تسخیر کرد

فیلم/شیرین‌زبانی نوه گلاب آدینه و مهدی هاشمی

عکس/ استایل شیک بازیگر خانم در اینستاگرام

سیستم تبعیض‌آمیز باعث مهاجرت پرستاران شد

انتشار جزئیاتی از پاسخ ایران به اقدام احتمالی اسرائیل

کاهش ۱۳ درصدی ورودی سد‌ها

مربیان پیش دبستانی یک سوم کارگران حقوق می‌گیرند!

فیلم/ لحظه انفجار مسجد در جنوب لبنان

عکس/ استایل شیک و خاص شهرزاد کمال‌زاده

عکس/ توئیت جدید رضا رشیدپور درباره محمدرضا پهلوی

معرفی جدیدترین خودرو رنو + عکس

یک پیش‌بینی مهم درباره رشد اقتصادی ۱۴۰۳

فیلم/وزیر کشور: طرد اتباع غیرمجاز بیگانه اولویت اصلی ماست

صعود نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور

فیلم/بهاره رهنما با انتشار این ویدئو، حسابی سوژه شد

عکس/شیراز گردی با حدیثه تهرانی

تحلیل عجیب بلومبرگ درباره اجرای سناریوی سامسون علیه نتانیاهو/ بی بی چگونه بایدن را از اقداماتش علیه ایران و لبنان بی خبر گذاشت؟

اعمال محدودیت تردد در محور منجیل-رودبار

عکس/تصادف مرگبار خودروی ۲۰۶ با تیرچراغ برق

عکس/ استوری تلخ هوتن شکیبا برای آقای بازیگر