اقتصاد۲۴- دونالد ترامپ رسماً بهعنوان چهل و هفتمین رئیسجمهور ایالاتمتحده انتخاب شد. این یعنی ترامپ دیگر هرگز نمیتواند رانندگی کند. درواقع، وی از زمانی که در سال ۲۰۱۶ رئیسجمهور آمریکا شد، به دلیل قانون سرویس مخفی ایالاتمتحده این امکان را نداشته است. پس از ترور جان اف کندی در سال ۱۹۶۳، سرویس مخفی قانونی را وضع کرد که هم رئیسجمهور و هم معاونش حتی پس از دوران خدمت هم هرگز نباید خودشان رانندگی کنند. این قانون برای محافظت بهتر از رئیسجمهور و معاونانش وضع شده است. بااینحال، احتمالاً ترامپ با این قانون موافق نیست، زیرا خودروهایی که وی در طول دوران زندگی خود داشته نشان از علاقهٔ رئیسجمهور جدید آمریکا به خودروهای جذاب دارد.
رولزرویس برند موردعلاقهٔ ثروتمندان جهان محسوب میشود و ترامپ هم از این قاعده مستثنی نیست. وی اندکی قبل از انتخاب بهعنوان رئیسجمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶، با یک فانتوم جدید در حال رانندگی دیده شد. چند دهه قبل نیز ترامپ یک رولزرویس سیلور کلود مدل ۱۹۵۶ را در پارکینگ خود داشت. گفته میشود این یکی از اولین خودروهای ترامپ بوده و در مواقع خاصی از آن استفاده میکرده است.
هرچند آلانته یکی از خودروهای وحشتناک تاریخ کادیلاک محسوب میشود ولی در اواخر دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ برای برخی از آمریکاییهای ثروتمند جذابیت زیادی داشت. ترامپ مالک چندین کادیلاک ازجمله دو لیموزین سفارشی بود و به دلیل ارج نهادن به این وفاداری، کادیلاک یک آلانته طلاییرنگ با پیشرانهٔ V۸ را به او هدیه دارد. این خودرو درواقع تلاش ناموفق کادیلاک برای رقابت با مرسدس بنز SL بود.
پیش از اینکه مکلارن با MP۴-۱۲C به یک خودروساز تمامعیار تبدیل شود، SLR را با همکاری مرسدس ساخت. هرچند این خودرو قرار بود یک گرند تورر باشد ولی پرفورمنسی شبیه سوپراسپرتها داشت و برای مدتی، سریعترین خودروی اتوماتیک جهان محسوب میشد. ترامپ یک گلف باز حرفهای است و احتمالاً به همین دلیل یک SLR خریده، زیرا این خودرو نهتنها از اکثر سوپراسپرتهای زمان خود سریعتر بود بلکه میتوانست دو کیسهٔ گلف را در صندوق عقب خود جای دهد.
ترامپ یکی از اولین کسانی بود که سراغ خودروهای الکتریکی رفت و سالها پیش از پیوستن ایلان ماسک به کمپین تبلیغاتیاش، نسل اول تسلا رودستر را خریده بود. هرچند رودستر بر اساس لوتوس ساخته شد ولی اگر آن را صرفاً یک لوتوس الکتریکی بدانیم، در حق میزان مهندسیای که در رودستر به کار رفته بود اجحاف کردهایم. زمانی که تسلا تصمیم گرفت این خودرو را با استفاده از باطریهای مدل S ارتقاء دهد، متوجه شد که رودستر از ابتدا چقدر خود مهندسی شده است.
این خودرو با پیشرانهٔ V۸ تنفس طبیعی و یکی از بهترین شاسیهای تاریخ فراری، انتخاب اصلی یک عشق ماشین محسوب میشود. F۴۳۰ همچنین آخرین مدل موتور وسط فراری با گیربکس دستی بود، زیرا جانشین آن، ۴۵۸ فقط با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه عرضه میشد. پیشرانهٔ افسانهای V۸ تیپو که در فراریها و مازراتیهای مختلفی استفاده میشد هم تکمیلکنندهٔ پکیج F۴۳۰ بودند. البته میدانیم که ترامپ دیگر این خودرو را در اختیار ندارد، زیرا چند سال پیش به حراج گذاشته شد.
ترامپ سالها یک لامبورگینی دیابلو مدل ۱۹۹۷ آبیرنگ در اختیار داشت و چندین بار در حال بنزینی زدن با آن در جنوب فلوریدا دیده شد. دیابلو بدون شک یکی از بهترین لامبورگینیهای V۱۲ محسوب میشود. این آخرین خودروی لامبورگینی پیش از خرید آن توسط گروه فولکسواگن از کرایسلر بود. تمام نمونههای دیابلو با گیربکس دستی تولید شدند که نشان میدهد رئیسجمهور آمریکا توانایی رانندگی با خودروهای دستی را دارد درحالیکه بسیاری از آمریکاییها از این مهارت بیبهره هستند. این خودرو که تا سال ۲۰۰۲ در اختیار ترامپ بود، اخیراً به حراج گذاشته و با قیمت ۱.۱ میلیون دلار فروخته شد.
اسکالید دههها است که به شاسیبلند لوکس ثروتمندان تبدیل شده و رنجروور آمریکا محسوب میشود. ترامپ نیز از زمانی که این خودرو معرفی شده، نسلهای مختلف آن را داشته است. جدیدترین اسکالیدی که زیر پای ترامپ دیده شده، از نسل قبلی بوده است. این خودرو یک اسکالید مشکیرنگ از نوع ESV یا کشیده بود که در پارکینگ اختصاصی وی در هتل متعلق به ترامپ در میامی دیده شد.
همانطور که گفتیم، ترامپ یکی از مشتریان وفادار کادیلاک بوده است تا جایی که حتی سفارش ساخت یک لیموزین اختصاصی را به این شرکت داد. این خودرو که از تزئینات طلا بهره میبرد، در سال ۱۹۸۸ ساخته شد یعنی زمانی که ترامپ در اوج حرفهٔ املاکی خود بود. از این لیموزین دو دستگاه بهطور اختصاصی برای ترامپ ساخته شده و حتی روی لوگوی خودرو هم نام ترامپ دیده میشد. امروز یکی از این دو لیموزین در موزهٔ خودروی ایلینوی به نمایش گذاشته شده و بهعنوان اولین کالا با برند ترامپ شناخته میشود.
در صدمین سالگرد مسابقات ایندی ۵۰۰ در سال ۲۰۱۱، از ترامپ دعوت شد که با خودروی ایمنی این مسابقات که یک شورلت کامارو SS بود رانندگی کند. این اتفاق، اما هیچگاه رخ نداد، زیرا ترامپ از همان سالها به دنبال ورود به رقابتهای ریاست جمهوری بود و وقتی این تصمیم خود را اعلام کرد، دعوت از او به دلایل امنیتی لغو شد. بااینحال، بعداً این شورلت کامارو در طول یک کنفرانس خبری در لابی برج ترامپ به نمایش گذاشته شد و وی از نزدیک این خودرو را ملاقات کرد. هرچند ترامپ مالک این خودرو نشد ولی طبق گفتهها، بعداََ یک کامارو خریده است.
این خودرو که بهعنوان لیموزین ریاست جمهوری برای ترامپ ساخته شد، اساساً یک قلعهٔ زرهی چرخدار است. این خودرو که با نام بیست به معنی هیولا شناخته میشود و هزینهٔ توسعهٔ آن حدود ۲۰ میلیون دلار بوده، با ایمنترین زرههای ممکن پوشیده شده تا در برابر هر سلاحی مقاوم و غیرقابل نفوذ باشد. به همین دلیل، وزن بیست به چیزی بین ۷ تا ۹ تن رسیده است. این لیموزین ویژه با وجود چنین وزن سنگینی، بسیار سریع و مجلل است. از این خودرو هرسال تعداد محدودی بهطور اختصاصی برای دولت آمریکا ساخته میشود و همیشه ۱۰ لیموزین برای رئیسجمهور آمریکا در حالت آمادهباش هستند.