تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

نگاهی به آثار مهرجویی در سالروز قتل او و همسرش وحید محمدی‌فر

آثار مهرجویی فراتر از زمان حرکت می‌کند، البته این اتفاق در همه فیلم‌هایش رخ نمی‌دهد اما در اکثر آن‌ها وجود دارد. آثار او مقید به یک دوره خاص نیست و مفهومی که در فیلم‌ها بیان می‌شود به همه زمان‌ها تعمیم پیدا می‌کند

نگاهی به آثار مهرجویی

اقتصاد۲۴-در فیلم «موج نو» که احمد طالبی‌نژاد آن را ساخته، اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی دو سر گفتگو هستند. فرهادی از مهرجویی می‌پرسد که در فیلم‌های شما چه چیزی وجود دارد که هم در آن نظام و هم در این نظام سانسور می‌شوند؟ پاسخی که مهرجویی می‌دهد مفصل است، اما در بخش کوتاهی مهرجویی می‌گوید فیلم‌های من ایرادی ندارد، ایراد از ممیز‌ها و سانسورچی‌ها است که معلوم نیست سوادشان چقدر است؟ چقدر سینما را می‌شناسند؟ اصلا چه کسانی هستند؟ و در نهایت اگر این فیلم‌ها سانسور می‌شود، مشکل از ممیزان است نه از فیلم‌های من.

اگر دنبال این باشیم که چرا ممیزان دائم به فیلم‌های مهرجویی نقد وارد می‌کنند، به این نتیجه می‌رسیم که ممیزان دائم می‌کوشند که در پس فیلم‌های مهرجویی چیزی را ببینند یا چیزی را بگنجانند که خودشان تصور می‌کنند، چون می‌دانند که مهرجویی انسان روشنفکر، فرهیخته و باسوادی است و در فلیم‌هایش نگرش فلسفی، سیاسی و اجتماعی دارد و فکر می‌کنند هر عنصر و هر پلان کوچکی در فیلم‌هایش ممکن است یک مفهوم دیگر به غیر از آنچه به نمایش درآمده داشته باشد؛ بنابراین سعی می‌کنند کل فیلم را به نوعی نقص عضو کنند تا زهرش را بگیرند.

بیشتر فیلم‌های مهرجویی، ناخواسته تیغ دردناک سانسور را پذیرفته‌اند»، او احتمالاً تنها فیلمسازی است که هم پیش از انقلاب فیلم‌هایش توقیف شده، و هم پس از انقلاب. اگر نگاه کنید بعد از انقلاب هم «هامون» و «پری» را سانسور کردند، حتی «لیلا» هم که یک ملودرام خانوادگی بود سانسور شد، «سنتوری» هم که تکلیفش مشخص است، فیلم «درخت گلابی» را هم، چون نتوانستند ابتدا و انتهایش را حذف کنند در بدترین فصل ممکن اکران کردند و متاسفانه خیلی‌ها آن را ندیدند، در مجموع با این اتفاق‌هایی که برای فیلم‌های مهرجویی افتاد به این نتیجه می‌رسیم که، چون مهرجویی آدم روشنفکری بود درباره آثارش هم فکر می‌کردند پشت هر پلان فیلم‌اش یک منظوری دارد.

مجموع سال‌هایی که بعضی فیلم‌های مهرجویی در توقیف به سربردند به حدود ۲۵ سال می‌رسد، ولی از بین همه آن‌ها، داغ توقیف «سنتوری» بیش از بقیه بر دلش باقی مانده و هنوز می‌توان حسرت و رنج آن را در کلامش پیدا کرد. خود مهرجویی در گفت‌وگویی به تاریخ آذر ۱۴۰۰ و پیش از اکران لامینور درباره این ماجرا گفت: «من این روز‌ها در حال نوشتن خاطراتم هستم، آنجا خیلی از مسائل را درباره آنچه بر سر فیلم‌هایم آمد می‌گویم، اما امیدوارم وضع بهتر شود، سانسور کم شود و جلوی فیلمساز‌ها را هم نگیرند. متاسفانه آن‌ها اجازه می‌دهند یک فیلم آنقدر جلو بیاید، در فستیوال شرکت کند، جایزه بگیرد، با آن پُز هم بدهند، ولی بعد، شب اکران توقیفش می‌کنند. بهتر است اگر می‌خواهند جلوی کاری را بگیرند همان اول که سناریو را می‌خوانند بگویند، نه وقتی که این همه جلو رفتی و کلی خرج کردی.».

اما چرا؟ چون کسی که فلسفه خوانده، نمی‌توانست اثر هنری‌اش را جدا از تفکر و سلیقه‌اش تولید کند، همه شاعران و نویسندگان هم همین‌گونه بودند، این ماجرا از فیلم «گاو» به بعد هم مشهود است.

نگاهی به آثار مهرجویی در سالروز قتل او و همسرش وحید محمدی‌فر

ادامه دهنده یک جریان اقتباس

مسئله اقتباس در سینمای ایران با مهرجویی و تقوایی شروع نشد، پیش از آن هم اقتباس‌هایی وجود داشته است، اما هیچ‌گاه تبدیل به یک جریان مستمر یا موج نشد، تا اینکه مهرجویی با فیلم «گاو» و ناصر تقوایی با فیلم «آرامش در حضور دیگران» به میدان آمدند. دو فیلمی که هر دو اقتباسی از کار‌های ساعدی بود، که باعث شد سینماگران جوان مخصوصا در اواخر دهه ۸۰ متوجه شوند که می‌تواند کمک بزرگی به سینمای ایران کند.


بیشتر بخوانید:واکاوی ابعاد ناخوانده پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش


بعد از آن بود که «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا، «هامون»، «پری» و «مهمان مامان» مهرجویی که از آثار ادبی ساخته شده است. اقتباس از آثار سینمایی با تقوایی و مهرجویی تبدیل به موج شد و ادامه پیدا کرد، کما اینکه هر فیلم درستی در سینما از اثر ادبی اقتباس شده و ادبیات همیشه پشتوانه سینما بوده، البته گاهی هم سینما پشتوانه ادبیات بوده است.

نگاهی به آثار مهرجویی در سالروز قتل او و همسرش وحید محمدی‌فر

مهرجویی و دو دوره متنوع فیلمسازی

فریدون جیرانی فیلمسازی مهرجویی را به دو دوره تقسیم می‌کند؛ دوره اول دوره‌ای است که تحت تاثیر داستان‌های ساعدی است. دوره‌ای که متاثر است از تفکر چپ جدید از تفکر چپ آمریکای لاتین و بومی‌سازی که یک جور نفی مدرنیزاسیون است و ترویج رمانتیسیسم فرهنگ‌های بومی. در این تفکر فرهنگ غرب با فرهنگ امپریالیستی یکی گرفته می‌شود و تصور می‌شود که فرهنگ غرب پوششی است برای اهداف امپریالیستی. بعد‌ها که روشنفکری متوجه اشتباهش شد سپانلو مقاله‌ای نوشت درباره فرهنگ امپریالیستی - فرهنگ غربی.

نگاه نمادگرایانه ساعدی در داستان‌هایش در هشت داستان عزاداران بَیَل، در ۴چهار داستان واهمه‌های بی‌نام و نشان، در ۶ داستان ترس و لرز، در ۱۲ داستان شب نشینی باشکوه، چهار داستان دَندیل و سه داستان گور و گهواره روی سینمای مهرجویی تاثیر گذاشت. روستای عزاداران بیل فقط روستا نبود. بیمارستان داستان «آشغالدونی» در مجموعه گور و گهواره فقط یک بیمارستان نبود. نمایش فقر در آثار ساعدی، آمد در آثار مهرجویی. مهرجویی هم عین ساعدی به ستایش فقر و فقیران نپرداخت، اما به شدت متاثر شد از نمادسازی داستان‌های ساعدی.

علاوه بر «گاو»، در «دایره مینا» و «پستچی» و بعد «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» و «اجاره نشین‌ها» که بعد از انقلاب ساخته شدند نمادسازی دیده می‌شود. تمام فیلم‌های دوره اول فیلم‌سازی مهرجویی تلخی نوشته‌های ساعدی را دارد.

دوره دوم فیلمسازی مهرجویی بعد از آمدن گورباچف شروع شد در شوروی و شکست آرمان چپ. زمانی که روشنفکری مجبور شد به باز اندیشی و تجدیدنظر در عقاید و مفروضات پیشین خود، مهرجویی از نمادسازی به فردیت رسید در «هامون» و به بحران جامعه ایران آخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰.


بیشتر بخوانید:دستور ویژه درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش


او با «سارا» شورش زن سنتی علیه مرد سنتی را نشان داد و در «لیلا» به فردیت لیلا رسید که با رفتنش از خانه با سنت مبارزه کرد. بعد از «لیلا» و «درخت گلابی» فیلمسازی مهرجویی متاثر شد از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه ایران و کمی بعد «سنتوری» را ساخت.

زنان در سینمای مهرجویی

مهرجویی و بیضایی هر دویشان چه در آثار نوشتاری و چه در آثار سینمایی زنان را همسان با مردان می‌نگرند و می‌کوشند در یک جامعه مردسالار این برابری را تبیین کنند. مهرجویی پیچیده‌ترین مباحث هستی‌شناسی را با ساده‌ترین زبان هنری مطرح می‌کند، یعنی فیلم‌های مهرجویی خیلی فیلم‌های پیچیده‌ای نیستند، نشانه‌های زیادی دارند که قابلیت تحلیل آن را افزایش می‌دهد، اما بیضایی برعکس مهرجویی، ساده‌ترین مباحث هستی‌شناسی از جمله موقعیت زنان را به پیچیده‌ترین شکل ممکن بیان می‌کند. این دو مورد متفاوت است و ناقض یکدیگر هم نیستند. هر کدامشان راه خودشان را می‌روند، اما تنها چیزی که میان این دو مشترک است، این است که هر دو نسبت به زنان جامعه با احترام صحبت می‌کنند؛ در آثار بیضایی از «رگبار» گرفته تا «چریکه تارا» و «مسافران»، هر دو به نوعی زنان را محترم و دارای جایگاه نشان داده است.

مهرجویی هم در «هامون» این کار را انجام می‌دهد، درست است که در این فیلم شخصیت اصلی حمید است، اما در عین حال مهشید هم حضور داشته و دنیای خودش را دارد و جالب این است که مهرجویی یک فیلم ساخت در دفاع از مردان به نام «هامون» و چند فیلم در دفاع از زنان ساخت از جمله «پری»، «لیلا»، «بانو» و چند اثر دیگر.

در مجموع این دو دیدگاه وجود دارد و آدمی که مانند مهرجویی خردمند و نخبه‌گرا باشد و فلسفه بداند، طبعا نگاهش انسانی است نه جنسیتی و این ماجرا همواره در تعارض با شرایط اجتماعی قرار می‌گیرد.

داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی که از بنیان‌گذارانِ کانونِ سینماگرانِ پیشرو بود، یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران به شمار می‌رود. او در نهایت در سن ۸۳ سالگی همراه با همسرش وحیده محمدی‌فر در شامگاه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در منزلشان به قتل رسیدند.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ ژست خاص مرضیه و شهره صولتی ۵۴ سال پیش با پوشش متفاوت

فیلم/ طلای ۲۴ عیار هدیه مدیرعامل اپل به ترامپ

اطلاعیه مهم فرودگاه مهرآباد به مسافران

عکس/ گپ و گفت سعید راد و بهروز وثوقی ۵۴ سال پیش در یک مهمانی خصوصی

فیلم/ هدیه بزرگ و فراموش‌نشدنی علی دایی به اندی

انتقاد تند روزنامه خراسان از سعید جلیلی

عکس/ ژست خاص محمدرضا پهلوی و ملک حسین ۵۴ سال پیش در تخت جمشید

جهش ۳۵ درصدی هزینه مستاجران ظرف یک سال

عکس/ حال و هوای عجیب پژمان بازغی در آستانه تولد ۵۱سالگی

تهدید ترامپ علیه ایران با نمایش ماکت بی ۵۲؛ ما بازخواهیم گشت

عکس/ ژست دلبرانه نجلا در جشن تولد ۳۳ سالگی‌اش با نگاه خاص

مدیر ایران ایرتور تغییر می‌کند؟

عکس/ توصیه جالب حسام الدین آشنا به سعید جلیلی

فیلم/ پیش‌بینی عباس هویدا از قطعی آب و برق در ۵۴ سال پیش

عکس/ چهره زیبای نیکی کریمی ۳۶ سال پیش در اولین فیلم سینمایی اش

فیلم/ کولاک برف و یخبندان در قله‌ دماوند ۷ مرداد ۱۴۰۴

واکنش سرلشکر موسوی به احتمال حمله مجدد اسرائیل

آموزش استفاده و کار با برنامه Every Proxy

فیلم/ دستگیری ضاربان محیط‌بان شهید پارک ملی گلستان

عکس/ تعداد حیوانات خانگی مهراب قاسم‌خانی جلب توجه کرد

حکم مهم رهبری برای علی لاریجانی

حکم رهبری برای نمایندگی احمدیان و شمخانی در شورای دفاع

عکس/ چهره مراد سریال عشق ممنوع پس از ۱۷ سال با استایل متفاوت

اوستون اورونوف کیست؟/ ستاره ازبکستانی در لیگ ایران

موضع تازه تروئیکای اروپا درباره مذاکره با ایران

فیلم/ سکته مغزی آقای وزیر در پخش زنده تلویزیونی

عکس/ استایل جالب و دیدنی نفیسه روشن در سفر چین با آدم فضایی‌ها

حمله بی‌سابقه تسنیم به جلیلی و حلقه طرفدارانش

عکس/ حسین شریعتمداری و سحر امامی در یک قاب

عکس/ چهره غمگین فریبرز عرب نیا و پسرش ۱۲ سال پیش در مراسم تشییع همسرش

فیلم/ توصیه معنادار عراقچی درباره اسنپ‌بک

استاد فرشچیان به کما رفت

فیلم/ تجمع صد‌ها اسرائیلی در بیت حانون برای آتش‌بس در غزه

عکس/ استوری احساسی لیلا اوتادی برای تولد خانم بازیگر

قهرمان سابق بوکس ایران درگذشت

فیلم/ درگیری شدید در جریان دیدار دوستانه دو تیم کومو و رئال‌بتیس

دستگیری دو ضارب محیط بان شهمرادی

زنگ خطر بیکاری و فروپاشی زنجیره تولید با ادامه قطع برق صنایع/ ضرر روزانه ۹ هزار میلیارد تومانی خاموشی‌ها به صنایع در زمستان ۱۴۰۳

دست‌های پشت پرده گرانی برنج؛ پرونده‌سازی یا پایان رانت؟

فیلم/ ماجرای فروش داروی بیهوشی ممنوعه در اینستاگرام

فیلم/ تولید محتوای تصویری داماد روحانی پرحاشیه شد!

عکس/ چهره دیده نشده امیر قلعه نویی با کروات در جشن تولد حمید درخشان

کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر پای میز محاکمه رفت

فرق شاهین دنده‌ای و پلاس به ۳۲۰ میلیون رسید

عکس/ رنگ سال ۲۰۲۶ معرفی شد

برق در کشورهای فقیرتر هم از ایران گران تر است

سه ساعت مذاکره محرمانه ویتکاف-پوتین در سایه تحریم‌های قریب‌الوقوع/ چه چیزی در پشت در‌های بسته کرملین گذشت؟

حمله تند روزنامه جوان به سعید جلیلی

گفتمان گوساله پرستی علیه دیپلماسی / چرا سعید جلیلی عصبانی از بازگشت لاریجانی، مذاکره را «گوساله‌پرستی» خواند؟

تکرار عملیات فریب در بازار طلا