تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

توافقنامه جامع آماده امضا با دیدار پزشکیان - پوتین در عشق‌آباد/ مذاکرات مهم پزشکیان و پوتین در مورد چه بود؟

دیدار با رهبران کشور‌های همسایه در آسیای مرکزی و زمینه‌سازی برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌هایی، چون گاز، راه و برق بخشی از مهم‌ترین دستاورد‌هایی است که در جریان سفر مسعود پزشکیان به ترکمنستان ثبت شده است. ضمن اینکه مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.

مذاکرات مهم پزشکیان و پوتین در مورد چه بود؟

اقتصاد۲۴-این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد. پوتین، رییس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: «در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان منتظر شما هستم؛ جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

بلافاصله پس از این دیدار، سخنگوی کرملین با اشاره به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از مسعود پزشکیان برای سفر به مسکو گفت: «درباره تاریخ این سفر رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک توافق خواهد شد.» سفیر ایران در روسیه نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا توافقنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در سفر آتی دکتر پزشکیان به کازان روسیه و در حاشیه اجلاس بریکس امضا خواهد شد، گفت: «این توافقنامه آماده امضا است که طبق نظر روسای جمهور دو کشور، زمان و مکان آن تعیین خواهد شد.» پزشکیان نیز در دیدار با پوتین با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد و اظهار داشت: «امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافقنامه را نهایی کنیم.»

پزشکیان در بیان جزییات دیدار با پوتین اعلام کرد: «گفت‌وگوی یک ساعته با رییس‌جمهور روسیه به بررسی توافقات موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت. همچنین درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسراییل در غزه و لبنان صحبت شد. توافق شد که کشور‌های همسایه کارگروه‌های خود را با مسوولان ایرانی تشکیل بدهند تا ارتباطات منطقه‌ای افزایش یابد. این توسعه همکاری‌ها می‌تواند فشار تحریم‌ها را کاهش بدهد، به ویژه با توجه به همسایگی ایران با ۱۵ تا ۱۶ کشور.»

روابط راهبردی ایران و روسیه

پزشکیان و پوتین، اما در ترکمنستان روابط دو کشور ایران و روسیه را راهبردی و تنگاتنگ عنوان کرده و توسعه همکاری‌ها را اولویت دو کشور برشمردند. رییس‌جمهور دیروز و پس از پایان سفر دو روزه‌اش به ترکمنستان با بیان اینکه در سفر به ترکمنستان با روسای جمهور روسیه، ترکمنستان و ازبکستان گفتگو‌های مفصلی داشتیم، گفت: در این مذاکرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی تفاهماتی حاصل شد و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهمات نهایی و امضا شود.

مسعود پزشکیان رییس‌جمهور در بدو ورود به تهران در سخنانی در پاویون فرودگاه گفت: توافقات مهم در زمینه گاز، راه و برق با کشور‌های همسایه در حال نهایی شدن است. وی با تاکید بر اینکه این سفر از نظر فرهنگی و اقتصادی اهمیت ویژه‌ای داشت و با حضور روسای جمهور کشور‌های مختلف، گفتگو‌های مهمی صورت گرفت، اظهار داشت: با روسای جمهور کشور‌های حاضر، ازجمله روسیه، ترکمنستان و ازبکستان گفتگو‌های مفصلی داشتیم. در این مذاکرات درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی تفاهماتی حاصل شد و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهمات نهایی و امضا شود. 


بیشتر بخوانید:پزشکیان روز حافظ را تبریک گفت


وی ادامه داد: گفت‌وگوی یک ساعته با رییس‌جمهور روسیه نیز به بررسی توافقات موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت. همچنین درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسراییل در غزه و لبنان صحبت شد.

دیدار پزشکیان با پوتین

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور در دیدار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ما با روسیه صمیمانه و راهبردی است. رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان برگزار شد، با رییس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد. رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روسی خود گفت: از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود.

روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود. پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در جهان خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است. رییس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم.

پزشکیان با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ کشور‌های اروپایی و امریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشور‌های منطقه در بستر آرامی ادامه یابد. رییس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفتگو اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است. ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکرد‌های جهانی ما یکسان است.

دعوت پزشکیان از رییس‌جمهور ازبکستان برای سفر به تهران

رییس‌جمهور ضمن دعوت از رییس‌جمهور ازبکستان برای سفر به تهران گفت: ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی می‌تواند محور اصلی توسعه همکاری‌های مشترک باشد. مسعود پزشکیان بعدازظهر جمعه در سفر به ترکمنستان و در حاشیه حضور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» ضمن دیدار و گفتگو با شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور ازبکستان بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. رییس‌جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ازبکستان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه بدهیم.

پزشکیان ضمن دعوت از رییس‌جمهور ازبکستان برای سفر به تهران گفت: ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی می‌تواند محور اصلی توسعه همکاری‌های مشترک باشد. «شوکت میرضیایف» رییس‌جمهور ازبکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با پزشکیان و دعوت از وی برای سفر به ازبکستان گفت: تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور در اسرع وقت می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند. وی با اشاره به جایگاه برجسته ایران در بخش‌های علمی و صنعتی گفت: ما می‌خواهیم در زمینه علمی، فرهنگی، آموزشی و صنعتی از ایران کمک بگیریم.

امروز در جهان نیاز به صلح و برادری داریم

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز در جهان نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فی‌مابین را توسعه بدهیم. به گزارش پاد، مسعود پزشکیان ظهر دیروز در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان، در دیدار با سردار بردی محمداف، رییس‌جمهور این کشور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم. وی با تاکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فی‌مابین را توسعه بدهیم.

پزشکیان با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» در سطح بین‌المللی خاطرنشان کرد: امروز شاهد برگزاری بسیار خوب این همایش بودیم و پیام آن برای منطقه و جهان بسیار ارزشمند و پرمحتوا بود. سردار بردی محمداف، رییس‌جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی و تقدیر از حضور دکتر پزشکیان در آیین گرامیداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از جنابعالی تشکر می‌کنیم که دعوت ما را پذیرفته و در همایش شرکت کردید. وی سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در این مراسم را ارزشمند توصیف و تصریح کرد: امروز سخنرانی بسیار پرمحتوایی ارایه کردید. در ادامه این دیدار طرفین بر ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاکید کردند.

مسعود پزشکیان همچنین در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان در دیدار با «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رییس مصلحت خلق ترکمنستان نیز دیدار کرد و در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فی‌مابین تاکید کرد.


بیشتر بخوانید:پزشکیان: روابط ایران و ترکمنستان همواره سازنده و دوستانه است


پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند. رییس‌جمهور برگزاری سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» را اقدامی در امتداد وحدت‌آفرینی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: پیام امروز این سمینار و اشعار این شاعر بزرگ مبنی بر وحدت، انسجام و برادری، نشان از روح بلند ایشان دارد.

رهبر ملی و رییس مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام گرم و آرزو‌های نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید.

رییس مصلحت خلق ترکمنستان با اشاره به سفر اخیر خود به ایران گفت: ما درصدد تعمیق روابط با همسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فی‌مابین باشیم.

گزارش عراقچی از سفر رییس‌جمهور به ترکمنستان

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه دیروز در شبکه اجتماعی اینستاگرام گزارشی از سفر خود به همراه رییس‌جمهور به کشور ترکمنستان ارایه کرد. وی نوشت: امروز به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر ایرانی ترکمن، جناب مختومقلی فراغی، در معیت دکتر پزشکیان، رییس‌جمهور کشورمان در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در کشور ترکمنستان شرکت کردم. طبق معمول فرصتی فراهم شد تا با دیگر مقامات عالی خارجی به گفتگو و رایزنی بپردازم.

عراقچی افزود: در این دیدار‌ها آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، به ویژه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در تجاوز به لبنان و نسل‌کشی در غزه، مورد ارزیابی و تبادل‌نظر قرار گرفت. وی در پایان خاطرنشان کرد: جالب است که امروز بیستم مهر ماه به نام شاعر پرآوازه و بزرگ ایرانی، خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به «حافظ» مزین شده است.

گفت‌وگوی یک‌ساعته با رییس‌جمهور روسیه به بررسی توافقات موجود و تسریع در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی، قطار، آب‌شیرین‌کن‌ها و پتروشیمی اختصاص داشت. درباره نقش روسیه در تحولات منطقه و لزوم واکنش جدی‌تر به جنایات اسراییل در غزه و لبنان صحبت شد. توافق شد که کشور‌های همسایه کارگروه‌های خود را با مسوولان ایرانی تشکیل بدهند تا ارتباطات منطقه‌ای افزایش یابد. این توسعه همکاری‌ها می‌تواند فشار تحریم‌ها را کاهش دهد، به ویژه با توجه به همسایگی ایران با ۱۵ تا ۱۶ کشور.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

استوری ویژه منوچهر هادی برای تبریک روز دختر

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

مذاکره یا اقدام نظامی؛ کدام گزینه در قبال اسرائیل مناسب است؟/ کشورهای عربی تمایلی برای آتش بس در لبنان ندارند

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره جذاب بانو یو‌ها مادر جومونگ در ۵۲ سالگی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تصویر دلخراش از یک رزمنده حزب‌الله لبنان

عکس/ ادای احترام قالیباف به مقام نخستین رهبر تاجیکستان

عکس/ مسعود پزشکیان در اجلاس ترکمنستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار مبادله‌ای از ۵۰ هزار تومان عبور کرد

لوکیشن مسحورکنندۀ فیلم «لیلا» داریوش مهرجویی

نرخ بهره بین بانکی کم شد + جدول

فیلم/فیگور‌های انفرادی هادی چوپان در مرحله مقدماتی مسترالمپیا ۲۰۲۴

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد + سوابق

فیلم/شبکه خبر اظهارات کارشناس خودش را درباره پیجر‌های لبنان تکذیب کرد

بیرانوند و پرسپولیس در کمیته استیناف

حقوق بازنشستگان امروز واریز می‌شود + جدول

شناسایی و رصد محله به محله اخراج افغان‌ها در تهران

چرا مستمری مددجویان کمیته امداد واریز نشد؟

فیلمی از خلبانی قالیباف که تابحال ندیده اید!

آیا اسرائیل اهداف حمله به ایران را محدود کرد؟

فیلم/بیشترین تصادفات زنجیره‌ای در کدام بزرگراه‌های تهران اتفاق می‌افتد؟

۴ خدمت پلیس راهور اینترنتی شد

تأخیر در واریز حقوق مهرماه بازنشستگان

فیلم/مه شدید صبحگاهی در بندرماهشهر

به هر سه قوه حمله سنگین سایبری شد و اطلاعات به سرقت رفت!

عکس/ احمد شاه قاجار با لباس معمولی در فرنگ

عکس / توریست‌های خارجی در هتل شاه عباس اصفهان ۶۰ سال پیش

فیلم/اولین صحبت‌های قالیباف بعد از ورود به لبنان

عکس/قالیباف خلبان پرواز خودش به لبنان شد

سفر احتمالی عراقچی به قاهره

یک و نیم قرن انتظار برای خرید خانه

قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافت

فیلم/ حضور پزشکیان در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

واکاوی سیاست خارجی دولت‌های پس از جنگ در کشور/ اقتصاد ایران در گیجگاه مرکز ثقل دیپلماتیک/ پزشکیان منجی دیپلماسی کشور می‌شود؟

مزیا و معایب پیوستن ایران به FATF

فیلم/ورود سامانه بارشی به مناطق شمالی کشور

آیا تجهیزات ایمنی در معدن طبس کار می‌کردند؟

فیلم/ قالیباف به لبنان رفت

اینفوگرافی/ محدودیت‌های بنزینی دولت چهاردهم چیست؟

ارزان‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن و هزینه اجاره‌نشینی در آن

معمای پیچیده قتل داریوش مهرجویی و همسرش در هاله ای از ابهام!

سهم بیش از ۵۵درصدی هزینه‌های مسکن از سبد خانوار تهرانی

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در پاییز ۱۴۰۳

سرمایه گذاری خارجی به کف ۲۰ ساله رسید

فیلم/ سورپرایز تولد لاکچری شاهرخ استخری در بلژیک

اعلام جزئیات ثبت‌نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

بازگشت دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ۳ درصد

پیش‌بینی مهم از قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده

فیلم/صحبت‌های جنجالی کارشناس صدا و سیما درباره گشت ارشاد!

سینمای ایران ۱۰۰۰ میلیاردی شد

خانواده‌های فقیر زیر فشار تورم فزاینده قرار دارند

آیا بورس در هفته آخر مهرماه باخت می‌دهد؟

واکاوی دلایل نامه ۳۹ نماینده مجلس به شعام؛ تغییر دکترین دفاعی یا گل به خودی از بهارستان؟

پدیده‌ای عجیب در بازار ایران؛ خودروی کارکرده گرانتر از صفر کیلومتر!

دولت رئیسی نیروگاه‌های برق را در چه شرایطی به دولت چهاردهم تحویل داد؟

وضعیت هواشناسی امروز

جوانان ایران قربانی فقر فرهنگی و معیشتی؛ وضعیت اشتغال و تحصیل زنان بغرنج‌تر از مردان

نجات عرصه‌های جنگلی در ایران از کدام راه ممکن است؟