اقتصاد۲۴- ایزومو JS Izumo (DDH-۱۸۳) که در ابتدا یک ناو هلیکوپتربر ژاپن بود از سال ۲۰۲۲ تبدیل به یک ناو هواپیمابر سبک شده است. این ناو که رسماً به عنوان یک ناوشکن عملیاتی چند منظوره طبقه بندی میشود، کشتی اصلی در کلاس ایزومو نیروی دفاع شخصی دریایی ژاپن است.
کلاس ایزومو که بزرگترین ناو سطحی ژاپن است در مارس ۲۰۱۵ در نیروی دریایی ژاپن به خدمت گرفته شد. کشتیهای ناوشکن کلاس ایزومو جایگزین ناوشکنهای کلاس هیوگا شدند که از مارس ۲۰۰۸ بکار گرفته شدند.
ساخت ناوشکن کلاس ایزومو توسط وزارت دفاع ژاپن (MOD) از نوامبر ۲۰۰۹ آغاز شد. وزارت دفاع ژاپن یک بودجه ۱۱۸.۱ میلیارد ینی را در سال ۲۰۱۰ برای ساخت یک ناوشکن هلیکوپتربر دریافت کرد. شرکت ژاپنی مارین یونایتد که با ادغام دو شرکت کشتی سازی یونیورسال و آی اچ آی مارین یونایتد ایجاد شد، دو کشتی کلاس ایزومو را به صورت سفارشی در کارخانه کشتی سازی یوکوهاما ساخت.
ساخت اولین کشتی در کلاس ایزومو در سال ۲۰۱۱ در کارخانه کشتی سازی یوکوهاما آغاز شد. مازه (keel) آن در ژانویه ۲۰۱۲ به زمین گذاشته شد و کشتی در آگوست ۲۰۱۳ به آب انداخته شد. این کشتی در مارس ۲۰۱۵ در بندر یوکوسوکا در ژاپن راه اندازی شد. سرمایه گذاری روی کشتی تقریباً ۱۲۰ میلیارد ین (۱.۰۱ میلیارد دلار) بود.
مازه دومین کشتی در کلاس در اکتبر ۲۰۱۳ تاسیس شد و راه اندازی آن در اوت ۲۰۱۵ انجام شد. راه اندازی دومین ناو در مارس ۲۰۱۷ انجام شد. طول این ناو هواپیمابر ۲۴۸.۴۱ متر، عرض آن ۳۸.۱۰ متر و ارتافاع آن ۷.۶۲ متر است. این ناو میتواند به حداکثر سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت) برسد. ایزومو ناوشکنهای هلیکوپتری جدید کلاس ۲۲دی دی اچ را رهبری میکند و یک جزء کلیدی از نیروی دفاع دریایی ژاپن است.
این ناو از چهار توربین گازی GE/IHI LM۲۵۰۰IEC تغذیه میکند و دارای وزن جابجایی ۱۹۸۰۰ تن است. این ناو میتواند ۹۷۰ ملوان را حمل کند.
کلاس ایزومو مجهز به موشکهای ۱۱×۲ Cell SeaRAM است که میتواند تهدیدات مافوق صوت و مافوق صوت از جمله موشکهای کروز، پهپادها و هلیکوپترها، دو سامانه تسلیحاتی دفاع نزدیک دریایی فالانکس و دو لوله اژدر سه گانه ۳۲۴ میلی متری را نابود کند.
این کشتیها میتوانند برای اهداف متعدد، از جمله جنگ ضد زیردریایی، عملیات فرماندهی و کنترل، کمکهای بشردوستانه و عملیات امداد رسانی در بلایای طبیعی و همچنین برای حفاظت از سرزمینهای ژاپن در دریای چین شرقی مورد استفاده قرار گیرند.
این کشتی میتواند تا ۲۸ جنگنده یا ۱۴ هواپیمای بزرگتر را حمل کند. همچنین این ناو قادر است تا ۴۰۰ سرباز و ۵۰ کامیون ۳.۵ تنی (یا تجهیزات معادل) را نیز حمل کند. عرشه پرواز دارای پنج نقطه فرود هلیکوپتر است که امکان فرود و برخاست همزمان را فراهم میکند.
آسانسور اول (طول ۲۰ متر در عرض ۱۳ متر) از نوع داخلی است که در خط مرکزی عرشه پرواز قرار دارد و آسانسور دوم (طول ۱۵ متر در عرض ۱۴ متر) در کنار عرشه قرار گرفته است. این آسانسورها ضمن کمک به خالی شدن عرشه پرواز و آشیانه عقب ناو به طور چشمگیری ظرفیت عملیاتی ناو را بهبود میبخشند.
در سال ۲۰۲۰ ارتقاء عرشه ناو ایزومو برای پذیرش هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ بی آغاز شد. این کار شامل دو مرحله بود که در مرحله اول مقاومت عرشه تقویت شد و در مرحله دوم تجهیزات مناسب روی عرشه برای امکان ورود و خروج اف-۳۵ بی نصب شد.
نوع: ناو هواپیمابر
ساخت: ژاپن
جابجایی
ابعاد| طول: ۸۱۵ فوت (۲۴۸.۴۱ متر) / عرض : ۱۲۵ فوت (۳۸.۱۰ متر) / ارتفاع: ۲۵ فوت (۷.۶۲ متر)
وزن: ۱۹۸۰۰ تن
حمل جنگنده: ۲۸ فروند
حمل هلیکوپتر: ۷ هلیکوپتر ASW و ۲ هلیکوپتر SAR ۲۰۱۵
پرسنل: ۹۷۰