اقتصاد۲۴- شهرداری تهران نهم دیماه امسال لایحه متمم ۳۹ هزار میلیاردتومانی بودجه سال ۱۴۰۳ را به شورا ارائه داد؛ لایحهای که براساس آن شهرداری پایتخت پیشنهاد افزایش سقف بودجه امسال شهرداری را به رقم ۱۸۹ هزار میلیارد تومان، روی میز شورای شهر گذاشته است. این لایحه روز گذشته بدون حضور خبرنگاران بررسی شد. به گفته برخی از اعضای شورای شهر موضوع محرمانهای در این جلسه مطرح نشد و لزومی به منع ورود خبرنگاران به جلسه نبود.
اما در پایان جلسه محمد آخوندی با حضور در جمع خبرنگاران درباره جلسه شورای شهر که بدون مستمع برگزار شد، گزارشی ارائه داد. او توضیح داد که در این جلسه کمیسیون برنامه و بودجه گزارش مفصلی از درآمدها ارائه داد و اعضا نیز نظرات خود را بیان کردند. پیشبینی درآمدها تا پایان سال بررسی شد و شهرداری عدد حدود ۱۹۰ همتی را به میزان ۲۶ درصد بیشتر از بودجه مصوب ارائه داده بود و عدد پیشنهادی ما ۱۸۳ همت معادل ۲۱ درصد افزایش بود. هنوز همه مباحث مطرح و بررسی نشده و قرار شد در جلسه بعدی نیز مباحث در بخش مصارف ادامه پیدا کند تا تصمیمگیری نهایی اعلام شود.
آخوندی درباره شاخصهای هزینهکرد متمم با بیان اینکه اکثر اعداد پیشنهادی مربوط به حملونقل بود، به گونهای که ایجاد زیرساختهای برقیسازی، خرید اتوبوس، تاکسی، ون و دوربینهای ترافیکی مورد توجه قرار گرفت و بخش مفصلی نیز مربوط به تعدادی از پروژههای عمرانی است که تا پایان سال به بهرهبرداری برسد، گفت: بخشی نیز به پرداخت حقوق اختصاص دارد؛ چراکه امسال افزایش قانونی حقوق کارکنان را داشتیم و باید رقم آن در متمم، افزایش یابد.
او درباره چرایی افزایش درآمدهای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه براساس بخشنامه وزارت کشور باید درآمدها را در متمم اضافه کنیم، گفت: بخشی از درآمدهای سال گذسته شهرداری نیز در بودجه امسال محقق شد؛ به گونهای که شهرداری تهران ۱۱ هزار میلیارد تومان از سال ۱۴۰۲ درآمد داشت که امسال در بودجه اضافه شد. از سویی دیگر درآمد کمتری از محل فروش املاک و داراییها پیشبینی شده بود؛ اما ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل محقق شد که باید به بودجه اضافه شود و بیش از شش هزار میلیارد تومان نیز در حوزه شهرسازی پیشبینی شده است.
بهروز شیخرودی، کارشناس مالیه و اقتصاد شهری هم درباره منابع تأمین متمم بودجه با اشاره به پیشبینی بیشترین سهم افزایش برای منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: زاکانی لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ را در حالی امضا و به شورای شهر ارسال کرده است که در این لایحه ما شاهد پیشبینی افزایش ۶۵درصدی منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی در متمم بودجه هستیم.
شهرداری پیشنهاد داده است که سقف منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی با افزایش ۹هزارو ۶۱۳ میلیاردتومانی در مقایسه با بودجه مصوب به رقم ۲۴هزارو ۴۰۱ میلیارد تومان برسد. این در حالی است که شهرداری در بخش درآمدها تنها افزایش ۱۷.۴ درصدی را روی میز شورای شهر گذاشته است. از این نظر ما شاهد آن هستیم که این بار اتکای شهرداری برای افزایش منابع بودجه به جای آنکه بر افزایش درآمدها باشد، بر منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی و منابع حاصل از واگذاری داراییهای سرمایهای است.
این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به نقش مازاد درآمد بر هزینه سال قبل در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران گفته است مهمترین و بیشترین رقم در تهیه و تدوین لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران رقم مازاد درآمد بر هزینه سال قبل است و شهرداری با اتکا بر ۱۱هزارو ۵۱۵ میلیارد تومان مازاد درآمد بر هزینه سال قبل توانسته است زمینه تهیه این لایحه را فراهم کند.
رقمی که البته در گزارشهای درآمد و هزینه ماهانه شهرداری به آن اشاره نمیشد و شهرداری نهایتا آن را در این لایحه و پس از هشت ماه شفاف و آشکار کرد و اکنون ما شاهد آن هستیم که مازاد درآمد بر هزینه سال قبل مؤثرترین و بیشترین رقم را در لایحه متمم بودجه از آنِ خود کرده است؛ رقمی که از فروردینماه در خزانه شهرداری وجود داشته و به هزینهها تخصیص یافته، اما اکنون و در دی ماه شهرداری رسما رقمش را در لایحه متمم بودجه به شورای شهر اعلام کرده و چگونگی هزینهکردش را هم برای تصویب در بخش مصارف پیشروی شورای شهر گذاشته است.
بیشتر بخوانید:ایجاد مسیر گردشگری ۴۷ کیلومتری در حد فاصل چند بوستان در تهران
معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به رقم وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی در لایحه متمم بودجه شهرداری تهران، توضیح داد: دومین رقم عمدهای که شهرداری تهران لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ را با اتکا به آن تهیه و تنظیم کرده است، وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی است.
درحالیکه شورای شهر در بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ رقم ۷۸۶ میلیارد تومان را برای وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی تصویب کرده بود، اما در متمم بودجه شاهد آن هستیم که شهرداری پیشنهاد افزایش ۹هزارو ۲۱۳ میلیاردتومانی این رقم و رساندن آن به سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان را داده است. البته براساس گزارش درآمد و هزینه شاهد آن هستیم که شهرداری تا پایان آبانماه امسال توانسته است هفتهزارو ۲۸۲ میلیارد تومان از مطالبات از محل اسناد دریافتنی را وصول و ثبت کند و در مدت باقیمانده تا پایان سال نیز پیشبینی وصول دوهزارو ۷۱۷ میلیارد تومان اسناد دریافتنی و رساندن منابع ناشی از وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی تا سقف ۱۰ هزار میلیاردتومانی را دارد.
بهروز شیخرودی در ادامه با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای فروش داراییهای شهر براساس لایحه متمم بودجه گفت: داراییفروشی و فروش داراییهای شهر و شهرداری سومین رقم عمدهای است که شهرداری تهران لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ را با اتکا به آن تهیه و تنظیم کرده است. شهرداری در لایحه متمم بودجه پیشنهاد افزایش هشتهزارو ۶۳۰ میلیاردتومانی رقم منابع حاصل از فروش داراییهای شهر و شهرداری را داده است تا منابع حاصل از فروش داراییها در سال ۱۴۰۳ به رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برسد.
البته باید توجه داشته باشیم که براساس گزارش درآمد و هزینه هشت ماه نخست امسال شهرداری تا پایان آبانماه توانسته است رقمی بالغ بر ۲۱ هزارو ۲۶۷ میلیارد تومان منابع از محل فروش داراییها تحصیل کند و برنامه فروش سه هزارو ۷۴۰ میلیارد تومان از داراییهای شهر را تا پایان سال و رساندن منابع حاصل از فروش داراییهای شهر را به رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برابر آنچه در لایحه متمم به آن اشاره شده در دستور کار دارد.
این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه افزود: بالغ بر ۷۵ درصد منابع رقم ۳۹ هزارو ۱۰ میلیارد تومان پیشنهادشده برای متمم بودجه سال ۱۴۰۳ از سه منبع «مازاد درآمد بر هزینه سال قبل»، «وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی» و «فروش داراییهای شهر و شهرداری» تأمین خواهد شد.
براساس آنچه زاکانی در لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ به شورای شهر پیشنهاد کرده است، ما شاهد آن هستیم که ۲۹ هزارو ۳۵۹ میلیارد تومان از منابع متمم بودجه قرار است از محل «مازاد درآمد بر هزینه سال قبل»، «وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی» و «فروش داراییهای شهر و شهرداری» تأمین شود، حال آنکه با لحاظ منابع تحصیلشده در این سه بخش تا پایان هشتماهه نخست امسال ما شاهد آن هستیم که شهرداری تاکنون ۲۲ هزارو ۹۰۱ میلیارد تومان از رقم هزارو ۳۵۹ میلیارد تومانی را محقق کرده است و اساسا همین مسئله سبب پیشنهاد لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ توسط شهرداری شده است. لایحهای که بخش عمده بار آن در هشت ماه نخست امسال بر دوش عدم انعکاس مازاد درآمد بر هزینه سال قبل در گزارشات درآمد و هزینه ماهانه و نیز تلاش شهرداری بر وصول اسناد دریافتنی و فروش داراییهای شهر بوده است.
اما ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران، جزئیات بیشتری از جلسه روز گذشته به رسانهها گفته است. او درباره علت غیرعلنی برگزارشدن این جلسه توضیح داد: قرار بود بعدازظهر روز شنبه کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران برگزار شده و لایحه متمم بودجه شهرداری تهران را بررسی کند. اما با تعطیلی ادارات مواجه شدیم و این جلسه لغو شد. به نوعی این جلسه کمیسیون به صحن شورای شهر تهران منتقل و جای کمیسیون تلفیق جلسه شورای شهر تهران برگزار و متمم بودجه بررسی شد. فکر میکنم به این دلیل از خبرنگاران دعوت نشد که این جلسه عملا همان کمیسیون تلفیق بود. مسئله خاصی هم وجود نداشت که به دلیل آن رسانهها دعوت نشوند.
او افزود: در این جلسه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه از کلیت لایحه متمم شهرداری و اقداماتی که در شهرداری انجام شده بود، گزارشی ارائه کرد و بخش درآمدی هم بررسی شد و اعضای شورای شهر تهران نظرات متفاوتی در این خصوص دادند. در نهایت هم به جمعبندی نرسید. با توجه به اینکه افزایش عمده و شاکله درآمد شهرداری دو موضوع اول حوزه شهرسازی و دوم فروش املاک بود که در اقتصاد به این درآمدها میگویند پول پرفشار و من از اصطلاح پول داغ استفاده میکنم و معتقدم نباید از این نوع درآمدها به شهرداری اضافه کنیم و این مسائل باید تعدیل شود.
اختلاف نظر به وجود آمد. ما روی این دو موضوع حساسیت داشتیم. آقای کاشانی معتقد بود: «طبق گزارش خزانهدار شورای شهر تا پایان آبان، هنوز درآمدهای شهرداری محقق نشده. چطور وقتی درآمد سال محقق نشده ما لایحه متمم را بررسی کنیم؟». متمم وقتی بررسی میشود که درآمد محقق شده باشد. بنده هم درباره ردیفهای افزایش در حوزه شهرسازی و فروش املاک نظر داشتم. البته کمیسیون برنامه و بودجه سقف ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری را به ۱۸۳ هزار میلیارد کاهش داده است. در حقیقت کمیسیون برنامه و بودجه شش هزار میلیارد تومان متمم بودجه را کاهش داده است.
بیشتر بخوانید:باجخواهی ۵۰ میلیاردی شهرداری از پاساژ علاءالدین!
امانی با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران هنوز درباره این متمم به جمعبندی نرسیده، تأکید کرد: «چهارشنبه کمیسیونهای شورای شهر بررسیها را کامل میکنند و شنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر بحث میکنیم تا بررسی متمم به پایان برسد؛ چراکه یکشنبه شهردار تهران بودجه سال آینده شهر تهران را به شورای شهر تهران تقدیم میکند. شنبه بحث متمم بودجه شهرداری جمعبندی خواهد شد».
عضو کمیسیون شورای شهر تهران درباره جایگاه درآمدهای پایدار در متمم شهرداری، گفت: از ۳۹ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری ۳۰ هزار میلیارد تومان از حوزه شهرسازی و فروش اموال بود. اما کمیسیون برنامه و بودجه آن را به ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش داده که باز هم ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه شهرسازی و فروش اموال است. البته از نظر من درآمد غیرپایدار است، اما گفتند، چون طرح تفصیلی و مازاد بر تراکم در لایحه درآمد پایداری که مجلس تصویب کرده و توسط وزارت کشور ابلاغ شده جزء درآمدهای پایدار است، این موارد جزء درآمدهای غیرپایدار محسوب نمیشو؛ بنابراین اختلاف نظری بین من و شهرداری وجود دارد.
او در پاسخ به این سؤال که درآمد پیشبینیشده شهرداری تا آخر سال تحقق پیدا میکند، تأکید کرد: یکی از بحثها همین است که ما دست شهرداری را باز بگذاریم که از هر راهی که میتواند درآمد کسب کند. مثلا چهار هزار میلیارد تومان از افزایش درآمد مربوط به درآمد از کسری پارکینگ است. کسانی که نمیتوانند پارکینگ تأمین کنند، پول آن را به شهرداری بدهند. البته شهرداری اعلام میکند که در هفت هشت موردی ضابطه طرح تفصیلی این اجازه را داده است.
اما نظر من متفاوت است و معتقدم در عمل کسری پارکینگ به محلی تبدیل شده برای درآمد شهرداری، آنهم با این شرایطی که در مورد پارکینگ در تهران داریم. این اختلاف نظرها نیز مطرح شد، اما شهرداری معتقد است این چهار هزار میلیارد تومان محقق میشود. ضمن آنکه عنوان آن تغییر کرده و «بهرهبرداری از معابر و امکان شهری» شده است. در حقیقت وزارت کشور عنوان آن را تغییر داده و به یک ردیف تبدیل شده است. اما عملا جای عوارض پارکینگ را گرفته و تنها عنوان آن تغییر کرده است.
امانی درباره درآمد شهرداری از کمیسیون ماده ۵ نیز گفت: یکی از سؤالات ما این بود که تکلیف حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی را که قرار است شهرداری افزایش درآمد در این دو ماه داشته باشد، روشن کند. اینکه چه میزان از این ۲۰ هزار میلیارد تومان از صدور پروانه، چه میزان از صدور تراکم مجاز و چه میزان ناشی از صدور مازاد تراکم مازاد (ناشی از کمیسیون ماده ۵) است؟ قرار شد این سؤال را در قالب یک گزارش تا چهارشنبه به دست ما برسانند.