تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۰ دی ۱۴۰۳

دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک کدام خودروی سواری بهتر است؟

برای دهه‌ها، اکثر خودرو‌های سواری که برای رانندگی‌های روزمره ساخته می‌شدند، دیفرانسیل جلو بودند ولی با افزایش قدرت و پرفورمنس خودروها، در بسیاری از مدل‌های جدیدتر خصوصاً خودرو‌های اسپرت شاهد استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک هستیم.

خودرو

اقتصاد ۲۴ - برای انتقال نیروی موتور خودرو به چرخ‌ها، سه شیوه وجود دارد. اولی دیفرانسیل جلو است که یعنی فقط چرخ‌های جلو نیرو می‌گیرند و خودرو را به سمت جلو می‌کشند. دیگری دیفرانسیل عقب است که یعنی فقط چرخ‌های عقب نیرو می‌گیرند و خودرو را به سمت جلو هل می‌دهند.

آخری هم چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل است که نیروی موتور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد؛ بنابراین، خودرو‌های چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری دارند و به همین دلیل، از این سیستم بیشتر در خودرو‌های اسپرت و همین‌طور آفرودی استفاده می‌شود.

به نقل از پدال، به‌عنوان‌مثال، اکثر کراس‌اوور‌های امروزی به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شوند، زیرا برای رانندگی‌های معمول روزمره نیازی به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست ولی مدل‌هایی که برای استفاده‌های خارج جاده‌ای در نظر گرفته شده‌اند مثل تویوتا رافور TRD، به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.

 بااین‌حال، این بدان معنا نیست که خودرو‌های چهارچرخ محرک از همه لحاظ بهتر از نمونه‌های محرک جلو هستند، زیرا خودرو‌های دیفرانسیل جلو در برخی زمینه‌ها برتری دارند.

مزایا و معایب چهارچرخ محرک

ازآنجایی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری فراهم می‌کند و در شرایط سخت، داشتن چهار چرخی که نیرو می‌گیرند بسیار بهتر از دو چرخ خواهد بود، اکثر خودرو‌های آفرودی به‌صورت دو دیفرانسیل ساخته می‌شوند.

علاوه بر این، بسیاری از خودرو‌های اسپرت و پرفورمنس امروزی هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند، زیرا توزیع نیروی زیاد موتور به هر چهارچرخ، خودرو را قابل‌کنترل‌تر می‌کند درحالی‌که ارسال تمام نیرو فقط به چرخ‌های جلو یا عقب می‌تواند خیلی‌ها را در کنترل خودرو به دردسر بیندازد. بااین‌حال، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مشکلات خود را دارد. ارسال نیرو به هر چهارچرخ فرایند پیچیده‌تری خواهد بود و بنابراین، خودرو‌های دو دیفرانسیل ممکن است زودتر به تعمیرات و سرویس نیاز پیدا کنند.

خودرو

علاوه بر این، قطعاتی که سامانهٔ چهارچرخ محرک به خودرو اضافه می‌کند مثل دیفرانسیل دوم و میل‌گاردان باعث افزایش وزن و افزایش مصرف سوخت می‌شود. همچنین خودرو‌هایی که هم به‌صورت محرک جلو و هم چهارچرخ محرک تولید می‌شوند، در نسخهٔ دو دیفرانسیل همیشه گران‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال، در کشورمان فونیکس تیگو ۷ پرو مکس چهارچرخ محرک بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از نسخهٔ محرک جلو گران‌تر است. یکی دیگر از مشکلات خودرو‌های چهارچرخ محرک نیز وجود تونل میل‌گاردان است که باعث کاهش فضای پای سرنشین وسط در صندلی‌های عقب می‌شود.

مزایا

بهبود چسبندگی در شرایط نامساعد

شتاب گیری سریع‌تر از دیفرانسیل جلو

معایب

تعمیر و نگهداری پرهزینه‌تر

قیمت گران‌تر

افزایش وزن و مصرف سوخت

مزایا و معایب محرک جلو

اکثر خودرو‌های سواری امروزی دیفرانسیل جلو هستند، زیرا این شیوهٔ انتقال قدرت کمترین هزینهٔ تولید و جانمایی آسانی دارد. در یک خودروی دیفرانسیل جلو، تمام قطعات فنی در جلو جای می‌گیرند درحالی‌که یک خودروی چهارچرخ محرک به میل‌گاردان و دیفرانسیل اضافی نیاز دارد که این قطعات فضای کابین و صندوق بار را کاهش می‌دهند، زیرا دیفرانسیل عقبی درست زیر کف صندوق قرار می‌گیرد.

 یکی دیگر از مزیت‌های خودرو‌های محرک جلو، هزینه‌های نگهداری و مصرف سوخت کمتر است. به‌عنوان‌مثال، مرسدس CLA۲۵۰ که در هردو نسخهٔ محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است، در نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ چهارچرخ محرک ۸.۱ لیتر است.

بااین‌حال، در خودرو‌های اسپرت، انتقال قدرت به چهارچرخ بهتر از دیفرانسیل جلو خواهد بود. برای دهه‌ها، هاچ‌بک‌های داغ به‌صورت محرک جلو ساخته می‌شدند، اما افزایش قدرت این خودرو‌ها و تأثیر گشتاور موتور روی فرمان که به آن Torque Steer گفته می‌شود، باعث شد بسیاری از خودروسازان مثل فورد در فوکوس RS و فولکس‌واگن در گلف R سراغ سامانهٔ چهارچرخ محرک بروند. «تورک استیر» به حالتی گفته می‌شود که گشتاور پیشرانه روی فرمان خودرو تأثیر می‌گذارد.

این یعنی وقتی راننده به‌سرعت شتاب می‌گیرد، چرخ‌های جلو که هم نیروی محرک دریافت می‌کنند و هم وظیفهٔ فرمان دادن به خودرو را بر عهده دارند، به یک سمت کشیده یا منحرف می‌شوند. در این صورت، خودرو به سمتی حرکت می‌کند که موردنظر راننده نیست.

مزایا

قیمت ارزان‌تر

تعمیر و نگهداری ساده‌تر و ارزان‌تر

فضای داخلی بیشتر

معایب

تأثیر گشتاور روی فرمان

چسبندگی کمتر در شرایط لغزنده

مقایسهٔ پرفورمنس خودرو‌های محرک جلو و چهارچرخ محرک

در اکثر موارد، پرفورمنس خودرو‌های چهارچرخ محرک از محرک جلو بهتر است، زیرا شروع حرکت سریع با خودرویی که قدرت زیادی فقط به دو چرخ جلوی آن منتقل می‌شود می‌تواند دشوار باشد. انتقال نیرو به هر چهارچرخ، اما چسبندگی را افزایش می‌دهد و خودرو خیلی بهتر راه می‌افتد. به همین دلیل، خودرو‌های که در هردو نسخه تولید می‌شوند، در نسخهٔ چهارچرخ محرک شتاب صفرتاصد بهتری نسبت به نسخهٔ محرک جلو دارند.

خودرو

 به‌عنوان‌مثال، تویوتا رافور در نسخهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ محرک جلوی این خودرو برای انجام همین کار به ۸.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ژست متفاوت ملکا و کتایون در پشت صحنه سریال ماه و پلنگ ۸ سال پیش

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دست‌فروشی روحانی ایلامی مقابل مسجد جامع شهر ایلام

عکس ساخته شده با هوش مصنوعی از ناصرالدین شاه قاجار

عکس/ ترکیب طلایی پرسپولیس مقابل هوادار

عکس/ هوای تهران همچنان آلوده است

عکس/ تغییر باورنکردنی ریما رامین‌فر در ۵۴ سالگی همه را مات کرد

عکس/ طرح استیضاح همتی در مجلس کلید خورد

عکس/ خاموشی مطلق حرم حضرت زینب (س)

عکس/ دختر رهبر کره‌شمالی باز هم خبرساز شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پایان خونین دخالت سارق در دعوای زن و شوهری

حال و هوای گلزار شهدای کرمان در سالگرد سردار سلیمانی

عکس/ نقشه جدید طالبان افغانستان

سود ۳ میلیون دلاری با تغییر نام ایلان ماسک در ایکس

فیلم/ استقبال عربستان سعودی از هیأت تحریرالشام‌

علت ممنوع الحضوری علی دایی در تیم ۹۸ چه بود؟

عکس/ سام اصغری نامزد جدید گرفت

لیست خرید ۷ نفره استقلال لو رفت

توهین عجیب یک نماینده مجلس به پزشکیان+ عکس

انتقادات تند کیهان به همتی به‌خاطر FATF

عکس/ مردی در حال حجامت در دور قاجار

عکس/ مظنون انفجار مقابل هتل ترامپ شناسایی شد

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بازار سهام در هفته دوم دی ۱۴۰۳ + اینفوگرافی

عکس/ ژست ناصرالدین شاه بعد از شکار گراز ۱۳۲ سال پیش

ترکیب احتمالی استقلال برابر سپاهان+ عکس

عکس/ پوستر سپاهان برای بازی مقابل استقلال

عکس/ ترور بشار اسد در روسیه!

پلنگ دماوند کرونا دارد

عکس/ تهران بدترین شهر جهان در ۲۰۲۴

عکس/ جشن تولد ۳۵ سالگی نانین بیاتی

عکس/ تیتر یک پرمعنی سایت رییس جمهوری

پیام مهم مسعود پزشکیان به رهبر کره شمالی

فیلم/ قبرستان متفاوت و عجیب در ایران

عکس / زندانی و زندانبان در دوره قاجار

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

فیلم/ سرمای شدید هوا مردم ۲۱ استان را غافلگیر کرد

فیلم/ لحظه حمله مستقیم اسرائیل به یک آمبولانس در غزه

اینفوگرافی/ بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در پایان سال ۲۰۲۴

ماینر‌های غیرمجاز تا ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در پردیس+ جدول

قیمت جانشین پژو پارس به ۸۰۵ میلیون رسید+ جدول

آخرین قیمت گوشی آیفون در بازار+ جدول

عکس/ سردار آزمون در جمع ۲۰ گلزن برتر جهان

ماینر‌های غیرمجاز را معرفی کنید و پاداش بگیرید

عکس / استوری سروش رفیعی برای هواداران پرسپولیس

فیلم/ پارکینگ شخصی برادر بشار اسد

عکس/ واکنش سخنگوی جبهه اصلاحات به جسارت به قبر غلامحسین ساعدی

درخشش طلای جهانی در ابتدای سال ۲۰۲۵

فیلم/ انفجار مرگبار مقابل هتل ترامپ در لاس وگاس

عکس / دیدار جیمی کارتر با خانواده اسماعیل هنیه

اطلاعیه مهم سازمان هدفمندی درباره پرداخت یارانه‌ها

برگزاری مراسم سالگرد سردار سلیمانی با حضور پزشکیان

عکس‌های جنجالی پزشکیان خبرساز شد

ترامپ: ایالات متحده در حال فروپاشی است

انتقاد تند و صریح کیهان به حسن روحانی

قیمت دلار در کشاکش تغییرات تقاضای تجاری و سیگنال‌های بازارساز

عکس/ قلیان‌کشی روی دوش نوکر‌ها در دوره قاجار

عکس عروسی آمیتا باچان و جایا باچان۵۱ سال پیش

لزوم اصلاح قانون مهریه در کشور

دولت پزشکیان با همان فرمان قبلی در حال حرکت است و نظام دیوان سالار تغییری نکرده/ سیاست‌های تنبیهی جای تشویقی را گرفته است