تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

پایان شایعات با حضور قاآنی در تشییع شهید نیلفروشان

مراسم بزرگداشت و تشییع پیکر شهید عباس نیلفروشان، صبح روز گذشته با حضور سران قوا و فرماندهان بلندپایه سپاه در تهران برگزار شد. این مراسم از جهت‌های مختلفی حائز اهمیت بود که حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یک برنامه عمومی را باید مهم‌ترین آن‌ها دانست. فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران که در روز‌های گذشته شایعات زیادی درباره او مطرح می‌شد، ابتدا در فرودگاه مهرآباد برای استقبال از پیکر شهید نیلفروشان و سپس در مراسم میدان امام حسین تهران حضور پیدا کرد و به این اخبار نادرست پایان داد.

بازگشت سردار قاآنی

اقتصاد۲۴-مراسم بزرگداشت و تشییع پیکر شهید عباس نیلفروشان، صبح روز گذشته با حضور سران قوا و فرماندهان بلندپایه سپاه در تهران برگزار شد. نیلفروشان معاون عملیات سپاه بود که ششم مهرماه در جریان بمباران مقر زیرزمینی حزب‌الله در بیروت، همراه با سیدحسن نصرالله، دبیرکل پیشین این جنبش به شهادت رسید. پیکر این شهید، ۲۰ مهر و در جریان جست‌وجوی نیرو‌های امداد پیدا و خبر آن اعلام شد.

این مراسم از جهت‌های مختلفی حائز اهمیت بود که حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یک برنامه عمومی را باید مهم‌ترین آن‌ها دانست. فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران که در روز‌های گذشته شایعات زیادی درباره او مطرح می‌شد، ابتدا در فرودگاه مهرآباد برای استقبال از پیکر شهید نیلفروشان و سپس در مراسم میدان امام حسین تهران حضور پیدا کرد و به این اخبار نادرست پایان داد.

ادعای بازداشت فرمانده

در جریان تحولات سریع لبنان و ترور‌های زنجیره‌ای و متصل به یکدیگر، رویترز به نقل از دو مقام ایرانی ادعا کرده بود که قاآنی پس از ترور سیدحسن نصرالله به بیروت رفته از آن زمان ارتباط تهران با او قطع شده است. دو خبر نادرست درباره سردار قاآنی به صورت تقریباً موازی منتشر شد. یکی از آن‌ها، ادعایی درباره بازداشت و بازجویی از او بود. این شایعه از آن جهت مورد استقبال قرار گرفت که فرمانده نیروی قدس سپاه، پس از حضور در دفتر تهران حزب‌الله در ۸ مهر – دو روز پس از ترور سیدحسن نصرالله – دیگر دیده نشده بود. قاآنی در نمازجمعه ۱۳ مهر در مصلای تهران که به امامت مقام رهبری برگزار شد نیز حضور نداشت و این غیبت هر دلیلی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این ادعا شاخ و برگ‌های زیادی پیدا کرد. روایتی منتشر شد که از بازداشت و سکته قلبی سردار قاآنی در جریان بازجویی خبر می‌داد. روایت دیگر این بود که قاآنی و مسئول دفترش با اتهام جاسوسی بازداشت شدند و تحت بازجویی هستند. روایت‌های تکمیلی حاکی از آن بود که سردار قاآنی جلسه بمباران‌شده در تاریخ ۶ مهر را زود ترک کرده یا اصلاً به رغم اینکه قرار بر حضورش بوده، به این جلسه نرفته است. 


بیشتر بخوانید:عکس/ بوسه سردار قاآنی بر پیشانی پدر عباس نیلفروشان


شایعه بازداشت و بازجویی زمانی حالت جدی‌تر به خود گرفت که ۱۹ مهر رسانه قطری میدل‌ایست‌ای و نه رسانه‌های عبری یا فارسی‌زبان خارج از کشور، به نقل از منابع آگاه ادعایی خبر داد که سردار قاآنی زنده است، اما تحت بازجویی قرار دارد.

جراحت یا شهادت

در جریان حمله‌های زنجیروار اسرائیل به فرماندهان جبهه مقاومت و بمباران‌های لبنان، ۱۲ مهر نیز حمله بزرگی به ضاحیه جنوبی بیروت صورت گرفت. در همان زمان رسانه‌های عربی و خبرنگاران میدانی این مسئله را مطرح کردند که این حمله بزرگ‌تر از حمله‌ای بود که سیدحسن نصرالله دبیرکل پیشین حزب‌الله را هدف قرار داد. زمان زیادی طول نکشید که گمانه‌زنی‌ها درباره هدف یا اهداف این عملیات آغاز شد. با توجه به اینکه اسرائیل در حملات به مقر‌های حزب‌الله در ضاحیه رهبران این جنبش را هدف قرار می‌داد، به سرعت اخباری مبنی بر هدف قرار گرفتن سیدهاشم صفی‌الدین از اعضای اصلی کادر رهبری و جانشین احتمالی نصرالله در رسانه‌های عبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

نام سردار قاآنی نیز در همان زمان شنیده شد. شایعه‌ای به گوش رسید که حاکی از زخمی یا شهید شدن قاآنی در این حمله بود. در این اخبار مطرح شده بود که این حمله به یک مقر زیرزمینی متعلق به حزب‌الله در منطقه شیعه‌نشین بیروت صورت گرفته و هدف آن نیز ترور افراد حاضر در یک جلسه بوده است. رسانه‌های داخلی و مقامات رسمی کشور در آن زمان واکنشی به این مسئله نشان ندادند و همین سکوت، بر باورپذیر شدن شایعه‌ها تاثیر می‌گذاشت. این حمله یک روز قبل از برگزاری نمازجمعه تهران و سفر سیدعباس عراقچی به بیروت صورت گرفت و غیبت قاآنی در این مراسم، به شایعات دامن زد. فرمانده نیروی قدس سپاه در جریان اهدای نشان فتح به سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز حضور نداشت.

سکوت رسانه‌های داخلی

همزمان با پخش پرقدرت شایعه‌ها در افکار عمومی، سکوت رسانه‌های داخلی نیز به این فضا دامن می‌زد. در حالی که این اخبار نادرست هر روز در رسانه‌های خارج از کشور و شبکه‌های اجتماعی به‌روز می‌شد، در داخل کشور هیچ مرجع خبری نسبت به این مسئله واکنش نشان نمی‌داد. واکنش‌ها از سوی مقامات نیز در این حد بود که سردار قاآنی زنده هستند و امیدواریم که مقامات مربوطه به این مسئله واکنش نشان دهند.

چند روز قبل اسماعیل کوثری، نماینده مجلس که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز بود، در واکنش به اخبار مربوط به بازجویی گفت: «سردار قاآنی به لطف خدا در سلامت کامل هستند و کسانی که می‌گویند فرمانده نیروی قدس سپاه در بازجویی هستند، غلط کردند.»

پیش از آن، سردار جباری مشاور مقام رهبری در حاشیه یک همایش، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در سلامت است و ان‌شاءالله در روز‌های آینده از حضرت آقا نشان فتح دریافت می‌کند.»


بیشتر بخوانید:فیلم/ حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان در فرودگاه‌ مهرآباد


ایرج مسجدی معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس نیز در واکنش به درخواست‌هایی که برای صدور یک بیانیه و موضع‌گیری رسمی در این خصوص مطرح می‌شد، در یک سخنرانی اعلام کرد: «بسیاری از ما می‌پرسند‌که سردار قاآنی چه شد؟ ایشان در صحت و سلامت است و مشغول فعالیت هستند. برخی می‌گویند که بیانیه بدهید. چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود.»

حضور مقابل دوربین

پیکر شهید نیلفروشان، به دنبال انتقال از بیروت به عراق و طواف در کربلا و نجف، به تهران رسید. اولین حضور سردار قاآنی پس از دو هفته بی‌خبری کامل، در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان بود. تصویر حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در این مراسم که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، ابتدا روی آنتن شبکه خبر رفت. قاآنی پس از آن نیز در مراسم بزرگداشت این شهید که در میدان امام حسین (ع) با حضور سران دو قوه مجریه و قضائیه برگزار شد، حضور پیدا کرد.

شرکت کردن قاآنی در این دو مراسم و پخش گسترده تصاویر آن، به بخش زیادی از شایعه‌هایی که طی دو هفته گذشته میان افکار عمومی جا گرفته بود پایان داد. در اولین مرحله، فیلم‌ها و عکس‌هایی که از این مراسم بیرون آمد، نشان می‌داد که فرمانده نیروی قدس سپاه سالم بوده و آسیبی ندیده است. این حضور نقطه پایانی بر شایعه‌ها بود.

یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل: دنبال جبهه جنگ جدید نیستیم

وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفت: ما به دنبال گشودن جبهه بیشتر و جنگ دیگر نیستیم. به گزارش ایسنا، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه مدعی شد تل‌آویو از «هرگونه تلاشی برای خدشه به حاکمیت و شهروندان» صهیونیست نخواهد گذشت.

گالانت گفت: امروز ما در چارچوب واقعیتی قرار داریم که در آن، شرایط جدیدی برای اسکان مجدد ساکنان شمال ایجاد می‌شود و این نیاز به زمان بیشتری دارد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما به دنبال گشودن جبهه بیشتر و جنگ دیگر نیستیم. وی با بیان اینکه عملیات رژیم صهیونیستی در ایران ممکن است بر مکان‌های دیگر تاثیر بگذارد، مدعی شد: ایران مستقیماً از خاک خود به ما حمله کرد چرا که ما دو بازوی آن یعنی حماس و حزب‌الله را قطع کردیم.

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

بیوگرافی لارنسیو رگکامف سرمربی تازه باشگاه استقلال

عکس/ بوسه سردار قاآنی بر پیشانی پدر عباس نیلفروشان

عکس/ آمار و ارقام بازی‌های ایران و قطر

اینفوگرافی/نتایج ۱۰ دیدار اخیر تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر

عکس/ جابجایی اسناد مالی سریال‌های تلویزیون با وانت؟!

عکس/ پاییز رویایی در بیدخون بردسیر، استان کرمان

عکس / ابراز پشیمانی عبدالرضا داوری در دادسرا

عکس/ اعتراض دانشجویان پزشکی به شهریه ۹۰ میلیون تومانی

عکس/ استایل شیک و خفن سمیرا حسن پور

عکس/ خداحافظی سمانه چهکندی از تیم فوتبال خاتون بم

عکس‌های دیده نشده از امیر علی پسر شهاب حسینی در ۱۳ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ لادن مستوفی در دریاچه کلوت‌ شهداد ‌کرمان

عکس/ استایل شیک و مجلسی شبنم قلی‌خانی

آخرین اخبار از واریز سود سهام عدالت

عکس/ استایل جدید سحر قریشی در دبی

عکس/ اشتیاق عجیب یک میلیون داوطلب برای ورود به ارتش کره شمالی

عکس/ تغییر چهره عجیب آمیتا باچان در ۸۴ سالگی

عکس/ دیدار و گفتگوی عراقچی با وزیرخارجه اردن

اقدام جنجالی اکرم عفیف از ترس هواداران ایرانی+ عکس

فیلم/توضیحات فریبا نادری از دلیل تولد فرزندش در کانادا

ایران به زودی یخ می‌زند+ جزییات

هدیه خاص سردار آزمون به همسرش+ عکس

عکس/ پوشش جالب لاله صدیق معروف به شوماخر کوچولو

ماجرای تجمع دانشجویان علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد چه بود؟

پرواز مسافران لغو شد، اما پول بلیط‌ها برنگشت/ نقشه جدید شرکت‌های هواپیمایی برای جیب مردم چیست؟

عکس/ حسن معجونی در کنار همسر جوانش

توزیع روزانه ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور

فیلم/ترامپ در جلسه پرسش و پاسخ، موسیقی گذاشت و رقصید

لیونل مسی از علی دایی عبور کرد

فیلم/ آمار عجیب از سوءتغذیه کودکان سیستان و بلوچستان

عکس/ سهراب پاکزاد در آغوش مادرش

عکس/ چهره جدید لاله اسکندی در کنار پسرش

فیلم/جریمه ۴۰۰ هزار تومانی برای عدم رعایت مقررات حمل بار!

معرفی مشخصات موشک کروز JASSM

عکس/ تبلیغ جالب روغن نباتی قو حدود ۶۰ سال پیش

فیلم/ حملات سنگین اسرائیل به جنوب بیروت

عکس/ پاییز رویایی و حیرت انگیز در طاق بستان کرمانشاه

فیلم/ عراقچی وارد امان شد

آغاز جشنواره فروش بیمه سرمد همزمان با یازدهمین سالروز تاسیس شرکت

تحلیل بازار پاییزی اجاره مسکن در مناطق موردپسند طبقه متوسط و بالاشهر

فیلم/ ورود پیکر سردار عباس نیلفروشان به فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد

یارانه‌های زیرزمینی؛ آیا ارقام یارانه پنهان برای اتباع افغان در ایران حقیقت دارد؟/ پرداخت حداقل ۷ میلیارد دلار یارانه به اتباع خارجی

عکس/ سلفی عجیب و پریشان روشنک گرامی

قیمت رهن و اجاره خانه در پردیس، مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ کیفیت اینترنت در دو ماه ابتدایی دولت چهاردهم

پویش حمایت بیمه معلم از دانش‌آموزان کم‌بضاعت در سراسر کشور

دلار در مسیر کاهش قیمت

توضیح مهدی طارمی درباره کری‌خوانی برای قطری‌ها

جزئیات حراج سکه طلا مبادله‌ای امروز ۲۵ مهر

لیلا بلوکات در دادگاه تبرئه شد

عکس/دفتر هواپیمایی ایران ایر در پاریس در سال ۱۳۵۷

قیمت نفت افزایشی شد

خواننده زن جنجالی در تیتراژ برنامه سیمای خانواده کیست؟ + ویدیو

طرح افزایش دستمزد کارگران به کجا رسید؟

عکس/ماجرای طلاق جنجالی بیک ایمان وردی و پری زرین دست

عوارض آزادراه اصفهان - شیراز ۱۳۰ هزار تومان!

فیلم/ بایدن: ترامپ خل شده است

اولویت اصلی اقتصاد ایران از زبان همتی

سلامت خانوارها زیرتیغ گرانی لبنیات

استوری سودابه بیضایی بازیگر سریال طوبی از سواحل ترکیه

تعیین زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان