تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۳

کارخانه سایپا تعطیل می‌شود؟

زمزمه تعطیلی سایپا پس از انتشار خبر تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی زیرمجموعه این گروه (شرکت مادر، پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن و...) در روز پنجشنبه قوت گرفت.

کارخانه سایپا تعطیل می‌شود؟
اقتصاد ۲۴- هم‌اکنون جواد توسلی‌مهر مدیرعامل سایپا است که از دولت قبل مانده و گفته می‌شد از حمایت کامل محسن منصوری، معاون اجرایی دولت سیزدهم برخوردار بود و البته شنیده می‌شود به زودی این مجموعه را ترک خواهد کرد.

براساس اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه اول امسال، سود (زیان) عملیاتی شرکت سایپا با نماد «خساپا» ۷۷۸۴۳- میلیون ریال بوده، درحالی‌که این مقدار در شش ماهه اول سال پیش، ۳۸۰۶۳ میلیون ریال بود. همچنین سود (زیان) انباشه این شرکت در نیمه اول امسال ۸۲۶۶۳- میلیون ریال عنوان شده است؛ درحالی‌که در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ این مقدار ۶/۲۰۰ بوده است.

چالش نبود قطعه

یکی از مشکلات اساسی که هم‌اکنون خودروسازان با آن با مشکل مواجه هستند تامین قطعات خودرو است که به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، بانک مرکزی با ایجاد رویه غلط این مشکل را به وجود آورده است. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و‌گو با «هم‌میهن» درباره مشکل سایپا در تامین قطعات، عنوان کرد: «قبلاً روال کار به این صورت بود که واردکننده مواد اولیه قطعات می‌توانست تا قبل از اینکه ارز حواله شود، ۹۰ درصد کالا را ترخیص کند، اما بانک مرکزی از اول ماه این رویه را تعطیل کرد و باید همه ارز پرداخت شده باشد تا کالا را بتوان ترخیص کرد.»

او گفت: «جالب اینکه در سالی که سال جهش تولید نام‌گذاری شده هر کاری را برای توقف تولید انجام می‌دهند. مشکل سایپا نیز از همین‌جا نشأت گرفته شده و کالایی که آنها و یا قطعه‌سازان باید ترخیص کنند در گمرک مانده و حتی این اتفاق دامن ایران‌خودرو را نیز گرفته است.» نجفی‌منش گفت: «تا پیش از این قطعه‌سازان با اینکه پول نداشتند، اما به هر صورتی که بود قطعه را به خودروساز می‌رساندند، اما مطمئن باشید اگر تحولی صورت نگیرد ساخت خودرو کاهش خواهد یافت.»

چالش بزرگ قیمت‌گذاری دستوری

هرچند ایران‌خودرو و سایپا دو روز پیش مجوز افزایش قیمت گرفتند و رسماً قیمت برخی محصولات خود را حدود ۳۵ درصد افزایش دادند، اما همین قیمت‌ها نیز به دلیل دستوری بودن مورد انتقاد خودروسازان است. حالا مشتریان باید خودرو‌های درخواستی خود را تا ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر خریداری کنند ولی باز هم تولیدکنندگان ناراضی‌اند.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تحلیل ساختار مالکیت دو بنگاه خودروسازی یعنی ایران‌خودرو و سایپا و الزامات اصلاح آن پرداخت و نوشت: «قیمت‌گذاری اشتباه در سال‌های اخیر یکی از عوامل اصلی ایجاد بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در دو گروه ایران‌خودرو و سایپا بوده است. درصورتی‌که تعیین قیمت دستوری همراه با زیان بنگاه خصوصی شود، سبب بروز چالش‌های اساسی در سطح جامعه و شکست واگذاری می‌شود. در این وضعیت بنگاه با کاهش تولید یا با استفاده از ابزار‌هایی مانند نیروی کار می‌تواند به نهاد قیمت‌گذار فشار وارد کند. این موضوع نارضایتی مصرف‌کننده را نیز در پی خواهد داشت و ممکن است سبب بروز چالش‌های اساسی در سطح جامعه شده و موجب شکست واگذاری شود.»

در این گزارش آمده که وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم اعلام کرده بود که بخشی از محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا با قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده آنها به فروش می‌رساند که این مسئله باعث شده اولاً به دلیل زیان‌دهی ناشی از قیمت‌گذاری اشتباه، این شرکت‌ها، مشتریان بسیار محدودی داشته باشند و احتمالاً صرفاً قطعه‌سازان تمایل به خرید سهام شرکت را خواهند داشت تا از این طریق شبکه تولید قطعات خود را گسترش دهند، ثانیاً هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در این شرایط از ارزش پایین‌تری برخوردار خواهند بود و با قیمت پایین‌تری از آنچه باید، فروخته خواهند شد.


بیشتر بخوانید: شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودرو را تایید کرد؟


سیاست‌هایی که تغییر نمی‌کنند

جواد سلیمانی، مدیرعامل سابق سایپا نیز در گفت‌و‌گو با «هم‌میهن» به این موضوع اشاره کرده و گفت: «سیاستگذاری‌های صنعت خودرو کماکان همان سیاستگذاری‌های اوایل دهه ۹۰ است و هیچ تغییری نکرده، در نتیجه هیچ نتیجه‌ای نیز نخواهد داد. دولت گاهی کمک می‌کند و اوضاع کمی بهتر می‌شود، اما چون سیاست‌های وزارت صمت در این سال‌ها اشتباه بوده تغییر خاصی رخ نداده که امیدواریم در دولت جدید اتفاقات مثبت رخ دهد.»

هرچند دولت بیش از یک دهه است برای خصوصی‌سازی این دو خودروسازی اقدام کرده، اما نتیجه به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست؛ به‌گونه‌ای‌که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، «با اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی پس از سال ۱۳۸۷، سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا واگذار شد و سهام دولت در ظاهر به ۵/۷۱ درصد در شرکت ایران‌خودرو و ۱۷/۳۱ درصد در شرکت سایپا کاهش یافت، اما درواقع با واگذاری سهام این دو شرکت به شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت (۲۱/۱۲ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۵/۶ درصد از سهام سایپا) و همچنین ایجاد یک نظام سهامداری چرخه‌ای درشرکت‌های خودروسازی (۲۵/۲۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۳۹/۶۶ درصد ازسهام سایپا)، عملاً مدیریت ایران‌خودرو و سایپا در اختیار دولت باقی ماند.

علاوه بر این، پس از خصوصی‌سازی سهام دولت، یک قطعه‌ساز با خرید بیش از ۲۰ درصد از سهام ایران‌خودرو وارد هیئت‌مدیره این شرکت شد که پس از آن مناقشات فراوانی بر سر نحوه تأمین قطعات از شرکت‌های قطعه‌سازی ایجاد شد.»

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در گزارش دیگری که در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده بود به آسیب‌شناسی این دو شرکت خودروسازی پرداخته و نوشته بود: «عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان‌دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان‌ده سالیانه ایجاد شده، براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱ برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است.

همچنین مطابق با صورت‌های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به‌طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱ به ترتیب برابر با ۵۲/۴ هزار میلیارد تومان و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا براساس صورت‌های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با ۳۴/۶ هزار میلیارد تومان و ۹۱/۹ هزار میلیارد تومان بوده است.»

این گزارش در نهایت به این نتیجه رسیده که بررسی صورت‌های مالی این خودروساز نشان می‌دهد که باید از چالش‌های پیش روی خود یعنی «فزونی بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی (خودروسازی) بر درآمد‌های عملیاتی»، «هزینه‌های بالای مالی خودروسازان به خصوص شرکت سایپا» و همچنین بدهی‌های شرکت‌های خودروساز به خریداران خودرو و تامین‌کنندگان مواد اولیه، خلاصی یابند تا هم مشکلات آنها کاهش یابد و هم مشتریان با گرانی‌های یکباره شوک‌زده نشوند.

بی‌دلیل نیست که برخی از خریداران خودرو قید این دو شرکت خودروساز را زده و در کارزاری از دولت آزادسازی واردات خودرو را خواسته‌اند. در این کارزار به موضوع قیمت‌گذاری دستوری نیز اشاره شده و خطاب به مسعود پزشکیان آمده: «نسبت به آزادسازی واردات خودرو با اصلاح اساسی آیین‌نامه واردات خودرو توسط دولت پیشین، با حذف سود بازرگانی برای اشخاص حقیقی و لحاظ تعرفه‌ی کمتر از ۲۰ درصد برای تمامی شهروندان و بدون قید و شرط محدودکننده‌ای که موجبات رانت‌خواری عده‌ای را فراهم آورده، اقدام نمایید. بدیهی است پس از این اقدام، آزادسازی نرخ‌گذاری خودرو توسط خودروسازان داخلی با قیمت تمام‌شده، بدون قیمت‌های دستوری و تکلیفی بلامانع است.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار به نفع طلا جهانی کنار کشید

یک ایرانی دیگر در ایکس کنار ایلان ماسک قرار گرفت

پشت پرده چهره سانسور و فیلترینگ در ایران کیست؟

عکس/ نامه ۱۲۷ میلیاردی پرسپولیس به فرابورس!

دلیل لاغری با چای سبز چیست؟

عکس/ استایل جذاب سحر ولدبیگی همسر نیما فلاح

فیلم/ آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران

عکس/ استایل جالب زهره ساداتی بازیگر سریال لحظه گرگ و میش در اروپا

دیدار اعضای حوزه علمیه بانوان با رهبر انقلاب

فیلم/ ورود سرزده خرس سیاه به یک فروشگاه

فیلم/ دیدار وزیر خارجهٔ قطر با عراقچی در تهران

عکس/ دستخط رهبر انقلاب در تقریظ بر کتاب «هواتو دارم»

عکس/دستمزد دوخت لباس در تهران ۸۰ سال قبل

فیلم/ حظه بازگشت موشک ایلان ماسک به زمین

عکس/ حراج گرانترین ساعت جهان بازمانده از تایتانیک

عکس/کمپ ناصرالدین شاه در کلاردشت

هشدار جدی درباره شیوع شدید آنفلوانزای H ۱ N ۱

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳

فیلم/ تصادف زنجیره‌ای در اتوبان قزوین به کرج

افزایش قاچاق چوب همزمان با رشد قیمت ها/ بحران خرید و فروش آزادانه چوب جنگلی در فضای مجازی

فیلم/جشن تولد خاص صبا راد با تم جنگل پاییزی!

جزییات واریز یارانه نقدی آبان ماه

قیمت جدید آپارتمان در منطقه ۱۳ تهران از تهران نو تا پیروزی + جدول

فهرست بهترین سریال‌های کره‌ای با جادوی «هنر‌های رزمی»

وضعیت پرونده نبیل باهویی در پرسپولیس

آیا باید منتظر موج افزایش قیمت مسکن باشیم؟

برای بار سوم یک سامانه جدید مسکن ایجاد شد

دلنوشته جالب امیر قلعه نویی برای شاگردانش

تفاوت نرخ اجاره‌نشینی در یوسف‌آباد و بریانک + جدول

غزل شاکری با شهاب حسینی همبازی شد

واکنش علیرضا بیرانوند به رکوردشکنی در تیم ملی

عکس/ مریم سریال ستایش بعد ۱۵ سال در ۵۸ سالگی

عکس/ شیوه قدیمی تنبیه در ایران

عکس/ پیش بینی نرخ تورم ایران تا سال۲۰۲۹ میلادی

دلیل ماندگار شدن نام کوروش در تاریخ جهان چه بود؟

کارخانه سایپا تعطیل می‌شود؟

تالاب هورالعظیم خشک شد

مساله حل نشده بحران قطعی برق در ۵۰ سال گذشته

عکس/هتل‌های تهران توسط ژاپنی ها و عرب ها قرق شد!

دلجویی طالبان از پدر آرزو خاوری

برای اجاره یک آپارتمان متوسط در نیویورک چقدر پول لازم است؟

اعلام زمان شارژ سهمیه بنزین آذر ماه

عکس/ مهری پدرسالار ۳۱ سال بعد در ۶۴ سالگی

لکسوس ارزان شد

فیلم/ بلاگر فلاکت پدیده نوظهور اینستاگرام

بیمه ایمپلنت، کلید سلامت دندان و کاهش هزینه‌های ایمپلنت

واریز وجه معامله به کارت نفر سوم ممنوع شد

نماینده ایذه: اراده مجلس رفع فیلترینگ است

دو روایت از محله هرندی از بازگشت آرامش تا فعالیت شیره‌کش‌خانه‌ها

عکس/ طرح عجیب شهرداری تهران برای هفته کتاب